Zabawa dziecka z MPD.doc

(42 KB) Pobierz
Zabawa dziecka z MPD

Zabawa dziecka z MPD

Cele zabawy

          Uzyskanie świadomości siebie

          Uświadomienie sobie swojego ciała w przestrzeni

          Dowiadywanie się i zrozumienie jak funkcjonuje świat dookoła dziecka

          Odkrywanie przestrzeni

 

              DLA DZIECKA Z MPD ZABAWA JEST RÓWNIE WAŻNA, JAK DLA KAŻDEGO INNEGO DZIECKA!

 

Przed zabawą

          Analiza trudności dziecka

          Znalezienie najkorzystniejszej dla niego pozycji (bok lub brzuch)

 

Zasady układania dziecka

          Dziecko nie powinno być w jednej pozycji dłużej niż 20 min.

          Należy wypróbować wiele pozycji, zanim wybierze się najkorzystniejszą

          Nie trzeba układać dziecka każdego dnia tak samo

          Przy leżeniu na brzuchu należy początkowo kontrolować własnymi rękoma głowę i utrzymywać barki i ramiona wysunięte w przód

 

Rysunki 185ai 185 b pokazują jak trzymając dziecko na kolanach, można je przyzwyczaić do leżenia na brzuchu, kontrolując mu głowę i utrzymując jego barki i ramiona wysunięte w przód.

 

Początki zabawy

          Imitowanie dźwięków i ruchów

          Pomoc w wykonywaniu różnych gestów

          Wskazówki, np. „w ten sposób myjemy ręce

          Zabawa w „Simon mówi”

          Wierszyki o różnych czynnościach codziennych

          Zachęcanie dziecka do powtarzania dźwięków, przez naśladowanie jego głosu (telefon z kubków i sznurkafon z kubków i sznurka)

 

Używanie rąk

          Pomoc dziecku, aby stało się świadome własnych rąk

 

Przykłady zabaw

• Zachęć dziecko do zbadania wnętrza papierowej torby, wypełnionej określonymi i znanymi mu przedmiotami, a potem pozwól mu bawić się nimi, tak jak chce. W wielu wypadkach zwykłe czucie przedmiotu w dłoni i przemieszczanie go jest równoznaczne z postępem i procesem uczenia się.

• Powoli i wielokrotnie pocieraj jego ręce i palce o różne powierzchnie przedmiotów codziennego użytku, takich jak owoce, chleb, sprzęty domo­we, aż zacznie wyczuwać daną rzecz w rękach i stanie się świadomy jego konsystencji, kształtu i krawędzi.

• Zawsze nazywaj przedmioty, ich kształt i kolor; określaj też wrażenia czuciowe, jakie one wywołują. Dziecko musi uświadomić sobie przedmiot jako całość, zanim będzie mogło określić poszczególne jego części i ich wzajemny związek; jest to często zadbanie bardzo trudne.

• Włóż palce dziecka do soli, cukru, dżemu lub potrzyj nimi naczynie po śmietance, kremie czy ulubionym przysmaku. Dziecko ciężko porażone może cieszyć się doświadczeniami czuciowymi, zapachowymi i smakowymi tylko wtedy, gdy odpowiednie rzeczy są mu przyniesione i podane. Na przykład, jeśli pada śnieg, przynieś w wiaderku trochę śniegu, aby mogło go dotknąć.

 

Dziecko średnio porażone

        Zabawki na początku bardzo proste (aby dać dziecku motywację do działania i poczucie sprawstwa)

        Zabawy:

        Przedmioty o różnej masie w misce z wodą

        Przedmioty, przez które można przelewać wodę

        Mieszanie makaronu w garnku

        Zrzucanie bibuły z twarzy

 

Dziecko potrafiące utrzymywać równowagę

        Aranżować zabawę dziecka w taki sposób, aby nie pozostawało jedynie w pozycji siedzącej (zachęcanie dziecka do ruchu)

        Cel: uświadomienie dziecku przestrzeni, która go otacza

        Przykłady zabaw:

 

.Dziecko powinno bawić się w takie zabawy, jak „stoi różyczka w czerwonym wieńcu", "kółko graniaste", "budujemy mosty”, „Szycie maszyną", "marmurki" czy "łańcuch z przeciąganiem przez linę”, które  przyczyniają się do rozumienia pojęć: ''w górę" i "w dół", "dookoła” itp.  Tor przeszkód to dodatkowy sposób nauczenia dziecka pełzania ponad i pod czymś, przez coś, obok i dookoła przedmiotów. Pożyteczna jest zabawa w chowanego, jak również wykonywanie różnych ruch ów na polecenie w toku zabawy "Simon mówi..."

 

Zabawki

        Powinny być dobierane wg indywidualnych możliwości dziecka

        Drewniane klocki (mogą mieć rzepy do łączenia)

        Dom dla lalek lub garaż z dużych, drewnianych pudeł (meble na ksero)

        Słuchanie muzyki, tworzenie własnej muzyki (butelki, bęben, bransolety z dzwoneczkami)

        Wykonanie własnej książki z wycinkami

        Tablice do manipulacji

        Mobile

        Dzwonki

        Piłki

 

Wszystkie dzieci uwielbiają piłki. Przy wyborze pamiętaj, że piłki są różnej wielkości, konsystencji i barwy, jedne są miękkie, inne twarde, jedne mają namalowane historyjki obrazkowe, inne zaś wydają dźwięki. Można kupić piłkę wypełnioną płynem z pływającą w środku kaczką, albo też z motylem, który porusza kolorowymi skrzydłami: obie bardzo skutecznie pobudzają ciekawość dziecka.

Przykładowo: piłka ciężka łatwiejsza do zabawy dla dziecka z ataksja i atetozą. ponieważ jego ruchy są tak zdezorganizowane, że zawsze gubi piłkę lżejszą.. Dziecko spastyczne najlepiej bawi się piłką

małą i mocna: jego chwyt jest na ogół zbyt silny, więc miało by trudności w uniesieniu piłki ciężkiej. Dziecko z hemiplegią powinno bawić się dużą piłką plażową, to zachęci je do używania obu rąk równocześnie. Gdy dziecko może chwytać tylko kij lub laskę, umożliwi mu zabawę przywiązanie piłki na gumie. Dziecku, które potrafi rzucać i chwytać piłkę, nie będąc w stanie jej utrzymać, można dać piłkę w kształcie strączka fasoli, łatwą do wykonania w domu z jasnego, nadającego się do prania materiału o różnej wadze i rozmiarach.

 

Zabawa z dzieckiem

        Umożliwienie dziecku eksperymentowania

        Obserwacja dziecka i ocena jego maksymalnej zdolności do koncentracji

        Odpowiedni poziom trudności

        Tylko dwie zabawki do wyboru

        Brak elementów rozpraszających uwagę dziecka

        Gdy nowa zabawka – należy wielokrotnie wytłumaczyć co to jest i do czego służy

        Angażowanie dziecka do pomocy w codziennych czynnościach

        Nauka rozpoznawania i różnicowania kształtów

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin