Instrukcja bezpieczeństwa i higieny pracy na terenie Gimnazjum nr 2 w Sulejówku 5
Podstawowe wymogi bezpieczeństwa i nauki na terenie szkoły.
1. Zabezpieczenie terenu wokół szkoły:
- ogrodzenie terenu szkoły za pomocą materiałów dostosowanych do tych celów,
- podstawowe oświetlenie wszystkich obiektów szkoły,
- skuteczne zabezpieczenie trwałe lub czasowe studzienek, otworów kanalizacyjnych, kanałów z przewodami, wykopów i zagłębień spowodowanych pracami budowlanymi,
- wyrównanie całego dziedzińca i terenu wokół budynku szkoły, aby kanały ściekowe do odprowadzania wody deszczowej były zawsze drożne,
- przed wejściem ( wyjściem ) do szkoły spowodowanie ustawienia odpowiednich znaków drogowych ograniczających prędkość pojazdów,
- zamontowanie barierki ochronnej przed wyjściem z budynku szkoły, uniemożliwiającej bezpośrednie wyjście uczniów na jezdnię.
§ korytarze budynku szkolnego:
- tablice informacyjne, gabloty z eksponatami należy instalować na ścianach w taki sposób aby nie stwarzały zagrożeń,
- kaloryfery powinny posiadać odpowiednią obudowę,
- w miarę możliwości należy ustawić niskie ławki dla uczniów oczekujących na kolejną lekcję,
- wszelkie ozdoby, szkolne eksponaty, kwietniki należy mocować w sposób stabilny, pewny i trwały,
- konstrukcja poręczy przy schodach powinna uniemożliwiać zsuwanie się po nich uczniów,
- przestrzenie między biegami schodów należy odpowiednio zabezpieczyć.
§ pomieszczenia szkolne:
- zabezpieczyć odpowiednią temperaturę, czystość, poziom hałasu, wymianę powietrza – zgodnie z obowiązującymi normami
- zapewnić z obowiązującymi normami stan kuchni i jadalni,
- posiłki gorące powinny być spożywane tylko w stołówce szkolnej.
Podstawowe czynności dyrektora szkoły w zakresie zapewnienia właściwych warunków bhp i p.poż.
§ organizować pracę podległego personelu, aby zapewnić im bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
§ stworzyć takie warunki, aby zapewnić możliwość przestrzegania zasad i przepisów bhp i p.poż przez pracowników i uczniów,
§ wydawać polecenia natychmiastowego usuwania istniejących zagrożeń i uchybień oraz kontrolować skuteczność realizacji wydanych nakazów,
§ stwarzać warunki do właściwej realizacji decyzji, nakazów, zarządzeń organów nadzoru nad warunkami pracy,
§ akceptować planowane zakupy środków do realizacji zasad i przepisów bhp i p.poż oraz kontrolować realizację planów,
§ spowodować, aby nauczyciele byli na bieżąco zapoznawani z aktualnymi zarządzeniami, instrukcjami i wytycznymi dotyczącymi bhp i p.poż. wydanymi przez władze oświatowe,
a także przez dyrekcję szkoły,
§ stale kontrolować stan obiektów i terenu szkoły,
§ sprawdzać ( okresowo ) stan wyposażenia szkoły, usuwać wyposażenie uszkodzone, technicznie niesprawne, zbędne,
§ dokonywać dogłębnej analizy zaistniałych wypadków na terenie szkoły oraz podejmować decyzje zapobiegające ich powtórnemu powstaniu,
§ powodować natychmiastowe przerwanie zajęć na terenie szkoły ( w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę ) w przypadku:
- powstania stanu zagrożenia dla personelu i uczniów,
- gdy zaistnieje niewłaściwa temperatura otoczenia,
- gdy wystąpi epidemia, klęska żywiołowa, zdarzenie zagrażające życiu lub nawet zdrowiu,
- zaistnienia innych zagrożeń mających spowodować wypadki czy choroby, spowodowane np. przez niebezpieczne postawy uczniów, pracowników szkoły,
§ zapewnić aby wszystkie urządzenia i wyposażenie higieniczno – sanitarne na terenie szkoły były zawsze sprawne i czyste,
§ w uzgodnieniu z przedstawicielami Straży Pożarnej zapewnić, aby ilość i jakość sprzętu p.poż. była umieszczona we właściwych miejscach w szkole, a instrukcje dotyczące postępowania w razie pożaru umieszczone widocznych miejscach,
§ na bieżąco zapewnić, aby wszystkie wyjścia ewakuacyjne z budynku szkoły i jej obiektów nie były zatarasowane, tylko czynne,
§ podejmować inne działania, w zależności od potrzeb, aby zapewnić personelowi szkoły i uczniom bezpieczne warunki pracy i nauki.
Obowiązki nauczycieli w zakresie utrzymania właściwego stanu bhp w szkole.
Wszyscy nauczyciele w szkole powinni:
1. Posiadać znajomość zasad i przepisów bhp w szkole oraz systematycznie ich przestrzegać,
2. Wnioskować do dyrektora szkoły o zmianę miejsca lub czasu zajęć, odwołania albo nawet ich przerwania w przypadku ujawnienia stanów zagrożeń dla uczniów.
3. Na bieżąco kontrolować stan wyposażenia i urządzeń technicznych przed ich eksploatacją.
4. Systematycznie zwracać uczniom uwagę na konieczność bezpiecznego realizowania otrzymanych zadań.
5. Kontrolować przestrzeganie przez uczniów obowiązujących zasad i przepisów bhp i p.poż. podczas nauki, pracy, na wycieczkach.
6. Zapewnić uczniom pierwszą pomoc w przypadku zaistnienia sytuacji wypadkowej.
Nauczyciele prowadzący zajęcia z zakresu wychowania fizycznego i innych przedmiotów o dużych zagrożeniach wypadkowych dodatkowo są obowiązani do:
1. Każdorazowo, przed rozpoczęciem zajęć, skontrolować stan techniczny sprzętu i urządzeń gimnastycznych, a także sprawdzić stan boiska czy sali gimnastycznej.
2. Stosować niezbędne konieczne ubezpieczenia uczniów przy wykonywaniu przez nich ćwiczeń.
3. Cały czas obserwować uczniów ćwiczących i nie pozostawić ich bez opieki.
4. Obligatoryjnie wyłączyć z zajęć uczniów, których kondycja fizyczna lub psychiczna w danym dniu nie gwarantuje zachowania pełnego bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.
5. Nie wydawać sprzętu sportowego uczniom ( dysk, kula, młot, tyczka, łuk, szpada, rękawice bokserskie ) jeżeli nie jest zapewniony fachowy nadzór nad ich użytkowaniem.
6. Przyuczać uczniów do zajęć ratowniczych i porządkowych:
v Analogiczne zasady postępowania i kontroli stanu technicznego wyposażenia i urządzeń oraz nadzoru obowiązują nauczycieli prowadzących zajęcia w pracowniach fizycznych, chemicznych, na zajęciach technicznych,
v Zajęcia prowadzone przy monitorach winny być organizowane w oparciu o zasady ergonomii oraz muszą spełniać podstawowe wymagania z zakresu bhp.
1. Nie pozostawić uczniów podczas zajęć i ćwiczeń bez nadzoru.
2. Nie dopuszczać do bójek i awantur między uczniami.
3. Utrzymywać dyscyplinę w ramach obowiązujących przepisów i regulaminów.
4. Wystawiać oceny uczniom obiektywnie, zgodnie z posiadaną przez nich wiedzą oraz z uwzględnieniem PSO i WSO.
5. Nie angażować uczniów do prac nie przewidzianych programem.
6. Reagować w sposób stanowczy w przypadku stwierdzenia naruszenia regulaminu, zasad i przepisów bhp lub p.poż.
7. Nie dopuszczać na terenie szkoły niszczenia mienia.
8. Wypraszać z terenu szkoły wszystkie osoby podejrzane o rozprowadzanie narkotyków lub inną szkodliwą działalność.
9. Wszelkie zauważone niedociągnięcia lub zagrożenia natychmiast usuwać, a jeżeli jest to niemożliwe we własnym zakresie, zagadnienie przekazać dyrekcji szkoły w celu likwidacji tego złego stanu.
10. Zawsze dawać dobry przykład postępowania swoim uczniom.
11. W zależności od potrzeb i zaistniałych sytuacji dbać, aby zawsze był zapewniony właściwy stan bezpieczeństwa w szkole i jego obiektach.
Podstawa :
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela – Dz. U. nr 3 poz. 19 z 1995r., nr 25 poz. 113 i nr 87 poz. 396
2. Dz. U. nr 148 poz. 973 z 1998r.
3. Kodeks Pracy, dział 10, rozdział VIII, art. 237
Iwa.4