2006 listopad hist_pr.pdf

(3896 KB) Pobierz
untitled
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
PRÓBNY
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 180 minut
LISTOPAD
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 24 strony (zadania
1 – 22). Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to test,
część druga wymaga analizy materiałów źródłowych, a część
trzecia napisania krótkiego wypracowania na jeden z podanych
tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie zadań
z obu części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
8. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
9. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
12105403.005.png 12105403.006.png
2
Próbny egzamin maturalny z historii
CZĘŚĆ I
TEST SPRAWDZAJĄCY WIADAMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI USTALONE
W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH Z HISTORII (20 punktów)
Zadanie 1. (1 pkt)
Przyporządkuj poniżej wymienione imiona bogów miejscom narodzin ich kultu. Wpisz
odpowiedzi do tabeli.
Anubis, Isztar, Izyda, Marduk, Śiwa, Wisznu
Babilonia
Egipt
Indie
Zadanie 2. (1 pkt)
Obejrzyj ilustrację przedstawiającą fragment greckiego malowidła wazowego
z VII w. p.n.e. Następnie wykonaj polecenia A i B.
Źródło: M. Węcowski , Starożytność klasyczna. Ćwiczenia źródłowe z historii dla szkół średnich , t.1, Warszawa
1999, s. 202
A. Podaj nazwę ciężkozbrojnej piechoty przedstawionej na powyższym malowidle
wazowym.
...............................................................................................................................................
B. Podaj nazwę szyku bojowego, jaki tworzą wojownicy przedstawieni na powyższym
malowidle wazowym.
……………………………………………………...............................................................
Poziom rozszerzony
12105403.007.png 12105403.008.png
Próbny egzamin maturalny z historii
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 3. (1 pkt)
Poniżej wymieniono nazwy obiektów architektury greckiej i rzymskiej.
Wpisz je do odpowiednich rubryk tabeli.
Panteon, Propyleje, Łuk Tytusa, Erechtejon, Partenon, Koloseum
Architektura grecka
Architektura rzymska
A.
B.
Zadanie 4. (2 pkt)
Przeanalizuj fragment tablicy genealogicznej dynastii Rurykowiczów. Wykorzystując
zawarte w niej informacje wykonaj polecenia A i B.
Włodzimierz I Wielki
†1015
& Anna, c. Romana
ces. biz.
Światopełk
†1019
& N. c. Bolesława Chrobrego,
króla Polski
Jarosław Mądry
†1054
& N. N. Ingegerda c. Olafa III,
króla Szwecji
Dobronega-Maria
†1087
& Kazimierz I Odnowiciel,
ks. polski
Włodzimierz
†1052
& Oda, c. Lippolda,
hr. Stade
Izjasław
†1078
& Gertruda, c. Mieszka II,
króla Polski
Światosław
†1076
& N. c. Ethelera,
hr. Dithmarschen
Anastazja
& Andrzej I,
król Węgier
Wsiewołod
†1093
& Maria, c. Konstantyna IX,
ces. biz.
Elżbieta
†1044
& 1. Harald I król Norwegii,
& 2. Swen II król Danii
Anna
†ok.1075
& Henryk I,
król Francji
Źródło: opr. na podstawie B. Zientara, Dawna Rosja. Despotyzm i demokracja , Warszawa 1995, s. 22-23
A. Napisz, kim był Jarosław Mądry dla Gertrudy - córki Mieszka II, króla Polski.
……………………………………………………………….............................................
B. Podaj imiona Rurykowiczów, którzy weszli w związki małżeńskie z córkami
władców bizantyjskiego kręgu kulturowego.
………………………………………………………………..............................................
………………………………………………………………..............................................
12105403.001.png
4
Próbny egzamin maturalny z historii
Zadanie 5. (1 pkt)
Poniżej zamieszczono fragmenty biografii postaci, których działania miały istotny
wpływ na bieg historii. Rozpoznaj postaci i wpisz ich imiona do tabeli.
Fragment biografii
Postać
A. Frankijski władca z rodu Merowingów. Wybitny wódz i twórca
potęgi Franków. Zjednoczył ich plemiona oraz podbił Galię. Przyjął
chrzest i zapoczątkował chrystianizację Franków.
B. Od 936 r. król niemiecki z dynastii saskiej. Interwencje w walki
wewnętrzne Italii przyniosły mu godność cesarską. W 962 r. papież
Jan XII koronował go na cesarza.
C. Jeden z głównych autorów reformy Kościoła (od jego imienia
pochodzi nazwa reformy). Od 1073 r. papież; z jego inicjatywy
spisano Dictatus papae . Toczył walki z królem Henrykiem IV.
Zadanie 6. (1 pkt)
Przeanalizuj treść zamieszczonej poniżej mapy i zaproponuj dla niej tytuł.
Uwaga: tytuł powinien zawierać określenie tematu i czasu.
Źródło: Atlas Historyczny dla klasy V-VI , Warszawa-Wrocław 1994, s. 11
.......................................................................................................................................................
Poziom rozszerzony
12105403.002.png 12105403.003.png 12105403.004.png
Próbny egzamin maturalny z historii
5
Zadanie 7. (2 pkt)
Przeczytaj fragmenty ulotki propagandowej z pierwszej wolnej elekcji, które zawierają
informacje o kandydatach do tronu polskiego. Wpisz imię odpowiedniej postaci pod
cytowanym tekstem.
Stefan Batory, Iwan Groźny, Henryk Walezy, Jan Waza, Ernest Habsburg
Tekst 1.
Commoda (korzyści)
1. że zacny cesarski syn
2. że czeski język rozumie […]
4. że ma być sto ślachciców (w) Wiedniu na nauce
Incommoda (szkody)
2. że z narodu niemieckiego nam zawżdy przeciwnego
4. co się innym dzieje, to jest Węgrom, Ślęzakom, Czechom, stałoby się to i Lechom
A. ……………………………………………………
Tekst 2.
Commoda (korzyści)
1. pokój dożywotni z nim samym
2. język rozumie
Incommoda (szkody)
2. morza byśmy przecię nie mieli, bo port narewski wielki jego klejnot
3. tyraństwo a okrucieństwo wrodzone
4. wolę swą uważa za prawo
B. ……………………………………………………
Tekst 3.
Commoda (korzyści)
3. musi nam być powolny przez dalekość przyjaciół swych […]
7. sto ślachciców […] w Paryżu na studiach i w wojsku ćwiczyć się będzie
8. pokój z Turkiem
Incommoda (szkody)
1. niepokój z Moskwą
2. język, ale łaciński i włoski umie, o polski jemu łacno, gdy ujrzy, że mu go będzie
potrzeba
C. …………………………………………………….
Źródło: Wiek XVI-XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli
historii, studentów i uczniów , opr. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 106-107
Poziom rozszerzony
Zgłoś jeśli naruszono regulamin