1
16. Wybrane zagadnienia z metodyki nauczania.
40
1. Pojęcie „kształcenie”.
1. Pojęcie „kształcenie” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A- proces w którym ma miejsce i nauczanie, i uczenie się,
B- proces w którym ma miejsce samokształcenie,
C- proces, którego rezultatem jest wykształcenie, jako stan finalny do którego doprowadziło kształcenie.
2. Pojęcie „nauczanie”.
2. Pojęcie „nauczanie” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A – proces składający się z procesu nauczania i procesu uczenia się,
B – proces organizowania uczenia i proces kierowania uczeniem się,
C – planowa i systematyczna praca nauczyciela z uczniami, mająca na celu zdobycie przez nich wiadomości, umiejętności i nawyków.
3. Pojęcie „uczenie się”.
3. Pojęcie „uczenie się” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A- proces zamierzonego nabywania przez uczącego się określonych wiadomości, umiejętności i nawyków, dokonujący się w toku bezpośredniego i pośredniego poznawania rzeczywistości,
B- proces w toku którego u uczącego się na podstawie doświadczeń, poznania i ćwiczenia powstają nowe formy zachowania się i działania lub ulegają zmianom formy wcześniej nabyte,
C- proces zamierzonego nabywania przez uczących się określonych wiadomości, umiejętności i nawyków w toku samokształcenia.
4. Pojęcie „samokształcenie”.
4. Pojęcie „samokształcenie” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A – proces w którym człowiek sam się uczy i kontroluje,
B – proces w którym człowiek nabywa wykształcenie w toku działalności własnej, której cele, treść, warunki i środki ustala sobie sam,
C – proces w którym nauczyciel nie kieruje bezpośrednio pracą ucznia.
5. Pojęcie „samokształcenie”.
5. Pojęcie „samokształcenie” w dydaktyce rozumiane jest jako:
B – proces w którym człowiek indywidualnie, sam dobiera sobie treści, metody i środki dydaktyczne,
6. Pojęcie „szkolenie”.
6. Pojęcie „szkolenie” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A – kształtowanie umiejętności i nawyków praktycznych, wymagających niezbędnego przygotowania teoretycznego,
B – nauczanie kogoś czynności obsługiwania urządzeń i maszyn,
7. Czynniki występujące w procesie nauczania..
7. W procesie nauczania kandydatów na kierowców występują czynniki:
A – system czynności ucznia,
B – system czynności instruktora,
C – system środków, którymi posługuje się instruktor w toku nauczania, a uczeń w toku uczenia się.
8. System czynności ucznia w procesie nauczania – uczenia się.
8. System czynności ucznia w procesie nauczania – uczenia się, obejmuje:
A – opracowanie informacji – czytanie, pisanie, słuchanie, liczenie, obserwacja, praca z tekstem, dyskutowanie, projektowanie, wykonanie zadań praktycznych, oglądanie filmu, porządkowanie informacji,
B – czynności samokontrolne – samokontrola i samoocena,
C – czynności autokorektywne – dostrzeganie i poprawa błędów, uzupełnianie braków.
9. System czynności nauczyciela w procesie nauczania – uczenia się.
9. System czynności nauczyciela w procesie nauczania – uczenia się, obejmuje:
A – planowanie – poszukiwanie najlepszych metod osiągania ustalonych celów,
B – organizowanie – umożliwienie skutecznego osiągania celów przez pracę,
C – kontrolowanie – określanie zgodności między celami a wynikiem uzyskanym.
10. Czynności planowania nauczyciela w procesie nauczania – uczenia się.
10. W procesie nauczania – uczenia się, nauczyciel wykonuje czynności planowania, do których w dydaktyce zalicza się:
A – ustalenie toku lekcji przed jej rozpoczęciem, przygotowanie konspektu,
B – modyfikacja planu lekcji gdy będzie taka potrzeba,
C – analiza efektów, refleksja po lekcji – sukcesy, porażki.
11. Cele dydaktyczne.
11. Dydaktyczne cele nauczania rozważa się w kategoriach:
A – poznania – co uczeń powinien wiedzieć,
B – kształcenia – co uczeń powinien umieć,
C – wychowania – jak uczeń powinien postępować.
12. Pojęcie „wiadomości”.
12. Pojęcie „wiadomości” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A – umiejętności intelektualne i manualne,
C – znajomość wszelkich faktów, zjawisk, rzeczy, wydarzeń, procesów, praw i związków między nimi zachodzących.
13. Pojęcie „umiejętność”.
13. Pojęcie „umiejętność” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A – sprawność w posługiwaniu się określonymi wiadomościami, przy wykonywaniu określonych zadań,
C – zdolność do samodzielnego wykorzystania nabytej wiedzy w praktycznym działaniu w różnych sytuacjach życiowych i pracy zawodowej.
14. Pojęcie „nawyk”.
14. Pojęcie „nawyk” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A – wyuczony składnik świadomej działalności człowieka, będący rezultatem wiele razy powtarzanych, stopniowo automatyzujących się czynności,
C – sprawne wykonywanie określonych czynności i zadań teoretycznych bądź praktycznych.
15. Umiejętność.
15. Nabyta w procesie uczenia się przez kandydata na kierowcę „umiejętność”, w dydaktyce rozumiana jest jako:
A- zdolność do samodzielnego wykorzystania nabytych wiadomości w praktycznym działaniu w różnych sytuacjach związanych z kierowaniem pojazdem,
B- zdolność wykonania określonych, powtarzających się czynności prostych związanych z kierowaniem pojazdem,
C- sprawne posługiwanie się wiadomościami np. z przepisów ruchu drogowego, przy wykonywaniu konkretnych zadań związanych z kierowaniem pojazdem w różnych sytuacjach drogowych.
16. Pojęcie „wiedza”.
16. Pojęcie „wiedza” w dydaktyce rozumiane jest jako:
A – treści utrwalone w umyśle ludzkim w rezultacie gromadzenia doświadczeń i uczenia się,
C – wiedza praktyczna, oparta na doświadczeniu, która dostarcza informacji jak zmieniać rzeczywistość.
17. Umiejętności.
17. Nabycie „umiejętności” wykonania zadania związanego z kierowaniem pojazdem ułatwia:
A – wiedza niezbędna do wykonania zadania,
C – ćwiczenie.
18. Metody nauczania praktycznego.
18. Do grupy metod nauczania praktycznego należą:
A - metody kształtujące umiejętności i nawyki,
B - instruktaż,
C - ćwiczenia na zasadzie prób i błędów.
19. Realizacja zajęć z przepisów ruchu drogowego.
19. Przy realizacji zajęć dydaktycznych z przepisów ruchu drogowego niezbędna jest znajomość zagadnień z zakresu:
A - treści, metod, form i technicznych środków dydaktycznych,
B - wymogów programowych z tego przedmiotu,
C - wiedzy merytorycznej z tego przedmiotu.
20. Realizacja zajęć z przepisów ruchu drogowego.
20. Przy realizacji zajęć dydaktycznych z przepisów ruchu drogowego, niezbędna jest znajomość przez instruktora zagadnień z zakresu:
B - wymogów programu szkolenia z tego przedmiotu,
C - wymogów programu egzaminu państwowego na określoną kategorię uprawnień do kierowania pojazdami.
21. Zasada kształcenia.
21. Zasada kształcenia (zasada nauczania):
A – określa ogólne normy postępowania w procesie nauczania – uczenia się,
B – umożliwia wyprowadzenie z każdej zasady norm szczegółowych, zwanych zazwyczaj regułami dydaktycznymi, które niejednokrotnie krzyżują się ze sobą, podobnie jak poszczególne zasady,
C – to to samo co metoda nauczania
22. Metoda nauczania.
22. Metoda nauczania:
A – to systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce,
B – to to samo co zasada nauczania,
C – odnosi się zarówno do działalności nauczycieli (nauczania), jak i uczniów (uczenia się).
23. Zasada samodzielności.
23. Realizacja zasady samodzielności (świadomej aktywności) w kształceniu polega na:
A - świadomym stworzeniu przez nauczyciela optymalnych warunków dla rozwoju niezbędnej samodzielności ucznia w przyswajaniu nowych wiadomości,
B - świadomym stworzeniu przez nauczyciela optymalnych warunków dla rozwoju niezbędnej samodzielności ucznia w zdobywaniu nowych umiejętności,
C - świadomym stworzeniu przez nauczyciela optymalnych warunków dla rozwoju niezbędnej samodzielności ucznia w stosowaniu samokontroli i samooceny własnych efektów uczenia się, oraz w poprawianiu dostrzeżonych błędów, uzupełnianiu braków, analizowaniu osiągnięć i niepowodzeń.
24. Zasada związku teorii z praktyką.
24. Realizacja zasady związku teorii z praktyką w kształceniu polega na:
A – korelacji, to znaczy na łączeniu, doprowadzaniu do wzajemnego przenikania wiedzy teoretycznej z praktyką,
B – korelacji, to znaczy na łączeniu, doprowadzaniu do wzajemnego przenikania wiedzy teoretycznej z różnych przedmiotów z praktyką,
25. Zasada poglądowości.
25. Realizacja zasady poglądowości w kształceniu polega na:
A – bezpośrednim poznawaniu rzeczywistości, opartym na obserwacji, myśleniu i czynnościach praktycznych,
B – zdobywaniu wiedzy o rzeczywistości przez możliwie bezpośrednie poznawanie rzeczy, zjawisk, wydarzeń i procesów oraz przez osobiste zetkniecie się z nimi,
C – umiejętnym kierowaniu przez nauczyciela działalnością poznawczą ucznia, to znaczy dostarczaniu mu odpowiednich wskazówek i zwracaniu uwagi na istotne cechy poznawanego przedmiotu.
...
dommichal