Blok tematyczny: Prawa dziecka
Temat: Moje tajemnice, czyli mam prawo do prywatności.
Klasa: Edukacja wczesnoszkolna - zajęcia komputerowe.
Czas trwania: 45 min.
Cele:
Uczeń potrafi:
- korzystać z narzędzi z Przybornika programu Paint,
- samodzielnie umieszczać pole tekstowe i umieszczać napisy na rysunku,
- zapisać plik w określonym folderze,
- wyjaśnić znaczenie wyrazu „tajemnica”,
- określić znaczenie pojęć: tajemnica korespondencji, prywatność,
- rozpoznać dobre i złe sekrety,
- wyjaśnić, dlaczego należy ujawnić niektóre tajemnice,
- współpracować w parach zgodnie z przyjętymi zasadami.
Metody:
- słowne- rozmowa, objaśnienie,
- aktywizujące- skojarzenia;
- działalność praktyczna- wykonywanie ćwiczeń, praca przy komputerze
- pokaz - prezentacja gifów.
Formy pracy: zespołowa, w parach, indywidualna.
Pomoce dydaktyczne:
- karty pracy dla uczniów,
- ćwiczenia na płycie zapisane w programie Paint,
- zdania umieszczone na tablicy,
- gify,
- komputery,
- darmowy program UnFREEz.
Przebieg lekcji
1. Odczytanie zakodowanego wyrazu- „tajemnica”. Zał. 1 s. 22
2. Poinformowanie o temacie lekcji.
N.: Dzisiaj będziemy rozmawiali o tajemnicach. Wykonamy w tym celu różne zadania na komputerach.
3. Burza mózgów w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie „Co to jest tajemnica?”
4. Praca przy komputerach w parach – wpisanie własnych propozycji w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie „Czego mogą dotyczyć tajemnice?” - Odczytanie swoich propozycji Płyta 1, zał. 4.
5. Praca przy komputerach w parach łączenie sylab kierując się rodzajem czcionki w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie „Gdzie można przechowywać własne tajemnice?” - Płyta 1, zał. 5.
6. Praca przy komputerach w parach - zakolorowanie odpowiednich figur wyjaśniających stwierdzenia: „tajemnica korespondencji”, „prywatność”; odczytanie. Płyta 1, zał. 6
7. Zabawa „Jak zareagujesz?” Nauczyciel odczytuje napisy umieszczone na tablicy.
- „Koleżanka czyta twojego sms-a”. Jak zareagujesz? Co o niej pomyślisz? Co jej powiesz?
- „Zwierzyłaś się koleżance ze swoich najskrytszych myśli. Ona nie zachowała tego dla siebie lecz powiedziała o tym wszystkim koleżankom.” Co czujesz? Co powiesz koleżance?
- „Kolega bez twojego zezwolenia wyjął z twojego plecaka twój zeszyt i odpisuje zadanie domowe”. Jak zareagujesz? Co mu powiesz?
- „Idziesz ulicą i nagle zatrzymuje się obok ciebie samochód. Kierowca pyta cię jak dojechać do znanej ci ulicy. Kiedy zaczynasz mu tłumaczyć nagle bierze cię za rękę i proponuje abyś wsiadł z nim do samochodu i pokazał mu drogę.” Co powiesz? Jak zareagujesz?
8. Wypowiedzi uczniów:
- Dlaczego niektóre tajemnice należy wyjawić innym ludziom np. rodzicom?
- O którym z tych przykładów poinformujesz rodziców, nauczyciela? Dlaczego?
N. zwraca uwagę, że o tajemnicach zagrażających bezpieczeństwu, wzbudzających wewnętrzny niepokój, wywołujących lęk należy poinformować dorosłych.
9. Praca przy komputerach w parach.
· Wariant I
Rysowanie w programie PAINT zakazów naruszania prywatności, tajemnic. Układanie i zapisanie zdania rozkazującego pod wykonaną ilustracją.
· Wariant II wykonanie prostego gifa - zakaz naruszania prywatności, tajemnic.
- Prezentacja gifów? Co to jest gif?- wypowiedzi dzieci. Płyta 1, zał.7,8,9
- Objaśnienie sposobu wykonania gifa: Płyta 1, zał. 10;
Krok 1 Zał. 2 s. 23
Rysunek 1 – wykonany w programie Paint, zapis rysunku np. 1 jako gif ( pokaz) w określonym folderze.
Kolejne rysunki tak samo. Każdy kolejny rysunek musi czymś różnić się od poprzedniego np. kolorem, napisem.
Krok 2
Połączenie obrazków w gifa za pomocą programu UnFREEz – pod kierunkiem nauczyciela.
- Prezentacja gifów/obrazków wykonanych przez uczniów.
10. Podsumowanie lekcji.
martyna881