Poznaj zaawansowane opcje Google Analytics.pdf

(151 KB) Pobierz
121170887 UNPDF
Google Analytics , Statystyki strony
Poznaj zaawansowane opcje Google Analytics
Google Analytics to nie tylko przydatny system statystyk, ale wysokiej
klasy narzĊdzie analityczne. Jego zaawansowane opcje mogą dostarczyü zdumiewających
informacji na temat osób uĪytkowników twoich serwisów.
Bartáomiej Dymecki
Korzystanie z podstawowych funkcji Google Analytics ( http://www.google.com/analytic... )
nie jest trudne - wizyty, odsáony, wejĞcia z wyszukiwarek, kto nie potrafiáby zorientowaü siĊ
w tych danych? Okazuje siĊ jednak, Īe opcje takie jak segmenty zaawansowane, raporty
niestandardowe czy cele strony nie są juĪ tak proste w uĪyciu. Po ich omówieniu zapewne
dostrzeĪesz w nich potencjaá analityczny, który moĪe zmieniü Twoje podejĞcie do analizy
statystyk.
Segmenty zaawansowane
DziĊki wykorzystaniu segmentów moĪesz wyizolowaü dane na temat wizyt speániających
okreĞlone kryteria. Segmenty mogą byü porównywane z innymi danymi, co uáatwia analizĊ
róĪnego rodzaju ruchu. Do twojej dyspozycji oddano kilka domyĞlnych segmentów, które
moĪesz wáączyü klikając w "wszystkie odwiedziny" w górnej czĊĞci ekranu (ilustracja nr 1).
W oknie wyboru (ilustracja nr 2) w domyĞlnie zaznaczona jest opcja "Wszystkie
odwiedziny". Jednak oprócz niej zdefiniowano segmenty "Nowi uĪytkownicy",
"Powracający uĪytkownicy", "Odwiedziny bezpoĞrednie" i kilka innych.
Dla przykáadu, wáączając segmenty "Odwiedziny bezpoĞrednie" i "Odwiedziny w sieci
wyszukiwania" moĪesz porównaü dane dla uĪytkowników przychodzących z wyszukiwarek
oraz odwiedzających serwis bezpoĞrednio (ilustracja nr 3). DziĊki temu moĪesz oceniü,
który ruch ma dla serwisu wiĊkszą wartoĞü.
Gdy segmenty nie byáy dostĊpne, czĊsto posáugiwano siĊ filtrami. Mają one jednak powaĪne
wady - są trudniejsze w uĪyciu i wymagają znajomoĞci wyraĪHĔ regularnych.
Zaawansowane segmenty likwidują te trudnoĞci. Na dodatek operują na wszystkich
dostĊpnych danych od początku dziaáania konta Google Anlytics . Natomiast filtr zbiera
dane dopiero od momentu ich utworzenia. OczywiĞcie filtry wciąĪ są przydatne, jednak
warto w pierwszej kolejnoĞci próbowaü wykorzystaü segmenty lub inne funkcje.
121170887.013.png 121170887.014.png
Ilustracja nr 1. Kliknij w "wszystkie
odwiedziny", aby zarządzaü segmentami.
Ilustracja nr 2. W oknie
wyboru moĪesz spoĞród kilku domyĞlnych segementów.
Ilustracja nr 3. JuĪ kilka
gotowych segmentów moĪe byü dla Ciebie bardzo przydatnych.
Segmenty utworzone samodzielnie widoczne są po prawej stronie panelu. Klikając w
"utwórz nowy zaawansowany segment" przejdziesz do strony pozwalającej tworzyü wáasne
segmenty. Choü na początku moĪe siĊ ona wydawaü skomplikowana, to po kilku chwilach
eksperymentowania z systemem na pewno dobrze go zrozumiesz. Tworząc nowy segment
XĪytkowników moĪesz posáXĪ\ü siĊ dwoma typami danych. Wymiary to rodzaje danych -
np. tytuá strony, czas trwania wizyty. Charakterystyki to takie dane metryczne, jak liczba
wejĞü, wyjĞü, odwiedziny, czy unikatowe odsáony.
121170887.015.png 121170887.016.png 121170887.001.png 121170887.002.png
Na początku podejmij decyzjĊ, jaki cel ma realizowaü segment. ZaáyĪmy, Īe chcesz
przeanalizowaü ruch przychodzący z wyszukiwarki Google. W tym celu uĪyjesz wymiaru
Ĩródáo" podając, jako warunek sáowo "google" (ilustracja nr 4). Teraz kaĪdy raport GA
moĪesz przeanalizowaü w kontekĞcie tego segmentu.
Przeanalizowanie danych z
okreĞlonego Ĩródáa ruchu to jedno z prostszych zastosowaĔ segmentów.
Raporty niestandardowe
Drugim zaawansowanym narzĊdziem, które warto poznaü są raporty niestandardowe
(opcje w lewej kolumnie pod gáównym menu). MoĪesz dziĊki nim zbudowaü stronĊ z
danymi, które standardowo nie są ze sobąáączone w GA. Podobnie, jak w przypadku
segmentów takĪe posáugujesz siĊ wymiarami i charakterystykami. MoĪesz uĪ\ü piĊciu
wymiarów i 10 charakterystyk w jednej karcie (a kart moĪesz stworzyü wiele).
Przeanalizujemy przykáadowy raport (ilustracja nr 5). ZaáyĪmy, Īe chcesz sprawdziü w
jakich godzinach jest odwiedzany Twój serwis. Za wymiar posáXĪy Ci "Pora dnia". Dodaj
do niej kilka charakterystyk, jak "WejĞcia" czy "Czas spĊdzony w witrynie". Ilustracja nr 6
pokazuje efekt raportu. Widaü z niego wyraĨnie, Īe choü najwiĊcej wejĞü serwis notuje w
godzinach od 10:00 do 12:00, to najwiĊcej czasu na przeglądanie uĪytkownicy poĞwiĊcają
w godzinach popoáudniowych i nocnych.
Ilustracja nr 5. Raporty
niestandardowe ukazują dane i poáączenia danych, które standardowo nie są dostĊpne w
Google Analytics.
121170887.003.png 121170887.004.png 121170887.005.png
Ilustracja nr 6. Nowy raport
pokazuje ciekawie przedstawia dane na temat odwiedzalnoĞci serwisu w okreĞlonych
godzinach.
Cele
Analizując statystyki warto pamiĊtaü o celach. W wielu przypadkach bez ich wáDĞciwego
zdefiniowania trudno mówiü o rzetelnej pracy analitycznej. Cel to zadanie, które w serwisie
ma zrealizowaü uĪytkownik. Na przykáad: wysáanie zamówienia w sklepie, wypeánienie
formularza kontaktowego na stronie firmowej, pobranie okreĞlonego pliku. Aby zarządzaü
celami danego profilu na stronie gáównej GA kliknij opcjĊ "edytuj" przy danym profilu
(ilustracja nr 7). Po przejĞciu na kolejną stronĊ dostrzeĪesz panel zarządzania celami
(ilustracja nr 8). Dodając nowy cel w jednej z wolnych pozycji przejdziesz do kolejnej
strony (ilustracja nr 9).
Aby okreĞliü cel musisz podaü adres strony, którą ma odwiedziü uĪytkownik, aby cel zostaá
uznany za zrealizowany. W tym przypadku celem jest odwiedzenie strony z danymi
kontaktowymi, wiĊc w polu "Adres URL celu" podany zostaá adres "/kontakt/". NastĊpnie
analizując statystyki bĊdziesz otrzymywaü informacje o zrealizowanych konwersjach celu
(ilustracja nr 10).
OkreĞlając cel moĪesz posáugiwaü siĊ wyraĪeniami regularnymi, a takĪe podaüĞcieĪNĊ,
którą w serwisie musi przejĞü uĪytkownik. ĝcieĪka celu to opcja przydatna na przykáad dla
sklepów internetowych. Realizacja zamówienia na ogóá skáada siĊ z kilku kroków, wiĊc
podając kolejne adresy podstron koszyka moĪna áatwo zliczaü dokonane sprzedaĪe. DziĊki
temu moĪna takĪe sprawdziü na którym etapie realizacji zamówienia uĪytkownicy
porzucają koszyki, a zrealizowane zamówienia porównaü z róĪnymi Ĩródáami ruchu.
PamiĊtaj, Īe kaĪdemu celowi moĪesz przypisaü okreĞloną wartoĞü w ten sposób mierząc
wartoĞü przychodzącego ruchu.
Ilustracja nr 7. Edycja celów
dostĊpna jest z gáównej strony ustawieĔ GA.
121170887.006.png 121170887.007.png 121170887.008.png
Ilustracja nr 8. MoĪesz
zdefiniowaü kilka celów dla kaĪdego profilu.
Ilustracja nr 9. Przy
definiowaniu celów zastosowane mogą byü róĪne formy dopasowaĔ, a kaĪdy cel moĪe mieü
nadaną wartoĞü.
dobrym miernikiem prawidáowego rozwoju serwisu.
Mierzenie konwersji celu jest
To tylko początek
PowyĪsze zagadnienia zostaáy omówione jedynie w skróconej formie. Aby dobrze poznaü
Google Analytics i jego potĊĪne moĪliwoĞci naleĪy wciąĪ nabywaü wiedzĊ i stosowaü ją w
praktyce. MoĪe byü w tym pomocny miĊdzy kurs Mariusza Gąsiewskiego
121170887.009.png 121170887.010.png 121170887.011.png 121170887.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin