384_449.doc

(118 KB) Pobierz
MALKOM
qrt50

2ee60945 3011fe19 a36 32 d474 0 1 p
t c 0 2 z 0 48 0 0 0 0 n n 12.00 0.0 2.0 --- d 1 8 1




1 1 1 ff 0 32 1


HENRYK SAMSONOWICZ 


POLSKA W GOSPODARCE EUROPEJSKIEJ 


polegajšca na przekazywaniu towarów wspólni-

kowi w komis, oddawaniu w "wierne ręce", czy
też spółki między szyprami, gwarantujšcymi prze-
wóz towaru, a włacicielami, między finansistami
a przedsiębiorcami górniczymi i rzemielniczymi,
wreszcie - między przedstawicielami różnych
miast, udziałowcami ponoszšcymi wspólnie ryzy-
ko itp. Poczynajšc od XIV wieku, mieszczanie
Lwowa zwišzani byli interesami z mieszkańcami
Wrocławia, ci z kupcami Lipska i Pragi czeskiej.
Gdańszczanie mieli swe udziały handlowe w fir-
mach flamandzkich, angielskich i lubeckich. Sy-
tuacja rynkowa w Polsce zaczęła wišzać się z sy-
tuacjš rynkowš innych krajów Europy.
  Innym, istotnym skutkiem dla ziem Polski
spowodowanym przez kryzys na zachodzie Euro-
py wydaje się częciowe wyrównanie dyspropor- 
cji demograficznej, widocznej najwyraniej w ska-
li ludnoci miejskiej. Miasta takie jak - Kraków,
Gdańsk, Wrocław reprezentowały, poczynajšc od
schyłku XIV wieku, poziom dużych miast rodko-
woeuropejskich, liczšcych powyżej 10000 miesz-
kańców. Poznań, Toruń, Sandomierz, Nowy Sšcz,
Lwów i wiele innych - nie odbiegały od red-
nich orodków tej częci kontynentu, liczšcych
4000-5000 mieszkańców. Trudno sšdzić, aby
wzrost ich spowodowała głównie migracja z za-
chodu. W grę musiało wchodzić także nasycenie
- rozwijajšcych się stale i szybko - orodków
miejskich ludnociš wiejskš. Efektem tego był
wzrost znaczenia miast w ogóle, zmiana ich roli
w życiu państwa, zmiana ich funkcji gospodar-
czych i społecznych. Powišzania z rozwiniętymi
orodkami miejskimi Europy zachodniej, wprowa-
dzanie wzorów ustrojowych i administracyjnych
wykorzystywały władze państwowe. Kazimierz
Wielki wiadomie prowadził politykę umacniania
miast, jako czynnika zapewniajšcego bezpieczeń-
384
stwo i stabilizację politycznš. Dzisiejsze wyobra-
żenie miasta redniowiecznego, utrwalone w re-
konstrukcjach Starych Miast - Warszawy czy
Gdańska, opiera się częciowo na danych pocho-
dzšcych włanie z tego okresu. Inwestycje miesz-
czaństwa - kamienice, składy, spichrze, mury
obronne - stały się powszechne w krajobrazie
pónoredniowiecznego miasta Polski kazimie-
rzowskiej.
  Sumujšc powyższe uwagi można by stwier-
dzić, że w wyniku przemian zachodzšcych w XIV
wieku ziemie Polski, Prus i innych krajów
sšsiednich, leżšce dotychczas na doć odległych
peryferiach życia gospodarczego Europy, zostały
cilej włšczone w obręb wspólnych interesów
kontynentu. Doprowadziło to do poczštków współ-
zależnoci ekonomicznej oraz do wyrównania za-
cofania gospodarczego i społecznego w bardzo
różnorakich dziedzinach życia, w tym - również
w życiu miast polskich.

Przemiany gospodarki europejskiej w XV wieku

  Włšczanie się Polski i krajów sšsiednich
w rynek ogólnoeuropejski przyspieszyła w pierw- 
szej połowie wieku XV pogłębiajšca się specja-
lizacja różnych stref gospodarczych w zakresie
produkcji. Masowo sprowadzane towary stały się
niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania spo-
łeczeństwa. Również i to zjawisko można by wiš-
zać ze skutkami kryzysu XIV wieku. Poszukujšc
dróg' wyjcia ze stagnacji gospodarczej, znaleziono
wiele różnych form działalnoci, majšcych z cza-
sem doprowadzić Europę do wczesnego kapitaliz-
mu. Szlachta portugalska zaczęła szukać zysków
i łupów na wybrzeżu afrykańskim, otwierajšc
epokę wielkich odkryć geograficznych. Pierwsze

385 

ogrodzenia ziemi należšcej do gmin wiejskich,
dokonywane przez wielkich panów w Anglii, po-
zwoliło na rozwój hodowli owiec. Jednoczenie
niemal wełnę angielskš zaprzestano wywozić do
warsztatów Flandrii, natomiast rozwinšł się ro-
dzimy angielski przemysł sukienniczy, produku-
jšc więcej, gorzej i taniej. Na podobnych zasa-
dach zaczęło rozwijać się tak zwane "nowe sukien-
nictwo" w Holandii. Kupcy, organizujšc produk-
cję chałupniczš, dostarczali chłopom surowców,
warsztaty i tworzyli tym samym pierwsze formy
manufaktury rozproszonej. Powstały nowe wiel-
kie banki włoskie, kapitał kupiecki zaczšł intere-
sować się górnictwem. Efektem tych poczynań
było pogłębianie podziału pracy między poszcze-
gólnymi krajami, goršczkowe poszukiwanie tak
nowych chłonnych rynków zbytu, jak i surowców
niezbędnych dla rozwijajšcego się przemysłu.
  Jak się wydaje, rozwój stosunków europej-
skich wpłynšł bezporednio na ziemie polskie,
i to po raz pierwszy w skali całego kraju, w okre-
sie wielkiego zapotrzebowania na drewniany ma-
teriał budowlany. Od poczštku XV stulecia roz-
poczyna się ekspansja zamorska Portugalii, zasad-
niczym przeobrażeniom ulegajš floty holenderska
i angielska. Popyt na drewno okrętowe wišzać
można w owym czasie tak z budowš wieluset no-
wych jednostek morskich, jak i z krótkim, prze-
ciętnie 3-4 letnim zaledwie, okresem ich funk-
cjonowania. Rozwój miast i potrzeby budownictwa
mieszkaniowego dodatkowo wpływały na zwięk-
szenie popytu na drewno. Odkrycie dla wielkiego
handlu europejskiego polskich lasów nastšpiło
wówczas, kiedy ziemie nad Visłš i Bugiem były
już często penetrowane i kiedy miasta leżšce nad
spławnymi rzekami potrafiły wykorzystać ko-
niunkturę europejskš.
  Obok drewna wywożono z Polski na Zachód 

1 1 1 ff 0 1 1
 386 
także inne towary. Zboże, futra, mied, mięso.
Ale, nie wydaje się, by w poczštkach XV wieku
one włanie wpływały na kształtowanie się więzi
gospodarczych Polski z Zachodem. Zboże zapewne
produkowano głównie na potrzeby rynku we-
wnętrznego. W pierwszych latach XV stulecia je-
go udział w polskim wywozie niewiele przekra- 
czał 10% wartoci całego eksportu. Kraje prze-
mysłowe zachodniej Europy korzystały z dowozu
zboża z Francji, Brabantu. Dopiero wielkie kry-
zysy głodowe z dwudziestych i końca trzydzie-
stych lat XV wieku skierowały większš częć
polskiej nadwyżki towarowej drogš morskš do
krajów zachodnich. Jednakże niepomylny układ
sił politycznych - odcięcie Polski od Bałtyku
stanowišcego głównš drogę handlowš biegnšcš
na Zachód, zbyt mała jeszcze produkcja zboża,
nie pozwoliły chyba na poczynienie zbyt dużych
zmian w gospodarce wewnętrznej naszego kraju
pod kštem potrzeb eksportowych.
  Mied wywożona była z Węgier, ale poza ko-
rzyciami płynšcymi z tranzytu nad Bałtyk-
również i ten handel nie wpływał na zmiany
w strukturze wewnętrznej gospodarki. Futra, któ-
re pochodziły przede wszystkim z danin składa-
nych przez chłopów bojarom ruskim i litewskim,
eksportowano chyba z ominięciem ziem polskich.
Natomiast drewno oraz przeroby drewniane-
smoła, popiół, węgiel - stanowiły produkt puszcz
mazowieckich i małopolskich. Tania eksploatacja
nadrzecznych zalesień, łatwy spław, nastawiły na
handel drzewem mieszczan Łomży, Makowa, Ró-
żana, Zakroczymia, nawet Sandomierza i Krako,
wa, nie mówišc już o miastach pruskich. Sšdzić
należy, że i szlachta włšczyła się do tego handlu,
co potwierdza konstytucja 1447 roku, w której
Kazimierz Jagiellończyk gwarantuje swobodny
spław rzekami swego królestwa.

387 

Skutki integracji gospodarczej dla ziem polskich.
  Nowe formy pracy

  Wywóz produktów lenych - i to jak wie-
my ze ródeł gdańskich wywóz masowy - do-
prowadził do dwóch widocznych konsekwencji go-
spodarczych. Eksport surowców z puszcz polskich
zetknšł szlachtę, bogate duchowieństwo, miesz-
czaństwo, niekiedy zapewne i chłopów z kupcami
zagranicznymi. Włanie ten okres - pierwsza po-
łowa XV wieku - stał się decydujšcym w pro-
cesie tworzenia polskiego rynku zbytu na produk-
ty przemysłowe przywożone w zamian za surowce
przez Holendrów, póniej Anglików. Wszystkie-
dodatnie i ujemne - konsekwencje tego stanu
rzeczy zaczęły już wówczas występować: niepo-
mylna koniunktura dla polskiego przemysłu su-
kienmiczego i częciowo metalowego, koncentracja
zarobków handlowych w rękach szlachty, uzależ-
nienie producentów polskich od kapitałów kupiec-
kich penetrujšcych teren miast i folwarków,
udzielanie "na pniu" zaliczek, prawadzšcych do
chronicznego zadłużenia kraju. Drugim efektem
eksportu drewna był olbrzymi wzrost cen na pro-
dukty lene w Polsce. Ceny nominalne drewna
budowlanego wzrosły w cišgu XV wieku czter-
dziestokrotnie! Trzebież lasów poza zmianš kraj-
obrazu naturalnego na abszarze Polski doprowa-
dziła do trudnoci w uzyskaniu materiałów budo-
wlanych na rynku wewnętrznym. Większe inwe-
stycje mogli przeprowadzać tylko bogaci, których

stać było jeszcze na drewno lub na cegłę odgry-
wajšcš coraz większš rolę w polskim budow-
nictwie.
  Trudnoci ze zdobywaniem drewna szły
w parze z rozwojem konkurencji norweskiej i ro-
syjskiej. W drugiej połowie XV wieku eksport
drewna polskiego traci swoje znaczenie, tym bar- 

388 
dziej że przemiany, jakim podlegał kontynent
  europejski, stwarzyły wówczas wielkie zapotrze=
  bowanie na inne towary, które wywożone były
  z naszego kraju, i których wywóz decydujšco
  zmienił strukturę handlu zagranicznego Polski.
  Należały do nich: zboże, w coraz większym stop-
  niu wywożane z ziem nad Wisłš i Wartš, futra
  - dostarczane z puszcz litewsko-ruskich, wresz-
  cie woły hodowane na stepach Ukrainy. Nie moż-
  na negować tu znaczenia innych towarów dla
  dalszego rozwoju gospodarczego dawnej Rzeczy-
  pospolitej - czerwca, lnu, wosku i wielu innych.
  Ale upraszczajšc na pewno zagadnienie, trzy wy-
  mienione wyżej towary stały się reprezentatywne
  dla Polski w nowym układzie stosunków go-
  spodarczych w Europie. Zboże umożliwiało wy-
  żywienie ludzi,pracujšcych w przemyle na
  Zachodzie, podobnie jak mięso produkowa...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin