TECHNIKA_KIEROWANIA.DOC

(46 KB) Pobierz
TECHNIKA KIEROWANIA

TECHNIKA KIEROWANIA

 

Kat.B

1. Wykonując manewr zwykłego (nieawaryjnego) hamowania pojazdu jadącego z dużą prędkością należy:

A - najpierw całkowicie nacisnąć pedał sprzęgła, a następnie mocno nacisnąć pedał hamulca i hamować aż do zatrzymania pojazdu,

B - jednocześnie nacisnąć pedały sprzęgła i hamulca i hamować aż do zatrzymania pojazdu,

C - najpierw stopniowo nacisnąć pedał hamulca, a w końcowej fazie zatrzymywania pojazdu nacisnąć pedał sprzęgła.

2. Trzymanie nogi na pedale sprzęgła w czasie prowadzenia samochodu jest:

A - niewskazane z uwagi na przyspieszone zużywanie się łożyska oporowego,

B - zalecane z uwagi na zmniejszenie obciążenia łożyska oporowego,

C - niewskazane, gdyż następuje nadmierne zużycie wałka sprzęgła,

3. Pokonując strome wzniesienie należy włączyć bieg:

A - odpowiednio niski, który umożliwi wjechanie na wzniesienie bez dodatkowej zmiany biegów,

B - zawsze najniższy,

C - zawsze najwyższy,

4. Jeżeli przejechanie zakrętu (łuku drogi) wymaga zmniejszenia prędkości jazdy, należy to zrobić:

A - mniej więcej w połowie zakrętu,

B - zaraz po wjechaniu w zakręt,

C - przed wjechaniem w zakręt,

5. Przed rozpoczęciem wyprzedzania długiego pojazdu drogowego wskazana jest zmiana przełożenia skrzyni biegów na:

A - wyższe, w celu uzyskania większych prędkości,

B - wyższe, w celu uzyskania większej siły napędowej,

C - niższe, w celu uzyskania większych przyspieszeń,

6. Co powinien zrobić kierowca wjeżdżając w strefę podmuchu bardzo silnego wiatru:

A - nie zwiększać prędkości,

B - gwałtownie przyspieszyć,

C - gwałtownie hamować,

7. Przy umiarkowanej prędkości jazdy najmniej bezpieczna ze względu na możliwość poślizgu jest asfaltowa nawierzchnia jezdni:

A - w czasie ulewnego deszczu,

B - zwilżona na samym początku deszczu,

C - przesychająca po długotrwałym ulewnym deszczu,

8. Gdy pozostawimy samochód na spadku drogi, przy prawym krawężniku jezdni, wskazane jest ustawienie kół przednich:

A - skręconych skrajnie w lewo,

B - skręconych skrajnie w prawo,

C - jak do jazdy na wprost,

9. Przed rozpoczęciem jazdy samochodem osobowym należy sprawdzić:

      A – czystość szyb pojazdu,

      B – ustawienie świateł mijania,

      C – stan ogumienia.

10. Wyjazd samochodem osobowym z grząskiego śniegu można ułatwić sobie przez :

       A – obniżenie ciśnienia w oponach ,

       B – kilkakrotne przemienne cofanie i jazdę do przodu,

       C – ruszanie na dużych obrotach ,

 

 

11. Eksploatowanie samochodu przy zbyt wysokim ciśnieniu powietrza w ogumieniu powoduje:

       A – zmniejszenie przyczepności ,

       B – zużycie się środka bieżnika,

       C – zużycie się krawędzi bieżnika.

12. Ekonomiczna i bezpieczna eksploatacja samochodu polega na:

       A – wyłączaniu silnika przy dłuższych postojach,

       B – utrzymaniu pojazdu w należytym stanie technicznym,

       C – stosowanie biegu jałowego na spadku drogi.

13. Hamowanie pulsacyjne jest zalecane gdyż:

       A – zmniejsza zużycie sprzęgła ,

       B –na szorstkiej nawierzchni skraca drogę hamowania ,

       C – na mokrej powierzchni zmniejsza możliwość poślizgu .

14. Gdy kierowcę podczas jazdy ogarnia senność to powinien on :

       A – kontynuować jazdę ze zwiększoną prędkością ,

       B – przerwać jazdę ,

       C – tylko dokładnie przewietrzyć samochód .

15. W samochodzie osobowym pozostawionym na znacznym spadku drogi zaleca się mieć :

       A – włączony bieg pierwszy lub wsteczny

       B – tylko zaciągniętą dźwignię hamulca awaryjnego i przednie koła ustawione na wprost

       C – przednie koła skręcone w kierunku krawężnika.

16. Przed rozpoczęciem wyprzedzania długiego pojazdu korzystnie jest zmienić bieg na :

       A – bezpośredni ,

       B – niższy w celu osiągnięcia większego przyspieszenia ,

       C – wyższy w celu osiągnięcia większej prędkości.

17. Przed rozpoczęciem jazdy samochodem osobowym należy wyregulować:

A - luz na pedale sprzęgła,

B - pasy bezpieczeństwa,

C - obroty silnika.

18. Hamowanie wyłącznie za pomocą hamulca awaryjnego („ręcznego”) jest:

A - zawsze zalecane,

B - zabronione,

C - zalecane na oblodzonej nawierzchni drogi.

19. Długotrwała jazda z włączonym hamulcem awaryjnym („ręcznym”) może spowodować:

A - szybsze zużycie elementów układu hamulcowego kół tylnych,

B - szybsze zużycie elementów układu hamulcowego kół przednich,

C - nadmierne zużycie paliwa.

20. Jazda z włączonym urządzeniem rozruchowym, tzw.  „ssaniem”, przy rozgrzanym silniku powoduje:

A - nadmierne zużycie paliwa,

B - znacznie zwiększoną emisję szkodliwych spalin,

C - osiągnięcie większych przyspieszeń.

21. Używając urządzenia rozruchowego, tzw. „ssania”, należy po uruchomieniu silnika:

A - odczekać kilka minut, aż temperatura silnika umożliwi odłączenie urządzenia rozruchowego, a następnie ruszyć,

B - ruszyć energicznie przyspieszając, tak aby obciążony silnik szybciej osiągnął pożądaną temperaturę,

C - powoli ruszyć, unikając nadmiernego obciążenia silnika.

 

 

22. Nakładając łańcuchy przeciwślizgowe należy:

A - bezpośrednio przed ich umocowaniem lekko spuścić powietrze z ogumienia,

B - dobrze naciągnąć łańcuchy,

C - po nałożeniu łańcuchów dopompować powietrze do właściwego ciśnienia.

23. Kultura jazdy polega m.in. na:

A - bezwzględnym egzekwowaniu pierwszeństwa,

B - pouczaniu innych uczestników ruchu o popełnionych błędach,

C - ułatwianiu włączania się do ruchu innym pojazdom.

24. Ruszając pod górę zaleca się:

A - uprzednio zaciągnąć hamulec awaryjny,

B - puszczając sprzęgło błyskawicznie przerzucić nogę z pedału hamulca na pedał przyspieszenia,

C - z wyczuciem puszczać pedał sprzęgła, naciskać pedał przyspieszenia i zwalniać dźwignię hamulca awaryjnego.

25. Przed rozpoczęciem jazdy samochodem osobowym należy sprawdzić:

A – gęstość elektrolitu w akumulatorze,

B – czystość szyb,

C – stan ogumienia.

26. Jazda samochodem ze zbyt niskim ciśnieniem powietrza w ogumieniu powoduje :

A – zużycie środka bieżnika,

B – zmniejszenie przyczepności,

C – nadmierne zużycie ogumienia.

27. Przed rozpoczęciem wyprzedzania w razie potrzeby należy zmienić bieg na :

A – wyższy,

B – niższy,

C – bezpośredni.

28. Hamowanie na zakręcie:

A – jest zalecane,

B – może być niebezpieczne,

C – nie jest zalecane.

29. Prawidłowa pozycja kierowcy za kierownicą to :

A – lekkie pochylenie do przodu, ręce na kierownicy ugięte w łokciach,

B – plecy oparte o fotel, a kierownica trzymana lekko ugiętymi rękami,

C – pochylenie do przodu i znaczne ugięcie rąk obejmujących kierownicę.

30. Koło kierownicy kierowca powinien trzymać :

A – podchwytem,

B – nachwytem z kciukami skierowanymi do środka koła,

C – dowolnie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin