13_Odwodnienie dróg, ulic i placów.doc

(635 KB) Pobierz
11

13. Odwodnienie dróg, ulic i placów.

 

Brak odwodnienia to:

              - zawilgocenie jezdni i pogorszenie bezpieczeństwa ruchu

              - zawilgocenie i rozmiękanie poboczy

              - obniżenie nośności podłoża gruntowego

              - powstawanie wysadzin i przełomów wiosennych

              - naruszenie stabilności torowiska ziemnego

              - powstanie osuwisk

              - zmiany własności gruntów

 

Przyczyny zawilgocenia torowiska ziemnego

              - przesiąkanie wód opadowych

              - podciąg kapilarny wody z rzek lub jezior

              - podciąg kapilarny z wód gruntowych

              - koncentracja wilgoci w okresie zimie w strefie przemarzania gruntu

 

Podział odwodnienia ze względu na strefę działania:

              - odwodnienie powierzchniowe (rowy, ścieki, studnie chłonne, basen odparow.,               osadnik ziemny ,zbiornik infiltr.)

              - odwodnienie wgłębne

                            - drenaż płytki (w strefie przemarzania)

                            - drenaż głęboki

 

Odwodnienie powierzchniowe realizuje się przez:

Nadanie jezdniom i poboczom spadków poprzecznych

-        wzniesienie korpusu drogowego ponad przyległy teren

-        wykonanie kanalizacji

-        wykonanie rowów melioracyjnych i regulacja cieków

-        założenie przepustów dla przeprowadzenia wody z jednej na drugą stronę drogi

 

Wymiary urządzeń do odprowadzania wody ustala się na podstawie deszczu miarodajnego określonego przy prawdopodobieństwie p pojawienia się opadów, przy czym wynosi ono odpowiednio:

              p=10% dla dróg A i S

              p=20% na drodze Gp

              p=50%na drodze G i Z

              p=100% n a L i D

W celu zapewnienia sprawnego odprowadzenia wody należy stosować pochylenie podłużne dna rowu nie mniejsze, niż 0,5%; dopuszcza się pochylenie dna rowu nie mniejsze niż 0,2% na terenie płaskim oraz na terenie płaskim o gruntach przepuszczalnych i odcinkach wododziału — nie mniejsze niż 0,1%. Największe dopuszczalne pochylenie podłużne dna rowu w zależności od rodzaju gruntu lub sposobu umocnienia jego dna określa Polska Norma.

 

ROWY DROGOWE

 

Projektuje się w kształcie: trapezu (na drogach wszystkich klas z zastrzeżeniem, że A lub S, jeśli są bariery), trójkąta(A,S,GP(wyłącznie w wykopie)), opływowe (A,S,GP), trapezowy w terenie długotrwale zalewanym.

-        Rów trapezowy ma szerokość 0,4m. Zaleca się by jego głębokość liczna do korony drogi nie była mniejsza od 0,5 i nie większa od 1,1m. Rowy trójkątne i opływowe stosuje się do odwodnienia powierzchniowego, kiedy odwodnienie wgłębne drogi nie jest potrzebne lub uzyskuje się je za pomocą innych urządzeń.

-        Rowy trójkątne stosuje się w płytkich wykopach i niskich nasypach, gdy istnieje możliwość zajęcia szerszego pasa terenu(wysokość wykopu lub nasypu jest mniejsza niż 1,0m).

-        Rów opływowy jest to płytki rów trójkątny o wyokrąglonych kształtach.

-        Rów stokowy stosuje się w celu przejęcia wody powierzchniowej napływającej ze stoku, powinien być wykonany co najmniej 3,0m powyżej krawędzi przecięcia się skarpy wykopu z terenem. Pochylenie skarp rowu stokowego niż większe niż 1:1,5.

Dno rowu należy projektować co najmniej 20cm poniżej wylotu drenu, sączka oraz warstw: odsączającej i odcinającej. Pochylenie dna rowu zaleca się stosować większe od 0,3%(dopuszczalne najmniejsze pochylenie wynosi 0,2%). Największe dopuszczalne pochylenie rowu zależy od: rodzaju gruntu, sposobu umocnienia skarp i dna rowu.

 

SCIEKI

 

Generalną zasadą w odwodnieniu ulic jest, aby wody z całego pasa uli­cznego w obrąbie linii rozgraniczających zostały przejęte i odprowadzo­ne przez urządzenia odwadniające ulicy. Niedopuszczalne jest choćby częściowe skierowanie wód na przyległe działki.

W ulicach skanalizowanych wody opadowe przez założenie spadków po­przecznych dostają się z powierzchni jezdni, chodników i innych powie­rzchni do ścieków najczęściej przykrawężnikowych, skąd poprzez wpusty uliczne – do kanalizacji. W ulicach bez kanalizacji odwodnienie zbliżone jest do odwodnienia dróg zamiejskich.

Sprawność odwodnienia w głównej mierze zależy od przekroju elementu odwadniającego i spadku jego dna. Spadek ten nie powinien tyć mniejszy niż 0,4 % pomimo dopuszczenia przez wytyczne projektowania ulic spadku 0,3 %. Za granicą jako minimalny spadek podłużny ulicy, a tym samym i dna ścieku przyjmuje się 0,5 %.

 

Rodzaje ścieków

W zależności od rodzaju odwadnianych powierzchni /ulice, place/ i ich znaczenia stosuje się różne typy ścieków, których kształty i zasto­sowanie podaje poniższa tablica.

 

 

ZLEWNIE

 

Obszar w obrębie, którego zbierająca się z opadów woda formuje się w strugi wodne i odpływa do odbiorników. Zlewnie oddzielone są od siebie działami wodnymi.

 

Odprowadzenie wód powierzchniowych:

-        wypust na teren(rowy, ścieki)

-        wypusty do zbiorników wodnych

-        wypusty do rzek, potoków, cieków wodnych(rowy i ścieki)

-        wprowadzenie do studzienek wodościekowych

-        wprowadzenie do obcych urządzeń odwadniających

-        skierowanie do kanalizacji

-        wprowadzenie do studni chłonnych

-        skierowanie do zbiorników odparowujących wodę

 

ODWODNIENIE WGLEBNE

-        drenaż płytki(w strefie przemarzania)

-        drenaż głęboki(drenaż korony drogi, skarp, ochronny, podstawy nasypu-poniżej strefy przemarzania)

 

Zabezpieczenie konstrukcji nawierzchni przed szkodliwym działanie wody gruntowej można uzyskać przez:

-        wyniesienie krawędzi korony drogi ponad poziom wody gruntowej

-        wyprofilowanie odpowiednimi spadkami poszczególnych warstw korpusu drogi w celu odprowadzenia przenikającej wody

-        wykonanie górnej warstwy korpusu drogi z gruntu niewysadzinowego

-        utwardzenie poboczy

W przypadku trudności wyniesienia krawędzi korony drogi ponad poziom wody gruntowej należy:

-        zastosować warstwę odcinającą lub odsączającą

-        obniżyć poziom wody gruntowej

 

Warstwę odsączającą stosuje się do odprowadzania wody przedostającej się pod nawierzchnię. Warstwę odcinającą stosuje się w celu przerwania podciągania kapilarnego wody i do zapobiegania wymieszaniu gruntu podłoża i kruszywa dolnej warstwy podbudowy.

 

Urządzenia odwodnienia wgłębnego:

-        do obniżenia poziomu wody gruntowej służą drenaż podłużny i rowy otwarte

-        drenaż pod poboczami i pasem dzielącym korzystnie odwadniają koronę drogi stanowiąc dogodne odbiorniki dla drenażu płytkiego

-        drenaż skarpowy stosuje się dla zabezpieczenia skarpy, gdy jest możliwa jej erozja.

-        drenaż odcinający (ochronny) stosuje się w przypadku znacznego napływu wód gruntowych na drogę w wykopie.

-        drenaż z zastosowaniem geowłókniny

 

 

 

 

KANALIZACJA DESZCZOWA

 

Kanalizację deszczową należy stosować wówczas, gdy nie ma możliwości odprowadzenia wody deszczowej za pomocą urządzeń powierzchniowych lub wymagają tego względy środowiska.

W skład kanalizacji deszczowej wchodzą:

-studzienki ściekowe z osadnikami lub bez osadników

-studzienki rewizyjne

-kolektory o średnicach0,40m-1,50m

-wyloty kolektorów

-studzienki ‘ślepe’ dla połączeń studzienek ściekowych z kolektorem

Przy lokalizacji kanalizacji deszczowej w pasie drogowym należy uwzględnić usytuowanie innych urządzeń podziemnych i nadziemnych o głębokich fundamentach(obiekty mostowe, słupy oświetleniowe, rurociągi wodne gazowe, itp.)

Studzienki ściekowe lokalizuje się uwzględniając przekrój podłużny drogi:

-        w najniższych punktach ścieku

-        przed skrzyżowaniami

-        przed przejściami dla pieszych

 

ODWODNIENIE W TRUDNYCH WARUNKACH TERENOWYCH

 

Jako trudne warunki terenowe, wymagające nietypowych urządzeń odwadniających uznaje się:

-        przebieg drogi w obrębie terenów chronionych

-        niekorzystne warunki gruntowo-wodne

-        lokalizację drogi w terenie górskim o intensywnych opadach

-        usytuowanie drogi w obszarze osuwiskowym

W trudnych warunkach terenowych projektuje się:

-        drenaż skarpowy, wykonany w formie sączków dla zabezpieczenia skarpy

-        rów szczelny dla ochronny np. ujęcia wody przed zanieczyszczonymi wodami opadowymi

-        ekran wykonany z warstwy iłów odcinający napływ wody

-        rów skarpowy górny(stokowy) zapobiegający spływowi znacznych ilości wód po stromym zboczu do drogi, ochraniający skarpę wykopu

-        rów odpływowy odprowadzający wodę z rowów skarpowych lub innych urządzeń do zbiornika

-        drenaż obniżający poziom wody gruntowej dla odwodnienia torowiska dróg

-        urządzenia kanalizujące spływ wody po skarpie(rynny i ścieki)

-        urządzenia piętrzące, kaskady przegrody(zmniejszające prędkości przepływu)

-        kanały kryte i otwarte

-        zbiorniki retencyjne

 

Wymiarowanie rowu lub ścieku polega na dobieraniu jego kształtu i rodzaju w sposób zapewniający mu wymaganą przepustowość. W przypadku projektowania rowu lub ścieku, którego napełnienie, pochylenie lub znaczna długość prowadzenia wody odbiega od warunków przeciętnych, należy przeprowadzić obliczenia sprawdzające lub ustalające przyjęte parametry (wartości przepływu i jego prędkości).

Obliczenia w zależności od występujących zagadnień powinny przesądzać o:

-        wymiarach rowu lub ścieku oraz rodzaju jego umocnienia(rozmycie, zamulenie)

-        potrzebie budowy urządzeń ograniczających prędkość przepływu wody w rowie(progi, kaskady itp.)

-        systemie i parametrach technicznych urządzeń odprowadzających wodę

Projektowane urządzenia powinny być dostosowane do warunków klimatycznych i gruntowo – wodnych, tak by gwarantowały sprawne działanie również w niesprzyjających okolicznościach (niskie temperatury, deszcze nawalne, obfite opady śniegu)

 

ZAGROZENIE WOD GRUNTOWYCH ZE STRONY DROGI I RUCHU DROGOWEGO

1.      Zagrożenie stałe(gazy spalinowe, płyny hamulców, ścieranie nawierzchni(zależą od natężenia ruchu))

2.      Zagrożenie przejściowe(sole przeciwgołoleciowe, prace budowlane, utrzymanie drogi)

3.      Zagrożenie nadzwyczajne(wypadki drogowe z materiałami szkodliwymi dla wody(zależą od bezpieczeństwa ruchu))

 

Stosowane środki ochronne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin