ECD_Biela_Beata-Rola_oddzialywan_wychowawczo-dydaktycznych_w_doskonaleniu_jezyka_mowionego_dzieci.pdf
(
176 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 416E8241.doc
Logopedia
N
NNN
Opracowała:
mgr Biela Beata
Na całym
Ļ
wiecie nauczyciele przygotowuj
Ģ
si
ħ
na wyzwania XXI wieku.
Umiej
ħ
tno
Ļę
porozumiewania si
ħ
z innymi jest jedn
Ģ
z podstawowych cech
człowieka. Nale
Ň
y j
Ģ
wi
ħ
c kształtowa
ę
od najmłodszych lat
Ň
ycia dziecka.
Ogromna rola spoczywa tu na rodzicach, ale nie mniejsza na nauczycielach.
To oni musz
Ģ
spowodowa
ę
, aby umiej
ħ
tno
Ļę
komunikowania si
ħ
pozwoliła
dzieciom okre
Ļ
li
ę
swoje miejsce w społecze
ı
stwie i prawidłowo w nim
funkcjonowa
ę
. Tote
Ň
od pierwszych dni pobytu dziecka w szkole zostaje ono
przygotowane do nabywania tej umiej
ħ
tno
Ļ
ci.
W trakcie całego procesu dydaktycznego wiele miejsca powinny zajmowa
ę
ró
Ň
norodne
ę
wiczenia, które w formie zabaw ucz
Ģ
dzieci najwa
Ň
niejszych zasad
dobrej komunikacji.
Aby uczniowie chcieli swobodnie wypowiada
ę
i przez to u
Ļ
wiadamia
ę
sobie,
co wła
Ļ
ciwie s
Ģ
dz
Ģ
na dany temat, trzeba stworzy
ę
im bezpieczn
Ģ
atmosfer
ħ
,
na któr
Ģ
składa si
ħ
mi
ħ
dzy innymi: sympatia, szacunek i zaufanie do nauczyciela
– dyskretnego, lojalnego i miłego oraz dobrowolno
Ļę
udziału w
ę
wiczeniach.
Komunikowanie si
ħ
to wymiana informacji, w której aktywnie uczestnicz
Ģ
co najmniej dwie osoby – mówca i słuchacz wielokrotnie zamieniaj
Ģ
cy si
ħ
rolami. Doskonałe komunikowanie si
ħ
oznacza,
Ň
e odbiorca nie zniekształca
intencji nadawcy, tak samo jak on rozumiej
Ģ
c znaczenie informacji.
1.Czynniki sprzyjajĥce opanowaniu jĪzyka
dzieci w wieku przedszkolnym
Do
Ļę
długo w psychologii rozwojowej przyjmowano,
Ň
e dziecko uczy si
ħ
j
ħ
zyka poprzez proste powtarzanie usłyszanych od dorosłych słów i zda
ı
.
Współczesne koncepcje psycholingwistyczne inaczej wyja
Ļ
niaj
Ģ
proces
nabywania i doskonalenia j
ħ
zyka mówionego.
Od czasu opublikowania koncepcji N. Chomskyego przyjmuje si
ħ
,
Ň
e ka
Ň
dy
człowiek posiada zdolno
Ļę
opanowania jakiego
Ļ
j
ħ
zyka. Zdolno
Ļę
ta jest cech
Ģ
gatunkow
Ģ
. Dzi
ħ
ki niej dziecko słysz
Ģ
c wypowiedzi dorosłych wykrywa w nich
reguły danego j
ħ
zyka, a nast
ħ
pnie buduje własne wypowiedzi zgodne z tymi
regułami. Dziecko mo
Ň
e wi
ħ
c wypowiada
ę
nie tylko zdania, które usłyszało
poprzednio, ale tak
Ň
e potrafi konstruowa
ę
i rozumie
ę
wypowiedzi, których
nigdy przedtem nie słyszało, a które s
Ģ
jednak poprawnymi zdaniami danego
j
ħ
zyka.
Fakt powtarzania i produkowania przez dziecko nowych zda
ı
jest dowodem
istnienia funkcjonalnych struktur pragmatycznych, takich jak np. j
ħ
zyk, które
rozwijaj
Ģ
si
ħ
wraz z genetycznym rozwojem gatunkowym.
Zgodnie z powy
Ň
sz
Ģ
koncepcj
Ģ
opanowania j
ħ
zyka, nale
Ň
y dostarcza
ę
dziecku materiału do wykrywania reguł j
ħ
zyka. Materiałem takim s
Ģ
wypowiedzi dorosłych u
Ň
ytkowników j
ħ
zyka. Nie wszystkie jednak wypowiedzi
przedstawiaj
Ģ
równie dobry materiał dla intelektualnego opracowania przez
dziecko. Powinny to by
ę
wypowiedzi poprawne gramatycznie, wyraziste
i w du
Ň
ej ilo
Ļ
ci.
Poprawno
Ļę
gramatyczna wypowiedzi ułatwia dziecku wykrycie reguły.
Wyrazisto
Ļę
wypowiedzi sprowadza si
ħ
do podania my
Ļ
li w najprostszej formie
j
ħ
zykowej, dost
ħ
pnej dla dziecka w danym wieku. I tak, do dzieci małych
mówimy zwykle zdaniami prostym; w rozmowie z dzie
ę
mi starszymi u
Ň
ywamy
zda
ı
zło
Ň
onych, ale wyra
Ņ
nie zaznaczonymi relacjami za pomoc
Ģ
Ļ
rodków
j
ħ
zykowych. Wielko
Ļę
wypowiedzi zapewnia powtarzanie si
ħ
reguł, co ułatwia
proces ich przyswajania przez dziecko. Francuski psycholog B. Pissarro zwraca
uwag
ħ
na potrzeb
ħ
wychowania dziecka ju
Ň
od pierwszych dni jego
Ň
ycia
w „k
Ģ
pieli słownej” poł
Ģ
czonej czynnikami uczuciowymi, co wywołuje
pragnienie komunikowania si
ħ
.
„Kapiel słowna” ma nie tylko znaczenie dla opanowania j
ħ
zyka jako takiego.
Poprzez j
ħ
zyk organizujemy wokół dziecka naprawd
ħ
ludzkie
Ļ
rodowisko.
J
ħ
zyk jest bowiem wytworem społecznym, wytworem kulturowym i mo
Ň
e by
ę
przekazywany jedynie w kontakcie społecznym. Pomagaj
Ģ
c dziecku
w opanowaniu j
ħ
zyka wł
Ģ
czamy je do naszej grupy społecznej, do okre
Ļ
lonego
kr
ħ
gu kulturowego. W procesie opanowywania j
ħ
zyka przez dziecko nale
Ň
y
zatem dostrzega
ę
tak
Ň
e aspekt socjalizacji.
Na zjawisko to zwrócili uwag
ħ
przede wszystkim psychologowie radzieccy
zwi
Ģ
zani z historyczno-kulturow
Ģ
teori
Ģ
rozwoju, jak np. L. S. Wygotski.
Zdaniem Wygotskiego j
ħ
zyk, podobnie jak narz
ħ
dzie, po
Ļ
redniczy w działaniu
człowieka, podobnie jak narz
ħ
dzie powstał w toku pracy, w kontakcie z innymi
lud
Ņ
mi, i podobnie jak narz
ħ
dzie rozwija si
ħ
i zmienia wraz z rozwojem
społecze
ı
stwa i mo
Ň
e by
ę
przekazywany jedynie w kontaktach z innymi
lud
Ņ
mi
1
.
1
M. Kielar: Rozwijanie mowy dziecka w wieku przedszkolnym. Wychowanie w przedszkolu, 1997/5, s.499 –
500.
eee
Fazy rozwoju mowy i my
Ļ
lenia dziecka
Mowa i my
Ļ
lenie dziecka to procesy
Ļ
ci
Ļ
le ze sob
Ģ
powi
Ģ
zane i wzajemnie
si
ħ
warunkuj
Ģ
ce. Dobry poziom rozwoju mowy ułatwia wypowiadanie dziecku
swoich my
Ļ
li, a opanowanie umiej
ħ
tno
Ļ
ci dokonywania prostych operacji
umysłowych, dost
ħ
pnych dla 6 - latka, umo
Ň
liwia mu swobodne posługiwanie
si
ħ
mow
Ģ
i formułowanie poprawnych, zrozumiałych dla otoczenia wypowiedzi.
Dlatego wła
Ļ
nie w pracy wychowawczo - dydaktycznej z dzie
ę
mi w wieku
przedszkolnym, zadania dotycz
Ģ
ce rozwijania mowy i my
Ļ
lenia dzieci
realizowane s
Ģ
zawsze ł
Ģ
cznie, cho
ę
istniej
Ģ
okre
Ļ
lone rodzaje działalno
Ļ
ci
dzieci, w których to aktywizowanie mowy lub my
Ļ
lenia ma charakter
dominuj
Ģ
cy
2
.
Ze wzgl
ħ
du na warstwicowy charakter rozwoju my
Ļ
lenia i mowy dziecka
wyró
Ň
nia si
ħ
trzy podstawowe fazy, s
Ģ
to :
1
.
faza mowy i my
Ļ
lenia sytuacyjnego,
2
. faza mowy i my
Ļ
lenia konkretno – wyobra
Ň
eniowego,
3
. faza mowy i my
Ļ
lenia abstrakcyjnego.
Ad.1.
Faza mowy i my
Ļ
lenia sytuacyjnego
Jest ona pierwsz
Ģ
faz
Ģ
rozwoju tych funkcji. Charakteryzuje ona wiek
od pierwszego do trzeciego roku
Ň
ycia. W tym okresie nast
ħ
puje kształtowanie
si
ħ
najwa
Ň
niejszych warstw skojarze
ı
słownych, uwarunkowanych przez
aktualne oddziaływanie na dziecko zarówno bod
Ņ
ców słownych, jak
i odpowiadaj
Ģ
cych im bod
Ņ
ców bezpo
Ļ
rednich. Zatem jest to stadium,
w którym rozwój mowy polega na kształtowaniu si
ħ
zwi
Ģ
zków mi
ħ
dzy
2
I. Dudzi
ı
ska: Rozwijanie mowy i my
Ļ
lenia dziecka. W: Vademecum. Red. A. Górecka – Płoska, WSiP,
Warszawa 1977, s. 181.
Plik z chomika:
eutty
Inne pliki z tego folderu:
50 lekcji grafomotoryki.7z.001
(13922 KB)
clown.gif
(195 KB)
słoń2.gif
(8 KB)
kolorowanki(1).pdf
(4378 KB)
kolorowanki_maj(1).pdf
(3512 KB)
Inne foldery tego chomika:
aktywności przedszkolne
bajki
dla Dawida ;)
Dyskoteka dla małych dzieci - piosenki na rózne zabawy taneczne CZ1
EWALUACJA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin