Jeżeli otrzymałeś czegoś więcej niż inni w postaci dobrego zdrowia, uzdolnień, energii, sukcesów, radosnego dzieciństwa, dobrej atmosfery domowej, nie traktuj tego jako oczywiste. Należysz do ludzi szczęśliwych, a zatem powołany jesteś, aby wiele ofiarować innym.
Albert Schweitzer
WSTĘP
Publikacja Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne powstała z myślą o Was - nauczycielach uczących dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w ośrodkach szkolno-wychowawczych, klasach integracyjnych, nauczycielach prowadzących zajęcia rewalidacyjne i kompensa- cyjno-korekcyjne oraz specjalistach: psychologach, pedagogach, terapeutach, logopedach pracujących na co dzień z wyżej wymienioną grupą uczniów, a także o osobach z najbliższego otoczenia dziecka - rodzicach, rodzeństwie.
Proponowane przez nas programy umożliwiają wykorzystywanie różnorodnych rozwiązań merytoryczno-metodycznych. Pozwalają na swobodę w zakresie doboru zagadnień, ćwiczeń, materiału, celów, zadań oraz metod i form pracy wspomagających proces uczenia się i wychowania dzieci. Programy skonstruowane są tak, by osoba korzystająca mogła dostosować je do indywidualnych możliwości wychowanka oraz warunków, w jakich będą realizowane treści programowe.
Programy zawierają zadania szkoły, cele rewalidacyjne, zasady pracy z uczniem niepełnosprawnym w stopniu umiarkowanym, cele edukacyjne, cele operacyjne, procedury osiągania celów rewalidacyjnych, wybór metod pracy oraz treści kształcenia opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Ukierunkowane są na dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i jego potrzeby. Obejmują trzy obszary: Obszar I - Obsługiwanie samego siebie „Ja z samym sobą"; Obszar II - Uspołecznienie „Ja i otoczenie";
Obszar III - Rozwijanie sprawności i umiejętności,. Ja w środowisku szkolnym"
oraz zestawy wybranych ćwiczeń narządów aparatu mowy, analizy i syntezy wzrokowej, percepcji słuchowej, ćwiczeń motoryki dużej i małej, edukacji ruchowej korygującej (usprawniającej) deficyty rozwojowe.
Układ treści kształcenia, obszarów ma charakter spiralny. Tak więc do poszczególnych działów programu, materiału powraca się w każdym cyklu edukacji i uwzględniając zasadę stopniowania trudności, rozszerza się zakres zakładanych osiągnięć w celu wyposażenia wychowanków w takie umiejętności, sprawności i nawyki, aby mogli porozumieć się z otoczeniem werbalnie i pozawerbalnie; zdobyli maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych; byli zaradni w codziennej egzystencji, adekwatnie do własnego, indywidualnego poziomu rozwoju; umieli kierować swoim zachowaniem w miejscach publicznych; mogli uczestniczyć w życiu społecznym na równi z innymi członkami społeczeństwa.
To Państwo, znając indywidualne możliwości dzieci, z którymi pracujecie i uwzględniając sferę ich najbliższego rozwoju, decydujecie o tym, które treści kształcenia, obszary, działy programu, zadania do wykonania, w jakiej kolejności, kiedy i w jaki sposób będą realizowane.
Osiągnięcie sukcesu, nawet minimalnego, wymaga często znacznej ilości czasu, cierpliwości, nakładu pracy. Okazywana dziecku akceptacja, właściwe reagowanie na jego potrzeby, specjalistyczne wsparcie wzmacniają w nim poczucie bezpieczeństwa i poczucie własnej wartości, aktywizując je do działania. To właśnie owe czynniki decydują o dalszych jego losach i rozwoju, zarówno pod względem edukacyjnym, jak i społecznym w zespole klasowym oraz poza nim. Decydują, czy będzie on odnosił sukcesy, w jaki sposób pokona porażki z zakresu różnych dziedzin życia. Zatem należy pamiętać o tym, że to, co sobą przedstawia dziecko - jakie jest jego spojrzenie na świat, fascynacje, zainteresowania - zależy w znacznym stopniu od nas - osób dla niego znaczących.
W poszukiwaniu najlepszych dróg osiągnięcia zamierzonych celów należy pamiętać, że najefektywniejsze są metody polisensorycznego oddziaływania. Poznanie wielozmysłowe najlepiej sprawdza się podczas działania, zdobywania praktycznych doświadczeń. Należy więc stwarzać takie sytuacje, by uczniowie mogli poznawać zjawiska i pojęcia w środowisku naturalnym, podczas obserwacji, praktycznego działania. Łączenie treści z ruchem, z odpowiednią sytuacją poprzez stymulację po- lisensoryczną oraz pozytywne emocje to nieodzowna pomoc w zapamiętywaniu oraz zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności.
W niepełnosprawności umysłowej w stopniu umiarkowanym w zakresie czynności orientacyjno-poznawczych uszkodzenia kory mózgowej powodują nieprecyzyjne odzwierciedlenie otaczającego świata. Spostrzeganie jest niedokładne i przebiega wolno. Istnieją trudności w określaniu charakterystycznych cech przedmiotów i zjawisk. Dominuje mimowolna uwaga, słaba koncentracja oraz jej wąski zasięg. Pamięć osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym jest krótkotrwała i mechaniczna. Luki w niej implikują różnego rodzaju zmyślenia i konfabulacje. Inne cechy w zakresie spostrzegania to myślenie konkretno-obrazowe i związana z tym nieumiejętność dokonywania logicznych operacji oraz trudności w tworzeniu pojęć abstrakcyjnych, a ponadto ubogi zasób leksykalny i zaburzenia mowy.
Jednym ze składników rozwoju psychofizycznego jest rozwój społeczny. U osób upośledzonych w stopniu umiarkowanym widoczne są potrzeby psychiczne, takie jak: bezpieczeństwo, przynależność, miłość, szacunek. Osoby te potrafią okazywać przyjaźń, serdeczność, sympatię, ujawniając tym samym dużą potrzebę kontaktów społecznych: codziennych kontaktów międzyludzkich, porozumiewania się i współpracy z innymi. Potrafią one w większości samodzielnie wykonywać proste prace domowe (np. samoobsługa, sprzątanie, zmywanie, przygotowywanie posiłków) oraz zarobkowe (np. wykonywanie koszyków, szczoteczek, proste szycie na maszynie). Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie - zgodnego z ich możliwościami i oczekiwaniami otoczenia - to zasadniczy cel wychowania każdego dziecka niepełnosprawnego intelektualnie.
Priorytetowym celem wychowania jest rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego przy uwzględnieniu realnych możliwości - wyposażenie w umiejętności, które umożliwią mu maksymalną niezależność życiową i uczestniczenie w różnych formach życia społecznego. Wykształcenie u dzieci i młodzieży umiejętności ogólnej zaradności życiowej, samodzielności oraz umiejętności harmonijnego współżycia z innymi ludźmi jest rzeczą najważniejszą. Do realizacji takich działań edukacyjnych potrzebne są nie tylko odpowiednie metody pracy, ale również zmysł intuicyjny nauczyciela. Jego zadaniem bowiem jest wspomaganie rozwoju ucznia, obserwowanie go, dostosowanie metod, form pracy i wymagań do indywidualnych możliwości, tempa pracy, zainteresowań, stanu zdrowia, a także samopoczucia dziecka.
Kierując się myślą Janusza Korczaka, dołóżmy wszelkich starań, aby dziecko, za którego naukę i wychowanie jesteśmy odpowiedzialni, poczuło, że „jest dobre, że umie, że potrafi".
Autorki
ZADANIA SZKOŁY
1. Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji, nawiązania pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem.
2. Dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i na jej podstawie opracowywanie i modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjnego.
3. Rozwijanie u ucznia motywacji do porozumiewania się z drugą osobą (rówieśnikiem, dorosłym), komunikowania potrzeb i stanów emocjonalnych.
4. Tworzenie sytuacji edukacyjnych i wykorzystywanie sytuacji życiowych do rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów, w tym także umiejętności czytania i pisania, jak również elementarnych umiejętności matematycznych.
5. Wdrażanie do samodzielnego wykonywania czynności związanych z samoobsługą, budzenie chęci pomocy innym.
6. Tworzenie sytuacji wychowawczych umożliwiających doświadczanie relacji społecznych, przygotowanie do pełnienia ról społecznych, wzmacnianie pozytywnych przeżyć związanych z pełnionymi rolami.
7. Uczenie zasad współżycia społecznego (w szczególności pomoc sąsiedzka i inne zachowania prospołeczne, poszanowanie godności osobistej drugiego człowieka, uprzejmość i życzliwość).
8. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych, uczenie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych.
9. Uczenie umiejętności kierowania swoim postępowaniem, rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru i budzenie poczucia odpowiedzialności za własne decyzje, uczenie obowiązkowości i kształtowanie niezależności uczuciowej.
10. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń, instytucji i obiektów, z których będzie w przyszłości korzystał.
11. Umożliwianie uczniowi udziału w różnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych w roli odbiorcy i twórcy kultury, uczenie przy tym wyrażania swoich przeżyć i emocji.
12. Przybliżanie tradycji i obyczajów lokalnych, narodowych, rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu, kraju.
13. Umożliwianie poznawania środowiska przyrodniczego, budzenie zainteresowania i szacunku dla otaczającej przyrody i wychowanie do życia w harmonii z przyrodą.
14. Wspieranie rozwoju sprawności psychofizycznej uczniów, prowadzenie zajęć niezbędnych do rozwoju psychoruchowego.
15. Tworzenie warunków do uprawiania przez uczniów różnych dyscyplin sportu, udziału w zawodach sportowych, turystyce i krajoznawstwie.
16. Tworzenie warunków do zdobywania umiejętności technicznych i wykorzystywania ich w różnych sytuacjach życiowych. Umożliwianie korzystania z urządzeń technicznych, ułatwiających funkcjonowanie w życiu.
17. Zapewnienie uczniowi udziału w różnych zajęciach rewalidacyjnych wspierających rozwój i mających wpływ na możliwości kształcenia ogólnego oraz realizację treści podstawy programowej[1].
CELE REWALIDACYJNE
1. Wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia na miarę jego indywidualnych możliwości.
2. Wyrównywanie i kompensowanie dysharmonii rozwojowych, korygowanie zaburzonych funkcji.
3. Rozwijanie autonomii ucznia niepełnosprawnego, jego personalizacja i socjalizacja.
4. Wspomaganie rozwoju mowy i umiejętności porozumiewania się, rozwijanie kompetencji językowych, umiejętności w zakresie czynnym i biernym, kształcenie spontanicznej ekspresji słownej.
5. Oddziaływanie psychoterapeutyczne, psychoedukacyjne, wpływające na rozwój dziecka.
ZASADY PRACY Z UCZNIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM W STOPNIU UMIARKOWANYM
1. Zasada gruntownej znajomości dziecka i przychodzenia mu z racjonalną, specjalistyczną pomocą:
- wzajemny kontakt zapewniający poczucie bezpieczeństwa;
- stosowanie metody wzmocnień pozytywnych: pochwała, nagroda, przytulenie, uśmiech;
- stosowanie elementów metody ośrodków pracy;
- stosowanie elementów Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
- stosowanie elementów Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz;
- stosowanie elementów metody Christophera Knilla;
- stosowanie muzykoterapii.
2. Zasady dostosowania czynności pedagogicznych do możliwości psychofizycznych i potrzeb uczniów oraz warunków materialno-bytowych placówki:
- zasada indywidualizacji wymagań, metod, doboru środków dydaktycznych i oddziaływania korekcyjnego;
- zasada organizacji i tempa pracy;
- zasada porozumiewania się pozawerbalnego przez gest, wyraźną mimikę twarzy, dotyk;
- zasada wydawania prostych, zrozumiałych komunikatów, poleceń;
- zasada stopniowania trudności (dostosowanie ćwiczeń do poziomu rozwoju i możliwości dziecka).
3. Zasada aktywnego i świadomego udziału dziecka w procesie nauczania i uczenia się:
- zasada podmiotowości.
4. Zasada wszechstronnej poglądowości i przykładu (inspirowanie różnych form aktywności).
5. Zasada zintegrowanego oddziaływania (spójność, korelacja usprawniania deficytów rozwojowych).
6. Zasady ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego, trwałości osiągnięć, umiejętności korzystania z nich i dalszego ich doskonalenia:
- zasada systematyczności (zajęcia powinny odbywać się codziennie);
- zasada trwałości wiedzy, powtórzeń zdobytych umiejętności i sprawności;
- zasada wiązania teorii z praktyką[2].
CELE EDUKACYJNE PROGRAMU
Celem edukacji ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym jest rozwijanie jego autonomii, wdrażanie go do funkcjonowania społecznego, rozumienia i uznawania norm społecznych oraz wyposażenie go, stosownie do jego możliwości, w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na postrzeganie siebie jako niezależnej osoby.
CELE OPERACYJNE
1. Sfera percepcyjno-pamięciowa i myślenie:
- opanowanie i utrwalenie określonego zasobu wiedzy i umiejętności z wytyczonego lub ustalonego zakresu;
- rozwijanie zasobu pojęć i adekwatnego operowania nimi;
- doskonalenie umiejętności korzystania z posiadanej wiedzy w nowych sytuacjach;
- ćwiczenie i rozwijanie zdolności pamięciowych, doskonalenie koncentracji uwagi;
- rozwijanie umiejętności samodzielnego wykonywania zadań matematycznych;
- uświadamianie związków przyczynowo-skutkowych, relacji między poszczególnymi elementami, zdarzeniami, sytuacjami;
- stymulowanie rozwoju myślenia przyczynowo-skutkowego, umiejętności myślenia przez analogię, klasyfikowania, samodzielnego wyciągania i formułowania wniosków na podstawie pewnych przesłanek.
2. Sfera emocjonalno-motywacyjna:
- wdrażanie do dokładności w wykonywaniu zadań;
- rozwijanie wytrwałości poprzez stopniowanie trudności, pozytywne wzmocnienia;
- rozwijanie zdolności krytycznego myślenia i oceny własnego działania;
- kształtowanie prawidłowej motywacji do nauki, samodzielnej pracy;
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, potrzeb...
beata7922