biznes plan firmy P.opakowania S.A. (43 str).doc

(926 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

        

WSKIZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biznes plan firmy Poznańskie Opakowania S.A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maj 2000

 

Spis treści



I. Wprowadzenie.………………………………………………………............              2

   1.  Cele i zakres biznes planu.................................................................              2

   2.  Metodologia analiz............................................................................              2

   3.  Struktura diagnozy............................................................................              3

II. Podsumowanie..............................................................................              4

III. Prezentacja kredytobiorcy...........................................................              5

   1.  Informacja adresowa........................................................................              5

   2.  Historia firmy....................................................................................              5

   3.  Zakres działalności............................................................................              5

   4.  Struktura organizacyjna.....................................................................              5

   5.  Potencjał przedsiębiorstwa.................................................................              6

   6.  Działania marketingowe.....................................................................              11

   7.  Sytuacja ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa..............................              12

IV. Prezentacja przedsięwzięcia inwestycyjnego...............................              17

1.     Przedmiot inwestycji..........................................................................              17

2.     Cele przedsięwzięcia inwestycyjnego...................................................              17

3.     Zakres rzeczowo-wartościowy inwestycji.............................................              17

4.     Przewidywane źródła finansowania.....................................................              17

5.     Harmonogram przedsięwzięcia inwestycyjnego....................................              17

6.     Zdolności produkcyjne i ich wykorzystanie...........................................              18

7.     Ocena poziomu nowoczesności inwestycji...........................................              18

V. Koncepcja marketingowa...............................................................              18             

1.     Analiza makrootoczenia......................................................................              18

2.     Analiza mikrootoczenia.......................................................................              22

3.     Analiza rynku.....................................................................................              25

4.     Mix marketingowy.............................................................................              29

VI. Analiza ekonomiczno-finansowa...................................................              32

1.     Założenia do analizy..........................................................................              32

2.     Analiza finansowa przedsięwzięcia inwestycyjnego...............................              36

3.     Ocena przedsięwzięcia.......................................................................              42

VII. Aneks...........................................................................................              43

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Cele i zakres biznes planu.

              Celem biznes planu jest prezentacja przedsiębiorstwa i przedsięwzięcia inwestycyjnego w celu uzyskania kredytu na zakup maszyn i urządzeń do wyrobu opakowań z plastiku. Biznes plan obejmuje trzy lata wstecz działalności firmy (lata 1997-1999), oraz prognozę na przyszłe trzy lata (2001-2003).

2. Metodologia analiz.

W sporządzanym biznes planie będziemy oceniać zarówno otoczenie przedsiębiorstwa, jak i jego wnętrze. Do oceny analizowanych zjawisk i czynników posłużą nam metody liczbowe – m.in. macierze i opisowe. Oto metody wykorzystane w niniejszym biznes planie:

a)  Macierz EFE – jest sporządzana w celu ocenienia intensywności zidentyfikowanych szans i zagrożeń w otoczeniu, oraz uzyskania odpowiedzi na pytanie czy siła oddziaływań otoczenie jest przychylna przedsiębiorstwu, czy też dominują zagrożenia. Ocena ta pozwala także określić wartościowo siłę tychże oddziaływań. Procedura postępowania przy sporządzaniu macierzy EFE:

-       Wybór czynników otoczenia oddziałujących na przedsiębiorstwo,

-       Określenie znaczenia danego czynnika w całości oddziaływań na firmę,

-       Określenie siły oddziaływania czynnika wg następującej skali: (+3) duża szansa, (+2) średnia szansa, (+1) mała szansa, (0) neutralny, (-1) małe zagrożenie, (-2) średnie zagrożenie, (-3) wysokie zagrożenie;

-       Wymnożenie poszczególnych wag i siły oddziaływania,

-       Zsumowanie iloczynów i słowne podsumowanie analizy otoczenia.

b)  Macierz IFE – jest sporządzana w celu ocenienia silnych i słabych stron przedsiębiorstwa. Jej sporządzanie jest bardzo podobne do macierzy EFE – wybieramy te strony, które uważamy za najważniejsze z punktu widzenia firmy, określamy jego wagę (znaczenie w całości czynników) i siłę oddziaływania (od +3 do  -3).

c)   Macierz SWOT – w tej macierzy dzieli się zidentyfikowane czynniki na mające charakter wewnętrzny i zewnętrzny, oraz wywierające wpływ negatywny i pozytywny na przedsiębiorstwo. Powstaje ona również z połączenia macierzy EFE i IFE. Zderzenie ze sobą szans i zagrożeń z mocnymi i słabymi stronami firmy na określenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa w otoczeniu (na rynku). Macierz SWOT jest punktem wyjścia w określeniu planów przedsiębiorstwa, dla naszych potrzeb jednak wykorzystamy ją do oceny otoczenia i potencjału rynku.

d)  Macierz BCG – służy ona do oceny produktów przedsiębiorstwa pod względem ich roli dla firmy. Oceniając ich udział w rynku, wzrost popytu, rentowność, potrzeby finansowe związane z jego produkcją, przepływ pieniężny i ryzyko związane z produktem kwalifikuje się je do jednej z czterech kategorii:

-       Dojne krowy,

-       Dylematy,

-       Kule u nogi,

-       Gwiazdy.

Tak dokonana analiza pozwala przedsięwziąć odpowiednie kroki odnośnie badanego produktu, tak aby przyczyniały się one do rozwoju firmy.

e)  Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa – dokonano jej analizując bilans oraz rachunek zysków i start firmy Poznańskie Opakowania S.A. za ostatnie trzy lata (1997-1999) za pomocą wskaźników. Wskaźniki te to m.in. wskaźniki : rentowności, płynności, zadłużenia, operacyjności, itd. Ich wzory i wartości pożądane dla średnich firm podano w tabeli w podpunkcie c punktu 7, rozdziału III.

f)    Analiza przedsięwzięcia inwestycyjnego. Pozwala zbadać na podstawie planowanych przychodów ze sprzedaży i kosztów, czy analizowany projekt przyniesie oczekiwane zyski i czy będzie rentowny. W prezentowanej analizie zawarto:

-       Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy netto, (sporządzony na podstawie planowanych przychodów i kosztów produkcji),

-       Rachunek wyników (j.w.),

-       Zestawienie przepływów pieniężnych (sporządzony w oparciu o planowane przychody, koszty produkcji, kredytu inwestycyjnego, przyrostu kapitału obrotowego),

-       Bilans uproszczony (uwzględniający rachunek wyników, przepływy pieniężne, oraz zapotrzebowanie na kapitał obrotowy),

-       Analizę wskaźnikową (dokonaną w oparciu o bilans uproszczony),

-       Obliczenia NPV i IRR dla badanego projektu, które pozwolą ocenić czy dana inwestycja się zwróci,

-       Analizy progu rentowności – sporządzonej w oparciu o planowane przychody i koszty.

g)  W pozostałych analizach, wszystkie obiektywne czynniki i ich wpływ na firmę będą oceniane subiektywnie z uwzględnieniem specyfiki działalności firmy. Trudno bowiem ująć w liczby takie czynniki jak wyspecjalizowanie kadry, czy też styl zarządzania, od których również, w mniejszym czy większym stopniu, zależy potencjał firmy.

 

3. Struktura diagnozy.

    Niniejszy biznes plan został podzielony na siedem rozdziałów, które to zawierają:

a)       Rozdział I i II – wprowadzenie i podsumowanie badań,

b)       Rozdział III – prezentacja przedsiębiorstwa pod względem formalnym, organizacyjnym, ekonomiczno-finansowym:

-       W potencjale przedsiębiorstwa przedstawiono silne i słabe strony przedsiębiorstwa, które to zestawiono później w macierzy IFE.

-       Sytuację finansowo-ekonomiczną przedstawiono w punkcie 7 i dokonano jej za pomocą wskaźników.

c)        Rozdział IV – prezentacja przedsięwzięcia inwestycyjnego – zawiera głównie jego cele, zakres, harmonogram, wykorzystanie zdolności produkcyjnych i nowoczesności inwestycji.

d)       Rozdział V – koncepcja marketingowa. Została ona podzielona na otoczenie mikro i makro. Analizując te czynniki, badano jaka była ich zmiana w przeciągu lat i jaki ma to wpływ na badaną firmę. Otrzymane wyniki przedstawiono w macierzy EFE w punkcie 3 rozdziału V. W wyniku zebrania macierzy EFE i IFE otrzymano macierz SWOT, która pozwala określić pozycję strategiczną przedsiębiorstwa.

e)       Rozdział VI – analiza ekonomiczno finansowa przedsięwzięcia inwestycyjnego. Na początku przedstawiono założenia do tej analizy – planowane przychody i koszty. W punkcie 2 przedstawiono samą analizę i w końcu ocenę tegoż przedsięwzięcia.

f)       Rozdział VII – aneks – zaprezentowano w nim materiały przy pomocy których dokonano analizy i oceny.

Dokonana analiza różnych sfer działalności firmy Poznańskie Opakowania S.A. pozwala stwierdzić, że:

-         Firma dysponuje dużym potencjałem – ma odpowiednie doświadczenie, potrafi organizować pracę, wykorzystuje odpowiednio środki pracy, posiada odpowiednią kadrę, wykorzystuje kapitał a jej produkcja odznacza się wysoką rentownością. We wnętrzy firmy przeważają silne strony (patrz macierz IFE), tak więc realizacja przedsięwzięcia inwestycyjnego nie powinna prztsporzyć większych problemów,

-         Przedsięwzięcie inwestycyjne – zostało profesjonalnie zaplanowane: firma optymalnie wykorzystuje swoje zasoby (inwestycja nie wymaga rozbudowy magazynu), maszyny które firma zmierza kupić należą do najnowocześniejszych w swojej klasie, są bardzo wydajne i niezawodne (patrz Roz.IV).

-         Makrootoczenie – przeważają w nim szanse (patrz macierz EFE) i jest ono przyjazne dla firmy, ponieważ zarówno otoczenie polityczne, technologiczne, prawne, społeczno-kulutrowe, jak i otoczenie ekologiczne nie stanowi zagrożenia, wręcz przeciwnie firma ma szanse na rozwój,

-         Mikrootoczenie – podobnie jak makrootoczenie, przeważają w nim szanse. Firma nie boi się konkurencji, ma ustaloną pozycję na rynku, siła przetargowa dostawców i odbiorców nie jest duża, nie istnieje też groźba pojawienia się nowych konkurentów, czy substytutów (patrz Roz.V pkt 2).

-         Rynek – mimo, iż jest specyficzny firma ma duże szanse na wzrost w związku z realizowaniem inwestycji. Zarówno obecna sprzedaż, jak i potencjał rynku stwarza możliwości rozwoju i realizowanie planów inwestycyjnych zgodnie z planem.

-         Mix marketingowy – Produkty firmy cieszą się uznaniem, dla firmy to “dojne krowy”, cena naszych produktów jest bardzo konkurencyjna podobnie jak jakość wyrobu. Dystrybucja produktów i związane z nią promocje zgodne są ze światowymi standardami.

-         Przedsięwzięcie inwestycyjne – Firma ma duże szanse na zaciągnięcie kredytu, prognozowana sprzedaż, oraz koszty produkcji w związku z inwestycją nie ulegną większej zmianie w porównaniu do lat poprzednich. Inwestycję charakteryzuje wysoka rentowność, firma będzie zdolna przez cały czas do spłat zobowiązań. Ponadto wszystkie metody oceny projektu przemawiają za jego przyjęciem – NPV większe od zera, IRR większe od stopy dyskontowej k (patrz Roz. VI).

-         Powyższe wnioski wykazują, że firma ma przed sobą perspektywę rozwoju, a planowana inwestycja przynesie oczekiwane zyski i większy udział na rynku.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.    Informacja adresowa.

Siedziba firmy mieści się przy ulicy Poziomkowej 36 w Koziegłowach k/Poznania.

 

2.    Historia firmy.

Firma istnieje od 1996 roku i powstała w celu wypełnienia zapotrzebowania rynku na plastikowe opakowania. Istotnym wydarzeniem było ostatnio podpisanie umowy z firmą „EMICHEM” P.P. i firmą GOLDDROP na wyłączność w dostawie towaru . Firma rozwija się bardzo dynamicznie czego wyrazem jest zdobycie w ubiegłym roku srebrnego medalu na MTP. Nagroda związana była ze spełnieniem wszystkich norm europejskich dot. ekologii.

 

3.    Zakres działalności.

Jak już wcześniej wspomniano – firma zajmuje się produkcją opakowań plastikowych, dla producentów kosmetyków i chemii gospodarczej. Są to opakowania o różnej pojemności i o różnym przeznaczeniu. Produkuje się je głównie z polipropylenu (PP), polietylenu i politeltftalanu etylenu. Ponadto firma produkuje nakrętki do tych opakowań i elementy rozpylaczy do butelek. Materiał pozostały po obróbce, jak i produkty wadliwe przetapia się potem razem i wykonuje elementy nie wymagające najwyższej jakości materiału – np. puszki elektryczne, kołki rozporowe. Produkcję tę cechuje więc wysoki poziom wykorzystania materiału.

 

4.    Struktura organizacyjna.



5.    Potencjał przedsiębiorstwa.

I.                   Potencjał materialny.

1.     Analiza rzeczowego majątku trwałego.

a)     W  rzeczowy majątek trwały przedsiębiorstwa wchodzą

-         maszyny i urządzenia           8959 tys. zł (75 %)

-         budynki i budowle                2337 tys. zł(20 %)  

-         środki transportu                   567 tys. zł ( 4 %)

-         pozostały majątek trwały         74 tys. zł ( 1 %)

 

-         stopień zużycia

-         budynki                                                          użytkowane 3 lata  - umorzone  7,5 %

-         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin