Samodzielność dziecka w wieku 3, 4, 5 i 6 lat Paulina Szostak
Marta Tomaszczyk
Joanna Kusiak
Joanna Nowicka
Ewelina Kraus
Jedzenie Działania wspierające
3-latki
Dziecko potrafi samodzielnie jeść i gryźć
Opiekun przygotowuje posiłki dla dziecka, zajmuje się nalewaniem napoi
4-latki
Chętnie pomaga w przygotowaniu posiłku
Rodzice i opiekunowie obserwują działania dziecka, nie ingerują. Wykonują trudniejsze czynności np. krojenie nożem
5-latki
Dzieci same przygotowują proste posiłki. Mają dyżury w przedszkolu
6-latki
Ubieranie się Działania wspierające
Z niewielką pomocą dziecko potrafi się ubrać
Opiekun zapewnia dziecku obuwie na rzepy i inne, ułatwiające samodzielność, rzeczy
Dziecko potrafi samo się ubrać, potrafi zapinać guziki bez patrzenia, operować zamkiem błyskawicznym, zawiązać sznurowadła
Opiekun nie ponagla dziecka, wykazuje cierpliwość w jego samodzielnym działaniu
Mycie Działania wspierające
Dziecko z pomocą opiekuna wdraża się do stosowania codziennych zabiegów higienicznych
Opiekun jest wzorem do naśladowania dla dziecka, angażuje go do samodzielnego dbania o higienę osobistą poprzez rozmaite formy zabawowe – wierszyki, piosenki o tematyce zdrowotnej
Dziecko potrafi samo się umyć, szczotkować zęby, myć ręce
Prace porządkowe Działania wspierające
Dziecko potrafi odłożyć zabawkę na swoje miejsce. Wytrzeć kurz. Przy pomocy dorosłych wykonać proste prace porządkowe
Opiekun motywuje dziecko do sprzątania, stosuje formy zabawowe – wyścigi, konkursy itp.
Dziecko sprząta za sobą, myje naczynia, wynosi śmieci, odkurza, pomaga w kuchni, nakrywa do stołu
grudzien33