gdzie_klient.pdf

(210 KB) Pobierz
Microsoft Word - gdzie_klient.doc
http://www.imagis.pl
GDZIE JEST KLIENT?
Jak analizy przestrzenne wspierają pozyskanie i utrzymanie klienta
Relacje pomiędzy firmą a jej klientem są zawsze umiejscowione w przestrzeni. Miliony
bajtów pamięci dyskowej zajmowane przez adresy pocztowe klientów mogą posłużyć do
zlokalizowania ich na mapie i dać początek analiz w nowym wymiarze. Dane statystyczne
powinny służyć definiowaniu obszarów geograficznych o największym potencjale pozyskanie
nowych klientów. Mapa w Internecie może stać się narzędziem prezentacji dostępności oferty
firmy i przyczynić się budowaniu trwałych
kontaktów z klientami.
Systemy Informacji Geograficznej (GIS) to
grupa narzędzi wspierających podejmowanie
decyzji, które umożliwiają połączenie tradycyjnej
cyfrowej bazy danych z mapą przestrzeni, której
ona dotyczy. Dane mogą zostać zlokalizowane i
zyskać swój obraz na mapie. To staje się kluczem
do analizowania relacji przestrzennych,
poszukiwania przyczyn zróżnicowania, planowania
działań, oceny pracy, optymalizowania lokalizacji,
itd.
Bodaj najpopularniejszym na świecie
dostawcą aplikacji wspierających analizy
przestrzenne na potrzeby biznesu jest amerykańska firma MapInfo Corporation. Produkty
MapInfo są sprzedawane za pośrednictwem zorganizowanej sieci dystrybucyjnej w 60
krajach, w 20 wersjach językowych. W wielu firmach całego świata MapInfo jest
standardowym narzędziem wspierającym podejmowanie decyzji. IMAGIS jest jedynym
polskim dystrybutorem produktów MapInfo Corporation i producentem polskiej wersji
językowej MapInfo Professional, sztandarowego produktu firmy.
Systemy Informacji Geograficznej wymagają odpowiednich aplikacji, map i danych.
IMAGIS jest wiodącym producentem map cyfrowych Polski. Oferujemy bogatą bibliotekę
map administracyjnych, osadniczych, kodów pocztowych i adresowych planów miast. W
analizach przestrzennych mogą zostać wykorzystane dane GUS, które dostarczamy w
połączeniu z mapą lub dane o klientach przechowywane na serwerach firm. Mogą zostać
użyte dane osobowe, gdy specyfika działalności firmy decyduje o konieczności ich
gromadzenia lub inne dane pochodzące z badań ankietowych, promocji itp.
Oprogramowanie MapInfo, mapy i dane stanowią kompletny system, który umożliwia
prowadzenie analiz prowadzących do lepszego wykorzystania zasobów i maksymalizacji
zysków.
102813164.001.png 102813164.002.png
Identyfikacja rynku zbytu
W warunkach rosnącej konkurencji i rosnących cen reklamy istnieje potrzeba nie tylko
precyzyjnego określenia cech konsumenta, modelu jego zachowań, ale również zdefiniowania
obszarów geograficznych stwarzających największy potencjał pozyskania nowych klientów.
Tylko odpowiedź na pytania, "kto? i gdzie?" gwarantuje zastosowanie odpowiedniej strategii
marketingowej i skierowanie jej do właściwej grupy społecznej, w odpowiednim miejscu.
Model typowego konsumenta produktu charakteryzuje jego cechy kulturowe, społeczne,
osobiste i psychologiczne. Znając je, można skierować działania reklamowe do właściwej
grupy. Posiadając dane statystyczne o ludności przypisane do regionów statystycznych można
wyselekcjonować grupę odpowiadającą modelowi i zobrazować jej rozmieszczenie na mapie.
Podczas analizy mapy zapewne okaże się, że występują regiony z dużą ilością potencjalnych
klientów i takie, w których osoby odpowiadające naszemu modelowi prawie nie mieszkają.
Można zestawić taką mapę z obrazem rozmieszczenia dotychczasowych klientów i na tej
podstawie wyznaczyć obszary, w których powinno się zintensyfikować działalność
reklamową, w których warto zlokalizować nową placówkę, itd.
Wprowadzając dodatkowe
informacje, które mogą tworzyć nowe
warstwy mapy, można bardziej
precyzyjnie określić obszary o
największym potencjale.
Zajmijmy się regionami
statystycznymi o dużej ilości
potencjalnych klientów. Na podstawie
dotychczasowych analiz należałoby
uznać je za obszary atrakcyjne, w
których reklama powinna przynieść
wysokie efekty. Wprowadźmy
dodatkowy czynnik. Nanieśmy na naszą
mapę sieć dystrybucji konkurencji.
Natychmiast wykluczymy obszary, w
których wprawdzie potencjalnych
konsumentów jest wielu, ale są one dobrze spenetrowane przez konkurencję i rozpoczęcie w
nich działalności będzie trudne.
Możemy dodać kolejne kryteria: sprawdzić możliwości komunikacyjne interesujących
nas regionów, lokalizację parkingów, centrali usługowo-handlowych; w końcu zanalizować
możliwości budowy własnej sieci dystrybucji. Z punktu widzenia projektowanej kampanii
reklamowej istotna będzie dostępność mediów na badanym obszarze - obszar oddziaływania
lokalnej prasy, telewizji, gęstość sieci reklam zewnętrznych, itd. Oczywiście ilość kryteriów
przestrzennych może być dowolna. Taki system wspomagania decyzji uczyni działania
marketingowe bardziej efektywnymi i tańszymi.
102813164.003.png
Analiza efektów kampanii reklamowej
Załóżmy, że przeprowadziliśmy analizę klientów i na jej podstawie ustaliliśmy model
typowego nabywcy. Zakupiliśmy bazę danych ludności odpowiadającej charakterystyce
typowego klienta. Na podstawie analiz przestrzennych określiliśmy obszar największego
prawdopodobieństwa efektów kampanii. Zaprojektowaliśmy strategię reklamową i
przeprowadziliśmy ją na wybranym terenie. Efektem są nowi klienci. Możemy sprawdzić, w
jakim stopniu wzrosła sprzedaż produktów firmy. Ważne jest również, czy nowi klienci
pochodzą rzeczywiście z obszarów, w których prowadziliśmy kampanię, w których
spodziewaliśmy się ich pozyskać. Wystarczy, że baza danych naszych nowych klientów
posiada jakiekolwiek pole lokalizacji - adres, kod pocztowy, przynależność do regionu
statystycznego. Korzystając z tej informacji zlokalizujemy każdego z nich na mapie i w
prosty sposób przeanalizujemy efekty kampanii.
Projektowanie sieci dystrybucji
Do prawidłowego zaprojektowania sieci dystrybucji konieczne są analizy przestrzenne.
Firmowa sieć sprzedaży musi być zlokalizowana w obszarach zamieszkania lub częstego
przebywania jej klientów. Ważny jest czynnik komunikacyjny oraz rozmieszczenie sieci
dystrybucji konkurencji. Właściwy wybór lokalizacji nowego oddziału musi być poprzedzony
analizami przestrzennymi. Z jednej strony rozważyć należy możliwe lokalizacje - bierzemy
pod uwagę ceny lokali, infrastrukturę; z drugiej, lokalizację obecnych i/lub potencjalnych
klientów. W MapInfo w prosty sposób naniesiemy klientów na mapę korzystając z pola
adresu w bazie danych. Możemy stworzyć strefy wokół potencjalnych lokalizacji i sprawdzić,
w której z nich zawiera się największa ilość klientów. Łatwo rozpatrzymy dodatkowe warunki
- odległość od przystanku autobusu miejskiego, centrum usługowo-handlowego, czy
autostrady. Możemy sprawdzić czas dojazdu samochodem do poszczególnych miejsc z
wybranych lokalizacji. W efekcie takiego postępowania znajdziemy optymalną lokalizację
nowej placówki - w najlepszy sposób służącą klientom oraz wygodną i tanią dla firmy.
Analiza sprzedaży w poszczególnych regionach
Przedsiębiorstwa działające na rynku ogólnokrajowym często organizują swój dział
sprzedaży w podziale regionalnym. Poszczególni dyrektorzy, czy handlowcy odpowiadają za
sprzedaż w podlegających im częściach kraju. Konieczny jest wówczas system umożliwiający
analizowanie wyników poszczególnych regionów. Główny dyrektor marketingu kierujący
pracą dyrektorów regionalnych gromadzi dane o sprzedaży w poszczególnych regionach,
analizuje je, wnioskuje o przyczynach nierównomiernego rozkładu. Wzbogacenie takich
analiz o obraz graficzny w postaci mapy daje mu czytelny i łatwy do interpretowania obraz
zróżnicowania regionalnego.
Rejonizacja sprzedaży
Często zdarza się, że nierównomierne zyski w poszczególnych rejonach nie są skutkiem
niewłaściwej pracy części pracowników, lecz źle zaprojektowanego podziału regionalnego
rynku. By wyniki działalności w poszczególnych regionach były porównywalne konieczne
jest właściwe przeprowadzenie rejonizacji. Poszczególne regiony muszą być podobne nie
tylko pod względem wielkości, ale przede wszystkim pod względem ilości klientów,
wielkości sieci dystrybucji, potencjalnych możliwości rozwoju rynku itp. Zastosowanie
MapInfo Professional do tworzenia optymalnych rejonów sprzedaży ułatwia zaprojektowanie
102813164.004.png
optymalnego podziału. Dzięki specjalnym narzędziom możliwa jest natychmiastowa
obserwacja efektów zmiany przynależności poszczególnych obszarów do kolejnych rejonów
w postaci zmian analizowanych zmiennych. Bez trudu zaprojektować można rejonizację tak,
by zarządzanie sprzedażą było wygodne i efektywne.
Rejony sprzedaży można tworzyć w oparciu o istniejące regiony - jednostki
administracyjne, rejony statystyczne, urbanistyczne, lub stworzyć je niezależnie, tylko na
podstawie danych firmy. Jeśli wykorzystujemy istniejące regiony to zwykle łączymy je w
większe biorąc pod uwagę m.in. sieć dystrybucji i zróżnicowanie poszczególnych obszarów.
Rejony sprzedaży powinny być zaprojektowane tak, by istniała możliwość podłączania
danych, mogących mieć wpływ na analizy. Doskonałą podstawą tworzenia rejonów sprzedaży
są niewątpliwie regiony kodów pocztowych. Są to jednostki małe, nie większe od gminy. Na
terenie niektórych, dużych miast jeden region zawiera zaledwie kilka ulic. Regiony kodowe
stanowią świetną podstawę do łączenia ich w jednostki większe. Rozplanowanie
geograficznej rejonizacji sprzedaży w oparciu o mapę regionów kodów pocztowych Polski,
czy też wybranych miast, ma tę zaletę, że system zawsze otwarty będzie na podłączenie
dodatkowych danych - większość baz danych dotyczących klientów, partnerów handlowych,
dystrybutorów, dane pochodzące z ankiet, zawierają przecież pole kodu pocztowego!
Jeśli do analiz potrzebne są jednostki duże i regiony kodowe jako podstawa do
tworzenia rejonów sprzedaży wydają się zbyt szczegółowe, to można wykorzystać
uproszczoną mapę kodów 3-cyfrowych.
Dane do analiz przestrzennych i integralność z systemami informatycznymi
Wszelkie analizy marketingowe wymagają danych. Firmy tworzą własne bazy danych
klientów; zakupują dane demograficzne, wyniki ankiet i na ich podstawie ustalają profile
klienta i definiują rynki zbytu. Większość tych danych zawiera informację przestrzenną. Nie
jest to oczywiście dokładna lokalizacja miejsca zamieszkania w postaci współrzędnych
geograficznych, ale MapInfo takich danych nie potrzebuje. Wystarczy dowolna informacja o
lokalizacji (nazwa miejscowości, kod pocztowy, pełny adres, nazwa gminy, przynależność do
rejonu statystycznego), a obiekty zostaną pokazane na mapie. Oczywiście, czym jest
informacja o położeniu jest bardziej szczegółowa, tym bardziej precyzyjna będzie mapa
lokalizacji.
MapInfo Professional jest systemem współpracującym ze wszystkimi popularnymi
formatami baz danych. Bezpośrednio czyta i edytuje pliki utworzone w MS Access, MS
Excel, dBase, Lotus. Za pośrednictwem ODBC umożliwia dostęp do odległych baz danych
takich jak Oracle, Informix, Sybase.
MapInfo umożliwia wykorzystanie baz danych, które istnieją w firmach i są
wykorzystywane do innych analiz. Nie ma potrzeby zakupu ani tworzenia nowej bazy
danych, nowego systemu. MapInfo po prostu wzbogaci dotychczasowe analizy o charakter
przestrzenny. W wielu przypadkach wykorzysta kosztowne dane, które do tej pory były
wykorzystane sporadycznie - dane adresowe.
MapInfo dostarcza narzędzia umożliwiające implementację technologii mapowych w
innych systemach. Wówczas, analizy przestrzenne nie odbywają się w osobnym programie,
lecz stanowią dodatkową, nową funkcję w systemie analitycznym. Wzbogacenie systemu w
możliwości analizowania danych na mapach może odbywać się na każdym poziomie - od
systemów lokalnych, poprzez sieciowe rozwiązania intranetowe do Internetu - gdzie
użytkownik prowadzi potrzebne mu analizy w prostej w obsłudze przeglądarce internetowej.
Mapy dla systemów Customer Relationship Management
Surowe reguły walki rynkowej stawiają coraz wyższe wymagania sprawności i jakości
obsługi klienta. Większość firm zdając sobie sprawę z różnicy kosztów między utrzymaniem
klienta, a pozyskaniem nowego, tworzy coraz bardziej zaawansowane systemy budowania ich
lojalności. Mapy mogą być istotnym elementem tych systemów, umożliwiając sprawną
lokalizację klienta, szybką reakcję na jego potrzeby oraz dostosowanie oferty firmy do jego
potrzeb.
Wiele firm oferujących powszechne usługi oparte na skomplikowanej infrastrukturze
technicznej staje przed problemem zarządzania skargami klientów. Kluczowym zagadnieniem
staje się sprawna lokalizacja zgłoszonej awarii, szybka naprawa i informowanie klienta o
zaawansowaniu prac naprawczych.
Biura call-center wyposażone w systemy CRM umożliwiające sprawną lokalizację
klienta pozwalają na informowanie go o dostępności usług w jego okolicy. Wystarczy, że
dzwoniący poda adres, pod którym się znajduje, a natychmiast pojawi się mapa prezentująca
jego lokalizację, siatkę ulic, elementy topografii oraz obiekty związane z działalnością firmy.
Dzięki temu operator może np. natychmiast precyzyjnie opisać, w jaki sposób dotrzeć do
najbliższego oddziału.
W niektórych firmach przydatne jest lokalizowanie nie tylko "zagubionego" klienta, ale
również i pracownika. Jakże ogromne koszty ponoszą niektóre firmy przez to, że serwisant
spóźnił się, bo zbyt długo szukał podanego adresu, przesyłka nie została dostarczona, bo
kurier nie znalazł adresata, towar nie dotarł do klienta, bo samochód utknął w korku. We
wszystkich tych przypadkach rozwiązaniem byłoby biuro dyspozycyjne wyposażone w
aplikacje mapowe. Jeśli pracownik posiadałby dodatkowo oparte na technologii GPS
urządzenie lokalizacyjne, to konsultant na bieżąco mógłby śledzić jego poczynania i w
odpowiednim momencie zareagować wskazując najlepszą drogę do klienta.
Taki system ma jeszcze jedną zaletę. Konsultant infolinii ma możliwość skierowanie do
dzwoniącego klienta tego serwisanta, który znajduje się najbliżej jego lokalizacji. Dzięki temu
obsługa jest możliwie najkrótsza, przez co klienta bardziej zadowolony, a koszty mniejsze.
System CRM oferujący funkcjonalność mapową, wykonany przez WAFAO S.A., oparty
na technologii MapInfo i mapach cyfrowych IMAGIS(R) wykorzystuje jedna z największych
polskich firm telekomunikacyjnych. Operator telefonicznego biura obsługi klienta może
natychmiast poinformować dzwoniącego o zasięgu sieci w podanym miejscu, lokalizacji
najbliższych punktów sprzedaży lub wprowadzić do bazy danych skargę dotyczącą
nieprawidłowości sieci w danym obszarze. Dzięki precyzyjnej lokalizacji klienta na mapie
informacja o awarii jest bardzo użyteczna dla działu technicznego - analizując lokalizację
zgłoszeń określa on usterki poszczególnych nadajników.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin