9(3).pdf

(100 KB) Pobierz
Microsoft Word - 9.doc
1
UKŁAD CHŁODZENIA
Bilans cieplny silnika (wykres Sankeya):
¼ » 30 % - straty wylotu
¼ » 30 % - straty chłodzenia
100 % - energii zawartej w paliwie ¼
silnik
¼ » 10 % - straty mechaniczne
¼ » 30 % - praca uyteczna
Zbyt wysoka temperatura silnika powoduje:
- pogorszenie jakoci smarowania (temperatura graniczna 250 ° C)
- zmniejszenie napełnienia cylindrów
- spalania nienormalne: samozapłon, spalanie stukowe
- zmiany kształtów czci
W konsekwencji:
- strata mocy i sprawnoci
- zwikszone zuycie silnika
Zbyt niska temperatura silnika powoduje:
- zmniejszenie szybkoci spalania
- zubaanie mieszanki
- wykraplanie paliwa i rozcieczanie oleju
- wykraplanie wody
W konsekwencji
- zmniejszenie mocy i sprawnoci
- zwikszone zuycie silnika (m.in. korozja)
Układy chłodzenia
- chłodzenie zewntrzne
· chłodzenie porednie (ciecz chłodzc)
· chłodzenie bezporednie (powietrzem)
- chłodzenie wewntrzne (czynnikiem)
- brak chłodzenia - silnik adiabatyczny (idea)
Chłodzenie po rednie (ciecz chłodz c )
Ciecze stosowane w układach chłodzenia: mieszaniny wody i zwizków
organicznych (np. glikolu etylenowego).
- temperatura zamarzania < - 40 ° C
- temperatura wrzenia > 105 ° C
- mniejsze ciepło właciwe ni woda
- mniejszy współczynnik przejmowania ciepła ni woda
2787339.001.png
2
Elementy układu chłodzenia po redniego
- wentylator z napdem
- chłodnica: zbiornik dolny, rdze, zbiornik górny
- pompa cieczy chłodzcej
- termostat
- korek wlewu cieczy chłodzcej
- płaszcz cieczowy
- nagrzewnica
- przewody cieczy chłodzcej
Intensywno krenia cieczy chłodzcej około 20 razy/min.
Płaszcz cieczowy silnika
Utworzony przez podwójne cianki kadłuba i głowicy, wyposaony niekiedy
w kolektor cieczy.
- kształt i pojemno płaszcza uwzgldnia:
· wytrzymało kadłuba i głowicy
· obcienie cieplne elementów
· konieczno kontrolowanej kolejnoci chłodzenia elementów silnika
· równomierno chłodzenia poszczególnych cylindrów
· konieczno ochrony przed korkami parowymi
- w dolnej czci przestrzeni cieczowej - korek spustowy
Chłodnice cieczy chłodz cej
- zbiorniki
-
- rdze
- korek wlewu
Rdzenie:
- rurkowo - płytkowe
- rurkowo - tamowe (skuteczniejsze)
Regulacja ci nienia w chłodnicy:
- półotwarty układ chłodzenia
- zamknity układ chłodzenia
Półotwarty układ chłodzenia
Układ wyposaony w zawór parowo - powietrzny. Zawór parowy otwiera si przy
nadcinieniu, zawór powietrzny przy podcinieniu. Konsekwencj s due ubytki
cieczy.
3
Zamkni ty układ chłodzenia
Układ wyposaony w zbiornik wyrównawczy, połczony jest z górnym zbiornikiem
chłodnicy. Zbiornik wyrównawczy jest akumulatorem o objtoci do 20 % objtoci
układu chłodzenia.
- Połczenie zbiornika wyrównawczego poprzez zawór parowo - powietrzny.
Wówczas w korku zbiornika zaworek wyrównujcy cinienie w postaci
przecitej gumy. Zbiornik bezcinieniowy.
- Połczenie zbiornika wyrównawczego bezporednio z chłodnic. Zbiornik
wyrównawczy - cinieniowy z zaworem parowo - powietrznym.
Pompa cieczy chłodz cej
- niskocinieniowa, jednostopniowa, wirnikowa, odrodkowa (promieniowa)
- mocowana do przedniej ciany kadłuba
- włczona midzy dolnym zbiornikiem chłodnicy a płaszczem
- napd - pasek klinowy od wału korbowego
- łoyskowanie wirnika - łoyska kulkowe (łoyskowanie jednostronne)
- uszczelnienie wałka - płaszczyznowe: piercie lizgowy (ywice z grafitem)
dociskany spryn
- wirnik - eliwo, brz, blacha, tworzywa sztuczne
- wałek - stal nierdzewna
- obudowa - stopy lekkie lub eliwo
- wydajno pompy
q c [dm 3 /(kW · h)] - zapotrzebowanie
silniki ZI samochodów osobowych q c = 1,5 ÷ 2,5 dm 3 /(kW · h)
silniki ZS samochodów osobowych q c = 1,8 ÷ 2,4 dm 3 /(kW · h)
silniki samochodów ciarowych
q c = 2,4 ÷ 3 dm 3 /(kW · h)
wydatek pompy
Q
=
N q
c
[
dm h
3
/ ]
c
p
h p. = 0,8 ÷ 0,9 sprawno objtociowa pompy
Wentylator
- osiowy, umieszczony za chłodnic
- liczba łopatek 4 ÷ 8
- ograniczenie hałaliwoci
prdko obwodowa mniejsza od 100 m/s
nierównomierny rozstaw łopatek, np. w kształcie litery „X”
- materiał wirnika: blachy stalowe, odlewy ze stopów lekkich, wytłoczki z tworzyw
sztucznych
Regulacja intensywno ci chłodzenia
Optymalna temperatura cieczy:
- układ półotwarty
85 ÷ 95 ° C
- układ zamknity
90 ÷ 100 ° C
×
h
e
 
4
Regulacja:
- regulacja natenia przepływu cieczy
- regulacja natenia przepływu powietrza przez rdze chłodnicy
Regulacja natenia przepływu cieczy: termostat - zawór umieszczony midzy
wejciem do pompy a przewodem, łczcym płaszcz z górnym zbiornikiem
chłodnicy; silnik zimny - krótki obieg z pominiciem chłodnicy
- termostaty mieszkowe z blachy mosinej, zawierajce ciecz łatwo wrzc (np.
33 % roztwór wodny alkoholu etylowego)
- termostaty z wypełniaczem stałym - woskiem; powszechnie stosowane
Regulacja nat enia przepływu powietrza przez rdze chłodnicy:
- przesłony chłodnic (aluzje, rolety) sterowane rcznie lub automatycznie
(termostatem)
- wentylatory o zmiennym wydatku - łopatki o zmiennym kcie pochylenia:
łopatki podatne (z tworzywa) odginajce si pod wpływem naporu powietrza i ,
dziki temu, zmieniajce wydatek
łopatki przekrcane w wyniku równowaenia si sił: napór aerodynamiczny - siła
spryny
- wentylatory odłczalne
ze sprzgłem elektromagnetycznym
ze sprzgłem lepkociowym
z elektrycznym napdem wentylatora
Chłodzenie bezpo rednie (powietrzem)
Wymagania:
- due pole powierzchni wymiany ciepła - uebrowanie
- due masowe natenie przepływu powietrza, zatem nadmuch, a nie ssanie ze
wzgldu na gsto powietrza
Elementy układu chłodzenia powietrzem:
- powierzchnia chłodzca
- dmuchawa
- przewody powietrza i osłony kierujce
- urzdzenia do regulacji natenia przepływu powietrza
- osprzt: termostaty, czujniki
Dmuchawa
- promieniowe i osiowe (obecnie stosowane)
- nadmuch na: głowic, cylindry i misk olejow
- wirniki dmuchaw i obudowy - odlewane ze stopów lekkich lub spawane z blach
stalowych
- napd: pasy klinowe od wału korbowego (przekładnie przyspieszajce)
5
Przewody powietrza i osłony kieruj ce
Wykonane z cienkiej blachy stalowej o gruboci do 1 mm. Starannie umocowane
(hałas) i szczelne.
Regulacja intensywnoci chłodzenia
- dławienie przepływu powietrza chłodzcego na wylocie z dmuchawy
- dławienie przepływu powietrza chłodzcego na wylocie powietrza z silnika
- dławienie przepływu powietrza chłodzcego na wlocie do dmuchawy
- zmiana wydatku powietrza dmuchawy przez: sprzgło hydrauliczne regulujce
prdko obrotow dmuchawy
Chłodzenie powietrza doładowuj cego
W silnikach wysokodoładowanych temperatura powietrza za sprark dochodzi
do 160 C. Naley j obniy o 50 ÷ 70 ° C.
Chłodnice: powietrze doładowujce - ciecz chłodzca
Pole powierzchni czołowej chłodnicy powietrza wynosi około 20 % pola
powierzchni chłodnicy cieczy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin