Lekcja 6.doc

(45 KB) Pobierz

Blok tematyczny: Prawa dziecka

Temat: Moje tajemnice, czyli mam prawo do prywatności.

Klasa: Edukacja wczesnoszkolna - zajęcia komputerowe.

Czas trwania: 45 min.

Cele:

Uczeń potrafi:

-          korzystać z narzędzi z Przybornika programu Paint,

-          samodzielnie umieszczać pole tekstowe i umieszczać napisy na rysunku,

-          zapisać plik w określonym folderze,

-          wyjaśnić znaczenie wyrazu „tajemnica”,

-          określić znaczenie pojęć: tajemnica korespondencji, prywatność,

-          rozpoznać dobre i złe sekrety,

-          wyjaśnić, dlaczego należy ujawnić niektóre tajemnice,

-          współpracować w parach zgodnie z przyjętymi zasadami.

Metody:

-          słowne- rozmowa, objaśnienie,

-          aktywizujące- skojarzenia;

-          działalność praktyczna- wykonywanie ćwiczeń, praca przy komputerze

-          pokaz - prezentacja gifów.

Formy pracy: zespołowa, w parach, indywidualna.

Pomoce dydaktyczne:

-         karty pracy dla uczniów,

-         ćwiczenia na płycie zapisane w programie Paint,

-         zdania umieszczone na tablicy,

-         gify,

-         komputery,

-         darmowy program UnFREEz.

 

 

 

 

 

 

Przebieg lekcji

 

1.        Odczytanie zakodowanego wyrazu- „tajemnica”. Zał. 1 s. 22

2.        Poinformowanie o temacie lekcji.

N.: Dzisiaj będziemy rozmawiali o tajemnicach. Wykonamy w tym celu różne zadania na komputerach.

3.        Burza mózgów w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie „Co to jest tajemnica?

4.        Praca przy komputerach w parach – wpisanie własnych propozycji w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie „Czego mogą dotyczyć tajemnice? - Odczytanie swoich propozycji Płyta 1, zał. 4.

5.        Praca przy komputerach w parach łączenie sylab kierując się rodzajem czcionki w celu uzyskania odpowiedzi na pytanie „Gdzie można przechowywać własne tajemnice? - Płyta 1, zał. 5.

6.      Praca przy komputerach w parach - zakolorowanie odpowiednich figur wyjaśniających stwierdzenia: „tajemnica korespondencji”, „prywatność”; odczytanie. Płyta 1, zał. 6

7.      Zabawa Jak zareagujesz? Nauczyciel odczytuje napisy umieszczone na tablicy.

- Koleżanka czyta twojego sms-a”. Jak zareagujesz? Co o niej pomyślisz? Co jej powiesz?

- Zwierzyłaś się koleżance ze swoich najskrytszych myśli. Ona nie zachowała tego dla siebie lecz powiedziała o tym wszystkim koleżankom. Co czujesz? Co powiesz koleżance?

- Kolega bez twojego zezwolenia wyjął z twojego plecaka twój zeszyt i odpisuje zadanie domowe. Jak zareagujesz? Co mu powiesz?

-     Idziesz ulicą i nagle zatrzymuje się obok ciebie samochód. Kierowca pyta cię jak dojechać do znanej ci ulicy. Kiedy zaczynasz mu tłumaczyć nagle bierze cię za rękę i proponuje abyś wsiadł z nim do samochodu i pokazał mu drogę. Co powiesz? Jak zareagujesz?

8.             Wypowiedzi uczniów:

-          Dlaczego niektóre tajemnice należy wyjawić innym ludziom np. rodzicom?

-          O którym z tych przykładów poinformujesz rodziców, nauczyciela? Dlaczego?

N. zwraca uwagę, że o tajemnicach zagrażających bezpieczeństwu, wzbudzających wewnętrzny niepokój, wywołujących lęk należy poinformować dorosłych.

 

9.      Praca przy komputerach w parach.

·      Wariant I

Rysowanie w programie PAINT zakazów naruszania prywatności, tajemnic. Układanie i zapisanie zdania rozkazującego pod wykonaną ilustracją.

·      Wariant II wykonanie prostego gifa - zakaz naruszania prywatności, tajemnic.

-          Prezentacja gifów? Co to jest gif?- wypowiedzi dzieci. Płyta 1, zał.7,8,9

-          Objaśnienie sposobu wykonania gifa: Płyta 1, zał. 10;

Krok 1 Zał. 2 s. 23

Rysunek 1 – wykonany w programie Paint, zapis rysunku np. 1 jako gif ( pokaz) w określonym folderze.

Kolejne rysunki tak samo. Każdy kolejny rysunek musi czymś różnić się od poprzedniego np. kolorem, napisem.

Krok 2

Połączenie obrazków w gifa za pomocą programu UnFREEz – pod kierunkiem nauczyciela.

-          Prezentacja gifów/obrazków wykonanych przez uczniów.

10.  Podsumowanie lekcji.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin