19. CELE I METODY NACZUCZANIA GRAMATYKI W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ.docx

(12 KB) Pobierz

19. CELE I METODY NACZUCZANIA GRAMATYKI W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

 

I. Nauczanie gramatyki w klasach I – III ma dwojakie cele:

      1.   Naukę o języku tzn. dostarczenie uczniom elementarnej wiedzy o języku, jego budowie i właściwościach.

      2.   Naukę języka tzn. praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy o języku w różnych formach wypowiedzi ustnych i pisemnych.

W klasach I-III chodzi przede wszystkim o cele praktyczne, a nie recytowanie definicji. Chodzi o wyrabianie poczucia poprawności językowej oraz wyrażania myśli w mowie i piśmie.

 

II.   Metody

Najlepsze rezultaty w nauczaniu gramatyki daje stosowanie metody indukcyjnej, w której za punkt wyjściowy przyjmuje się zjawisko językowe bliskie dziecku i od szczegółu dochodzi się do uogólnień, czyli zaznajomienia z nowymi pojęciami (definicjami) gramatycznymi.

 

     Materiał gramatyczny realizowany w klasach I – III:

1.      Klasa I : litera, sylaba, wyraz, zdanie, rodzaje zdań.

2.      Klasa II : rzeczownik, czasownik.

3.      Klasa III : przymiotnik, liczebnik.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin