KPMG-Rynek-dobr-luksusowych-Edycja-2012.pdf

(5467 KB) Pobierz
KPMG w Polsce
Rynek dóbr
luksusowych
w Polsce
edycja 2012
kpmg.pl
977508404.005.png
2 | section or Brochure name
1
Wstęp
3
2
Najważniejsze wnioski
5
3
O badaniu
9
4
Czym jest marka luksusowa?
17
4.1 cechy charakterystyczne marek luksusowych
17
4.2 Minimalna cena dobra luksusowego
18
4.3 Motywy zakupu dóbr luksusowych
20
5
Zakupy dóbr luksusowych
25
5.1 wydatki na dobra luksusowe
25
5.2 Najczęściej nabywane dobra luksusowe
26
5.3 Miejsce zakupu dóbr luksusowych
30
5.4 Preferowany typ sklepu
32
5.5 Prestiżowe ulice handlowe w Polsce
32
6
Dostępność marek luksusowych w Polsce
37
7
Postrzeganie marek luksusowych
41
7.1 samochody
41
7.2 odzież
46
7.3 Biżuteria i zegarki
52
8
Dobra luksusowe jako inwestycja
59
9
Nieruchomości
65
10
Bankowość prywatna
73
11
Styl życia
77
11.1 sport
77
11.2 wakacje
82
Analizy uzupełniające
1. Nabywcy dóbr luksusowych w Polsce i ich dochody
12
2. wydatki Polaków na dobra luksusowe
20
3. Polska na tle światowego rynku dóbr luksusowych
22
4. Rynek alkoholi premium
28
5. Dostępność marek luksusowych w Polsce
38
6. Rynek samochodów premium i luksusowych
43
7. Rynek luksusowej odzieży i obuwia
48
8. Rynek sztuki i antyków
61
9. Rynek apartamentów i rezydencji w Polsce
69
10. luksus w powietrzu
79
11. luksus na wodzie
81
© 2012 KPMG sp. z o.o. jest polską spółką z ograniczoną
odpowiedzialnością i członkiem sieci KPMG składającej się
z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG
International cooperative („KPMG International”), podmiotem
prawa szwajcarskiego. wszelkie prawa zastrzeżone.
977508404.006.png 977508404.007.png
Rynek dóbr luksusowych w Polsce | 3
1
Wstęp
Z radością przedstawiamy Państwu trzecią edycję raportu poświęconego rynkowi
dóbr luksusowych w Polsce. Z uwagi na bardzo duże zainteresowanie, jakim
cieszyły się poprzednie dwie edycje, postanowiliśmy kontynuować analizy tego
interesującego zagadnienia. co więcej, dostrzegamy, że rynek ten nie został jeszcze
w pełni zbadany i wciąż wymaga przeprowadzania pogłębionych analiz.
Motywem głównym tegorocznego raportu są wyniki zakrojonych na szeroką skalę
badań konsumenckich, którymi objęliśmy osoby o ponadprzeciętnych dochodach.
Przeprowadzone przez nas badanie jest prawdopodobnie największym, jakie
kiedykolwiek przeprowadzono na grupie osób zamożnych i bogatych w Polsce.
Dzięki temu zdołaliśmy poznać i lepiej zrozumieć motywy, jakimi kierują się nabywcy
dóbr luksusowych. chociaż postrzeganie luksusu jest kwestią z natury bardzo
subiektywną, udało nam się wyciągnąć pewne generalne wnioski. Poznaliśmy
szacunkową wielkość dochodu przeznaczanego na dobra luksusowe, opinie
dotyczące dostępności i prestiżu poszczególnych marek luksusowych, a także
podejście osób zamożnych i bogatych do inwestycji oraz spędzania wolnego czasu.
Z tegorocznych obserwacji rynku dóbr luksusowych można wyciągnąć wniosek,
że pomimo spowolnienia gospodarczego w Polsce i kłopotów niektórych krajów ze
strefy euro, rynek dóbr luksusowych systematycznie się rozwija. Zwiększa się liczba
osób zamożnych i bogatych oraz rośnie ich dochód w części przeznaczany na dobra
luksusowe, co powoduje dalszy wzrost znaczenia omawianego rynku. Przyczynia
się do tego również większa dostępność marek luksusowych w Polsce, dzięki
czemu konsumenci nie muszą tak często jak jeszcze kilka lat temu wyjeżdżać w ich
poszukiwaniu za granicę.
Raport uzupełniliśmy krótkimi charakterystykami poszczególnych segmentów
w obrębie rynku dóbr luksusowych oraz wypowiedziami specjalistów. obserwacje
i prognozy ekspertów z poszczególnych gałęzi rynku stanowią istotne uzupełnienie
opinii nabywców dóbr luksusowych.
serdecznie dziękujemy wszystkim organizacjom, irmom oraz osobom, które
pomogły w przygotowaniu tegorocznej edycji raportu. oddając go w Państwa ręce,
mamy nadzieję, że przybliży on specyikę tego jeszcze nie w pełni zbadanego rynku
i będzie źródłem wielu ciekawych przemyśleń i spostrzeżeń.
Andrzej Marczak
Tomasz Wiśniewski
Partner KPMG
Partner KPMG
© 2012 KPMG Sp. z o.o. jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i członkiem sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative
(„KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Wszelkie prawa zastrzeżone.
977508404.008.png 977508404.001.png 977508404.002.png
© 2012 KPMG sp. z o.o. jest polską spółką z ograniczoną
odpowiedzialnością i członkiem sieci KPMG składającej się
z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG
International cooperative („KPMG International”), podmiotem
prawa szwajcarskiego. wszelkie prawa zastrzeżone.
977508404.003.png
Rynek dóbr luksusowych w Polsce | 5
2
Najważniejsze wnioski
Kluczową grupę nabywców dóbr luksusowych
stanowią osoby zamożne i bogate – jest ich
obecnie w Polsce ponad 750 tys., a ich łączny
dochód do dyspozycji sięga 130 mld zł rocznie.
zawierają także wydatki poniesione za granicą. szacujemy, że
rzeczywiste wydatki Polaków na dobra luksusowe
(tj. dobra konsumpcyjne, samochody i inne środki transportu,
nieruchomości, podróże, sztukę) wyniosą w 2012 roku
10,2 mld zł, a do 2015 roku mogą wzrosnąć do blisko 13 mld zł.
w dobrach luksusowych najwyżej cenimy
wysoką jakość i to przede wszystkim ona
decyduje o ich nabywaniu.
szacujemy, że w 2012 roku miesięczny dochód brutto powyżej
7,1 tys. zł osiągnie nawet 751 tys. osób, tj. o blisko 23 tys. osób
więcej niż w 2011 i o 90 tys. więcej niż w 2010 roku. Łączny
dochód rozporządzalny tych konsumentów w całym 2012 roku
może sięgnąć nawet 130 mld zł. Jest bardzo prawdopodobne,
że obserwowany w ostatnich latach trend wzrostowy będzie
kontynuowany, szczególnie po 2013 roku. szacujemy, że
w 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 839 tys. osób
zamożnych i bogatych, a ich roczny dochód do dyspozycji zbliży
się do 160 mld zł. obok osób zamożnych i bogatych funkcjonuje
w Polsce duża grupa osób aspirujących do zamożności,
o dochodach ponadprzeciętnych (3,7 – 7,1 tys. zł brutto), które
pozwalają na okazjonalne zakupy dóbr luksusowych o mniejszej
wartości. szacujemy, że w 2012 roku będzie takich osób blisko
2 mln, zaś ich roczny łączny dochód zbliży się do 97 mld zł.
w 2015 roku w Polsce może mieszkać nawet 2,2 mln osób
aspirujących, zaś ich łączny dochód do dyspozycji sięgnie
113 mld zł.
Dla Polaków o ponadprzeciętnych dochodach najważniejszymi
cechami marki luksusowej są: wysoka jakość, prestiż, bogata
tradycja oraz reprezentowane przez nią wartości.
Dla prawie 90% badanych osób to właśnie jakość jest głównym
czynnikiem decydującym o zakupie dóbr luksusowych. Z kolei
blisko 30% badanych przy zakupie kieruje się opiniami o marce
i bierze pod uwagę rekomendacje znajomych. co czwarty
badany zaznaczył, że jednym z powodów nabywania dóbr
luksusowych są wartości reprezentowane przez daną markę.
Polacy o ponadprzeciętnych dochodach
stosunkowo wysoko ustawiają próg cenowy
pozwalający uznać dane dobro za luksusowe.
Zdaniem uczestników badania cena luksusowego samochodu
zaczyna się od 180 tys. zł. Kwota, od której za luksusowy można
uznać zegarek, to ponad 9 tys. zł (zegarek męski) lub 7 tys. zł
(zegarek damski). cena luksusowego naszyjnika to minimum
8,8 tys. zł. luksusowy garnitur męski powinien kosztować
blisko 4,5 tys. zł, buty męskie – 1,4 tys. zł, zaś buty damskie –
1,5 tys. zł.
Deklarowane wydatki na dobra luksusowe
w 2012 to blisko 37 mld zł, jednak rzeczywista
wartość rynku może być kilkukrotnie mniejsza.
Badania KPMG w Polsce wskazują, że w 2012 roku zamożni
i bogaci Polacy wydadzą (zgodnie z deklaracjami) na dobra
luksusowe około 18,5% swoich dochodów do dyspozycji,
podczas gdy aspirujący – 13%. Najwięcej, bo jeden na czterech
respondentów twierdzi, że wydaje na dobra luksusowe mniej
niż 5% swoich dochodów. Z kolei 6% badanych uważa, że na
dobra luksusowe przeznacza ponad połowę swoich dochodów.
odniesienie tych danych do dochodu do dyspozycji wskazuje,
że całkowita deklarowana wartość wydatków Polaków na dobra
luksusowe w 2012 roku może sięgnąć 36,8 mld zł, o 4,7 mld zł
więcej niż w 2011 roku. wiele wskazuje na to, że kolejne lata
przyniosą dalszy wzrost wydatków – aż do poziomu 46,4 mld zł
w 2015 roku. liczby te zawierają jednak zakupy wielu dóbr,
które są luksusowe jedynie w opinii respondentów, co więcej,
Najczęściej nabywane są luksusowe perfumy,
odzież i obuwie.
w ciągu ostatniego roku najczęściej nabywanymi dobrami
luksusowymi przez Polaków o ponadprzeciętnych dochodach
były perfumy, których zakup deklarowało aż 58% badanych.
Kolejnymi najczęściej kupowanymi dobrami były odzież (43%
respondentów), obuwie (42%) i alkohole (39%).
Na zakup samochodu luksusowego zdecydowało się 23%
respondentów, zaś domu lub apartamentu – 9%.
© 2012 KPMG Sp. z o.o. jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością i członkiem sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative
(„KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego. Wszelkie prawa zastrzeżone.
977508404.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin