rismaz_1(1).pdf

(712 KB) Pobierz
Microsoft Word - Strategia RIS Mazovia.doc
ZałĢcznik
do Uchwały Nr 72/08
Sejmiku Województwa Mazowieckiego
z dnia 21 kwietnia 2008 roku
Regionalna Strategia Innowacji
dla Mazowsza 2007-2015
Warszawa 2008
Spis tre Ļ ci
1. UWARUNKOWANIA REGIONALNEJ STRATEGII INNOWACJI MAZOWSZA ... 3
1.1. R EGIONALNE STRATEGIE INNOWACJI WYBÓR CZY KONIECZNOĺĘ .......................................3
1.2. S TRATEGIA L IZBOİSKA ...................................................................................................6
1.3. F UNDUSZE STRUKTURALNE ..............................................................................................7
1.4. R EGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI JAKO INSTRUMENT WSPARCIA ROZWOJU REGIONU ..........8
2. DIAGNOZA............................................................................................................ 10
2.1. S YTUACJA SPOŁECZNO EKONOMICZNA ANALIZA PORÓWNAWCZA ...................................10
2.1.1. Główne cechy województwa mazowieckiego ...................................................................... 10
2.1.2. Charakterystyka gospodarcza województwa mazowieckiego.............................................. 11
2.1.3. DziałalnoĻę przemysłowa.................................................................................................... 15
2.1.4. Rolnictwo ............................................................................................................................ 17
2.1.5. Zatrudnienie........................................................................................................................ 20
2.1.6. Specjalizacja gospodarcza Mazowsza ................................................................................ 22
2.1.7. Inwestycje........................................................................................................................... 24
2.1.8. Mazowsze na tle innych regionów Unii Europejskiej............................................................ 26
2.2. P OPYT NA INNOWACJE SEKTOR PRZEDSIĦBIORSTW ........................................................28
2.2.1. DziałalnoĻę innowacyjna sektora przedsiħbiorstw ............................................................... 28
2.2.2. Nakłady i finansowanie działalnoĻci innowacyjnej ............................................................... 31
2.2.3. Efekty działalnoĻci innowacyjnej ......................................................................................... 34
2.2.4. ńródła informacji w procesie innowacyjnym ........................................................................ 35
2.2.5. Współpraca w procesie innowacyjnym i dyfuzja innowacji................................................... 36
2.2.6. Bariery wdraŇania innowacji................................................................................................ 37
2.3. P ODAņ INNOWACJI SFERA BADAWCZO - ROZWOJOWA I NAUKOWA ......................................40
2.4. I NSTYTUCJE OTOCZENIA BIZNESU ...................................................................................45
2.5. A DMINISTRACJA ............................................................................................................48
3. ANALIZA SWOT ................................................................................................... 51
4. WIZJA INNOWACYJNEGO MAZOWSZA............................................................ 62
5. CELE RIS MAZOVIA............................................................................................. 63
4.1. C EL G ŁÓWNY ...............................................................................................................65
4.2. C EL STRATEGICZNY I ....................................................................................................67
4.3. C EL STRATEGICZNY II ...................................................................................................70
4.4. C EL STRATEGICZNY III ..................................................................................................73
4.5. C EL STRATEGICZNY IV ..................................................................................................76
6. PROPONOWANE PROGRAMY ORAZ DZIAŁANIA ........................................... 79
7. SYSTEM WDRA ņ ANIA STRATEGII .................................................................... 86
8. SYSTEM MONITOROWANIA STRATEGII........................................................... 89
9. SYSTEM EWALUACJI STRATEGII ..................................................................... 91
10. FINANSOWANIE STRATEGII .......................................................................... 93
BIBLIOGRAFIA.............................................................................................................. 96
ZESTAWIENIE ZAŁ ġ CZNIKÓW ................................................................................. 100
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza
1. UWARUNKOWANIA REGIONALNEJ STRATEGII
INNOWACJI MAZOWSZA
1.1. REGIONALNE STRATEGIE INNOWACJI – WYBÓR CZY
KONIECZNO ĺĘ
1.
Regionalna Strategia Innowacji (RIS – „Regional Innovation Strategy”)
dla Mazowsza jest dokumentem, który wskazuje w jaki sposób władze
samorzĢdowe województwa bħdĢ starały siħ rozwijaę region poprzez
wspieranie innowacji i innowacyjnoĻci. W celu jej efektywnej
implementacji niezbħdne jest uzyskanie poparcia dla strategii wĻród
uczestników regionalnego systemu innowacji. Dlatego teŇ koniecznym
elementem działaı jest uzyskanie konsensusu społecznego w zakresie
celów i działaı RIS.
2.
Innowacje rozumiane sĢ jako efekty działalno Ļ ci innowacyjnej .
Innowacje moŇna podzielię na: produktowe, procesowe, organizacyjne
i marketingowe 1 . Z kolei na działalnoĻę innowacyjnĢ składajĢ siħ:
działalnoĻę badawczo-rozwojowa (potocznie stosowany skrót B+R),
zakup gotowych rozwiĢzaı (patenty, licencje, usługi), zakup gotowych
produktów w postaci nowoczesnych maszyn i urzĢdzeı. Warto
podkreĻlię, Ňe innowacje mogĢ byę róŇnie klasyfikowane. MoŇna
wyróŇnię 2 innowacje absolutne, które sĢ nowymi rozwiĢzaniami na skalħ
ĻwiatowĢ, ale równieŇ innowacjĢ moŇe byę wdroŇenie nowych rozwiĢzaı
w przedsiħbiorstwie, które to rozwiĢzania stosowane sĢ juŇ w innych
firmach (wówczas mówi siħ o innowacjach imitacyjnych). CzħĻę innowacji
powstaje jako efekt pracy wynalazczej danej firmy (innowacje twórcze),
Według Podr ħ cznika Oslo (2005), za: GUS 2006.
2 Tam Ň e.
3
1
291515376.003.png 291515376.004.png
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza
a czħĻę z nich jest wynikiem procesów przenikania wiedzy i rozwiĢzaı
z jednych firm i instytucji do innych.
3.
Innowacyjno Ļę bardzo czħsto utoŇsamiana jest z innowacjami. MówiĢc
o innowacyjnoĻci polskich przedsiħbiorstw ma siħ na myĻli głównie
wprowadzone przez nie innowacje. InnowacyjnoĻę powinna byę jednak
rozumiana szerzej. Chodzi o swego rodzaju postawħ (cechħ) ludzi
przejawiajĢcĢ siħ w ich codziennym Ňyciu, pracy zawodowej,
prowadzeniu biznesu polegajĢcĢ na tym, Ňe dĢŇĢ oni do tego by byę
innowacyjnym.
4.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza nie jest dokumentem
przypadkowym. Prace nad budowaniem strategii innowacji w całej Polsce
wpisujĢ siħ w ogólnoĻwiatowy trend dostrzegania znaczenia wiedzy
w rozwoju. Regiony europejskie juŇ w połowie lat 80. zaczħły stosowaę
strategiczne podejĻcie do kwestii innowacji, a obecnie juŇ wszystkie
województwa w Polsce posiadajĢ tego typu dokument.
5.
Podej Ļ cie strategiczne do innowacji na poziomie regionalnym
wynika m.in. z faktu, iŇ innowacje sĢ ĻciĻle zwiĢzane z obecnym
paradygmatem rozwoju. Postħp technologiczny pozwolił m.in. na odejĻcie
od produkcji masowej na rzecz produkcji elastycznej oraz ułatwił
skrócenie cyklu Ňycia produktu. Szybkie dopasowywanie siħ do
zmiennych potrzeb rynku oraz koniecznoĻę coraz szybszego
wprowadzania nowych produktów podtrzymały wĻród przedsiħbiorców
cechħ, którĢ klasycy zauwaŇyli juŇ w XIX w. – przedsiħbiorcy muszĢ byę
innowacyjni. JednoczeĻnie dokonujĢce siħ zmiany w skali globalnej
i w wymiarze konkurencji, o których bħdzie mowa w nastħpnych
punktach, pozwoliły zauwaŇyę, Ňe najszybciej rozwijajĢ siħ nie te kraje,
które posiadajĢ najwiħcej kapitału fizycznego, ale te, które sĢ
konkurencyjne na polu innowacji.
6.
Innowacje pozostajĢ ponadto w Ļcisłej relacji z globalizacj Ģ. Dzisiejsze
technologie pozwalajĢ „zredukowaę” odległoĻci dzielĢce mieszkaıców
4
291515376.005.png 291515376.006.png
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza
globu, ułatwiajĢ takŇe funkcjonowanie globalnym firmom. Dlatego
globalizacja, której poczĢtków liczni dopatrujĢ siħ w pierwszych
podróŇach w nieznane i odkryciach geograficznych, przybrała obecnie
kształt bardzo dynamicznego zjawiska, które wywiera wpływ na kaŇdy
kraj i region na Ziemi. Bez wĢtpienia to innowacje ułatwiły rozkwit
globalizacji, a najlepszym przykładem jest prawdopodobnie rozwój
Internetu i spowodowane nim ułatwienia w pozyskiwaniu informacji
i kontaktach miħdzyludzkich.
7.
Coraz cz ħĻ ciej innowacje i innowacyjno Ļę s Ģ uto Ň samiane
z konkurencyjno Ļ ci Ģ. Innowacje ułatwiły globalizacjħ, a ta z kolei,
pozwoliła wielu firmom rozszerzaę swoje rynki na niespotykanĢ skalħ
przy zastosowaniu róŇnych form działalnoĻci. Coraz wiħcej firm konkuruje
ze sobĢ w skali globalnej. Poza firmami z krajów wysoko rozwiniħtych,
pojawiajĢ siħ przedstawiciele nowych gospodarek, którzy równieŇ
wykorzystujĢ efekty globalizacji. Tradycyjna triada, czyli USA, UE
i Japonia nie tylko nabiera innego kształtu, ale równieŇ podlega coraz
wiħkszej presji konkurencyjnej. Szczególnie korporacje transnarodowe 3
przyczyniajĢ siħ do coraz wiħkszego skupiania uwagi na innowacjach.
Najbogatsze firmy globu ponoszĢ najwiħksze wydatki na działalnoĻę
innowacyjnĢ (w szczególnoĻci na działalnoĻę badawczo-rozwojowĢ)
wydajĢc kwoty przewyŇszajĢce całoĻę Ļrodków na działalnoĻę
innowacyjnĢ wydawanych z budŇetów niejednego paıstwa.
Wprowadzanie nowych, ulepszonych produktów umacnia pozycjħ danej
firmy na rynku. Korporacje ponadnarodowe chħtnie poszukujĢ obniŇania
kosztów poprzez przenoszenie produkcji do krajów mniej zamoŇnych, ale
jednoczeĻnie bardzo niechħtnie przenoszĢ do tych krajów swoje centra
badawczo-rozwojowe.
8.
Opisana wyŇej postawa korporacji transnarodowych skłoniła kraje
i regiony Europy do zintensyfikowania prac nad pobudzaniem rodzimej
3
Firmy prowadz Ģ ce działalno Ļę w wi ħ cej ni Ň jednym kraju.
5
291515376.001.png 291515376.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin