mikro - wyklady(1).doc

(441 KB) Pobierz
WYKŁAD 1

WYKŁAD  1                                          10.10.2004r.

 

Geneza nauki ekonomii pochodzi od greckich słów oikos-dom i nomos-prawo.

Słowa „Oikonomia” użył pierwszy raz Ksenofont (427-355pne), a później Arystoteles (384-322pne).

Ekonomia w ich interpretacji to nauka o prawach rządzących gospodarstwem domowym.

Arystoteles wprowadził do ekonomii pojęcie pieniądza.

Oprócz Ksenofonta i Arystotelesa w Grecji ekonomią zajmowało się wielu rzymskich filozofów, m.in. Katon i Seneka.

Ich refleksje filozoficzne miały charakter etyczno-normatywny i dotyczyły tego co jest dobre, a co złe i jak należy działać.

W średniowieczu głównym przedstawicielem ekonomii był Tomasz z Akwinu (1225-1274) jego rozważania oparte były na etyce chrześcijańskiej.  Docenił jako pierwszy własność prywatną, która pozwalała na właściwe działanie ekonomiczne.

 

Początki myśli ekonomicznych:

Od średniowiecza do 1776r.

Szkoła kanoniczna:

1.ekonomii nie można oddzielić od narodowości chrześcijańskiej

2.św.Tomasz z Akwinu „Summa Teologiczna”

3.potępianie pożyczki na procent

 

Pierwsze banki powstały we Włoszech.

Przełom dla ekonomii miał 1776r., gdzie ekonomia stała się nauką samodzielną, a podstawą dla niej były różne kierunki:

1.Merkantylizm (jaki jest najlepszy sposób na powiększenie bogactwa) i odłamy ;

-hiszpański- uważali, że źródłem bogactwa jest wzrost ilości metali

-angielski- uważali, że źródłem bogactwa jest handel

-francuski- uważali , że bogactwem jest rozwój przemysłu i handlu

Merkantylne podejście- za co, za ile, na jaki procent

2.Fizjokracja – fizjokraci uważali, że największym bogactwem są zasoby naturalne- ziemia, rola, rolnictwo – tylko ono jest produktywne

 

Pierwsze badanie zjawisk pieniężnych:

Mikołaj Kopernik (1473-1543)

Thomas Gersham (1519-1579)

Stworzyli oni jedno z praw ekonomicznych: Pieniądz gorszy wypiera z rynku pieniądz lepszy.

 

Monometalizm – tylko jeden kruszec w obiegu,  np.srebro.

Bimetalizm – jest więcej metali w obiegu np.: srebro i złoto.

Lepiej gromadzić złoto bo jest bardziej wartościowe, a srebro wprowadzać do obiegu.

 

Tezauryzacja – gromadzenie skarbu.

 

Od 1776 – 1871 – szkoła klasyczna ekonomii

W 1776r ukazało się dzieło Adama Smitha „Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów”, a jego autora uważa się za ojca ekonomii.

Założenia Smitha

-          szukał przyczyn bogacenia się narodu, tylko niczym nie skrępowane działanie jednostki pozwoli na bogacenie się narodu – liberalne

-          tylko mechanizm rynkowy pozwala kształtować pojęcie równowagi

-          homoeconomicus – człowiek wolny, pracujący dla siebie i na potrzeby innych

-          podział procesu produkcji na różne elementy

-          specjalizacja – podział na zawody, w procesie edukacji każdy obiera swoją drogę. W ramach specjalizacji wykonujemy swoje zadania, wydajność jest lepsza, tworzymy wtedy nadwyżkę

 

Kontynuatorem dzieła Smitha był Dawid Ricardo , który uważał, że bogactwo zależy od wzajemnej relacji między zależnymi czynnikami wytwórczymi- ziemia, praca, kapitał.

 

Ziemia- zasoby naturalne (powietrze, woda, las, biosfera, a przede wszystkim surowiec mineralny), nagromadzenie w dużej masie kopaliny użytecznej, nadającej się do rentowej eksploatacji – zyskowej np.żelazo – na tonę urobku min.300 kg, żelaza – min. 30 % żelaza w rudzie.

Praca- siła ludzkich mięśni i umysłu ukierunkowana na realizację konkretnych zadań.

Kapitał- wszelkie dobra służące tworzeniu innych dóbr, np. drogi, mosty, budowle, maszyny, urządzenia, dobrym kapitałem jest pieniądz (kapitał materialny) łatwo go stracić. Najlepszym kapitałem jest kapitał ludzki – wiedza.

 

Na przełomie XIX i XX wieku sformuowano czwarty czynnik wytwórczy organizację- zarządzanie.

Zarządzanie wprowadziła szkoła neoklasyczna.

 

Obecnie do czynników wytwórczych zaliczamy:

-          wiedza

-          inteligencja- umiejętność dostosowywania się do wymogów rynkowych

-          informacja- informacja rządzi światem

-          czas- czas dotarcia do informacji i czas reakcji

-          technologia wytwarzania- zautomatyzowanie procesów produkcyjnych, czynniki ekologiczne – idea ekorozwoju – zrównoważonego rozwoju

 

Nurt liberalny

-          Dawid Ricardo  - zasady ekonomii politycznej i opodatkowania

-          Thomas  Robert Malthus (1766-1834) teoria ludzkości

-          Jean Baptiste (1767-1838) – prawo rynków zbytu „Podaż stwarza swój własny popyt”

Każda podaż stwarza swój własny popyt, a każdy popyt stwarza swą własną podaż.

-          John Stuart Mill

-          Adam Smith (1723-1773) twórca teorii liberalnej

 

Nurt socjalistyczny

-          Soint Simon

-          Karol Marks

 

Powstanie nurtu neoklasycznego:

-          Stanley Jevons

-          Alberto Marshall (1843-1929) „Zasady ekonomii politycznej”

-          A.C.Pigon (1887-1959)

 

Od lat 30-tych XX wieku do czasów współczesnych

Nurt keynsowski

-          John M.Keyns (w 1936r. opublikował książkę „Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza” – był ekonomistą angielskim, uważał, że nie działa prawo samoregulacji rynku, nie każda podaż rodzi popyt, nie każdy popyt rodzi podaż

-          Paul Dawidson

-          Jean Robinson

Założenia Keynsa

Pełny interwencjonizm państwowy (sam rynek nie może poradzić sobie z makroekonomią). Interweniować można poprzez:

-          politykę fiskalną

-          politykę monetarną

-          politykę wymiany międzynarodowej

 

Szkoła monetarystyczna – uważają, że nadmiar pieniądza jest szkodliwy ( np. Uważa tak Leszek Balcerowicz)

 

Pojęcie ekonomii

-          nauka o gospodarce

-          nauka o tym jak społeczeństwa gospodarujące decydują o procesach produkcji, wymiany, konsumpcji

-          nauka o pieniądzu, bogaceniu się społeczeństwa, o stopie procentowej, o kapitale

-          polega na badaniu relacji pomiędzy mikro i makroskalą, mikro i makropodmiotami

-          nauka o prawidłowościach rządzących procesem gospodarczym, czyli działalnością gospodarczą ludzi

-          wg Begg’a jest to nauka o tym jak, co, ile, dla kogo i kiedy produkować

-          wg Samuelsona jest nauką o tym jak jednostki i całe społeczeństwa decydują o wykorzystaniu rzadkich zasobów mających różne alternatywne zastosowania, w celu wytwarzania dóbr i usług, dla zaspokojenia potrzeb, realizowania konsumpcji obecnej i przyszłej przez jednostki i całe grupy społeczne.

 

Rzadkość – wymusiła problem rozwiązywania ekonomicznych problemów

Dobra rzadkie – aby pozyskać jakieś dobro, trzeba dać ekwiwalent, zapłacić za niego

Ograniczoność ekwiwalentu – pieniądza jest duża, musimy dokonywać wyborów co zrobić z ekwiwalentem – pieniądzem

Musimy doskonale zbadać rynek i dopiero potem możemy dokonać wyboru.

Wybór:

-          korzyść (np.kupno mieszkania)

-          strata (utracone możliwości kupienia czegoś innego – koszt alternatywny

Koszt alternatywny musi być jak najmniejszy, nie może być wyższy od korzyści.

Racjonalność rzeczywista prowadzi nas bezpośrednio do celu.

Racjonalność proceduralna – jeśli brak któregoś z czynników racjonalności.

Racjonalność:

-          wiedza z danej dziedziny

-          informacja

-          odwaga do podjęcia właściwej decyzji

 

WYKŁAD  2                                                                      24.10.2004r.

 

Czynniki wytwórcze -?

 

Ekonomia wg Samuelsona -   Dobra rzadkie – mające różne alternatywne zastosowanie.

Dobra wolne – wg  szkoły klasycznej (w dawnych czasach – powietrze, ziemia, woda) – można  w sposób nieograniczony dostarczyć je jednostce – bez żadnych kosztów, nakładów.  Te dobra w czasach teraźniejszych również okazują się dobrami rzadkimi.

Dobra rzadkie – rzadkość występuje zawsze wtedy, kiedy zapotrzebowanie jest większe od możliwości dostarczania danego dobra.

Jeżeli występuje dobro rzadkie, to musimy dokonywać wyboru, któremu towarzyszy korzyść lub strata.

Osiągnięcie korzyści związane jest z poniesieniem kosztów alternatywnych.

Koszt nie może przewyższyć korzyści.

Wybór musi być racjonalny.

Racjonalność :

-          rzeczywista – prowadzi nas bezpośrednio do zamierzonego celu. Warunki :

1.       doskonała wiedza

2.       doskonała informacja rynkowa

3.       odwaga podjęcia decyzji

-          proceduralna – metoda prób i błędów, znaczy, że któregoś czynnika zabrakło (wiedza, informacja, odwaga)

Zasoby rzadkie mają różne zastosowania do wytwarzania towarów.

Towar – produkt pracy ludzkiej przeznaczony do wymiany. Towarami są dobra materialne i niematerialne (np. usługi)

Rewolucje ekonomiczne - przemysłowe

1.       rewolucja węglowa

2.       rewolucja naftowa

3.       rozwój  sektora usług wyższego rzędu – bankowe, ubezpieczeniowe, turystyczne

4.       automatyzacja procesu produkcji.

 

Potrzeba – poczucie braku.

Zaspokajanie potrzeb - zaspokajanie braku.

Człowiek realizuje nieskończenie wiele potrzeb. Podział potrzeb :

1.       potrzeby indywidualne – jednostkowe

2.       potrzeby zbiorowe – grupowe

3.       potrzeby niższego rzędu – podstawowe

4.       potrzeby wyższego rzędu – luksusowe

5.       potrzeby teraźniejsze

6.       potrzeby przyszłe

7.       potrzeby materialne

8.       potrzeby duchowe

9.       potrzeba egzystencji (odzieżowe, ekologiczne , rekreacja)

10.   potrzeby fizjologiczne

11.   potrzeba prokreacji i rozwoju (odtwarzanie naszej wiedzy, edukacja, wychowanie,  itd.)

12.   potrzeby społeczne (więzi emocjonalne itd.)

13.   potrzeby psychiczne

 

Potrzeby zmieniają się w czasie i przestrzeni.

 

Hierarchie potrzeb wg Maslow’a – piramida potrzeb Maslow’a

 





5

 

4





3

2

1







 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

1.       Potrzeby fizjologiczne – te potrzeby mogą odczuwać wszyscy

2.       Potrzeba bezpieczeństwa

3.       Potrzeby społeczne

4.       Potrzeba szacunku i uznania dla siebie i innych

5.       Potrzeba samorealizacji

Cechy potrzeb :

1.       nieograniczoność co do swojej ilości (w miarę zaspokajania jednych potrzeb rosną następne)

2.       ograniczoność co do pojemności w danym czasie (nie wyśpimy się na zapas, dwoma samochodami naraz nie da się jechać)

3.       substytucyjność – zastępowalność- jedną potrzebę można zastąpić inną potrzebą ( nie mamy mercedesa jedziemy maluchem)

4.       komplementarność – uzupełniające się- aby zaspokoić jedną potrzebę musimy korzystać z co najmniej dwóch dóbr

5.       w miarę zaspokajania potrzeb intensywność odczuwania zmniejsza się

6.       historyczność – potrzeby zmieniają się w czasie, są uwarunkowane społecznie ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin