Wpływ mechaniki ruchu pojazdów na parametry projektowo – eksploatacyjne drogi
1. Opory ruchu.
ü Opór podstawowy (toczenia) – zależy od masy pojazdu i współczynnika oporu [N]gdzie:Qs – masa pojazdu [kg]g – przyśpieszenie ziemskie [m/s2]f – współczynnik oporu, zależny od rodzaju nawierzchni (0,01 – 0,05)
ü Opór powietrza – zależny od powierzchni czołowej pojazdu [N]gdzie: - gęstość powietrza 1,226 kg/m3 - współczynnik oporu powietrza (0,35 – 0,85)F – powierzchnia czoła pojazdu [m2] (1,50 – 7,00)vsum – prędkość pojazdu względem wiatru [m/s] (prędkość wiatru w naszym kraju to 3 m/s, należy uwzględnić prędkość pojazdu)
ü Opór na pochyleniach [N]gdzie:i – wartość pochylenia w postaci liczby bezwzględnej (ułamka dziesiętnego). Znak + na wzniesieniach, znak – na spadku.Reszta oznaczeń jak w powyższych wzorach.
ü Opór bezwładności [N]gdzie: - współczynnik mas wirujących (części obracających się) zwiększający pozornie masę pojazdu Qs. Wyznaczyć go można z przybliżonego wzoru =1,03+0,05m2,w którym m oznacza wartość liczbową przełożenia skrzyni biegów dla danego biegu. Dla ostatniego biegu (bezpośrednia przekładnia) m=1. (sam osob. 1,06 – 1,8; sam. cięż. 1,06 – 3,0) - przyśpieszenie znak +, opóźnienie podczas zwalniania znak -.
ü Opór na łuku [N]gdzie:v – prędkość jazdy [km/h]R – Promień łuku [m]Opór ten powstaje w czasie jazdy po torze krzywoliniowym na skutek działania siły odśrodkowej, powodującej odchylenia płaszczyzn toczenia się kół pojazdu o kąt β od płaszczyzny normalnej i wywołującej odkształcenie opon, na co zużywa się pewna ilość energii. Dla dużych promieni R oraz umiarkowanych prędkości O5 przybiera stosunkowo małe wartości, pomijane w obliczeniach sumarycznego oporu ruchu.
Pierwszy warunek ruchu pojazdów – Aby ruch pojazdów mógł się odbywać, to siła napędowa nie może być mniejsza od sumy oporów ruchu. gdzie:Pn – to siła napędowa
Inżynieria ruchu str. 34-36
Drugi warunek ruchu pojazdów – aby pojazd mógł się poruszać na drodze, siła przyczepności podłużnej musi być większa od siły napędowej =>
gdzie: - miara zdolności nawierzchni do wytwarzania sił tarcia warunkujących ruch pojazdów
Czynniki w projektowaniu związane z mechaniką ruchu
Ø max. pochylenia podłużne niwelety (wartości dopuszczalne)
Ø w terenach górskich dopuszcza się wyjątkowo (za specjalną zgodą) pochylenia 12 – 14%
Ø przyczepność podłużna µl, aby pojazd mógł się poruszać musi być zapewniona odpowiednia szorstkość na mokrej nawierzchni. Siła przyczepności podłużnej wynosi [N] gdzie Qn – masa przypadająca na oś napędową [kg]
Ø przyczepność poprzeczna µp, wymagana ze względu na możliwość zsunięcia pojazdu na łuku poziomym. Siła przyczepności poprzecznej to [N] gdzie Qs – masa całego pojazdu [kg]
między współczynnikami µl i µp a przyczepnością globalną µ zachodzi zależność:
Współczynnik przyczepności podłużnej µl występuje w drugim warunku ruchu pojazdów, zaś poprzecznej µp przy obliczaniu promieni łuków poziomych, gdzie przechyłka jest wiele większa niż na odcinkach prostoliniowych.
W Polsce wiele dróg nie spełnia wymogów przyczepności, wynika to z stosowania przy produkcji mieszanek min – asf. kruszyw bazaltowych, a te są polerowalne.
2. Mechanika ruchu na łukach
2.1. Ruch na łukach poziomych (3 przypadki zagrożenia w ruchu)* wyrzucenie pojazdu po przekroczeniu siły tarcia przez siłę odśrodkową* możliwość przewrócenia pojazdu wokół zewnętrznej krawędzi toru jazdy poprzez siłę odśrodkową
* warunek komfortu jazdy, pasażerowie pod działaniem siły odśrodkowej
2.2. Ruch na łukach pionowych* łuk pionowy wklęsły – warunek dynamiki ruchu – siła odśrodkowa powoduje dodatkowe obciążenie „resorów” i jezdni (dociskanie pojazdu). Przy przejściu ze spadku jednostajnego na łuk pionowy wklęsły oddziaływuje siła
Z badań wynika, że nie będzie szkodliwego oddziaływania, gdy przyśpieszenie odśrodkowe nie będzie większe niż: stąd R = 2 v2 i minimalny promień w zależności od Vp Rmin=0,154 vp2Tak samo określa się wymogi dla łuku wypukłego, gdzie następuje odciążenie „resorów”
* łuk pionowy wklęsły – warunek ze względu na estetykę (płynność niwelety – styczne nie mogą być zbyt krótkie)
Wymaga się, aby styczna: tmin=0,5vp ÷ vp i stąd minimalny promień łuku wklęsłego: taki sam warunek musi spełniać łuk wypukły
* warunek jazdy nocą – przy zbyt małym promieniu zbyt mała część jezdni jest oświetlona
h – wysokość reflektorów nad jezdnią 0,75m, φ = 1º (kąt stożka światła)
Sz przy v85 = vm
3. Ruch pojazdu po drodze W zależności od pochylenia podłużnego ruch może odbywać się na 4 sposoby: a) droga wznosi się, jest pozioma lub w niewielkim spadku – ruch odbywa się na skutek poboru mocy z silnika b) droga o przeciętnym spadku (2-4%) jazda obywa się bez poboru mocy z silnika, wyłączona skrzynia biegów c) droga o dużym spadku – jazda z hamowaniem silnikiem, który pobiera moc od toczących się kół d) droga o bardzo dużym spadku – jazda z hamowaniem zarówno silnikiem jak i hamulcem
katkawo