Lejda zasilanie gazowe silników rolniczych.pdf

(272 KB) Pobierz
Microsoft Word - 131-138_LEJDA, JAWORSKI_pol_49.doc
MOTROL, 2006, 8, 131Î138
ZASILANIEGAZOWESILNIKÓWROLNICZYCH
KazimierzLejda,ArturJaworski
ZakładPojazdówSamochodowychiSilnikówSpalinowych,PolitechnikaRzeszowska
Streszczenie. W pracy przedstawiono moŜliwości zastosowania silników zasilanych paliwami
gazowymi (LPG, gazem ziemnym) w rolnictwie. Z pewnością stosowanie paliw gazowych, za
równodosilnikówpojazdówrolniczych,jakisilnikówmaszynstacjonarnychwykorzystywanych
wrolnictwie(generatorów,agregatów),jestuzasadnioneekonomicznie.Obecniewykorzystywanie
napędówgazowychwpolskimrolnictwiejestjeszczeznikome.
Sþowakluczowe:paliwagazowe,zasilaniegazowe,silnikrolniczy,silnikgazowy,układykogene
racyjne
WSTĘP
Stosującpaliwagazowe,przyodpowiedniejadaptacjisilnika,uzyskujemyzmniej
szenie kosztów eksploatacji i obniŜenie emisji składników toksycznych wspalinach.
Względytepowodują,Ŝeodwielulatstosujesiępaliwagazowedozasilaniasilników
pojazdówporuszającychsiępodrogachpublicznych.Znacznągrupępojazdówstanowią
równieŜpojazdyrolnicze,któregłównieporuszająsiępozadrogamipublicznymiimają
istotnyudziałwemisjizwiązkówszkodliwychdośrodowiska[Lindgren2004].WaŜne
znaczeniewtymaspekciestanowiąrównieŜsilnikirolniczewykorzystywanewwarun
kach stacjonarnych. Przystosowanie silników rolniczych do zasilania paliwami gazo
wymiwniosłobykorzystnywkładwpoprawęczystościśrodowiska[Propanasafuel...].
Silnikispalinowewykorzystywanewrolnictwiesąwwiększościjednostkamiwysoko
pręŜnymizasilanymiolejemnapędowym(ON).SądwiemoŜliwościzasilaniawysoko
pręŜnych silników rolniczych paliwem gazowym [Flekiewicz 1999, Gettledi in.; Hill
iGunavan;śółtkowskiiJarczewski2000]:
wsystemiedwupaliwowym(dualfuel),przyjednoczesnymzasilaniusilnikaONi
paliwemgazowym(rys.1),
wsystemiejednopaliwowym,wktórymsilnikzZSprzekonstruowanyjestnasilnik
oZI(rys.2).
Przystosowanie tych silników do pracy na paliwie gazowym związane jest
zwieloma problemami [Lejda i Jaworski 2000, 2003]. Problemy te dotyczą głównie:
132
KazimierzLejda,ArturJaworski
kosztów adaptacji instalacji, tankowania paliwa, trwałości silnika, umiejscowienia
zbiornikanapojeździerolniczym,bezpieczeństwaobsługiieksploatacji.
Spośródpaliwgazowychnajczęściejdozasilaniasilnikówspalinowychstosowane
są:gazziemny(CNG–spręŜony,LNG–skroplony),ciekłamieszaninapropanuibuta
nu(LPG)orazbiogaz.Podstawoweparametrytychpaliwprzedstawionowtabeli1.
Rys.1.Schematwybranychfazpracysilnikazasilanegowsystemiedualfuelprzyzastosowaniu
układuwtryskupaliwagazowegodokolektoradolotowego:a)zassaniemieszankigazowo
powietrznej,b)spręŜanie,c)wtryskdawkiONinicjującejzapłonmieszankigazowopowietrznej
Fig.1.Principalworkingprocessesofdualfuelenginewithgaseousfuelinjectionintosuction
manifold:a)gasairmixturesuction,b)compression,c)pilotdieselfuelinjectiondose
forbeginningofgasairmixtureignition
wtryskiwaczgazu
świecazapłonowa
Rys.2.SchematwybranychfazpracysilnikaZIzasilanegozwtryskiempaliwagazowego
dokolektoradolotowego:a)zassaniemieszankigazowopowietrznej,b)spręŜanie,c)przeskok
iskrymiędzyelektrodamiświecyzapłonowejirozpoczęcieprocesuspalania
Fig.2.PrincipalworkingprocessesofSIenginewithgaseousfuelinjectionintosuctionmanifold:
a)gasairmixturesuction,b)compression,c)sparkoverbetweensparkingplugelectrodes
andbeginningofcombustionprocess
216484453.011.png 216484453.012.png 216484453.013.png 216484453.014.png 216484453.001.png 216484453.002.png 216484453.003.png
ZASILANIEGAZOWESILNIKÓWROLNICZYCH
133
Tabela1.Podstawoweparametrywybranychpaliwgazowych[Molenda1996,Merkisz1999]
Table1.Basicparametersofessentialgaseousfuels
Właściwość
Olej
napędowy
LPG
(70%butanu)
Gazziemny
–metan
Biogaz Wodór–H
Wartośćopałowa
MJ/kg
42,5
45,78
50
17,5
120
Wartośćopałowa
mieszankistechiome
trycznejMJ/kg
2,74
2,77
2,74
2,46
3,42
Gęstość
kg/m 3
cieczy
gazu
815855
540
2,06
424
0,72
1,2
71
0,09
Liczbaoktanowa
LOB
105
110
70
Granicewybuchowo
ści,%
0,6
6,5
2
9
5
15
5
20
4
75
Teoretycznezapotrze
bowaniepowietrzado
spalaniaL t, kg/kg
14,5
15,5
17,2
6,1
34
SILNIKIPOJAZDÓWROLNICZYCH
IndywidualnegospodarstwarolniczewPolscesąwprzewaŜającejczęścimałe.Ze
względunamałąichpowierzchnięorazpracesezonowe,uŜytkowaniepojazdówrolni
czychjestniewielkie.Powodujeto,Ŝeichwłaścicieleniesązainteresowanizastosowa
niem paliw gazowych do zasilania silników swoich pojazdów rolniczych. Zastosowa
niem paliw gazowych są natomiast zainteresowani właściciele duŜych gospodarstw
rolnych,dlaktórychzasilaniegazowestanowiłobyznaczącąkorzyśćekonomiczną.Jest
topodstawowyczynnik,którymoŜezadecydowaćozastosowaniupaliwagazowegodo
zasilaniasilnikapojazdu.EfektyekonomicznezaleŜąnatomiastodzakresuuŜytkowania
pojazdurolniczego(czasuuŜytkowaniaiobciąŜenia),któremawpływnazuŜyciepali
wa,coprzyróŜnicycenpaliwdajeokreślonyzysk.
Istnieją empiryczne zaleŜności, które określają średnią wielkość zuŜycia paliwa
przezsilnikpojazdurolniczego.PoniŜejprzedstawionoprzykładowewzorynaoblicze
nieśredniegozuŜyciapaliwaprzezsilnikciągnikarolniczego[Grissoi in]:
zasilanegobenzyną
Q benz
0
305
P
(1)
gdzie:
Q benz –średniegodzinowezuŜyciebenzyny,dm 3 /h,
P–mocuŜytecznasilnika,kW.
zasilanegoolejemnapędowym
Q benz
0
305
P
(2)
gdzie:
Q ON –średniegodzinowezuŜycieolejunapędowego,dm 3 /h.
=
=
216484453.004.png
134
KazimierzLejda,ArturJaworski
zasilanegoLPG
Q LPG
=
0
366
P
(3)
gdzie:
Q LPG –średniegodzinowezuŜycieLPG,dm 3 /h.
DlazasilaniagazemziemnymmoŜnaprzyjąćnastępującązaleŜność:
Q NG
=
0
305
P
(4)
gdzie:
Q NG –średniegodzinowezuŜyciegazuziemnego,dm 3 /h.
55
50
45
LPG
benzyna
ON
40
35
30
25
20
15
10
5
0
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140
Mocsilnika[kW]
Rys.3.ZaleŜnośćśredniegogodzinowegozuŜyciapaliwodmocysilnikaciągnikarolniczego
Fig.3.Dependenceofmeanfuelconsumptiononpoweroffarmtractorengine
Potencjalnym obszarem zastosowania paliw gazowych jest równieŜ ich wykorzy
staniedozasilaniasilnikówciągnikówimaszynstosowanychwduŜychgospodarstwach
sadowniczych.
Wkrajum.in.firmaNGVAUTOGAS[RutkowskiM.iRutkowskiJ.1998]prze
prowadziłaszeregpraczwiązanychzprzystosowaniemsilnikówciągnikówdozasilania
paliwamigazowymi,któreprzedstawiatabela2.
Pomimozrealizowanychpracadaptacyjnychsilnikówciągnikówdozasilaniapali
wamigazowymi,zainteresowaniewkrajuichszerszymwykorzystaniemjestznikome.
Znacznie szersza oferta pojazdów zasilanych paliwami gazowymi (głównie LPG)
dotyczywózkówwidłowych.
216484453.005.png 216484453.006.png 216484453.007.png
ZASILANIEGAZOWESILNIKÓWROLNICZYCH
135
Tabela2.PracewdroŜeniowedotyczącewykorzystaniapaliwgazowychdozasilaniasilników
ciągnikówrolniczychprzezNGVAUTOGAS
Table2.PracticalapplicationofgaseousfuelsforfarmtractorenginesthroughNGVAUTOGAS
Opisadaptacji
MiejscewdroŜenia
PrzystosowanieciągnikaMFzsilnikiem
AD3.152dozasilaniagazemziemnym
CentralaOgrodniczaPOLSAD
k.Krakowa
Przystosowaniemikrociągnika„Ghepard”z
silnikiemRuggerinidozasilaniagazemziem
nym
PracawykonanadlaSIPMALublin
Przystosowanieciągnikaklasy14KNdozasila
niagazemziemnym
GospodarstworolnepodTarnowem
Przystosowanieciągnikaklasy14KN(URSUS)
dozasilaniagazempropanbutan
Producentciągnikarolniczego–
FCURSUS
BadaniatrwałościowesilnikaAD3.152zasila
negogazemziemnym
ProducentciągnikarolniczegoFC
URSUS
Mikrociągnikzsilnikiem1cyl.Rugerinizasila
nygazempropanbutan
PracawykonanadlaSIPMALublin
BadanieciągnikaURSUS4512zasilanego
gazempropanbutan,opracowanieukładów
zasilaniagazempropanbutan
PracawykonanadlaIBMER
BadaniaeksploatacyjneciągnikaUrsus4512
zasilanegogazempropanbutan
Ciągnikjesteksploatowanywgospo
darstwierolnymszkołyrolniczej
SILNIKISTACJONARNE
Znaczniewiększezainteresowaniewgospodarstwachrolniczychdotyczywykorzy
stania agregatów prądotwórczych oraz kogeneracyjnych napędzanych silnikami zasila
nymi paliwami gazowymi (rys. 4). W układach kogeneracyjnych, poza energią elek
tryczną, wykorzystywanajestenergiacieplnagenerowana przezsilnik. Charakteryzują
sięonewysokąsprawnościąenergetyczną.Narys.5przedstawionoprzykładowybilans
energetycznytakiegoukładu.
PrzykłademsądwagospodarstwaszklarniowewStęŜycyk.Lublina,gdziezainsta
lowanotrzyagregatykogeneracyjneABBwyposaŜonewsilnikigazowefirmyCaterpil
lar o mocy elektrycznej 1,03 MW i mocy cieplnej 1,7 MW kaŜdy oraz jeden agregat
kogeneracyjny wyposaŜony w silnik hiszpańskiej firmy Guascor o mocy elektrycznej
0,93MWimocycieplnej1,3MW.AgregatzostałwyposaŜonywkatalitycznyreaktor
spalin,copozwalaskierowaćCO 2 doatmosferywewnątrzszklarni.Efektemkońcowym
spalania gazu ziemnego, oprócz energii elektrycznej i cieplnej, jestpara wodna i tlen.
Właścicieleobufirmzbudowalinawłasnykoszt6,7kmgazociąguF250(doujęciagazu
ziemnegowpobliskiejkopalni),copozwoliłoimwynegocjowaćcenęgazubezopłaty
przesyłowej.Agregatypracująpookoło4000godzinwciąguroku,auzyskanaenergia
elektrycznaicieplnasązuŜywanewewłasnymzakresie[PodziemskiiBałut2003].
216484453.008.png 216484453.009.png 216484453.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin