─ćWICZE┼â S┼üUCHOWE - LISTA.doc

(32 KB) Pobierz
ĆWICZEŃ SŁUCHU AWERBALNEGO:

ĆWICZEŃ SŁUCHU AWERBALNEGO:

1.      wykrywanie dźwięku (jest – nie ma)

2.      lokalizacja źródła dźwięku np. z komórki, z budzikiem (wskazywanie kierunku)

3.      poruszanie się w stronę źródła dźwięku (z zasłoniętymi oczami)

4.      identyfikacja dźwięków z przedmiotem np. bębenek

5.      natężenie dźwięków – siła głosu (głośno – cicho)

6.      ilość dźwięków (dużo – mało) – najpierw dziecko nie wskazuje liczby, tylko ma wiedzieć czy jest dużo czy mało

7.      tempo – ta sama ilość dźwięków, ale niektóre są szybciej a inne wolniej

8.      rytm – ćwiczy się ze starszymi dziećmi, jest ta sama ilość i natężenie ale różne jest tempo; uczy się dziecko tego aby mu było łatwiej odbierać i rozumieć mowę

9.      czas trwania dźwięku (długo – krótko) np. flet, trąbka, akordeon, gwizdek – bo ma być ciągły dźwięk – potrzebne do rozpoznawania długich i krótkich  wyrazów

10.  częstotliwość (wysoko – nisko)- potrzebny przy rozpoznawaniu kto mówi, płeć, jakie jest zabarwienie wypowiedzi czy to twierdzenie czy pytanie;

11.  akcent – rozróżnianie dźwięków nadawanych głośniej lub ciszej np. uderzanie kluczem o ławkę 2 razy cicho, 1 głośno, 1 cicho

12.  identyfikacja dźwięków przedmiotów domowych np. pralka, telefon, suszarka, dzwonek, garnki, talerze, czajnik, sztućce, telewizor, szklanka

13.  zapoznanie z sygnałami akustycznymi atmosferycznymi np. grzmot, deszcz, szum drzew, wody, grad, wiatr, łamanie gałęzi, szelest liści

14.  zapoznanie z odgłosami czynności gospodarskich: grabienie, zamiatanie, szorowanie szczotką

15.  zapoznanie z dźwiękami związanymi z komunikacją np. klakson, tramwaj jadący po szynach, autobus, helikopter, sygnał pociągu, szyny, kasowniki w autobusach, samolot, motor, syrena statku

16.  zapoznanie z dźwiękami związanymi ze sklepem np. pieniądze, wózki

17.  identyfikacja dźwięku z instrumentem

18.  rozpoznawanie głosów zwierząt, korzysta się z kaset i doświadczeń dzieci. są 2 rodzaje: naturalne głosy zwierząt i ich identyfikacja oraz imitacje głosów zwierząt

19.  różnicowanie głosów ludzkich np. mowa, śpiew, szept, krzyk, płacz, kichanie

 

 

ĆWICZENIA SŁUCHU WERBALNEGO

 

(WSZYTSKIE WCZEŚNIEJ WYMIENIONY, TYLKO NA MATERIALNE WERBALNYM)

 

1.      wyróżnianie głosek w wyrazach – najpierw samogłosek na początku, na końcu, w środku wyrazu, potem w tej samej kolejności spółgłosek;

2.      zabawa w kończenie słów – podajemy pierwszą sylabę, np. ko- i eksponujemy obrazek „korale”, dziecko dopowiada brakującą część wyrazu;

3.      synteza podanych głosek w wyraz z równoczesnym wyszukiwaniem obrazka o odpowiedniej nazwie, np. k-r-a-n (utrudnienie to synteza bez pomocy obrazka);

4.      zabawa – „jedzie pociąg załadowany na literę …”, podajemy głoskę, na która powinny się zaczynać wyrazy. dziecko musi podać wyraz na daną głoskę;

5.      domino obrazkowo-głoskowe (lub sylabowe), wyszukiwanie ciągu obrazków tak, aby ostatnia głoska (lub sylaba) wyrazu była początkową głoską (sylabą) następnego

6.      tworzenie nowego wyrazu z pierwszych głosek przedmiotów przedstawionych na obrazkach,

7.      segregowanie obrazków według par głosek, np. s-sz, c-cz, d-t, w-f

8.      odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np. wymawiamy szereg wyrazów zaczynających się na [sz] lub [s], dziecko klaszcze, gdy usłyszy błąd, np. „safa” zamiast „szafa”.

9.      układanie rymów do podanych wyrazów np. lasek – pasek, kroki – loki itp.

10.  wymawianie wyrazów z np. sylabą „ta” na końcu wyrazu np. tata, lata, mata itp.

11.  wyklaskiwanie słów sylabami,

12.  liczenie ilości sylab w wyrazach,

13.  wypowiadanie sylab zakończonych samogłoską,

14.  układanie usłyszanych słów z rozsypanek sylabowych,

15.  układanie usłyszanych zdań z rozsypanek wyrazowych,

16.  wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, zgłosek w słowach:

17.  powtarzanie cyfr według podanej kolejności

18.  wyklaskiwanie rytmu piosenki, wierszyka;

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin