PRZEJRZYSTA GMINA.pdf

(275 KB) Pobierz
raport
PRZEJRZYSTA GMINA
ORGANIZACJE POZARZ¥DOWE
KORUPCJA
RAPORT Z BADAÑ
FRAGMENTY
Warszawa 2002
1
Teksty artyku³ów i raportu zostaly przygotowane i wydane w
ramach projektu Przejrzysta gmina narzedzie wspieraj¹ce
spoleczn¹ kontrolê funkcjonowania administracji publicznej w
Polsce sfinansowanego ze rodków UNDP za porednictwem
Partnership for Transparency Fund, a zrealizowanego we wspó³-
pracy z Programem Przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Bato-
rego i Helsiñskiej Fundacji Praw Cz³owieka. Opracowany na
potrzeby projektu model Przejrzystej gminy jest form¹ uszcze-
gó³owienia jednego z elementów modelu Przezroczysta gmi-
na opracowanego w ramach Programu Przeciw Korupcji.
W terenie badania wykonali: liderzy Grup Obywatelskich wspó³-
pracuj¹cych z Programem Przeciw Korupcji (Jelenia Góra, Ko-
biór, Warszawa, ¯ary), liderzy organizacji pozarz¹dowych
wspó³pracuj¹cych w ramach Sieci Lokalnego Partnerstwa (Cie-
szyn, Gliwice, Lublin, Tychy) oraz studenci Wydzia³u Stosowa-
nych Nauk Spo³ecznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Redakcja: Piotr Fr¹czak, Ryszard Skrzypiec
Redakcja jêzykowa: Dorota Matejczyk
Sk³ad i ³amanie: Stowarzyszenie ASOCJACJE
Wydawca: Orodek Badania Aktywnoci Lokalnej
przy Stowarzyszeniu ASOCJACJE
i Wydawnictwo NOWY WIAT
ISBN 83-88576-91-7
Wydanie I
Warszawa 2002
2
Piotr Fr¹czak, Ryszard Skrzypiec
Od usankcjonowanego zwyczaju do
modelowych rozwi¹zañ raport z badañ
1. Wprowadzenie
Dotacje z bud¿etów jednostek samorz¹du terytorialnego na realiza-
cjê przedsiêwziêæ bêd¹cych ich zadaniami w³asnymi przez podmioty
niezaliczane do sektora finansów publicznych anga¿uj¹ dwie strony:
administracjê publiczn¹ oraz prywatne organizacje pozarz¹dowe (sto-
warzyszenia, fundacje i inne podmioty). Tymczasem styk publiczne
prywatne czêsto okazuje siê dobrym gruntem do rozwoju zjawisk patolo-
gicznych. Mo¿na wrêcz stwierdziæ, ¿e zbyt czêsto.
Wydatkowanie rodków publicznych musi odbywaæ siê w zgodzie
ze standardami gospodarki finansowej i zgodnie z brzmieniem art. 28
pkt 3 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr
155, poz. 1014 z 1998 r., z pón. zm.) powinno byæ dokonywane: 1) w
sposób celowy i oszczêdny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najle-
pszych efektów z danych nak³adów, 2) w sposób umo¿liwiaj¹cy termi-
now¹ realizacjê zadañ, 3) w wysokoci i terminach wynikaj¹cych z
wczeniej zaci¹gniêtych zobowi¹zañ. Powy¿sze zasady odnosz¹ siê
tak¿e do postêpowania w sprawie udzielenia dotacji, które zasadniczo
powinno siê cechowaæ jawnoci¹ i zrozumia³oci¹ dla opinii spo³ecz-
noci oraz przejrzystoci¹, wykluczaj¹c¹ jakiekolwiek podejrzenia co
do przedk³adania innych celów ponad interes spo³ecznoci lokalnej 1 .
Przepisy gospodarki finansami publicznymi nak³adaj¹ na jednostki
samorz¹du terytorialnego, chc¹ce udzielaæ dotacji podmiotom niepu-
blicznym, szereg obowi¹zków. Pocz¹wszy od przyjêcia regulacji w spra-
wie trybu ich udzielania, a koñcz¹c na kontroli wydatkowanych w ten
sposób rodków. Równie¿ podmioty korzystaj¹ce ze rodków publicz-
nych mog¹ dzia³aæ wy³¹cznie w granicach nakrelonych przez te prze-
pisy. G³ównie chodzi tu o stosowanie procedur okrelonych w ustawie
o zamówieniach publicznych w momencie wydatkowania rodków.
Zainteresowanie monitorowaniem procedur udzielania dotacji z
bud¿etów gmin organizacjom pozarz¹dowym, w szczególnoci za
koniecznoci¹ opracowania narzêdzia wspieraj¹cego spo³eczn¹ kon-
trolê w tym zakresie, wynika z kilku przes³anek. Po pierwsze, zjawisko
3
korupcji sta³o siê powa¿nym problemem polskiego ¿ycia publicznego i
nie ominê³o sektora organizacji pozarz¹dowych 2 . Po drugie, jest to
kontynuacja naszej dotychczasowej aktywnoci w tym zakresie. W la-
tach 1999-2000 Stowarzyszenie ASOCJACJE przeprowadzi³o mini-mo-
nitoring stosowania przez administracjê publiczn¹ zapisów prawa o
finansach publicznych w trakcie procedury udzielania dotacji z ich bu-
d¿etów (art. 118 ustawy o finansach publicznych). Badaniem objêto 20
jednostek samorz¹du terytorialnego wokó³ miasta Tychy (gminy i po-
wiaty). Wykaza³o ono, ¿e zarówno procedury przyznawania dotacji,
jawnoæ podejmowania decyzji, jak i ich spo³eczna zasadnoæ budz¹
du¿e w¹tpliwoci 3 . Tê diagnozê potwierdzi³a równie¿ analiza finan-
sów gminnych dotycz¹cych gospodarowania funduszami ochrony ro-
dowiska w dwóch województwach w ramach badañ Ruch ekologicz-
ny w Polsce 4 . Dotychczasowe dowiadczenia wyranie pokazuj¹, ¿e
konieczne jest wypracowanie narzêdzia, które umo¿liwi³oby badanie
przep³ywu rodków pomiêdzy sektorem publicznym a organizacjami
pozarz¹dowymi na poziomie lokalnym. Podobnie jak i raporty Najwy¿-
szej Izby Kontroli 5 czy Regionalnych Izb Obrachunkowych 6 . Po trzecie,
aby skutecznie przeciwdzia³aæ takim patologiom, jak zjawiska ko-
rupcyjne, nie wystarczy wiête oburzenie, trzeba dysponowaæ narzê-
dziem, które umo¿liwi uzyskanie pewnej wiedzy i podjêcie stosownych
dzia³añ 7 . Nasze zainteresowanie skoncentrowa³o siê na tym drugim
aspekcie.
Jak zobaczymy póniej, dotacje dla podmiotów niepublicznych sta-
nowi¹ niewielk¹ czêæ wydatków gminy, jednak¿e ten fakt nie upowa¿-
nia do dysponowania tymi rodkami w sposób dowolny i z narusze-
niem prawa. I choæ siê natknêlimy siê na klasyczne przypadki ³apówkar-
stwa, to na podstawie przeprowadzonego monitoringu mo¿emy stwier-
dziæ, ¿e system jest niefunkcjonalny i w efekcie przyczynia siê do mar-
notrawienia rodków publicznych, czego wyranym przejawem s¹ zi-
dentyfikowane przypadki naruszania zasady równoci szans poprzez
faworyzowanie wybranych podmiotów powi¹zanych z w³adzami lo-
kalnymi. Musimy siê zgodziæ z prezentowanym przez autorów publi-
kacji Rzetelnoæ ¿ycia publicznego (patrz tekst G³ówne mechani-
zmy korupcjogenne... w niniejszym zborze) stanowiskiem, ¿e (...) po³o-
¿enie kresu korupcji nie jest celem samym w sobie (...). Powinno stano-
wiæ rodek do celu, za jaki trzeba uznaæ bardziej efektywne, uczciwe i
wydajne rz¹dzenie.
2. Prezentacja obszaru badañ
Praktyka finansowania organizacji pozarz¹dowych ze rodków sa-
morz¹du terytorialnego siêga pocz¹tku transformacji ustrojowej i po-
wstania samorz¹du gminnego 8 . Jednak brak rozwi¹zañ systemowych
powodowa³ liczne patologie na styku samorz¹du i organizacji co za-
owocowa³o podjêciem w latach 1995-1996 wysi³ku na rzecz uregulo-
wanie tej sfery aktami lokalnego prawa 9 . Doæ dynamiczny ruch obj¹³
4
jednak stosunkowo niewielk¹ liczbê gmin, a zmiany na lokalnej scenie
czêsto niweczy³y osi¹gniête ju¿ rozwi¹zania. Powodowa³o to koniecz-
noæ mylenia o systemowych rozwi¹zaniach na szczeblu ogólnokrajo-
wym 10 . Sprawê tê kompleksowo próbowano rozwi¹zaæ w ustawie o
finansach publicznych z 1998 r. Przyjête rozwi¹zania w doæ szybkim
czasie okaza³y siê niewystarczaj¹ce. Regionalne Izby Obrachunkowe
kwestionowa³y decyzje samorz¹dów w sprawie dotacji. Doprowadzi³o
to do nowelizacji tej ustawy, która obowi¹zuje do dzi.
Rozwi¹zania formalno-prawne nie gwarantuj¹ dobrej praktyki. Aby
sprawdziæ, czy dzia³ania administracji lokalnej spe³niaj¹ literê i ducha
zasad gospodarki finansami publicznymi, zaprojektowalimy narzê-
dzie do monitorowania tej sfery aktywnoci samorz¹du i przeprowa-
dzilimy badania pilota¿owe w 12 jednostkach samorz¹du terytorial-
nego. Wybór gmin nie by³ przypadkowy. Chcielimy sprawdziæ nasze
narzêdzie w gminach, gdzie istniej¹ instytucjonalne podstawy takiego
monitoringu (organizacje grupy obywateli mog¹cych w przysz³oci
samodzielnie kontynuowaæ kontrolê). Miasta dobralimy uwzglêdnia-
j¹c dzia³alnoæ Grup Obywatelskich wspó³pracuj¹cych z programem
Przeciw korupcji oraz organizacji, które wczeniej ju¿ wspó³pracowa³y
w badaniach realizowanych w ramach Sieci Lokalnego Partnerstwa
przy Stowarzyszeniu ASOCJACJE. Do badania w³¹czono te¿ dwie gmi-
ny, gdzie rozwi¹zania zasad wspó³pracy i finansowania organizacji
uznawane s¹ za modelowe (por. tab. 3)
3. Opis pilota¿u
Monitoring i pilota¿ narzêdzia wspieraj¹cego spo³eczn¹ kontrolê
funkcjonowania administracji publicznej w Polsce zosta³ przeprowa-
dzony w 10 gminach ró¿nego typu i ró¿nej wielkoci, po³o¿onych w
ró¿nych czêciach Polski.
Pilota¿ badania zrealizowano w Cieszynie, w którym Program wspó³-
pracy w³adz miasta z organizacjami pozarz¹dowymi oraz procedury udzie-
lania dotacji funkcjonuj¹ od wielu lat na dosyæ wysokim poziomie, co
znalaz³o swoje odzwierciedlenie w tytule Nasza Gmina, jakim uho-
norowano w³adze miasta w 1999 r. 11 Podobne badanie kontrolne prze-
prowadzono w Szczecinie, któremu w 2000 roku w I edycji og³oszonego
przez Tygodnik Samorz¹du Terytorialnego Wspólnota konkursu Sa-
morz¹dowej lilii przyznano wyró¿nienie za Szczeciñska kartê wspó³-
pracy miasta i organizacji pozarz¹dowych.
Badanie podstawowe obejmuj¹ce wszystkie elementy monitoringu i
pilota¿u wykonano w miastach na prawach powiatu: Gliwice, Jelenia
Góra, miecie ¯ary, gminach Warszawa-Bia³o³êka i Warszawa-Centrum
wraz z dzielnicami Mokotów, Ochota i ¯oliborz oraz gminie wiejskiej
Strzy¿ewice (województwo lubelskie, powiat lubelski).
Niestandardowe badania wykonano w miastach na prawach po-
wiatu Kraków i Tychy oraz gminie wiejskiej Kobiór (województwo l¹-
skie, powiat pszczyñski).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin