136_175.doc

(74 KB) Pobierz
MALKOM
qrt50

2ebb5eca 2edcf245 65a 1e f9c3 0 1 p
t c 0 2 z 0 48 0 0 0 0 n n 12.00 0.0 2.0 --- d 1 8 1




1 1 1 ff 0 32 1


CZESŁAW DEPTUŁA, ALEKSANDRA WITKOWSKA

  Ideologię rycerstwa oraz wyrażajšce jš obrzę-
  dy i obyczaje propagował dwór, ale jej percepcja 
  stanowiła dzieło zbiorowe kręgów zwišzanych
  z panujšcym więziš feudalnej wiernoci i dšżš-
  cych do zakorzenienia owej więzi we wspólnych
  wartociach i stylu życia, Tworzona w polskim  pimiennictwie XII-XIII wieku legenda rycerska
  choć kształtowana pod wpływem zachodnich ga-

  tunków literackich, operuje od poczštku rodzimy-
  mi wzorcami osobowymi, znajdujšc je w dziełach
  ojczys.tych, w postaciach historycznych lub nawet
  w spółczesnych piszšcemu. Modele postaw rycer-
  skich pojawiały się nie tylko w relacjach o ksiš-
  żętach. Ukazywały je, powtarzane przez wiele
przekazów, anegdoty o ludziach z ich otoczenia.
Oto na przykład Gallowy komes Żelisław, utra-
ciwszy w boju rękę, otrzymał od Krzywoustego
rękę ze złota. Jego antytezš był, wymieniony
przez Kadłubka, rycerz splamiony ucieczkš z pola
bitwy. Powiesił się ze wstydu, otrzymawszy od
księcia dary symbolizujšce tchórzostwo: kšdziel
i skórę zajęczš. Należy dodać, iż omawianej legen-
dzie brakowało zachodniej romansowej fantastyki.
Znalazła ona przede wszystkim wyraz w przeka-
zach historiograficznych i trzymała się na ogół
wiernie ródeł i realiów, nawet w "uczonym"
obrazie dziejów bajecznych kraju.
  Jakie wartoci ideowe wyższej rangi przeni-
kały owe wzorce rycerskie, nadajšc im sens spo -










łecmy? Już w pierwszych zabytkach pimiennych
okresu idea rycerska powišzana była cile z po-
czuciem narodowym i patriotyzmem. Władca
i jego towarzysze toczš walki z obcymi, perfid-
nymi ludami o starodawnš wolnoć Polaków, nie-
naruszalnoć granic kraju, chwałę ojczyzny. Bo-
lesław Krzywousty u Galla gotów jest powięcać
życie, aby położyć kres zagrożeniu ziem polskich.
Wzorami patriotyzmu sš pozytywni władcy z Kro-
136
niki Kadłubka, ale również i możny Piotr Włosto-
Wic, który nie zważajšc na niebezpieczeństwo po-

ryWa księcia ruskiego Wołodara, by ocalić kraj.

przykładem jest także bohaterska załoga Głogowa
złożona z rycerzy i grodzian, branišca się przed
Niemcami w roku 1109. W okresie rozbicia dziel-
nicowego ideał obrońcy Polski zaczyna się coraz
mocniej kojarzyć ze wspomnieniem dawnej wiet-
noci i jednoci państwa. Jednoczenie będzie on
rzutował na charakterystykę aktualnych ksišżšt.
Rycerzami bez skazy sš walczšcy z obcymi na-

jedcami - Henryk Pobożny i Bolesław Poboż-
ny. Protektor Niemców - wspomniany już Bo-
lesław Rogatka - to władca kłamliwy, zdradziec-
ki i wiarołomny, stanowišcy - podobnie jak
i jego przyjaciele i protegowani - zaprzeczenie
cnót rycerskich. Kronikarz wielkopolski bowiem 
odmawia Niemcom zasadniczych przymiotów ry-
cerza: odwagi i dzielnoci. Pamiętajšc o narodo-
wych treciach literatury rycerskiej Zachodu
(zwłaszcza chansons des gestes), i tu dostrzec
można współzależnoć rodzimych potrzeb ideolo-
gicznych z pršdami płynšcymi z zewnštrz.
  Od momentu przyjęcia chrzecijaństwa rów-

nież do Polski zaczęła przenikać szerzona przez

Kociół religijna koncepcja rycerstwa. Znajdowa-
ła oparcie w kulcie więtych rycerzy (Jerzy, Mau-
rycy, Marcin i inni) w swoistej, wojskowej meta-
foryce nieobcej hagiografii, przenoszšcej pojęcia
zwišzane z walkš z wrogiem, zapasami i szer-
mierkš na teren życia wewnętrznego i walki do-
bra ze złem w duszy ludzkiej. Na przełomie
XI/XII wieku idee krucjatowe zabarwiajš atmosferę
wojen z pogańskimi Pomorzanami i Prusami.
  Treci przeżyć i wzory zachowań poddawał
  rycerstwu nowy obrzęd rycerski. W końcu XI wie-
  ku znamy na dworze księcia przepojony elemen-
  tami religijnymi obrzęd pasowania rycerskiego,
137

zobowišzujšcy do walki w obronie Kocioła i po-
  krzywdzonych. W cišgu całego omawianego okre-
  su nie znalazł on wprawdzie rozpowszechnienia,
  wydaje się nawet, że stał się przywilejem ksišżę-

  cym. Ale chrysti:anizacja rzemiosła wojennego
i rycerskiego stylu życia łšczyła się z szerszym
  oddziaływaniem praktyk kocielnych.
  Rycerz polski z Kroniki Galla - sam władca
oraz jego komesi i wojownicy - wiadomy opieki
Boga słucha przed bitwš nauk duchowieństwa
i przystępuje do sakramentów. ledzi koleje woj-

ny w kalendarzu liturgicznym, wišżšc zwycięstwa
z cudownš ingerencjš więtych, czczonych w da-
nym dniu, a klęski :z "cudami kary  za zaniedba-

nie praktyk przypadajšcych na ten okres. Obraz
ten nabierał szczególnego znaczenia, gdy walka

toczyła się z pełnymi pychy sługami szatana-
poganami. Wojsko chrzecijan wówczas miało po-
czucie misji ugruntawania ładu i pokoju bożego.
Trwałoci tych treci w wiadomoci społeczeń-
stwa sprzyjały stałe walki Polaków z ludami po-

gańskimi, a razwijana w wieku XII-XIII koncep-
cja Polski jako częci christianitatis zespalała reli-
gijne i narodowe komponenty ideału rycerskiego.
  Wzorzec rycerza chrZecijańskiego krelili jed-
nak pisarze i w obrazie osób nie walczšcych
z poganami. Daje go na przykład Kronika wiel-
kopolska w wizerunku księcia Bolesława Poboż-
nego. Władca ten, pasowany na rycerza w ka-
tedrze gnienieńskiej, oszczędza w wojnach do-
bra kocielne, a w bitwach toczonych z Branden
burgiš i polskimi księstwami dzielnicowymi zdaje
się w pełni na Boga, pokładajšc całš ufnoć
w jego pomocy i łasce. Od połowy XII wieku
coraz silniej podkrelano w postawie i zachowa-
niu rycerstwa elementy dewocji wyrażajšce się
w pielgrzymkach, pobożnych lubach, darowiz-
nach dla Kocioła. Ideał rycerski wejdzie tu wy-
138 

 ranie w kršg oddziaływania wzorców hagiogra-
ficznych.
  Gdy omówione składniki ideału rycerskiego
znajdowały ZROZUMIAłE poparcie ludzi Kocioła
władajšcych piórem, to mniej oczywiste jest ono
dla RECEPCJI wzorców wieckiej kultury rycerstwa
zachodniego, skrystalizowanych najpełniej w ro-
mansie francuskim XII wieku. Na uwagę zasłu-
guje obecnoć w ideologii polskich kręgów feudal-
nych historii i mitologii antyku, które w amawia-
nym stuleciu przeszły z kart uczonych dzieł do
papularnej opowieci dwarskiej. Elementem no-
nym była tu szkolna kultura literacka.
  W metaforykę klasycznš ujmuje Gall A.nonim
czyny KrZywoustego - "syna Marsa. Jednakże
bardziej znamienne wydaje się pojawienie się od
poczštku XII wieku w wielkopolskim rodzie Le-
szczyców imienia Hektora - głównego herosa
redniowiecznego romansu   tematyce starożytnej.
Będzie ono, wraz z IMIENIEM Parysa, jednym

z głównych imion rodawych Leszczyców. Mistrz
wINCENTY włšczył do swej KronIkI tych imion
WIęCEJ. Aleksander Wielki i Juliusz Cezar weszli
na stałe w obraz dziejów Polski jako postacie
  wielkich i rycerskich przeciwników LEGENDARNYCH 
  władców kraju. Warto zaznaczyć, że Hektor 


  Aleksander i Cezar to pogańscy "rycerze sławy
  z romansu zachodnioeuropejskiego.
  Około połowy XII wieku pierwszy autor pol-
  skiej wersji podania o Walterze z Akwitanii, spo-
  pularyzowanej póniej między innymi przez KRo-
  nIke wIelkopolskš, ukazał czytelnikowi nowy
  ideał RYCERSKI zwišzany z koncepcjš miłoci dwor-
  skiej. Akcja romansu przeniesiona ZOSTAłA w ramy

  bajecznych dziejów Polski i w realia geograficzne
  Małopolski. Walter, czyli Walgierz Udały z Tyńca,
  to rycerski kochanek, który zdobywa miłoć ko-
  biety pieniš miłosnš, uprowadza potajemnie uko-
139

 chanš z dalekiego dworu francuskiego, stacza
  o niš miertelnš walkę z rywalem. Dokonujšc 
  następnie krwawej zemsty na niewiernej Helgun-
  dzie i jej kochanku - pięknym Wisławie, karze
  sprawiedliwie nie tyle zdradę małżeńskš, ile
  sprzeniewierzenie się wiernej miłoci.
  Elementy wieckiego romansu przenikajš też
  w pewnej mierze legendę Piotra Włostowica. Wy-
  stępujš one w obrazie niezwykłych przygód ko-
  mesa, zwłaszcza zwišzanych ze zdobyciem legen-
  darnego skarbu, a także w,akcentowaniu w cha-
  rakterystyce Piotra ogłady i dwornych obyczajów.
  Jednakże omawiane wzorce nie znalazły, jak 
  się zdaje, głębszej recepcji społecznej. Zabrakło tu
przede wszystkim zasadniczego składnika ideału
zachodniego: dworskiego kultu kobiety szerzonego
przez lirykę miłosnš. Kadłubek stworzył wpraw-
dzie i przekazał póniejszemu pimiennictwu po-
stać heroicżnej, a zarazem budzšcej goršce uczu-
cia władczyni - Wandy; Gall zna miłosiernš
i mšdrš żonę Bolesława Chrobrego - ale charak-
terystyka kobiet warstw przywódczych społeczeń-
stwa nie pozbawiona jest w pimiennictwie pol-
skim cech negatywnych. Uczone moralizatorstwo
nakłada się tu zapewne na jakie wyobrażenia
obiegowe. Zawić, złoć, zdradzieckoć i wybujałš
ambicję kobiet pokazywano z dużš siłš ekspresji
na przykład w postaciach żon Popiela II i Włady-
sława II. Rozpustę i wiarołomstwo kobiet uwi-
daczniać miało podanie o żonach rycerzy Bole-
sława miałego. Przełom przyniosły w wieku XIII
hagiograficzne wzorce więtych księżniczek. Będš
one jednak zupełnie przeciwstawne ideałowi mi-
łoci dworskiej.
  Dlaczego tak było? W Polsce nie zdšżyła wy-
tworzyć się grupa wieckich poetów typu truba-
durów, truwerów i minnesangerów, choć można
do nich zaliczyć Henryka IV Probusa. Polskš le-
140
gendę rycerskš w dużym stopniu formowało du-
chowieństwo, nawet jeli głównym jej podłożem 
była tradycja wiecka, i ono jš zabezpieczało na
pimie.
  Być może jednak jestemy tu ofiarami nie-
szczęliwego stanu zachowania pomników
ustnych. Literatura ustna w XIII wieku zdobyła się
na osobne pieni o sławnym zwycięstwie roku 1205...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin