Zestaw 8sciaga.doc

(1327 KB) Pobierz
Zestaw 8

Zestaw 8

1.) Suwnice – wymagania techniczne:

 

a)wzajemna różnica poziomów główek szyn w jednym przekroju poprzecznym toru jezdnego nie powinna być większa niż:

-na podporach (nad słupami) – 10mm

-w przęśle (na środkach odcinków między słupami) -15mm,

b)różnica poziomów główki szyny na słupach w tej samej osi podłużnej nie powinna przekraczać wartości b/1500, gdzie b – rozstaw słupów, i jednocześnie nie może przekraczać 10mm,

c)odchylenie w wymiarze prześwitu toru jezdnego w stosunku do projektu nie powinno różnić się więcej niż ±5mm (odchyłka rozstawu szyn toru),

d)odchyłka osi szyny od jej osi teoretycznej nie powinna być większa od 2,5mm,

e)wzajemne przesunięcie czoła szyn w styku, w poziomie lub pionie, nie powinno być większe od 1mm,

f)odchylenie osi górnego pasa belki suwnicowej w środku jej rozpiętości od płaszczyzny pionowej, przechodzącej przez środki podpór przy wysokości belki h ,nie powinno być większe od h/500.

 

2.) Przemieszczenia budowli:

 

Przemieszczenie obiektu – zmiana położenia obiektu polegająca na przesunięciu, albo obrocie lub przesunięciu i obrocie, przy której wzajemne odległości wszystkich punktów obiektów nie ulegają zmianie.

Rodzaje przemieszczeń:

-przemieszczenia trwałe - są to przemieszczenia, które po ustąpieniu przyczyny pozostaje.

-przemieszczenia nietrwałe – to przemieszczenia, które po ustąpieniu przyczyny ustępują.

-przemieszczenie bezwzględne punktu - jest to zmiana położenia punktu zaistniała w rozpatrywanym okresie czasu i wyrażona przez wektor przemieszczenia w stałym układzie odniesienia.(Rys 8.)

-przemieszczenie względne punktu - jest to zmiana położenia punktu zaistniała w rozpatrywanym okresie czasu i wyrażona przez wektor przemieszczenia w niestałym układzie odniesienia.(Rys 9.)

Δw = l’- l

-przemieszczenie graniczne – wielkoskalowe przemieszczenie, którego przekroczenie uniemożliwia montaż konstrukcji albo normalne użytkowania konstrukcji.

 

 

 

 

3.) Pomiary kolejowe – rozjazd prosty:

 

W rozjeździe rozróżnia się dwa kierunki torów: kierunek toru zasadniczego (prosty) oraz kierunek toru odgałęźnego ( w łuku). Rozjazd wyznaczają punkty zaznaczone na osi toru zasadniczego i odgałęźnego. Będą  to punkty A-początek rozjazdu, PiP’- koniec rozjazdu, M-środek rozjazdu α- kąt rozjazdu(zawarty między kierunkami obydwu osi).Wyrażany jest najczęściej za pomocą ułamka l:n, zwanego skosem rozjazdu. Odległość od punktu początkowego do środka rozjazdu (odcinek a) oraz środka rozjazdu do punktów końcowych ( odcinki pip') zależy od typu rozjazdu i jego konstrukcji. Typ rozjazdu podawany jest najczęściej w skróconej formie, np.S45-500-1:12,gdzie s- typ szyny, 500 – promień toru odgałęźnego ,  1:12 – skos rozjazdu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.) Biklotoida:

 

W celu przejścia z jednego kierunku prostoliniowego na drugi można używać nie tylko łuku kołowego zakończonego łukami klotoidy, lecz jedynie dwóch łuków klotoidy bez wstawki kołowej. Zespół takich dwóch łuków nazywa się biklotoidą. Mogą być symetryczne o jednakowych parametrach „a” bądź niesymetryczne o różnych parametrach „s”. O dopuszczalnej szybkości ruchu na takiej trasie będzie decydował promień Rmin w wierzchołku, gdzie stykają się dwa łuki.

Biklotoidę stosuje się najczęściej wtedy, gdy kąt zwrotu stycznych jest mały i gdy promień Rmin jest duży. Obliczanie i tyczenie biklotoidy jest znacznie łatwiejsze  niż łuku kołowego zakończonego dwoma łukami klotoidy.

4-przypadki wyznaczenia parametru a:

a) dany Rmin, τ =  gama/2, dla kąta τ znajdujemy: l,t,n,x,y

Parametr a obliczamy a = Rmin*l

Mnożąc elementy jednostkowe przez parametr a znajdziemy wielkości :L,T,N,X,Y potrzebne do wyznaczenia biklotoidy.

b) dane długość stycznej T i kąt τ, dla τ wyznaczamy t oraz obliczam :

                                

c) dane odległość N, kąt τ, obliczamy:

                                

d) dane długość L1= L2, τ, obliczamy :

                                 

 

5.) Szyby windowe – pomiary:

 

Na dnie szybu windowego zakładamy osnowę pomiarową (A, B, C, D) w odległościach równych od ścian szybu na tych punktach ustawiamy pion optyczny poczym na każdym piętrze wykonujemy pomiar odległości ścian szybu od pionu postępujemy tak samo na każdym kolejnym punkcie osnowy. Odchyłki od pionu nanosimy na rysunek. Pomiary wykonuje się w celu wpasowania szyn windowych w szyb.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin