2.04.2009
Percepcja (zmysły)
Ø Sprawność autonomiczna zmysłów (wady medyczne)
Ø Sprawność funkcjonalna zmysłów (umiejętność korzystania ze zmysłów w sposób świadomy)
- Prawidłowe
- Nadwrażliwość
- Niedowrażliwość
Biały szum – zmienność wrażliwości, pierwsza reakcja – obronna (zachowania trudne)
1. Zainteresowanie sensoryczne (Co wzbudza zainteresowanie dziecka?)
2. Kontrola sensoryczna (w jaki sposób dziecko reaguje na bodźce – podążanie za przedmiotem)
3. Analiza i synteza sensoryczna (zdolność wyodrębnienia pewnych przedmiotów z tła, zdolność porównywania)
4. Pamięć sensoryczna (zdolność zapamiętywania – układu, obrazu, tego co się zobaczyło)
Frostic – ćwiczenia percepcji wzrokowej np. znajdź taki sam przedmiot w szeregu
„Frostic – wzory i obrazki” (poziom podstawowy, poziom średni, poziom wyższy)
Zmienność percepcyjna:
Ø Położenia (wyżej, niżej – wykorzystanie regału z półkami)
Ø Wielkości
Ø Rotacji (odwrócenie – lustrzane odbicie)
Pamięć:
Ø Pamięć wzrokowo-ruchowa (jednoelementowa) – warunkuje funkcjonowanie, na co dzień
Ø Pamięć wzrokowo-sekwencyjna – czytanie sekwencyjne
Motoryka duża + motoryka mała + percepcja = somatognozja (poczucie własnego ciała)
Somatognozja warunkuje:
Ø Schemat ciała
Ø Orientację w przestrzeni
Schemat ciała – etapy:
1. Odbieranie wrażeń na własnym ciele
2. Lokalizacja miejsca dotyku (im większy problem z lokalizacją, tym mniejsze odczuwanie bólu – brak lokalizacji bólu)
3. Identyfikacja części ciała z funkcją
4. Identyfikacja części ciała z nazwą
Ø Metoda Affolter („Affolter – spostrzeganie, rzeczywistość, język”)
Ø Wykonywanie czynności rękoma dziecka
Ø Wspomaganie fizyczne (cały schemat czynności ruchowych)
- Krilla
- Weroniki Sherbourne
Orientacja w przestrzeni – etapy:
1. Ja, a otoczenie (ja – przedmiot, przedmiot, a ja)
2. Przedmiot, a przedmiot (określenie interakcji dwóch przedmiotów)
gabikola