1
15. Wybrane zagadnienia z psychologii.
40
1. Psychologia. Zmęczenie.
1. Objawy zmęczenia u kierującego pojazdem to między innymi:
A - ciążenie powiek,
B - podwójne widzenie,
C - ziewanie.
2. Psychologia. Zmęczenie.
2. Objawy zmęczenia u kierującego pojazdem to między innymi:
A - chęć snu,
B - widzenie urojonych przedmiotów,
C - uczucie obecności ciał obcych w oku, tzw. piasek w oczach.
3. Psychologia. Zmęczenie.
3. Objawy zmęczenia u kierującego pojazdem to między innymi:
A – zmniejszony kąt widzenia,
B – zacieranie się konturów przeszkód,
C – niechęć do wykonywania najmniejszego nawet wysiłku.
4. Psychologia. Zmęczenie.
4. Zmęczenie spowodowane kierowaniem samochodu przez kilka godzin wywołuje u kierującego między innymi skutki takie jak:
A – zmniejszenie uwagi,
B – przedłużenie czasu reakcji psychicznej,
C – błędną ocenę prędkości i odległości.
5. Psychologia. Zmęczenie.
5. Zmęczenie u kierującego spowodowane kierowaniem samochodu przez kilka godzin wywołuje między innymi skutki takie jak:
A – mniejszą odporność na oślepienie,
6. Psychologia. Stan po spożyciu alkoholu.
6. Kierujący, który znajdując się w stanie po spożyciu alkoholu kieruje pojazdem:
A – popełnia wykroczenie i podlega odpowiedzialności karnej,
B - ma skrócony czas reakcji na bodźce słuchowe,
C - ma wydłużony czas reakcji na bodźce wzrokowe.
7. Psychologia. Stan po spożyciu alkoholu.
7. Znajdując się w stanie po spożyciu alkoholu, kierujący pojazdem:
A - ma skrócony czas reakcji na bodźce wzrokowe,
B - ma zakłóconą ocenę prędkości,
C - ocenia sytuacje na drodze z mniejszym krytycyzmem.
8. Psychologia. Stan po spożyciu alkoholu.
8. Stan po spożyciu alkoholu, u kierującego pojazdem, powoduje:
A - upośledzenie spostrzegania,
B - upośledzenie procesów myślenia,
C - zmniejszenie krytycyzmu sytuacji.
9. Psychologia. Stan nietrzeźwości.
9. Kierujący, który znajdując się w stanie nietrzeźwości kieruje pojazdem:
A – popełnia przestępstwo i podlega odpowiedzialności karnej,
10. Psychologia. Stan nietrzeźwości.
10. Kierujący, który kieruje pojazdem silnikowym w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu:
A – skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego, podlega badaniu lekarskiemu przeprowadzanemu w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem,
B – skierowany, w drodze decyzji, przez organ kontroli ruchu drogowego, podlega badaniu psychologicznemu przeprowadzanemu w celu orzeczenia istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem,
C – powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
11. Psychologia. Funkcje psychofizjologiczne.
11. Na bezpieczne kierowanie pojazdem ma wpływ sprawność takich funkcji psychofizjologicznych kierującego jak:
A – czas reakcji,
B – koordynacja pracy rąk i nóg,
C – podzielność uwagi.
12. Psychologia. Sprawność intelektualna.
12. Sprawność intelektualna kierującego pojazdem:
A – decyduje o właściwej ocenie sytuacji drogowej,
B – nie jest potrzebna kierującemu,
C – przeszkadza w kierowaniu pojazdem.
13. Psychologia. Podzielność uwagi
13. Podzielność uwagi kierującego pojazdem jest szczególnie ważna:
A – podczas jazdy w dużym natężeniu ruchu,
B – podczas postoju,
C – podczas jazdy w obszarze zabudowanym.
14. Psychologia. Spostrzeganie.
14. Błędy jakie mogą wystąpić w spostrzeganiu kierującego pojazdem to:
A – złudzenie wzrokowe,
B – subiektywna ocena sytuacji drogowej,
C – nieprawidłowe spostrzeganie barw.
15. Psychologia. Spostrzeganie.
15. Kierujący pojazdem powinien:
A - prawidłowo spostrzegać ważne bodźce komunikacyjne,
B - wydzielać i oceniać te bodźce komunikacyjne, które zmuszają go do natychmiastowej reakcji,
C - wiedzieć, że im szybciej jedzie, tym mniej spostrzeżeń może uczynić i tym mniej otrzymać informacji.
16. Psychologia. Wypadek drogowy.
16. Przyczyną wypadku drogowego może być:
A - ogólna niedyspozycja kierującego,
B - obniżony nastrój lub napięcie nerwowe kierującego związane z osobistymi problemami,
C – zmęczenie kierującego.
17. Psychologia. Wypadek drogowy.
17. Przyczyną wypadku drogowego może być:
A - niewłaściwa adaptacja wzroku kierującego pojazdem do ciemności,
B - niewłaściwe rozpoznawanie barw przez uczestnika ruchu,
C - ograniczony zakres pola widzenia u uczestnika ruchu.
18. Psychologia. Leki.
18. Kierujący pojazdem:
A - może przyjmować wszystkie leki bez żadnych ograniczeń,
B - powinien upewnić się czy leki, które ma zamiar przyjąć nie ograniczają zdolności do bezpiecznego prowadzenia pojazdu,
C - nie powinien używać leków o których nie ma informacji o ich wpływie na bezpieczne kierowanie pojazdem.
19. Psychologia. Leki.
19. Kierujący pojazdem powinien wiedzieć, że niektóre leki:
A - wywierają negatywny wpływ na samopoczucie kierującego,
B - ograniczają zdolność do bezpiecznego prowadzenia pojazdu,
C - nie powinny być używane w czasie kierowania pojazdem.
20. Psychologia. Procesy myślowe.
20. W procesie uczenia się, procesy myślowe przebiegają między innymi w formie:
A – procesu rozkładania przedmiotu czy zjawiska na jego elementy składowe,
B – procesu łączenia części przedmiotu czy zjawiska, aby otrzymać z nich pewną całość,
C – procesu porównywania, polegającego na ustalaniu podobieństw i różnic między przedmiotami i zjawiskami.
21. Psychologia. Składniki osobowości.
21. Składnikami ludzkiej osobowości są:
A – wzrost,
B – charakter,
C – temperament.
22. Psychologia. Składniki osobowości.
22. Składnikami ludzkiej osobowości są:
B – zainteresowania i zamiłowania,
C – zdolności i uzdolnienia.
23. Psychologia. Cechy osobowości.
23. Które cechy osobowości ucznia powinien uwzględniać instruktor w procesie nauczania - uczenia się?:
A – zainteresowania ucznia zmierzające do zdobywania nowych informacji o przedmiocie,
B – zamiłowania ucznia do wykonywania pewnych czynności,
C – zdolności do wykonywania pewnych odrębnych czynności i uzdolnienia do wykonywania szeregu czynności.
24. Psychologia. Cechy osobowości.
24. Pozytywny wpływ na bezpieczne kierowanie pojazdem mają cechy osobowości:
A – zrównoważenie emocjonalne,
B – odporność na stress,
C – cierpliwość.
25. Psychologia. Cechy osobowości.
25. Niezbędne cechy osobowości u instruktorów prowadzących naukę jazdy, to:
A – wysoka kultura osobista,
B – takt,
26. Psychologia. Cechy osobowości.
26. Niezbędne cechy osobowości u instruktorów prowadzących naukę jazdy, to:
A – wysokie wymagania stosunku do siebie i kursantów,
B – sumienność i systematyczność w wykonywaniu obowiązków instruktora,
C – dokładność i rzetelność w wykonywaniu obowiązków instruktora.
27. Psychologia. Charakter.
27. Charakter przejawia się w stosunku człowieka:
A – do innych ludzi,
B – do samego siebie,
C – do swoich obowiązków.
28. Psychologia. Cechy charakteru.
28. Przykładem pozytywnych cech charakteru człowieka jest:
A – koleżeństwo,
B – szczerość,
C – samokrytycyzm.
...
dommichal