ZAPAMIĘTAJ MAMO... ZAPAMIĘTAJ TATO...
1. Dojrzałość szkolna:
Rozumiana jest jako moment równowagi między wymaganiami szkoły a możliwościami rozwojowymi dziecka.
2. Trzy aspekty rozwoju dziecka:
a) rozwój fizyczny: wzrost, waga, stan zdrowia, prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wzrok, słuch
b) rozwój umysłowy: mowa – poprawna artykulacja, zasób słownictwa, swoboda wypowiedzi, zasób pojęć, wiedzy, zdolność myślenia przyczynowo-skutkowego, wyciągania wniosków, dokonywania analizy i syntezy, rozumienie poleceń, zdolność koncentracji uwagi
c) rozwój społeczno-emocjonalny: samodzielność, zaradność, umiejętność nawiązywania kontaktów, łatwość orientacji w środowisku, równowaga uczuciowa i opanowanie, obowiązkowość, zainteresowanie szkołą
Jeśli rozwój psychofizyczny dziecka jest prawidłowy to osiąga ono dojrzałość szkolną w wieku 6-7 lat.
3. Najistotniejsze elementy przygotowania dziecka do nauki czytania:
- zdolność spostrzegania różnic i podobieństw
- umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej wyrazu
4. Najważniejsze elementy przygotowania do nauki pisania:
- sprawność manualna pozwalająca na sprawne odtwarzanie wzorów i elementów liter
- umiejętność zachowania kierunku pisania od strony lewej do prawej
5. Pomoc specjalistów:
Psycholog i pedagog są w stanie ocenić stopień dojrzałości szkolnej Twojego dziecka, a w razie trudności wskazać sposób pomocy w jej osiągnięciu. Zawsze kierują się dobrem dziecka i chęcią uchronienia go przed szkolnymi niepowodzeniami.
papilonska