Analiza barów.doc

(561 KB) Pobierz

              Na samym początku Naszej analizy chcielibyśmy zaznaczać bardzo ważną kwestię. Mianowicie skala ocen mieści się w przedziale 1-7. Przedział ten będzie dawał Nam wskazówkę, jak na postawione pytania odpowiadali Ankietowani.

 

              Pierwszym czynnikiem, który postanowiliśmy zbadać jest Cenajeden z elementów kompozycji marketingowej. Wyniki przedstawiają się następująco:

 

 

 

 

              Jak ilustruje powyższy wykres, aż 36% ankietowanych opowiedziało na tzn. „piątkę”. Jeśli dodamy do tego 14% osób postulujących jeszcze wyższą ocenę, odpowiedź będzie prosta. Cena ma ogromne znaczenie, wśród osób zajadających się w barach szybkiej obsługi, co również ukierunkowane jest zarobkami osób odpowiadających. Ale o tym w dalszej części analizy.

             

 

              Kolejnym ważnym elementem, który postanowiliśmy zanalizować jest Smak potraw. Nie powinno być tutaj zbyt wiele rozwiązań, jednak spójrzmy na wykres:

 

              Jak widzimy na wykresie, aż 42% ankietowanych uważa, iż to Smak potraw jest decydującym czynnikiem. Oczko mniej zaznaczyło aż 26%. Znaleźli się również tacy, którzy uważają, że Smak nie ma zbyt dużego znaczenia, jednak mniejszość tę stanowi tylko 6%.

 

              Dla wielu osób ważnym determinantem jest opinia osób znajomych. Polega to na zasadzie: ‘jeśli znajomemu smakuje, mi również przypadnie do gustu’. Jakie ma to odniesienie w rzeczywistości? Sprawdźmy:

 

 

              Wyniki ankiet potwierdzają Nasze wcześniejsze przypuszczenia. Aż 46% ankietowanych opowiadało na najbardziej punktowane odpowiedzi.

 

 

              Ostatnim podpunktem, chyba najważniejszym przy wyborze baru, który zbadamy będzie.. wcześniejsze doświadczenie.

 

 

              Nasza wyżej postawiona teza okazała się bardzo trafna, gdyż łącznie 72% ankietowanych wybrało dwie najwyżej punktowane odpowiedzi. Nie jest to dla Nas zbyt wielkie zaskoczenie, ponieważ chyba każdy z konsumentów kieruje się wcześniejszymi doświadczeniami dotyczącymi potraw. Ma to na celu uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji, gdy zamawiamy potrawę w ‘obym’ barze szybkiej obsługi, po czym stwierdzamy, że Nam nie smakuje. Dlatego najczęściej wybieramy zaufany bar, wcześniej sprawdzony, co zresztą potwierdzają wyniki przeprowadzonych badań.

 

             

              Podsumowywując.. Na przykładzie analizowanych przez Nas przypadków, największe znacznie przy wyborze baru ma ostatni analizowany przypadek – wcześniejsze doświadczenia. Potwierdzają to badania ankietowanych, którzy postulowali za tą metodą

aż w 72%.

 

 

 

              Kolejny działy, który postanowiliśmy zbadać, to… najważniejsze źródła informacji o barze szybkiej obsługi oraz ich skuteczność. Wybraliśmy kontrastowe odpowiedzi, które spróbujemy przedstawić na poniższych wykresach.

             

 

              Na początek przedstawimy najważniejsze [naszym zdaniem] źródło informacji o barze szybkiej obsługi „ZAGŁOBA”. Źródłem tym są – Znajomi.

 

 

 

 

              50% ankietowanych zdecydowało się zaznaczyć dwie najwyżej punktowane oceny, co jest dla Nas sygnałem, że to właśnie ocena znajomych jest bardzo ważna dla klientów i to oni nakręcają sprzedaż w barze. Żeby nie było jednak zbyt kolorowo, sprawdźmy jeszcze ocenę skuteczności wyżej wymienionego źródła.

 

 

 

              Nasze oczekiwania zostały w pełni potwierdzone przez powyższy wykres. Ponad połowa ankietowanych uważa, iż to właśnie Znajomi są głównym, najbardziej cenionym źródłem informacji dotyczącym spożywania posiłków w barach szybkiej obsługi.

 

             

 

              Dość kontrastową pozycją dla ‘znajomych’, powinny być naszym zdaniem – ulotki reklamowe rozdawana na ulicy, na które bar wydaje zapewne nie małe pieniądze. Spójrzmy na ocenę skuteczności ulotek, według ankietowanych:

 

 

 

 

 

 

 

Powyższy wykres kołowy przedstawia następujące wartości:

 

1 – 8%

2 – 35%

3 – 14%

4 – 25%

5 – 10%

6 – 4%

7 - 4%

 

              Jak widzimy, wyniki badań nie są zbyt optymistyczne dla właścicieli baru. Pokazują one, że pomimo funduszy wydawanych na ten rodzaj reklamy, nie jest ona zbyt popularna i zbyt przekonująca dla kupujących. Więc chyba czas zastanowić się, czy warto inwestować w reklamę, która nie przynosi oczekiwanych efektów.

 

              Nas sam koniec zostawiliśmy jakże ważna kwestie – stronę baru. Dziś, w XXI wieku, kiedy każdy posiada Internet, wydawać by się mogło, iż strona ‘www’ odegra znaczącą rolę. Jednak jest to indywidualna kwestia każdego z Nas. A oto jak oceniają skuteczność strony internetowej nasi Ankietowani:

 

 

 

 

              Jak więc widać, różnorodne wyniki ankiety nie wystawiają zbyt dobrej opinii tego typu reklamom w postaci stron internetowych baru. Tylko.. czy aby na pewno chodzi o niezdecydowanie klientów? A może strony internetowa baru pozostawia wiele do życzenia? To pytanie zostawiamy dla właściciela baru..

 

 

 

              W następnej części Naszej analizy przejdziemy do zagadnienia pt. „Ocena swojego zadowolenia z poziomu obsługi w barze szybkiej obsługi”. Wybraliśmy najciekawszych oraz najważniejszych kategorii, których wyniki analizy przedstawiają się następująco:

 

              Jak widzimy, według klientów, bar jest usytuowany w świetnym miejscu. Wskazują na to wyniki, które klarownie pokazują zadowolenie ankietowanych. Aż 90% zapytanych uważa, iż obiekt znajduje się w miejscu co najmniej ‘dobrym’.

 

 

             

              Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na zakup w barze „ZAGŁOBA” jest elastyczność godzin otwarcia. Jednak spójrzmy, jak odpowiadali konsumenci:

 

 

 

 

 

              Przedstawiony wykres pokazuje lekkie zróżnicowanie. Znalazło się ok. 16% ankietowanych, którym godziny otwarcia nie odpowiadają, jednak cała reszta [aż 84%] jest zdecydowanie zadowolona z ich elastyczności. Trudno jednak dogodzić naszemu polskiemu społeczeństwu, więc to lekkie zróżnicowanie nie powinno nikogo dziwić.

 

 

              Kolejnym czynnikiem, który będziemy analizować jest.. szeroka oferta potraw.

 

 

 

              Powiedzenie „Klient Nasz Pan” jak najbardziej pasuje do opisywanego przez Nas baru, który oferuje około 17 posiłków w swoim Menu. Tym bardziej ciężko zrozumieć osoby niezadowolone z oferty. Ale nawet one nie są w stanie zepsuć dobrego wizerunku baru, gdyż ponad 75% ankietowanych jest zadowolonych z serwowanych potraw.

 

 

              Tym razem spójrzmy na.. poziom czystości w barze szybkiej obsługi.

 

 

 

              Jak widzimy, poziom czystości nie wszystkich klientów zadowala, jednak żaden z nich nie odpowiedział poniżej średniego poziomu. Wiadome jest, że klient płci – klient wymaga i nikt nit chce spożywać posiłku w spartańskich warunkach. Jednak na podstawie powyższego wykresu, stwierdzamy, że poziom czystości w barze stoi na dość wysokim poziomie o czym świadczy aż 38% odpowiedzi na ‘piątkę’.

 

              Spróbujemy jeszcze sprawić jak wygląda sprawa formalnych kwalifikacji pracowników baru. Wyniki prezentują się następująco:

 

 

 

              Wyniki są zadziwiające. Aż 24% jest nie pewnych za formalne kwalifikacje pracowników baru, jednak 12% jest bardzo zadowolonych. Cała reszta odpowiadała w normie. Jednak tutaj należy zadać pytanie retoryczne: ‘Czy formalne kwalifikacje pracowników są na tyle ważne, przy wyborze baru?”.

 

             

              Przedostatnim zagadnieniem, które postanowiliśmy przeanalizować jest: Świeżość potraw w barze szybkiej obsługi. Chyba nikt z nas nie chciałby płacić za stare, przeterminowane produkty, dlatego wyniki powinny być pozytywne, jako że

Bar „ZAGŁOBA” cieszy się dobrą marką wśród mieszkańców Bytomia.

 

             

 

              Wyniki są bardzo zadowalające dla właścicieli baru. Tylko jedna osobą odpowiedziała poniżej średniej. Cała reszta jest zdecydowanie zadowolona ze świeżości potraw.

             

 

              Na sam koniec naszych rozmyślań na temat oceny zadowolenia klientów zostawiliśmy sobie szybkość obsługi. Wydawać by się mogło, że skoro chodzi o bary szybkiej obsługi to odpowiedzi powinny być jasne. Jednak czasami ciężko pogodzić szybkość z dokładnością, smakiem, jakością. Jak jest w tym wypadku, sprawdźmy:

 

 

             

 

 

             

              Według opinii ankietowanych, bar, a raczej jego pracownicy zdali tę kategorię na ‘piątkę’ – gdyż najwięcej osób odpowiedziało na właśnie tę ocenę [36%]. Jak widać w barze „ZAGŁOBA” nie ma problemu z pogodzeniem jakości z szybkością.

 

 

              Dlatego już teraz możemy stwierdzić, że jest to jeden z głównych powodów tego, iż klienci są bardzo zadowoleni i chętnie tam wracającą, a co najważniejsze mogą z czystym sumieniem polecić bar – przez co nakręcają popyt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              W dalszej części analizy postaramy skupić się na ocenie dwóch najczęściej jadanych [Naszym zdaniem] potrawach, które są podawane w Bytomskim barze szybkiej obsługi. Zaczniemy od popularnych chesburgerów..

 

 

 

 

              Zgodnie z tym, co odpowiadali Ankietowani, cheeseburgery cieszą się ogromną ‘marką’. Aż 64% zapytanych, zdecydowało się na ocenę bardzo dobrą. Znalazły się również osoby, które nie jadają w Naszym barze cheeseburgerów, więc ich opinii nie umieściliśmy.

 

 

              Na drugim miejscu, zaraz za cheeseburgerami znalazła się pizza. O ocenę jej jakości, poprosiliśmy kolejnych 50 osób. Wyniki przedstawia poniższy wykres:

 

 

 

             

              Jak widać pizza, ustępuje w ocenie ankietowanych cheeseburgerom, ale nadal jest to najczęściej jadana i najwyżej ocenia potraw wśród klientów.

              W kolejnej części analizy zajmiemy się już nie potrawami, nie barem, lecz informacji o klientach. Na początku spójrzmy jak prezentuje się podział ankietowanych ze względu na płeć.

             

 

              Mężczyźni zdecydowanie częściej odwiedzali bar „ZAGŁOBA”, ale to nie powinno być zaskoczeniem, gdyż wiadomo, że kobiety wolą domowe przepisy kulinarne, aniżeli jedzenie typu Fast food. Wyniki były następujące:

 

§         Mężczyźni – 68%

§         Kobiety – 32%

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin