Jest to scenariusz zajęć dydaktyczno – wychowawczych przeznaczony dla dzieci 5-letnich. Został on opracowany w ramach realizacji programu własnego Ziemia zielona planeta. Celem zajęć jest uświadomienie znaczenia czystego powietrza dla życia na Ziemi oraz konsekwencji zanieczyszczenia naszej planety.
Temat zajęcia: Zabawy badawcze: Bawimy się powietrzem - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych poprzez wykonywanie doświadczeń. Wykorzystanie elementów Metody Bon D’epart. Rodzaje aktywności dzieci: słowna, ruchowa, badawcza. Cele ogólne:
1. Zapoznanie dzieci z właściwościami powietrza za pomocą doświadczeń i obserwacji.
2. Stwarzanie sytuacji sprzyjającej wykorzystanie zdobytej wiedzy.
3. Uświadomienie dzieciom znaczenia powietrza dla życia na Ziemi.
4. Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi.
Cele operacyjne:
1. Zna właściwości powietrza.
2. Aktywnie uczestniczy w zajęciach.
3. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas prowadzonych doświadczeń.
4. Rozumie konieczność dbania o czystość powietrza.
5. Starannie wykonuje powierzone zadania.
Metody:
Formy pracy:
z całą grupą; w małych zespołach; indywidualna.
Środki dydaktyczne:
balony, globus, plansze, butelka, świeczki, słoiki, gąbka, słomki, naczynia z mydłem, nagranie magnetofonowe, wzory graficzne, ołówki, tacki z piaskiem, kartki
Realizacja Część wstępna: Nauczyciel zaprasza dzieci do kręgu i proponuje „podróż badawczą”. Część zasadnicza: Dzieci siedzą w kręgu na dywanie.
1. Opowiadanie nauczyciela nt.:
o znaczenia tlenu, jednego z gazów powietrza, dla życia ludzi, zwierząt i roślin, dbania o jego czystość;
o obecności „wszędobylskiego” powietrza na zewnątrz nas i w środku ludzi i przedmiotów; Nauczyciel wspomaga swe opowiadanie przygotowanymi pomocami: globus, plansza z płucami człowieka.
2. Wychowankowie słuchają opowiadania nauczyciela. Odwołując się do opowiadania nauczyciela, własnych doświadczeń, odpowiadają na pytania:
o Czy człowiek może nie oddychać? / wstrzymanie na chwilę oddychania /
o Co znajduje się wewnątrz nas, w płucach? Nauczyciel proponuje wychowankom odnaleźć odpowiedzi na powyższe pytania poprzez wykonanie doświadczeń.
3. Nauczyciel formułuje problem do rozwiązania: „Czy na pewno powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów?”
4. Dzieci wykonują doświadczenia, prowadzą obserwację – zanurzają butelkę i gąbkę w wodzie. Obserwują wydostające się z zanurzonych przedmiotów bąbelki – powietrze. Formułują wniosek powietrze znajduje się wewnątrz przedmiotów.
5. Uwięzione powietrze – „Zabawa z balonami”:
o Dzieci nadmuchują balony, wypuszczają powietrze na dywan. Obserwują poruszające się przedmioty na dywanie: bibułki, piórka. Układają wniosek „Wiatr to poruszające się powietrze”.
6. „Co się dzieje z powietrzem, kiedy jest gorące?”:
o Dzieci obserwują doświadczenie, wykonywane przez nauczyciela, który na szyjkę dużej butelki szczelnie naciąga balon a następnie zanurza butelkę w gorącej wodzie;
o Wychowankowie zauważają powoli napełniający się balon powietrzem, który unosi się. Układają wniosek: „Powietrze znajdujące się w butelce, pod wpływem ciepła oddanego przez gorące powietrze, ogrzewa się i rozszerza zwiększając swoją objętość”.
o Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje unoszących się nad ziemią balonów wypełnionych gorącym powietrzem.
7. Do czego jest potrzebne powietrze:
o Nauczyciel zapala dwa znicze, jeden przykrywa słoikiem;
o Dzieci próbują rozwiązać problem:, „Dlaczego płomień lampki pod słoikiem po krótkim czasie gaśnie?” Układają wniosek: „Powietrze podtrzymuje spalanie, przy spalaniu zużywa się. Jeśli dopływ powietrza zostaje odcięty płomień gaśnie”.
8. „Bańki, bańki” – Metoda Bon D’epart.
o Dzieci słuchają piosenki „Bańki mydlane”, odpowiadają na pytania dotyczące treści utworu.
o Imitują ruchem czynności wysnute z treści piosenki.
o Dopasowują wzór graficzny do piosenki.
o Odtwarzają ruchem wzór graficzny w rytm śpiewnej piosenki.
9. Zabawa w puszczanie baniek mydlanych.
o Dzieci puszczają bańki mydlane.
o Obserwują i odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela:
o Kto puści największą bańkę?
o Która będzie bardziej kolorowa?
o Kto wypuści najwięcej baniek naraz?
Część końcowa: Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zabawie – zajęciach. Otwiera szeroko okno by uświadomić dzieciom potrzebę wietrzenia pomieszczeń. Na zakończenie proponuje dzieciom wspólną zabawę ruchową z elementem ćwiczeń ortofonicznych pt. „Balonik”.
rewa10