IX_POSTEPOWANIE_ADMINISTRACYJNE.doc

(56 KB) Pobierz
X-ADMINISTRACYJNE

7

2011-11-20                                                                                                                                        IX POSTEPOWANIE

                                                                                                                                                          ADMINISTRACYJNE

 

 

 

IX – POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE

 

 

OGÓLNE POSTĘPOWANIE ADMINISTRACYJNE:

Kodeks postępowania administracyjnego (KPA – ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. (Dz. U. 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) reguluje przede wszystkim postępowanie w sprawach:

-          indywidualnych z zakresu  administracji publicznej, rozstrzygane w drodze decyzji administracyjnych (np. pozwolenie na budowę, pozwolenie na usunięcie drzewa, stwierdzenie uprawnienia do kierowania pojazdami),

-          wydawania zaświadczeń.

Jest to typowa ustawa procesowa określająca m.in.:

-          tok czynności , jakie musi podjąć organ administracji publicznej przed podjęciem rozstrzygnięcia w sprawie indywidualnej,

-          wymagania formalne, jakim musi odpowiadać to rozstrzygnięcie,

-          tryb zaskarżania tego rozstrzygnięcia,

-          tryb postępowania w celu usuwania kwalifikowanych wad rozstrzygnięć ostatecznych.

 

PODSTAWOWE ZASADY OGÓLNEJ PROCEDURY ADMINISTRACYJNEJ:

-          nakaz działania na podstawie prawa i w jego granicach (art. 6), a zatem np. organ nie może uzależniać decyzji od przesłanek nie wynikających z prawa; co prawda podobna zasada wypowiadana jest w niektórych rozwiązań szczegółowych, tyle że są one w świetle jej art. 6 KPA oraz art. 7 Konstytucji całkowicie zbędne; niedopuszczalna jest nadto ingerencja organu administracji publicznej w prawa (obowiązki) podmiotu jemu nie podporządkowanemu bądź w formie (zakresie) nieprzewidzianej prawem, nawet gdyby ORGAN TEGO BARDZO CHCIAŁ 

-          obowiązek wszechstronnego wyjaśnienia wszystkich istotnych okoliczności sprawy (tzw. zasada prawdy materialnej, art. 7 i 77 KPA),

-          obowiązek organu informowania strony o okolicznościach mogących wpłynąć na ustalenie jej praw-obowiązków będących przedmiotem postępowania (art. 8 KPA),

-          nakaz zapewnienia stronie czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed podjęciem decyzji możliwości wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie materiałów (art. 10 KPA); konsekwencją jest obowiązek pisemnego powiadamiania stron o czynnościach organu oraz podjętych rozstrzygnięciach; gdy w sprawie występuje wiele stron jest to b. kłopotliwe; dlatego też coraz częściej ustawy dopuszczają tryb takich powiadomień w drodze obwieszczeń dokonywanych w drodze publicznej,

-          dwuinstancyjności postępowania (art. 15 KPA); niekiedy wyjątki i tzw. tryb „łamany”, kiedy to od decyzji organu I instancji nie przysługuje odwołanie, ale prawo skierowania sprawy do sądu,

-          szybkości postępowania (zasadą jest nakaz NIEZWŁOCZNEGO załatwiania spraw; gdy potrzebne postępowanie wyjaśniające – w ciągu 1 miesiąca, gdy szczególnie zawiła – 2 miesiące), mogą być jednak dłuższe terminy, ale organ musi zawiadomić, uchybienie tym wymaganiom uzasadnia zażalenie na bezczynność (w praktyce określane jako „skarga na bezczynność); do tych terminów nie zalicza się opóźnienie z przyczyn od organu niezależne,

-          pisemności, tj. sprawę należy załatwić w formie pisemnej (rzadkie wyjątki od tej zasady, przeważnie w sprawach nagłych, art. 14 KPA),

-          trwałości decyzji ostatecznej; decyzja ostateczna może zostać zmieniona bądź uchylona tylko wyjątkowo, w sytuacjach wyraźnie określonych prawem, zwłaszcza gdy jest wadliwa, są jednak wyjątki w obie strony; niekiedy taka możliwość dodatkowo podlega ograniczeniom w czasie (np. decyzja ustalająca lokalizację drogi publicznej) bądź wręcz przeciwnie – katalog sytuacji pozwalających na zmianę (uchylenie) decyzji ostatecznej jest poszerzony (np. w zakresie ochrony środowiska),

-          sądowej kontroli decyzji administracyjnych (art. 16 KPA),

-          bezstronności organu (nakaz wyłączenia – art. 24 KPA),

-          odformalizowania postępowania, zasada falsa demonstriatia non nocet (błędne określenie – nazwanie nie szkodzi) jako konsekwencja zasady że to kodeks dla ludu, np. odwołanie od decyzji nie wymaga uzasadnienia, wystarczy by strona dała wyraz swemu niezadowoleniu z decyzji; coraz to częściej jednak ta ostatnia zasada niekiedy ulega wyłączeniu, kiedy to odwołanie musi zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne, a nadto wskazywać dowody na jego poparcie.

 

WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA następuje

-          na wniosek strony, bądź 

-          z urzędu przez organ administracji,

zawsze jednak należy o tym zawiadomić wszystkie strony (art. 61 KPA).

 

W postępowaniu administracyjnym biorą udział:

-          organ (organy) administracji,

-          strona,

-          podmiot na prawach strony,

-          inni uczestnicy (np. biegły).

 

Organ administracji:

Jest nim wyodrębniony organ państwa (rządowy lub samorządowy), któremu ustawa powierza władcze rozstrzyganie określonej kategorii spraw.

 

Strona:

-          jest nim ten, kto ze względu na swój interes prawny lub obowiązek żąda czynności organu administracji bądź wynik postępowania dotyczy jego praw (obowiązków) – art. 28 KPA.

 

Strona w znaczeniu:

-          materialnym (gdy ma rzeczywisty interes prawny),

-          procesowym (każdy, kto żąda, niekoniecznie mając w tym interes prawny, wystarczy że subiektywnie przyjmuje iż mu ten interes przysługuje).

Ustalenie szczegółów niekiedy jest dość trudne; rozstrzyga o tym organ orzekający w sprawie. Pomimo że w kwestii rozumienia tego pojęcia poświęcono wiele wypowiedzi w literaturze przedmiotu oraz dziesiątki tysięcy orzeczeń sądów administracyjnych, praktyka związana ze sposobem rozumienia tego pojęcia jest niezwykle zróżnicowana. 

 

Podmiot (jednostka organizacyjna) na prawach strony:

-          nie reprezentuje interesu własnego (nie ma „własnego” interesu w sprawie), nie jest stroną (bo nie ma własnego interesu w wyniku postępowania), przyjmuje się że reprezentuje interes publiczny,

-          ma takie same prawa, jak strona (dostęp do akt, prawo składania wniosków, środków zaskarżenia).

 

Mogą nimi być

-          organizacja społeczna (art. 31 KPA), organ orzekający w sprawie uznaniowo dopuszcza do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celem statutowym i za dopuszczenie przemawia interes społeczny,

-          prokurator (art. 180 KPA),

-          rzecznik praw obywatelskich,

-          czasami inne określone ustawą podmioty bądź organy administracji publicznej (np. wojewódzki inspektor ochrony środowiska), lub organizacja ekologiczna; jest nią organizacja społeczna, której celem jest ochrona środowiska.

 

ZASADA ODFORMALIZOWANIA POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO oznacza m.in.:

-          że organ administracji ma obowiązek pouczania strony o jej prawach i obowiązkach,

-          dopuszczalność składania podań do protokołu,

-          brak obowiązku szczegółowego uzasadnienia środków zaskarżania decyzji (wystarczy gdy strona napisze że jest niezadowolona z decyzji – ale coraz częściej pojawiają się wyjątki nakazujące uzasadnienie faktyczne, prawne oraz wskazanie dowodów na poparcie stanowiska odwołującego się).

Niekiedy (za sprawa przepisów odrębnych) bywa jednak inaczej:

- np. konieczność wskazania w odwołaniu (w sprawie podatkowej) argumentacji prawnej i faktycznej.

 

FORMA WNIOSKU o wszczęcie postępowania :

– w zasadzie jest dowolna.

Bardzo często ustawa formułuje szczegółowe wymagania dot. wniosku, np. dotyczącego decyzji:

-          pozwolenia emisyjnego,

-          pozwolenia na budowę.

Jeżeli pomimo wezwania organ administracji stwierdzi, że braki formalne wniosku nie zostały usunięte, sprawę należy pozostawić bez rozpoznania (art. 64 KPA)., co następuje w drodze zwykłego pisma, nie mającego charakteru decyzji.

 

Gdy wniosek został złożony do organu niewłaściwego w sprawie

        w drodze postanowienia należy przekazać właściwemu organowi,

        to postanowienie nie podlega kontroli instancyjnej,

        termin do wniesienia uważa się za zachowany (65 KPA).

 

WSPÓŁDZIAŁANIE organów administracji, polega na uzależnieniu decyzji od:

-          uzgodnienia z innym organem,

-          opinii innego organu,

-          może wynikać wyłącznie z ustawy (np. koncesja na poszukiwanie-rozpoznawanie złóż kopalin wymaga opinii wójta),

-          czas 14 dni, niekiedy pod rygorem niewzruszalnego domniemania zgody,

-          formą takiego współdziałania jest postanowienie podlegające kontroli instancyjnej i sądowoadministracyjnej (art. 106 KPA).

 

DECYZJA

Jest formą załatwienia sprawy (jej rozstrzygnięciem) przez organ administracji, może zostać podjęta: 

-          dopiero po wszechstronnym wyjaśnieniu wszystkich istotnych okoliczności sprawy.

Zależnie od rozwiązań przewidzianych w odrębnych ustawach decyzja może nosić różne nazwy – decyzja, koncesja, zezwolenie, pozwolenie, nakaz itp.

 

Rodzaje decyzji:

-          uznaniowe (większość); albo ustawa w ogóle nie określa przesłanek podjęcia decyzji, albo pomimo ich wskazania pozwala na odmowę decyzji, zazwyczaj w razie ujawnienia okoliczności o charakterze nadzwyczajnym; o ile jednak organ nie wykaże przesłanki negatywnej uzasadniającej odmowę, ma obowiązek orzec zgodnie z wnioskiem (organ ... może),

-          związane; jeżeli spełnione są przesłanki niezbędne do ich podjęcia, takie decyzje muszą zostać wydane; organ orzekający w sprawie musi natomiast wyczerpująco wyjaśnić, czym kierował się w danej sprawie.

 

ELEMENTY decyzji:

-          oznaczenie organu,

-          wskazanie podstawy prawnej,

-          zawsze muszą być dwie – procesowa (art. 104 i n. k.p.a.) i materialnoprawna (np. art. 362 prawa ochrony środowiska),

-          o ile podstawa istnieje, ale nie została powołana w decyzji, nie wpływa to na jej ważność.

-          wskazanie istoty rozstrzygnięcia (nakaz, zakaz, inny mechanizm regulacyjny),

-          uzasadnienie,

-          pouczenie o środkach i terminach zaskarżenia,

-          podpis pracownika ze wskazaniem nazwiska, imienia, stanowiska itd.,

-          wielokrotnie ustawy formułują dalsze wymagania szczegółowe.

Decyzja zawsze MUSI BYĆ skierowana do imiennie oznaczonego podmiotu (podmiotów).

 

Problem decyzji ukrytych

-          np. zwykłe pismo odmawiające żądanego rozstrzygnięcia, nie powołujące podstawy prawnej, nie zawierające zwrotu „decyzja”, nie informujące o możliwości i trybie zaskarżenia, podobnie gdy takie pismo wprowadza nakaz lub zakaz.

 

POSTANOWIENIA

-          w zasadzie mają charakter niemerytoryczny, zwłaszcza wpadkowy (pomocniczy w stosunku do rozstrzygnięcia głównego),

-          np. wynik współdziałania, dopuszczenie organizacji społecznej, przeprowadzenie dowodu,

-          podlegają zaskarżeniu (zażalenie 7 d.) tylko jeżeli ustawa wyraźnie tak stanowi.

 

PROBLEM OBROTU DECYZJĄ (wynikającymi z niej skutkami prawnymi):

-          co do zasady przeniesienie skutków prawnych wynikających z decyzji jest niedopuszczalne (np. nie można sprzedać prawa jazdy) chyba że ustawa stanowi inaczej,

-          następuje:

-          ex lege (czyli z mocy samego prawa, np. przy pozwoleniu wodnoprawnym – następca adresata takiego pozwolenia wstępuje w prawa swego poprzednika), bądź

-          ex decisio (w wyniku decyzji organu administracji, np. w odniesieniu do koncesji na działalność regulowaną prawem geologicznym i górniczym).

 

ZWYCZAJNE ŚRODKI ZASKARŻENIA:

-          odwołanie (do organu wyższego stopnia; kto nim jest powinna informować decyzja), 14 dni

-          quasi-odwołanie na zbliżonych zasadach; gdy decyzję podejmowało SKO lub minister jako organ I instancji, wówczas ten sam organ jeszcze raz ponownie rozpoznaje sprawę stosując odpowiednio przepisy dotyczące odwołań),

-          tryb „łamany”; w niektórych sytuacjach określonych ustawą nie ma odwołania od decyzji a strona niezadowolona może żądać skierowania sprawy do sądu.

 

NDADZWYCZAJNE ŚRODKI ZASKARŻENIA (zmierzające do podważenia decyzji  ostatecznej), gdy decyzja jest:

-          obarczona określonym przez ustawę rodzajem wady kwalifikowanej, wówczas:

-          wznowienie postępowania – art. 145 KPA,

-          stwierdzenie nieważności – art. 156 KPA,

-          prawidłowa:

-          za zgodą stron zawsze można zmienić, a nawet uchylić,

-          jeżeli strona nie wyraziła zgody – tylko w drodze decyzji (zależnie od rodzaju sprawy) ministra bądź wojewody (art. 161 KPA),

 

ZAŚWIADCZENIE wydaje organ administracji gdy:

-          wystąpi o nie ten, kto ma w tym interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego,

-          przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego.

 

W takiej sytuacji organ administracji:

-          wydaje żądane zaświadczenie, lub

-          odmawia wydania zaświadczenia (odmowa zaświadczenia o zadanej treści), co wymaga postanowienia podlegającego kontroli instancyjnej i sądowoadministracyjnej (art. 217 i nast. KPA).

 

Organ administracji nie może żądać zaświadczenia potwierdzającego okoliczności

-          znane mu z urzędu,

-          możliwe do ustalenia na podstawie danych posiadanych przez ten organ,

-          możliwych do ustalenia na podstawie dokumentów okazanych przez zainteresowanego.

O ile organ żąda zaświadczenia – ma obowiązek wskazać podstawę prawną nakazująca potwierdzenia faktów (stanu prawnego) w drodze zaświadczenia. 

 

WYMAGANIA KPA niekiedy ulegają modyfikacjom wynikającym z odrębnych przepisów:

-          tylko w drodze ustawy,

-          przykładem np. ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko

-          postępowanie z udziałem społeczeństwa.

 

ODRĘBNE (od KPA) POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNE polegają na modyfikacji wzorców wynikających z KPA,

np. ordynacja podatkowa.

 

SĄDOWA KONTROLA  ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

-          istnieje od 1980 r., początkowo w ograniczonym zakresie,

-          obecnie sprawują ją wojewódzkie sądy administracyjne (I instancja) i Naczelny Sad Administracyjny (II instancja),

-          jedynym kryterium tej kontroli  jest zgodność zaskarżonego aktu (itp.) z prawem

-          sądy administracyjne są niezawisłe, czego nie da się powiedzieć o organach administracji publicznej.

 

U. z dnia 30.sierpnia 2002 r. – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

 

Sądowa kontrola administracji obejmuje orzekanie w sprawach skarg na:

1)  decyzje administracyjne,

2)  postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty,

3)  postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie,

4)  inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa,

5)  pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach,

6)  akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej,

7)  akty o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin