19. CELE I METODY NACZUCZANIA GRAMATYKI W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
I. Nauczanie gramatyki w klasach I – III ma dwojakie cele:
1. Naukę o języku tzn. dostarczenie uczniom elementarnej wiedzy o języku, jego budowie i właściwościach.
2. Naukę języka tzn. praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy o języku w różnych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.
W klasach I-III chodzi przede wszystkim o cele praktyczne, a nie recytowanie definicji. Chodzi o wyrabianie poczucia poprawności językowej oraz wyrażania myśli w mowie i piśmie.
II. Metody
Najlepsze rezultaty w nauczaniu gramatyki daje stosowanie metody indukcyjnej, w której za punkt wyjściowy przyjmuje się zjawisko językowe bliskie dziecku i od szczegółu dochodzi się do uogólnień, czyli zaznajomienia z nowymi pojęciami (definicjami) gramatycznymi.
Materiał gramatyczny realizowany w klasach I – III:
1. Klasa I : litera, sylaba, wyraz, zdanie, rodzaje zdań.
2. Klasa II : rzeczownik, czasownik.
3. Klasa III : przymiotnik, liczebnik.
s-ylwunia