Dzieci porównują wykonane zadania. Ortofrajdek, zadaje pytanie: ,,Która lampa świeciła najdłużej’’. Po tej odpowiedzi podróżnicy odszukują na mapie miejscowość Bóbrki i zawieszają zdobytą chorągiew.
9. Uczniowie przybyli do stacji Żarnowiec. Na przygotowanym drzewku są porozwieszane kartki z zadaniem i wiadomość. Uczniowie odczytują zadanie: ,,Wyszukajcie wyrazy , które pisze się przez ,,ż’’ i uzupełnijcie przygotowaną tabelę.’’ Zadaniem dzieci jest nie tylko pokolorowanie luk w wyrazach odpowiednim kolorem, ale również obliczenie liczby liter, głosek i sylab w wyrazach i przyporządkowanie do odpowiedniego schematu. Dzieci wykonują pracę samodzielnie .
saba
sepa
seźba
sycie
seka
syczliwy
wyraz
liter
liczba
głosek
sylab
5
4
2
8
7
3
Po wykonaniu zadania dzieci sprawdzają z planszą zawieszoną na tablicy. Otrzymują chorągiew i zawieszają w miejscowości Żarnowiec. Pociąg rusza dalej.
10. Dzieci dojeżdżają do stacji Wieliczka. Przed nimi stoi duże zapakowane pudełko. Jeden uczeń otwiera niespodziankę i wyjmuje kulki z masy solnej oraz wiadomość: ,,Ulep z masy solnej przedmiot, który w swojej nazwie posiada literę ..ó’’lub ,,rz’’ niewymienne.’’ Dzieci prezentują wykonane zadanie. Wyszukują na mapie Wieliczkę i zawieszają zdobytą chorągiew. Ruszają szukać nowych przygód.
CZĘŚĆ III
11. Uczniowie odczytują wiadomość pozostawioną na bramie zamku w Radzyniu Chełmińskim. ,,Za tymi drzwiami czeka na was nowa chorągiew. Zdobędziecie ją, jak wykonacie zadania, których pilnie strzegą rycerze’’. Ortofrajdek wręcza zespołom zwinięte w rulon kartki. Dzieci zabierają się do pracy.
ZESPÓŁ I
Psźnym wieczorem krslowa Jszefina połosyła na 5 psłkas po 3
r ssowe pisrka.
Dobies do treści zadania pytanie i działanie. Oblicz.
4x7=
O ile było więcej pisr ?
5 x 3=
Ile pisr lesało na psłkas ?
8x2=
Na ils psłkas lesały pisra ?
ZESPÓŁ II
Psźnym wieczorem krslowa Jszefina połosyła na 4 psłkas po 7
r ssowys pisrek. Ile pisr lesało na psłkas ?
ZESPÓŁ III
Psźnym wieczorem krslowa Jszefina połosyła na 8 psłkas po 2
r ssowe pisrka. Ile pisr lesało na psłkas ?
Uczniowie zdobywają następną chorągiew i zawieszają na mapie. Ruszają dalej!
12. Dzieci dotarły do Długiego Kierza. Na haczyku zawieszony jest woreczek z karteczką. Dzieci odczytują treść: ,,To jest czarodziejski worek, a w nim ukryte rzeczy. Załóżcie na oczy opaskę i po kolei wyjmijcie po jednym przedmiocie. Nazwijcie go i wyjaśnijcie jego pisownię. Dzieci za wykonane zadanie zdobywają następną chorągiew, zamieszczają na mapie i ruszają w dalszą podróż. (Do każdego wyrazu dołączona jest karteczka kontrolna.)
ołówek
długopis
gumka
pióro
orzech
bułka
piórnik
książka
księżyc
żołędzie
nożyczki
ogórek
płótno
wsuwka
włóczka
łyżka
wiewiórka
żelazko
herbata
buty
13. Ortofrajdek przygotował niespodziankę. Pokazuje wyrazy z luką. Jeżeli dzieci uważają, że w wyrazie brakuje litery ,,h’’- kucają. Po zakończonej zabawie odszukują miejscowość Będomino i zawieszają chorągiew. (Przykładowe wyrazy.)
soryzont
sować
serb
smiel
ktsry
syrafa
saft
BB3