kurs_chrzest.pdf

(2808 KB) Pobierz
632420621 UNPDF
Kurs biblijny
Nowe życie z Jezusem
Chrzest
Manfred Röseler
632420621.016.png
Tytuł oryginału: BIBELGRUNDKURS “NEUES LEBEN MIT JESUS”
Original edition © by Missionswerk DIE BRUDERHAND e.V.
Polish edition © by Fundacja Ewangeliczna
Wydawca: Fundacja Ewangeliczna
Tekst biblijny, cytowany w kursie, pochodzi z dwóch wydań Pisma Świętego:
- Biblia Warszawska, Towarzystwo Biblijne w Polsce, Warszawa 1994,
- Biblia Tysiąclecia, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań - Warszawa 1980.
Cytaty z Biblii Tysiąclecia oraz odnośniki do niej oznaczone zostały symbolem “BT”.
skróty nazw ksiąg biblijnych zastosowane w kursie
W nawiasach podano nazwy ksiąg w Biblii Tysiąclecia, różniące się od nazw użytych w Biblii Warszawskiej.
Abd.
Agg.
Am.
Dan.
Dz.Ap.
Efez.
Est.
Ezd.
Ezech.
Filem .
Filip .
Gal .
- Księga Abdiasza
- Księga Aggeusza
- Księga Amosa
- Księga Daniela
- Dzieje Apostolskie
- List do Efezjan
- Księga Estery
- Księga Ezdrasza
- Księga Ezechiela
- List do Filemona
- List do Filipian
- List do Galacjan
(List do Galatów)
- Księga Habakuka
- List do Hebrajczyków
- Księga Izajasza
- Ewangelia Jana
- I List Jana
- II List Jana
- III List Jana
- List Jakuba
- Księga Jeremiasza
- Księga Joba (Księga Hioba)
- Księga Joela
- Księga Jonasza
- Księga Jozuego
- List Judy
- Księga Kaznodziei Salomona
(Księga Koheleta)
Kol.
I Kor.
II Kor.
I Kron.
II Kron .
I Król.
II Król.
Łuk .
Mal .
Mar .
Mat.
Mich .
I Mojż.
- List do Kolosan
- I List do Koryntian
- II List do Koryntian
- I Księga Kronik
- II Księga Kronik
- I Księga Królewska
- II Księga Królewska
- Ewangelia Łukasza
- Księga Malachiasza
- Ewangelia Marka
- Ewangelia Mateusza.
- Księga Micheasza
- I Księga Mojżeszowa
(Księga Rodzaju)
- II Księga Mojżeszowa
(Księga Wyjścia)
- III Księga Mojżeszowa
(Księga Kapłańska)
- IV Księga Mojżeszowa
(Księga Liczb)
- V Księga Mojżeszowa
(Księga Powtórzonego Prawa)
- Księga Nahuma
- Księga Nehemiasza
- Objawienie Jana
(Apokalipsa Jana)
- Księga Ozeasza
- Pieśń nad Pieśniami
- I List Piotra
II Piotr.
Przyp.
- II List Piotra
- Przypowieści Salomona
(Księga Przysłów)
- Księga Psalmów
- Księga Rut
- List do Rzymian
- I Księga Samuela
- II Księga Samuela
- Księga Sędziów
- Księga Sofoniasza
- I List do Tesaloniczan
- II List do Tesaloniczan
- Treny (Lamentacje)
- I List do Tymoteusza
- II List do Tymoteusza
- List do Tytusa
- Księga Zachariasza
Ps.
Rut
Rzym.
I Sam.
II Sam .
Sędz.
Sof.
I Tes.
II Tes .
Tr.
I Tym.
II Tym .
Tyt.
Zach.
Hab .
Hebr .
Iz .
Jan
I Jan
II Jan
III Jan
Jak.
Jer.
Job
Joel
Jon .
Joz .
Jud .
Kazn.
II Mojż .
III Mojż .
IV Mojż .
W odnośnikach do tekstów biblijnych
zawsze podawany jest najpierw skrót
nazwy księgi, następnie numer roz-
działu, po przecinku zaś numer wiersza.
Przykłady:
Obj. 3,20 = Objawienie Jana
(Apokalipsa Jana), rozdział 3, wiersz 20
Iz. 1,11-16.18-20 = Księga Izajasza,
rozdział 1, wiersze 11-16 oraz 18-20
V Mojż.
Nah.
Neh.
Obj.
Oz.
Pieśń n.P.
I Piotr
 
 
 
632420621.001.png
 
 
632420621.002.png 632420621.003.png 632420621.004.png
Zanim Jezus opuścił ziemię, zlecił Swym uczniom do-
niosłe zadanie. Mieli głosić Ewangelię na całym świe-
cie i czynić ludzi Jego uczniami. Częścią tego zadania
jest również udzielanie chrztu:
Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie narody, chrzcząc
je w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego.
Chrzest
chrzest
Mat. 28,19
632420621.005.png 632420621.006.png 632420621.007.png
Czym jest „chrzest”
A. Definicja
Chrzest jest symbolicznym aktem, dokonywanym
na życzenie osoby, która przeżyła nowe narodze-
nie. Symbolizuje on początek nowego życia. Osoba
przyjmująca chrzest pokazuje, że umarła razem z
Chrystusem i pragnie od tej pory prowadzić nowe
życie.
Chrzcić ” to polski odpowiedznik greckiego czasow-
nika „ baptizo ”, znaczącego „ zanurzyć ”, „ zamoczyć ”.
Biblijną formą chrztu jest zanurzenie. Z tego po-
wodu Jan Chrzciciel i Apostołowie udzielali go tam,
gdzie było wystarczająco dużo wody.
B. Fragmenty Biblii dotyczące chrztu
wierzących
Mat. 28,19
Idźcie tedy i czyńcie uczniami wszystkie na-
rody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha
Świętego.
Mar. 16,16, Dz.Ap. 2,38, Dz.Ap. 2,41,
Dz.Ap. 8,12-13, Dz.Ap. 8,16, Dz.Ap. 8,36-38,
Dz.Ap. 9,18, Dz.Ap. 10,47-48, Dz.Ap. 16,15,
Dz.Ap. 16,33, Dz.Ap. 18,8, Dz.Ap. 19,5,
Dz.Ap. 22,16, Rzym. 6,3-4, I Kor. 1,13-17,
Gal. 3,27, Efez. 4,5, Kol. 2,12, I Piotr 3,21
Jan 3,23
Jan także chrzcił w Ainon blisko Salim, bo tam
było dużo wody, a ludzie przychodzili tam i
dawali się chrzcić.
Mat. 3,5-6, Mat. 3,16, Dz.Ap. 8,36-39
Chrzest w Nowym Testamencie
Nowy Testament mówi także o innych chrztach, od-
miennych od chrztu wierzących.
W okresie Starego Testamentu nie znano chrztu,
który można by porównać z chrztem nowotesta-
mentowym. Znano jednak różne obmycia rytualne:
III Mojż. 14,8, III Mojż. 17,15-16, II Mojż. 29,4
W czasach Nowego Testamentu słowo „ chrzest ” nie
było już obcym pojęciem.
A. Chrzest udzielany przez Jana
Jan Chrzciciel był zwiastunem przygotowującym
drogę dla Jezusa Chrystusa ( Mat. 3,3 ). Wzywał lu-
dzi do pokuty i wyznawania grzechów. Na znak na-
wrócenia przyjmowali oni od Jana chrzest w rzece
Jordan.
Mat. 3,1-12; Mar. 1,1-8; Łuk. 3,1-18; Jan 1,19-28
chrzest
632420621.008.png 632420621.009.png
Mar. 1,4-5
Na pustyni wystąpił Jan Chrzciciel i głosił
chrzest upamiętania na odpuszczenie grze-
chów. I wychodziła do niego cała kraina
judzka i wszyscy mieszkańcy Jerozolimy, a on
chrzcił w rzece Jordanie wyznających grzechy
swoje.
C. Chrzest Jezusa w cierpieniu
Łuk. 12,49-50
Ogień przyszedłem rzucić na ziemię i jakże-
bym pragnął, aby już płonął. Chrztem mam
być ochrzczony i jakże jestem udręczony, aż
się to dopełni.
Godnym podkreślenia jest fakt, że odpuszczenie
grzechów następuje po szczerym upamiętaniu i na-
wróceniu ( Dz.Ap. 3,19 ).
Oczywiście przebaczenie grzechów nie następuje w
wyniku aktu chrztu. Chrzest jest zewnętrznym wy-
razem wewnętrznej decyzji.
Cierpienie i śmierć Jezusa za nasze grzechy można
określić jako chrzest. Mar. 10,38-39
D. Chrzest udzielany przez uczniów
Jezusa
•JakinaczejmożnanazwaćchrzestJana?
Łuk. 3,3
Jan 4,1-3
A gdy Pan się dowiedział, że faryzeusze usły-
szeli, iż Jezus zyskuje więcej uczniów; więcej
chrzci niż Jan (chociaż sam Jezus nie chrzcił,
ale jego uczniowie) opuścił Judeę i odszedł z
powrotem do Galilei.
B. Chrzest Jezusa w Jordanie
Jezus, mimo że nie popełnił żadnego grzechu i nie
potrzebował upamiętania przyjął chrzest.
Mat. 3,13-17; Mar. 1,9-11; Łuk. 3,21-22
Chrzest ten zapoczątkował Jego publiczną służbę.
Jezus objawił się jako Syn Boży.
Chrzest ten miał prawdopodobnie takie samo zna-
czenie, jak chrzest Jana Chrzciciela.
•ZasadniczeposelstwoJezusabrzmiałotak
samo, jak przesłanie Jana Chrzciciela. Co
byłojegotreścią? Mat. 3,2, Mat. 4,17
Mat. 3,17
I oto rozległ się głos z nieba: Ten jest Syn mój
umiłowany, którego sobie upodobałem.
Przez Swój chrzest, Jezus postawił się na równi z
człowiekiem. Gal. 4,4-5
E. Chrzest Duchem Świętym
Jan Chrzciciel zapowiedział tym, którzy go słucha-
li, że Jezus będzie ich chrzcił Duchem Świętym i
ogniem.
Mar. 1,8; Łuk. 3,16; Jan 1,33
•JakJezusuzasadniłSwojepragnienieprzy-
jęciachrztu? Mat. 3,15
Jezus również wskazywał na zbliżające się wylanie
Ducha Świętego.
Łuk. 24,49, Jan 15,26, Jan 16,7, Dz.Ap. 1,5
chrzest
632420621.010.png 632420621.011.png 632420621.012.png 632420621.013.png 632420621.014.png 632420621.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin