Przewodnik metodyczny - Maj.pdf
(
569 KB
)
Pobierz
PLANY PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
Maj
Tematy tygodniowe:
Tydzień 33.
Kto nam pomaga?
Tydzień 34.
Europejska podróż
Tydzień 35.
Majowy ogród
Tydzień 36.
Święto naszych mam
Ćwiczenia poranne:
Zestawy
II, VII, XI, XII
Ćwiczenia gimnastyczne:
Zestawy
I, II, V, VI
Zabawy ruchowe:
Zabawy bieżne „Ogonki", „Bieg z woreczkiem"
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbiórka na sygnał"
Zabawy na czworakach „Slalom w tunelu",
„Pająk i pająk akrobata"
Zabawa rzutna „Traf i zdobądź punkt"
Zabawa z mocowaniem „Przepychanka"
TEMAT TYGODNIA:
Kto nam pomaga?
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
XIII 6
• uzupełnienie kalendarza - określenie
dnia tygodnia, miesiąca, pory roku
Układy rytmiczne i następstwo czasu
• zna stałe naturalnie występujące następstwa czasu:
dni i nocy, pór roku, dni tygodnia i miesięcy w roku
III
1
11
• rozmowy swobodne i ukierunkowane
przez N.
• oglądanie ilustracji, książek, czasopism
dotyczących policji, straży pożarnej, ra
towników medycznych, GOPR, WOPR,
lekarzy
• rozmowa na temat ich pracy i chęci
niesienia pomocy drugiemu
• wyjaśnianie pojęć GOPR i WOPR
• rozmowa przy obrazku „Jacy są ludzie
pomagający innym?"
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi
i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, wydarzenia
Kontakty i postawy społeczne
• słucha uważnie i nie przerywa wypowiedzi dorosłych
i kolegów
• prowadzi rozmowę, przestrzegając określonych zasad:
- zwraca się w rozmowie bezpośrednio do rozmówcy
- umie dostosować ton głosu do sytuacji
- obdarza uwagą osoby, z którymi rozmawia
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
• potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
- potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne
wszystkich odmieniających się części mowy
I
1X2
• „Laurka" - wykonanie laurki dla stra
żaków
Kontakty i postawy społeczne
• podejmuje działania na rzecz innych
Twórczość plastyczna
• robi upominki dla członków swojej rodziny i kole
gów wg własnego pomysłu
• zabawa dydaktyczna „Kwiatki"
Orientacja na kartce papieru
• rozumie określenia oznaczające miejsce na kartce
papieru
- umie narysować lub ułożyć elementy na kartce pa
pieru we wskazanym miejscu
XIV1
III 1
• zabawa „Rozpalamy ognisko"
Artykulacja
• ma opanowaną technikę mówienia
- reguluje prawidłowo oddech i stosuje pauzy
72
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ - MAJ
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
VI 2, 1
X
III 1,3
• wycieczka „Straż pożarna"
• zapoznanie dzieci z celem wycieczki
• przypomnienie zasad bezpieczeństwa
• oglądanie strojów strażaków, wnętrza
remizy strażackiej oraz wyposażenia
samochodu strażackiego
• rozmowa ze strażakiem - zadawanie
pytań przez dzieci
• przypomnienie numeru alarmowego
do straży pożarnej
• pożegnanie strażaków - podziękowa
nie i wręczenie laurki
• rozmowa na temat wycieczki
Bezpieczne poruszanie się po drodze i korzystanie ze
środków transportu
• zna i przestrzega obowiązujących zasad poruszania
się pieszych po drogach
Poznawanie zawodów
• interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawody
(np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator)
- wie, do czego służą wykorzystywane przez nich
narzędzia i urządzenia
• zna społeczne znaczenie określonych zawodów
(np. policjant, strażak, lekarz)
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi
i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia
• formułuje pytania w celu uzyskania dodatkowych in
formacji lub wyjaśnień na interesujący go temat, dla
uporządkowania spostrzeżeń, zrozumienia obserwo
wanych zjawisk
• umie opowiedzieć o swoich wrażeniach i odczuciach
związanych z przeżyciami
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• potrafi ocenić sytuację, która może stanowić zagroże
nie, i wie, jak się w niej trzeba zachować, np. wypadek
na placu zabaw lub w domu, zagubienie się
- zna i potrafi skorzystać z numerów telefonów alar
mowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz
ogólnoeuropejski numer ratunkowy)
X
• rozmowa na temat pracy policj anta, stra
żaka, ratownika medycznego, GOPR-u,
WOPR-u, lekarza i niesieniu przez nich
pomocy ludziom
Poznawanie zawodów
• zna społeczne znaczenie określonych zawodów (np.
policjant, strażak, lekarz)
• rozumie znaczenie i wartość wykonanej pracy
XIV 5
III 1
• wysłuchanie wiersza B. Piergi
Być
żoł
nierzem
• rozmowa na temat wiersza
• wyjaśnienie nieznanych słów
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu (np.
czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowiedzia
ło się czegoś nowego)
- identyfikuje się z bohaterami literackimi
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• posiada bogaty zasób słów, których używa w mowie
potocznej i wypowiedziach na różne tematy
- potrafi podać znaczenie używanych przez siebie
wyrazów
12
• dowolne zabawy w kącikach zaintere
sowań
Kontakty i postawy społeczne
• potrafi, zgodnie z zainteresowaniami, zorganizować
sobie czas przeznaczony na swobodną zabawę
XIV 5, 2, 3
VI 1,5
III 1,3
X
I 1,2,3
• zajęcia z wykorzystaniem wiersza „Pan
policjant naszym przyjacielem"
• wysłuchanie wiersza B. Piergi
Będę
policjantem...
• rozmowa na temat utworu
• przypomnienie numeru alarmowego
policji - 997
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu
(np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy do
wiedziało się czegoś nowego)
- identyfikuje się z bohaterami literackimi
Kto nam pomaga?
73
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
• „Konferencja z policjantem" - rozmowa
z zaproszonym policjantem
• zabawa „Czy tak można?"
• zabawa ruchowa z udziałem policjanta
„Ruch uliczny"
• podziękowanie policjantowi za przy
bycie do przedszkola i wspólną zabawę
• wykonanie zadania z W 17 - sklejenie
lizaka policyjnego
• zakończenie - zabawa w policjantów
z wykorzystaniem lizaków policyjnych
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• potrafi ocenić sytuację, która może stanowić zagro
żenie, i wie, jak się w niej trzeba zachować, np. wypa
dek na placu zabaw lub w domu, zagubienie się
- zna i potrafi skorzystać z numerów telefonów alar
mowych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz
ogólnoeuropejski numer ratunkowy)
• umie ocenić i opisać bezpieczne miejsca zabawy, np.
daleko od jezdni, placu budowy, zbiorników wod
nych
Porozumiewanie się
• potrafi swobodnie rozmawiać na każdy temat z dziećmi
i dorosłymi
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia
• formułuje pytania w celu uzyskania dodatkowych infor
macji lub wyjaśnień na interesujący go temat, dla upo
rządkowania spostrzeżeń, zrozumienia obserwowa
nych zjawisk
Poznawanie zawodów
• interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawody
(np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator)
- wie, do czego służą wykorzystywane przez nich
narzędzia i urządzenia
• zna społeczne znaczenie określonych zawodów (np.
policjant, strażak, lekarz)
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
- dostrzega i określa cechy przedstawionych przed
miotów i postaci
Kontakty i postawy społeczne
• dokonuje oceny postępowania własnego i zachowań
innych
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
• używa zwrotów grzecznościowych w kontaktach
z dziećmi i dorosłymi
• odgrywa przydzielone role, uczestnicząc w zabawach
tematycznych (np. kierowca autobusu, fryzjerka)
Artykulacja
• rozróżnia i naśladuje odgłosy, np. ruchu ulicznego:
wrr, brr, turr
Sprawność manualna i koordynacja wzrokowo-ruchowa
• wycina dowolne kształty i po zaznaczonej linii,
sprawnie posługując się nożyczkami
X
• rozmowa na temat pracy strażaka
Poznawanie zawodów
• interesuje się pracą ludzi wykonujących różne zawo
dy (np. sprzedawca, kucharka, kierowca, ilustrator)
- wie, do czego służą wykorzystywane przez nich
narzędzia i urządzenia
• zna społeczne znaczenie określonych zawodów (np.
policjant, strażak, lekarz)
XIV 6
• ćwiczenia doskonalące umiejętność do
konywania analizy i syntezy wyrazowej
Percepcja słuchowa
• dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazów
- wymienia kolejne sylaby w wyrazie
74
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ - MAJ
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
• analizuje wyrazy proste fonetycznie, dzieląc na głoski
- wyodrębnia głoski w nagłosie, w wygłosie lub w środ
ku wyrazu
XIII 1, 3,4,
5
V4
115
• zajęcia matematyczne „Zabawy z ma
tematyką"
• zabawa „Ile jest tych pojazdów?"
• zabawa „Węże strażackie"
• zabawa „Drabina"
• zabawa ruchowa „Tor przeszkód"
• wykonanie ćwiczeń z KM 33
• zakończenie - sprawdzenie popraw
ności wykonanych ćwiczeń, odkłada
nie kart na wyznaczone miejsce
Liczenie
• porównuje liczebność zbiorów, licząc i działając na
konkretach
- stosuje poprawnie określenia:
więcej o, mniej o, tyle
samo
• zna cyfry oznaczające liczby (przewidywane osią
gnięcie dla dzieci zdolnych)
• umie liczyć minimum w zakresie 10, posługując się
poprawnie liczebnikami głównymi
• podaje poprawnie liczbę liczonych elementów
- liczy, niezależnie od układu, wszystkie zgrupowane
przedmioty
- wie, że w liczeniu ostatni wypowiedziany liczebnik
oznacza wynik
Miara
• potrafi uporządkować przedmioty w ciągu rosnącym
i malejącym ze względu na wskazany wymiar: długość,
szerokość, wysokość
Sprawność ruchowa
• bierze udział w organizowanych zajęciach ruchowych
- pokonuje tor przeszkód
• podejmuje rywalizację w zabawach z elementem
współzawodnictwa
Orientacja przestrzenna
• określa prawą i lewą stronę ciała
Kultura życia codziennego, dbanie o porządek
• dba o wygląd sali przedszkolnej
- porządkuje swoje rzeczy w szafkach i półkach indy
widualnych
12
VII 2
VII
VIII 1
• zajęcia umuzykalniające „Zabawy z wy
liczanką
Numery alarmowe"
• powitanie
• zabawa „Pali się"
• nauka wyliczanki
Numery alarmowe
• zabawa „Numer alarmowy"
• układ ruchowy do piosenki
Ulubiony
zawód
• pożegnanie
Kontakty i postawy społeczne
• rozumie i wykonuje polecenia kierowane do niego
lub do całej grupy
Poczucie rytmu
• umie dostosować ruch do charakteru muzyki: biega,
maszeruje, podskakuje
Zabawy teatralne
• recytuje wiersze indywidualnie i zespołowo oraz z po
działem na role
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• potrafi ocenić sytuację, która może stanowić zagro
żenie, i wie, jak się w niej trzeba zachować, np. wypa
dek na placu zabaw lub w domu, zagubienie się
• zna i potrafi skorzystać z numerów telefonów alarmo
wych (policja, pogotowie, straż pożarna oraz ogólno
europejski numer ratunkowy)
Śpiewanie
• śpiewa znane piosenki indywidualnie i w grupie, wy
raźnie odtwarzając tekst
• przedstawia ruchem treść piosenki (przewidywane
osiągnięcie dla dzieci czteroletnich)
Kto nam pomaga?
75
Podstawa
programowa
Sposoby realizacji
Przewidywane osiągnięcia dzieci
III 4
IV
• zabawa „Czy to prawda?"
Porozumiewanie się
• wyraża swoje potrzeby i decyzje w sposób jasny i zro
zumiały
Porównywanie i grupowanie obiektów
• umie posługiwać się wyrazem
nie,
w znaczeniu zaprze
czenia określonej cechy, np.
nie czerwone, nie w paski
(przewidywane osiągnięcie dla dzieci zdolnych)
XIV 5
VI 1,3
• słuchanie opowiadania A. Metko
Roz
mowy z obcymi osobami
• rozmowa na temat wysłuchanego
opowiadania
Zainteresowanie książką
• jest zainteresowane słuchaniem dłuższych opowia
dań i wierszy
- wypowiada się na temat wysłuchanego utworu
(np. czy był ciekawy, jak mu się podobał, czy dowie
działo się czegoś nowego)
- identyfikuje się z bohaterami literackimi
- potrafi określić myśl przewodnią opowiadania
i morał w bajkach
Bezpieczne zachowania w zabawach i w sytuacjach
zagrożenia
• potrafi ocenić sytuację, która może stanowić zagro
żenie, i wie, jak się w niej trzeba zachować, np. wypa
dek na placu zabaw lub w domu, zagubienie się
- umie zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych,
np. zgubienia się w centrum handlowym lub na
ulicy
Zachowanie ostrożności wobec obcych osób, zwierząt
i roślin
• wie, że należy zachować ostrożność w kontaktach z nie
znajomymi
- nie oddala się z miejsca zabawy z nowo poznanymi
osobami
- odmawia przyjęcia poczęstunku lub podarunku
od obcej osoby
- zgłasza rodzicom niezrozumiałe zachowania osób
dorosłych
III 1
• zabawa „Zawody" - określanie liczby
pojedynczej i mnogiej
Poprawność gramatyczna wypowiedzi
• potrafi zastosować poprawne formy fleksyjne wszyst
kich odmieniających się części mowy
XIV 2
mi
X
VI, 2
IV
VII
12
115
• zabawy dydaktyczne „Na pomoc - waż
ne numery"
• rozmowa na temat ilustracji
• rozwiązywanie zagadek
• zabawa dydaktyczna „Ważne numery
telefonów"
• wykonanie ćwiczeń z KP2 54
• zakończenie - sprawdzenie popraw
ności wykonanych ćwiczeń, odkłada
nie kart pracy na wyznaczone miejsce
Percepcja wzrokowa
• potrafi opowiedzieć, co dzieje się na obrazku
Porozumiewanie się
• buduje dłuższe wypowiedzi na określony temat, np.
ilustracji, obejrzanego spektaklu, wydarzenia
Poznawanie zawodów
• zna społeczne znaczenie określonych zawodów (np.
policjant, strażak, lekarz)
Zachowania prozdrowotne
• zna rolę, jaką pełni personel medyczny w ochronie
zdrowia i życia, np. lekarz, ratownik medyczny, pielę
gniarka
• rozpoznaje sytuacje, w których potrzebna jest szybka
pomoc lekarska
Porównywanie i grupowanie obiektów
• potrafi rozwiązywać zagadki oraz podejmuje próby
ich układania
Plik z chomika:
NATIWS
Inne pliki z tego folderu:
Przewodnik metodyczny - Kwiecień.pdf
(746 KB)
Przewodnik metodyczny - Czerwiec.docx
(305 KB)
Przewodnik metodyczny - Kwiecień.docx
(436 KB)
Przewodnik metodyczny - Czerwiec.pdf
(648 KB)
Przewodnik metodyczny - Maj.pdf
(569 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!! teatr rodziców przedszkola
Agatka na tropach jesieni
Babcia
Babcia i wnuczek
Babcia i wnuczek(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin