Czynniki wpływające na jakoś i konkurencyjność usług turystycnych w miejscowościach uzdrowiskowych.pdf

(1812 KB) Pobierz
(czêœæ I)
CZYNNIKI WPŁYWAJ ġ CE NA JAKO ĺĘ
I KONKURENCYJNO ĺĘ USŁUG TURYSTYCZNYCH
W MIEJSCOWO ĺ CIACH UZDROWISKOWYCH
Opracowanie zostało
dofinansowane przez
Departament Turystyki
Ministerstwa Gospodarki
Kraków 2005r.
5803001.001.png
Opracowano przez:
Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o.
Stowarzyszenie Gmin Uzdrowiskowych RP
Zespół autorski:
Dr Tadeusz Burzy ı ski – kierownik projektu
Dr Diana Dryglas
Mgr Jan Golba
Mgr Andrzej Bartosik
Współpraca:
Dr Michał Slawik
Mgr Katarzyna Gmyrek-Goł Ģ b
Mgr Katarzyna Rymarczyk
Wojciech Burzy ı ski
Łukasz Mróz
1
SPIS TRE ĺ CI
WST Ħ P ……………………………………………………………………………………...s. 4
ROZDZIAŁ I SPECYFIKA USŁUG TURYSTYCZNYCH I TOWARZYSZ ġ CYCH W
GMINACH UZDROWISKOWYCH ………………………….………………………….s. 7
1. Usługa jako produkt……………………………………………………………………….s.7
1.1. Definiowanie produktu turystycznego…………………………….………………….s.7
1.2. Poj ħ cie produktu turystycznego uzdrowisk……………………..……………...........s.11
1.3. Cechy produktu turystycznego obszaru……………………………………………...s.16
2. Charakterystyka uzdrowisk w Polsce………………………………………………….…s.22
2.1. Podstawowe poj ħ cia, definicje i klasyfikacje dotycz Ģ ce uzdrowisk………………..s.22
2.1.1. W literaturze zagranicznej…………………………………………………….s.22
2.1.2. W literaturze i ustawodawstwie polskim……………………………………...s.27
2.2. Przestrzenne rozmieszczenie uzdrowisk na terenie Polski………………………….s.34
3. Rodzaje usług w gminach uzdrowiskowych i ich specyfikacja …………………………s.40
3.1. Rodzaje Ļ wiadczonych usług …….……………………………………………….…s.40
3.2. Podstawowe funkcje uzdrowisk w Polsce ……………………………………….….s.49
ROZDZIAŁ II PROBLEMATYKA JAKO ĺ CI I KONKURENCYJNO ĺ CI USŁUG
TURYSTYCZNO-UZDROWISKOWYCH W TEORII I PRAKTYCE ….……….….s.58
1. Poj ħ cie jako Ļ ci usług turystyczno-uzdrowiskowych………………….……………….…s.58
2. Sposoby pomiaru poziomu jako Ļ ci usług…………………………………………….…..s.66
3. Analiza konkurencyjno Ļ ci usług turystyczno-uzdrowiskowych ……………….………..s.73
3.1. Benchmarking……………………………………………………………………..….s.73
3.2. Ła ı cuch warto Ļ ci klienta…………………………………………………………..…s.75
4. Ła ı cuch warto Ļ ci produktu turystycznego…………………………………………..…...s.84
ROZDZIAŁ III KRYTERIA WYODR Ħ BNIENIA PROFILI KLIENTA W
MIEJSCOWO ĺ CIACH UZDROWISKOWYCH…...…………………….…………….s.90
1. Wielko Ļę ruchu turystycznego w gminach uzdrowiskowych w Polsce……………….…s.92
1.1. Profil kuracjuszy i turystów korzystaj Ģ cych z turystycznej i leczniczej bazy
noclegowej …………………………………………………………………….……s.92
1.2. Stopie ı wykorzystania miejsc noclegowych w turystycznej i leczniczej bazie
noclegowej………………………………………………………………………….s.101
1.3. Liczba udzielonych noclegów w turystycznej i leczniczej bazie noclegowej……...s.104
2
2. Baza noclegowa w gminach uzdrowiskowych w Polsce……………………………….s.108
2.1. Liczba obiektów turystycznej i leczniczej bazy noclegowej…………….…………s.108
2.2. Liczba miejsc noclegowych w turystycznej i leczniczej bazie noclegowej………..s.112
ROZDZIAŁ IV METODOLOGIA PRZEPROWADZONYCH BADA İ RYNKU ...s.118
ROZDZIAŁ V PROFILE KURACJUSZY I TURYSTÓW ODWIEDZAJ ġ CYCH
GMINY UZDROWISKOWE……………………………………………………………s.123
1. Segmentacja odbiorców usług turystyczno-uzdrowiskowych w gminach uzdrowiskowych
..............................................................................................................................................s.123
2. Identyfikacja cech odbiorców produktu turystycznego uzdrowisk…………………….S.133
ROZDZIAŁ VI CZYNNIKI WPŁYWAJ ġ CE NA KONKURENCYJNO ĺĘ I JAKO ĺĘ
USŁUG TURYSTYCZNYCH W GMINACH UZDROWISKOWYCH …………….s.152
1. Produkt turystyczny uzdrowisk oparty na wiedzy………………………………………s.152
1.1. Orientacja marketingowa samorz Ģ dów lokalnych oraz gospodarczych podmiotów
turystycznych i uzdrowiskowych…………………………………………………..s.155
1.2. Zarz Ģ dzanie jako Ļ ci Ģ usług…………………………………………………………s.158
1.3. Kształcenie i szkolenie kadry w uzdrowiskach…………………………………….s.159
1.4. Zaawansowane technologie informatyczne i telekomunikacyjne………………….s.160
1.5. Współpraca podmiotów uczestnicz Ģ cych w kształtowaniu produktu turystycznego
uzdrowisk…………………………………………………………………………..s.169
ROZDZIAŁ VII WNIOSKI I ZALECENIA DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ,
BRAN ņ Y TURYSTYCZNO-UZDROWISKOWEJ I OTOCZENIA TURYSTYKI..s.178
ZAKO İ CZENIE…………………………………………………………………………s.192
BIBLIOGRAFIA ………………………………………………………………………...s.198
SPIS TABEL………………………………………………………….…………………..s.203
SPIS RYSUNKÓW…………………………………………………………………….…s.204
SPIS WYKRESÓW……..……………………………………………………………..…s.205
ZAŁ ġ CZNIKI……………………………………………………………………………s.208
3
WST Ħ P
Trwałymi motywami podró Ň owania ludzi w ró Ň nych epokach były dwie fundamentalne
potrzeby duszy i ciała. We współczesnej cywilizacji wyst ħ puje znacz Ģ ce zapotrzebowanie na
regeneracj ħ sił fizycznych, psychicznych i duchowych, które zostały zu Ň yte poprzez
niekorzystne warunki Ň ycia współczesnego człowieka uczestnicz Ģ cego w ci Ģ głym rozwoju
cywilizacyjnym (zanieczyszczenie Ļ rodowiska, napi ħ cia i stresy itd.). Coraz wi ħ cej osób,
które nie maj Ģ jeszcze konkretnych zmian chorobowych odczuwa potrzeb ħ czasowej zmiany
miejsca i stylu Ň ycia w celach profilaktycznych. Profilaktyka zdrowotna to domena, któr Ģ
cywilizowany Ļ wiat uznał za przyszło Ļę lecznictwa. Wynika to przede wszystkim z zagro Ň e ı
człowieka XXI wieku chorobami cywilizacyjnymi.
Istotn Ģ rol ħ w dziedzinie podnoszenia stanu zdrowia społecze ı stwa odgrywaj Ģ uzdrowiska,
w których działalno Ļę uzdrowiskowa, jako działalno Ļę z pogranicza turystyki i usług
leczniczych ma jeden z najwi ħ kszych potencjałów rozwojowych w Polsce i bogat Ģ tradycj ħ
historyczn Ģ .
Ze wzgl ħ du na malej Ģ cy popyt w uzdrowiskach, którego wyrazem s Ģ zmniejszaj Ģ ce si ħ
wielko Ļ ci okre Ļ laj Ģ ce ruch turystyczny w uzdrowiskach (liczba korzystaj Ģ cych
z turystycznych obiektów noclegowych, stopie ı wykorzystania turystycznych miejsc
noclegowych oraz liczba udzielonych noclegów w turystycznych obiektach noclegowych)
z jednej strony oraz bogactwo walorów Ļ rodowiska naturalnego i atrakcyjno Ļę turystyczn Ģ
z drugiej, niezb ħ dne staje si ħ , aby uzdrowiska nad ĢŇ ały za oczekiwaniami coraz bardziej
wymagaj Ģ cych kuracjuszy i turystów. Uwidaczniaj Ģ si ħ zmiany w potrzebach i preferencjach
społecznych, w tym równie Ň w zakresie sposobów sp ħ dzania czasu w uzdrowiskach. Zgodnie
z trendami europejskimi pasywna konsumpcja zast ħ powana jest ofert Ģ sugeruj Ģ c Ģ fizyczn Ģ
i umysłow Ģ aktywno Ļę . Obecnie nieodzowne staje si ħ poł Ģ czenie komplementarnych funkcji:
turystycznej i leczniczej w ramach szeroko rozumianej turystyki uzdrowiskowej. Na wzór
tendencji w krajach zachodnich wła Ļ ciwym kierunkiem dla polskich uzdrowisk jest
poszerzenie i doskonalenie profilu leczniczego swojej działalno Ļ ci o profil wypoczynkowy
i profilaktyczny tworz Ģ c uzdrowiskowy produkt turystyczny oraz poszerzenie oferty w
uzdrowiskach o produkty turystyczne (ró Ň ne rodzaje turystyki), co definiuje produkt
turystyczny uzdrowisk. Perspektyw Ģ dla wielu polskich uzdrowisk jest wi ħ c oprócz
wprowadzenia nowoczesnych metod leczenia uzdrowiskowego, niekonwencjonalnych
i innowacyjnych rozwi Ģ za ı , urozmaicenie oferty o produkty zwi Ģ zane z nowoczesnym stylem
Ň ycia zorientowanym na zachowanie wysokiej sprawno Ļ ci fizycznej, urody, dobrego
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin