alfabetycznie.doc

(70 KB) Pobierz
A

.

Adresaci aktu normatywnego- Ogół ludzi do których ten akt został skierowany. Nie wskazuje on adresata imiennie, określa cechy przy których wystąpieniu każda osoba staje się adresatem aktu. || Gospodarka nieruchomościami- Art. 34.1 (spełnia-warunków)

 

Adresaci aktu administracyjnego- konkretne, imiennie wskazany adresat || Samorząd woj.- Art. 22.1 (radny-ślubowanie)

 

Adresaci aktu normatywnego- Ogół ludzi do których ten akt został skierowany. Nie wskazuje on adresata imiennie, określa cechy przy których wystąpieniu każda osoba staje się adresatem aktu. ||  Gospodarka nieruchomościami- Art. 34.1 (spełnia-warunków)

 

Akty Administracyjne wewnętrzne-  Wydawane w sferze wew. administracji więc kierowane do podmiotów znajdujących się w pozycji podległości organizacyjnej czy służbowej w stosunku do organu wydającego akt. (polecenie służbowe)  ||  Gospodarka nieruchomościami- Art. 27 (wymaga)

 

Akty Administracyjne zewnętrzne- kierowane do obywateli i ich organizacji, jednostek wchodzących w skład aparatu administracyjnego lecz nie podporządkowanych organizacyjnie wydającemu akt. (decyzje)  ||  Samorząd woj.- Art.8b.1 (mogą)

 

Akty konstytutywne- tworzą , znoszą lub zmieniają stosunki prawne. Wywołują skutki prawne dopiero od chwili ich wydania (zezwolenie, pozwolenie, zakaz , nakaz, zarządzenie.  ||Prawo lotnicze- Art.55.1 (zezwolenia)

 

Akty deklaratoryjne- nie tworzą nowych sytuacji prawnych lecz stwierdzają ich powstanie z mocy samego prawa. Akty te wywołują skutki prawne od momentu w jakim dany stan zaistniał (orzeczenia).  ||  Samorząd woj.- art.2.1 (organy-przez ustawy)

 

Akty warunkowe- warunek oznacza uzależnienie powstania lub ustania określonych w akcie adm. skutków prawnych do zaistnienia zdarzenia przyszłego niepewnego.  ||  Samorząd woj.- Art. 33.1 (jeżeli- ulega rozwiązaniu)

 

Akty ograniczone terminem-  określenie początku, końca lub czasu trwania jego skutków prawnych  ||  Samorząd woj.- Art. 20.5 (w ciągu 1 miesiąca)

 

Akty prawa miejscowego- Zakres obowiązywania tych aktów jest ograniczony do obszaru działania organu który go ustanowił. Do ustanowienia takich źródeł powołane są organy adm. rządowej ogólnej i specjalnej przez organy samorządu terytorialnego || Samorząd woj.- Art. 18 (do wyłącznej-1.stanownie aktów prawa miejscowego ..)

 

Aparat pomocniczy organu- substrat osobowy, rzeczowy pomocny w wypoczywaniu czynności administracyjnych  ||  Gospodarka nieruchomościami- Art. 25b (powiatowym – gospodaruje zarząd powiatu)

 

Administracja pub. etymologia- ministrare- działalność słuzebna wykonywana w celu spełnienia cudzej woli.Kidys- pomoc, pomaga dzisiaj- rządzenie, kierowanie, gospodarowanie

 

w ujęciu potocznym- 1)oznacza wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie dla realizacji określonych celów 2) Ozacza ludzi zatrudnionych w strukturach organizacji

 

w ujęciu przedmiotowym- 1) negatywna- podejmowane w publicznym celu działania państwa i związków publiczno-prawnych , poza sądowe i ustawodawcze. 2) pozytywna- działalnośc rzeczywista, celowa, konkretna, praktyczna, planowana , swoista , twórcza , trwała.

 

w ujęciu podmiotowym- negatywna- działalność tych organów publicznych które nie są organami ustawodawczymi i sądowymi 2)pozytywna- organizacja składająca się z roznych jednostek organizacyjnych skupionych wokół organów.

 

.

Czynności Materialno-Techniczne- Działa organów adm, które będąc czynnościami faktycznymi oparte są na wyraźnej podstawie prawnej i wywołują konkretne skutki prawne. ||        Samorząd woj.- Art.43.1 (Marszałek – organizuje prace zarządu woj.)

 

.

Delegacja- organ wyższego stopnia przekazuje organowi niższemu czesc swoich kompetencji. Organ ten musi je wykonac samodzielnie. || Samorząd woj.- 28.1- (sejmik-komisje)

 

Dewolucja- przejęcie kompetencji organu niższego stopnia przez organ wyższy. ||  Prawo lotnicze- Art. 20.4 (na wniosek- odwołuje)

 

Działania adm. w formach prawa cywilnego – dotyczy to przede wszystkim tej sfery, w której administracja zajmuje się sprawami gospodarczymi, dokonuje pewnych świadczeń na rzecz społeczeństwa. ||   Samorząd woj.- Art.48 (Nabycie- określonych w KC)

 

Decentralizacja- sposób organizacji aparatu adm. w którym organ niższego stopnia nie są hierarchicznie podporządkowane organom wyższego stopnia. ||  Samorząd woj. – Art. 4,6,8,

 

Przesłanki:

1) wyposażenie organu niższego we własne kompetencje 2) brak hierarchiczności w u porządkowaniu 3) faktyczna samodzielność organy niższego 4) samodzielnośc finansowa 5) własne źródła dochodów organu zdecentralizowanego

Formy:

1)decentralizacja terytorialna (np. samorząd terytorialny) 2) decentralizacja rzeczowa ( polega na powierzeniu samodzielnym organom lub organizacjom zarządzania określonymi rodzajami spraw.

 

.

Funkcje administracji – 1) Adm. władcza (reglamentacyjno- porządkowa) realizowana przez wydanie decyzji i innych aktów

a)      porządkowa- policja , b) reglamentacyjna- organizowanie czegoś

2) Adm. świadcząca (zawiadowcza) – działalnośc prowadzona bez środków władczych

a) typy działań: prowadzenie rejestrów, pomoc społ. b) rejestry: skazanych , dłużników

3) Adm wykonująca uprawnienia:

a)właścicielskie : wykonywac może przez agencje, spolki np. komunalne b) zarządzające- zarządzanie urzędami użetycznosci publicznej , osrodki i instytucje kultury

4)Adm. jako partner – działanosc prowadzona m.in. w formach cyw-pawnych – cel pub. realizowany wspolnie z podmiotami prawnymi.

 

.

Instrumenty kierowania działalnością organów adm. pub.

I.Podmioty adm. państwowej

1.Podmioty adm. rządowej.

a)naczelne organy adm. pub:- Rada M. – Prezes RM – Ministrowie – Przewodniczący komitetów powoływani w skład RM

b)Urzedy centralne

c)Konsul jako organ działający poza granicami RP

d)Terenowe podmioty adm. rządowej – wojewoda – wojewódzka adm zespolona – powiatowa adm zespolona – terenowa adm niezespolona – delegatury adm rządowej

2.Podmioty adm. pozarządowej

a)podległe lub nadzorowane przez podmioty adm. rządowej – agencje państwowe , - fundacje państwowe , - pozostałe

b)niezwiązane prawnie i organizacyjnie z podmiotami adm. rządowej – prezydent RP , -KRRiTV ,- Generalny inspektor Ochrony danych Osobowych – Państwowa inspekcja pracy

III.Podmioty Am. samorządowej

1.Jednostki samorządu terytorialnego – gmina – powiat – woj.

2.Samorządy zawodowe

3.Pozostałe organizacje samorządowe

 

.

Kontrola wew.- Kontrola sprawowana przez podmioty należące do adm. państwowej. Kontrolę tę może wykonywa: pracownik adm. państwowej , jednostka organizacyjna urzędu adm. organ pomocniczy któregoś organu.  ||  Samorząd woj. – sejmik woj. kontroluje działalośc zarządu woj.)

 

Kontrola zew. – sprawowana przez osoby usytuowane na zewnątrz adm. Są to osoby fiz. i organizacje społeczne , organy państwowe i inne państwowe jednostki organizacyjne.

 

Kontrola społeczna-  sprawowana jest przez pracowników adm. państwowej oraz organizacje społeczne.

 

Kontrola obywatelska- np. skarga konstytucyjna, składnie skarg , petycji , wniosków  || Gospodarka nieruchomościami – Art. 194.1 (na Dec. przysługuje skarga do s.adm.)

 

Kontrola instancyjna- Jest sprawowana na wniosek osoby zainteresowanej. Rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw administracyjnych po raz drugi.

 

Kontrola Sądowa- Działa na zasadzie legalności i ma charakter kasacyjny. ||  Gospodarka nieruchomościami- Art.194.16 (gdy sprawa dotyczy os. powołanych przez sąd.)

 

Kryteria nadzoru: Określenie sytuacji w której organ nadzorujący jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie organów. Kryteria:: 1)legalnośc 2) Celowość 3) Rzetelność 4) Gospodarność 5) Jawność 6) Przejzystosc

 

.

Nadzór – ||  Samorząd woj. – Art. 78 ( nadzór nad działalnością … sprawuje … Rio)

 

Normy prawa administracyjnego :

1)wywołujące skutki cywilno-prawne: -decyzja wywłaszczeniowa mocą której włanosc nieruchomości zostaje przeniesiona na państwo (gminę)

2)wywołująca skutki cywilno-prawne pośrednio: -decyzja o sprzedaży obywatelowi nieruchomości przez skarb państwa , decyzja ta poprzedza zawarcie umowy –wykonanie prawa pierwokupu

 

 

Normy prawa administracyjnego-

1)Normy ustrojowe- reguluje wszystkie najważniejsze elementy administracji pub jak organizacji.  ||  Samorząd woj. – Art. 43

 

a)norma ustrojowo- organizacyjna- dotyczy budowy , struktury organów

b)kompetencyjna- dotyczy właściwości miejscowej , rzeczowej i funkcjonalnej

c)regulująca prawne formy działania

d)zadaniowa – nakładane na organy określonego zadania o charakterze generalnym

 

2)Normy Materialne- decydują o tresci stosunku adm. pub. z obywatelami  ||  Gospodarka nieruchomościami – Art. 12 (Organy … są obowiązane..)

 

a)merytoryczna- nakazują lub zakazuja określonym podmiotom zachowywac się w pewnych okolicznościach w określony sposób  ||  Samorząd woj.- Art. 23.4 mandatu radnego nie można łączyc z ….)

b)blankietowa- wskazuje tylko sposób w jaki mogą być podjęte czynności organu. Normy takie umożliwiają organowi uwzględnienie wartości i interesow

c)generalna- nie mają indywidualnego adresta . ||  Samorząd woj. – art. 90

d)abstrakcyjna – Inie mają określonych warunków

 

3) Normy procesowe – są uzupełnieniem norm materialno-prawnych występują w KPA  || Samorząd woj. – Art.82 (Orzeka organ nadzoru w term. nie dłuższym niż 30 dn.)

a)postępowania adm.b)---„--- sądowo – adm c) –„—skargowo- wnioskowego d) ---„--- konreolnego

 

.

Organy adm. publicznej:

1) jednoosobowy- są predysponowane do bieżącego operatywnego zarządzania. zalety to duża operatywnośc niskie koszty utrzymania organy  ||  Samorząd woj.- Art. 43.1 (Marszałek- woj.)

2) Kolegialny- predyspozycje do podejmowania rozstrzygnięc o zasadniczym znaczeniu. Zalety możliwośc skupienia w jednym organie osób reprezentujących rozne interesy i różny zasób wiedzy. Wady powolność działania  ||  Gospodarka nieruchomościami Art. 100 (Rada - nieruchomości)

 

.

Uznanie administracyjne- uregulowanie kompetencje organu adm gdzie organ ten może rozstrzygac sprawę w róny sposób przy tym samym stanie faktycznym i każde rozstrzygnięcie sprawy jest legalne (organ może) ||  Samorząd woj.- 28.1(może)

 

Umowa międzynarodowa jako źródło prawa adm. o bezpośrednim zastosowaniu:

Bezpośrednie stosowalność umowy miedzynarod.- stanowi ze RP przestrzega wiążącego ją prawa międzynarodowego , ratyfikowana umowa miedzy. po jej ogłoszeniu stanowi czesc krajpowego porządku prawnego. Zawarcie umowy międzynarodowej oznacza ustalenie przez państwa wzajemnych praw i obowiązków . ||   Prawo lotnicze- Art.3.1 (do stosunków- umowy nie stanowią inaczej )

 

Ustawa jako źródło prawa adm. określające prawa i obowiązki jednostek – podstawowy akt stanowienia prawa powszechnie obowiązującego. Z inicjatywą uchwalenia może wystąpi gr. co najmniej 100 tyś obywateli , lub 15 posłów , Senat, prezydent , Rada ministrów. Z inicjatywą ustawodawczą mogą wystąpic tylko ci którzy mają prawo wybierania posów do Sejmu.

 

Ustawa jako źródło prawa okreslająca kompetencje organy adm. pub. – Sejm rozpatruje projekt w 3 czytaniach. Prawo wnoszenia poprawek przysługuje wnioskodawcy posłom, Radzie Ministrów. Sejm uchwala ustawę zwykła większością głosów. Uchwaloną ustawę Marszałek Sejmu przekazuje Senatowi, który ma 30 dn. na przujęcie jej , chwalenie poprawek , odrzucenie w całości. Po zakończeniu postępowania Marszałek Sejmu przedstawią uchwalną ustawę do podpisu Prezydentowi , który podpisuje ją w ciągu 21 dn. i zarządza jej ogłoszenie w Dz.U.

 

Umowy administracyjne i porozumienia – należa do niewładczych prawnych form działania administracji. Jest do dwu lub wielostronna czynności z zakresu prawa admi. której stronami są podmioty wykonujące adm. pub.  ||  Samorząd woj.- Art. 8.2 (Województwo może zawiera …porozumienia w sprawe…)

 

.

Prawo administracyjne – jest integralną częścią systemu prawa , jest niepodzielne, rozległość przedmiotu regulacji prawa adm. wyposażenie organów w kompetencję prawotwórczą cechy: bezwzględne obowiązywanie , charakter obywatelski

Prawo adm. w znaczeniu szerokim- normy prawne regulujące i zachowanie się administracji państwowej bezwzględu na to czy są to normy prawa pub. czy prywatnego.

Prawo procesowe – reguluje tak czynności podejmowanych przez organy określone prawem ustrojowym w celu realizacji norm prawa materialnego. Zajmuje się m.in. sądownictwem administracyjnym , postępowaniem podatkowym

 

Prawo ustrojowe- reguluje organizację i zasady funkcjonowania aparatu państwowego powołanego do wykonywania zadań państwowych w formach uznanych za właściwe dla adm. państwowej. Zawiera przepisy prawne:0tworzące podmioty adm. państwowej i określające ich stuktyrę organizacyjną oraz zakres działania – określające strukturę podmiotów adm. państwowej oraz zachodzące w nim procesy (kierowania , kontroli i nadzoru) – stanowiące podstę określania zadań organów adm. państwowej i ich system. – tworzące podział terytorialny kraju dla potrzeb adm. państwowej

 

Prawo materialne- zawiera normy ustanawiające wzajemne uprawnienie i obowiązki organów adm. państwowej  i podmiotów znajdujących się na zew. adm. państwowej jako czesci aparatu państwowego.

 

Pojęcie nieostre- to np. interes pub. , interes państwa , względy bezpieczeństwa, spokój publiczny.

 

.

Retroakcja- wsteczne działanie prawa, zakaz retroakcji- prawo nie działa wstecz.

Retroakcja całkowita- wchodząca w życie ustawa określa skutki prawne stanu rzeczy z przeszłości.

 

.

Sytuacje regulowane aktem normatywnym- sytuacje te są abstrakcyjne || Gospodarka nieruchomościami- Art. 34.1 (pierwszeństwo-przysługuje)

 

Sytuacje regulowane aktem administracyjnym- indywidualne konkretne sytuacje prawne, sprawy. ||  Samorząd woj.- Art. 22.1 (radny-ślubowanie)

 

Elementy stosunku adm-prawnego:

Stosunek materialnoprawny- określa wzajemne obowiązki dwóch lub więcej podmiotów zawarte w normach prawa administracyjnego. Mogą one tworzy prosty lub złożony układ zalezności. Jednym z podmiotów będzie zawsze organ adm. państwowej.  ||  Samorząd woj.- 7 ( ustrój-z prezsem RM)

 

Stosunek ustrojowy- regulowane nie tylko ustawa i rozporządzeniem ale też aktami normatywnymi wew. Wszystkie podmioty są organami adm państwowej. ||  Samorząd woj.- art. 46.1 (Prezes RM- dla org. samorządowych)

 

Stosunek proceduralny- konstruowane na podstawie przepisów postępowania adm. Łączą organ prowadzący postępowanie, stronę oraz pozostałych uczestników.

 

Stosunki sądowo procesowe- sąd adm. prowadzi sprawę aby rozstrzygnąc spór o legalnośc decyzji.

.

Środki oddziaływania merytorycznego – np. uprawnienia do zawieszenia lub uchylenia rozstrzygnięc (uchwał , zarządzeń) jednostek nadzorowanych. ||  Samorząd woj. – Art.80 (Organ nadzoru mają prawo żadnia info. )

 

Środki nadzoru personalnego- prawo do zawieszenia w czynnościach członków kierownictwa nadzorowanej jednostki  ||  Samorząd woj.- Art. 85.1 (Prezes- zawiesic organy sam. woj.)

 

.

Właściowośc organu A.P- *Właściwość miejscowa- określenie jaki organ terenowy ma kompetencje do rostrzygania danej z prawy z punkty widzenia terytorialnego zasięgu działania. Organ może działac tylko na terenie jednostki podziału administracyjnego dla której został ustanowiony.  ||  Samorząd województwa- Art. 2 ust.2 (do zakresu działania)

 

*Właściwość rzeczowa- przyznanie organowi prawa do rozstrzygania tylko określonej kategorii spraw ||  Samorząd województwa- Art. 18 (do wyłącznej)

 

*Właściwość funkcjonalna/ instancyjna – określa instancje właściwe do rozstrzygania danej sprawy  ||  Samorząd województwa- Art.20 ust.5 (w przypadku rezygnacji-podejmuje)

 

Wytyczne ustawowe do wydania rozporządzenia:

W przepisach upoważniających do wydania rozporządzenia wskazuje się:

1)organ właściwy 2) rodzaj aktu 3) zakres spraw przekazanych do uregulowania 4) wytyczne dotyczące treści rozporządzenia

Organy: 1) Prezydent 2) Rada ministrów 3) Prezes rady ministrów 4) Minister kierujący adm. rządową 5) Przewodniczący komitetu 6) KRRiTV   ||   Prawo lotnicze – Art. 44.1 (minister –w drodze rozporządzenia sposób prowadzenia rej.)

 

.

Zakres działania organu a.p- obejmuje tylko wyliczanie spraw jakimi organ się zajmuje. Jest określony przepisami ustrojowymi ||  Prawo lotnicze- Art. 68 ust2 (obowiązany w szczególności)

 

Zadania organu adm. pub. – mają charakter obowiązków prawnych które są nastawiona na zaspokojenie zbiorowych potrzeb obywateli

1)Przeniesienie kompetencji:

a)Delegacja- organ wyższego stopnia przekazuje organowi niższemu czesc swoich kompetencji. Organ ten musi je wykonac samodzielnie. || Samorząd woj.- 28.1- (sejmik-komisje)

b)Dewolucja- przejęcie kompetencji organu niższego stopnia przez organ wyższy. ||  Prawo lotnicze- Art. 20.4 (na wniosek- odwołuje)

 

Zasada nie równorzędności stron- polega na uprzywilejowaniu pozycji podmiotu administrującego. Uprzywilejowany podmiot decyduje o treści stosunku prawnego o sytuacji prawnej drugiego uczestnika. || Gospodarka nieruchomościami- Art.42.1 (określi.. sposób-Skarbu państwa)

 

Zwyczaje jako źródła prawa –jest nieformalnym źródłem prawa, szczególnym pozaprawnym. ||   Samorząd woj. – Art. 1.1 (mieszkańcy- wspólnotę samorządową)

 

Zasada współmierności – polega na miarkowaniu przewidzianych środków prawnych tak aby uwzflędniac interes zobowiązanego , organ egzekucyjny stosuje środek prawny.

 

Zasada legalności – występuje w procesie stanowienia i stosowania prawa. Oparcie działalności adm. na przepisach prawa. ||  Samorząd woj.- Art.7

 

Zasada praworządności- Samorząd woj. Art.2

 

.

 

Źródła prawa powszechnie obowiązującego- tworzą odrębny układ norm skierowany nie do obywatelu i osób prawnych w ogóle, ale regulujących tylko stosunki wewnątrz organy adm. pub. np.: (uchwały rady ministrów) ||  Samorząd woj.- (..sejm..moze w drodze uchwały- woj.)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin