Olejnik; Koncepcja pomiaru według Kazimierza Ajdukiewicza.pdf

(110 KB) Pobierz
172063413 UNPDF
ARTYKUŁY
ZAGADNIENIAFILOZOFICZNE
WNAUCE
XV/1993,s.69–76
RomanM.OLEJNIK,OMF
KONCEPCAPOMIARUWEDŁUGKAZIMIERZA
AJDUKIEWICZA
„Pomiarsamwymagawprawdziepewnegozabiegumanipulacyjnego,
gdygojednakraznaprzedmiotachwykonamyinatejdrodzeprzypo-
rz¡dkujemyimpewneliczby,wystarczynamdlawykryciawielustosunków
mi¦dzytymiprzedmiotamibada¢tylkostosunkipomi¦dzyprzyporz¡dko-
wanymiimliczbami,osobnezabiegimanipulacyjnedlastwierdzeniatych
stosunkówmi¦dzyprzedmiotamistaj¡si¦zbyteczne,cowi¦cej,odwzoro-
wawszyrazprzedmiotynaliczbach,mo»emybada¢taksubtelneoraztak
skomplikowanestosunkipomi¦dzytymiprzedmiotami,»ewykrycieichna
drodzebezpo±redniejniejestmo»liwe.Odwzorowanieprzedmiotównalicz-
bachpozwalanambowiemzastosowa¢pot¦»nenarz¦dziematematykido
badaniastosunkówmi¦dzyprzedmiotami.Natymprzedewszystkimzasa-
dzasi¦głównazaletapomiaruiopisuilo±ciowego”(K.Ajdukiewicz, Prope-
deutyka... ,142) 1 .
Znaczenieorazbogatezastosowaniepomiaru 2 ,takwyra¹niezaakcento-
wanewprzytoczonejwypowiedziKazimierzaAjdukiewicza,wyja±niaiuza-
sadniazainteresowanietymzagadnieniemzestronyfizykówifilozofów.
Współczesnanaukadocieradocorazdalszychobszarówmakro–imikro-
±wiata.Poci¡gatozasob¡stałeudoskonalanieprocesupomiaru.Niewy-
starcz¡tuju»metodyiprzyrz¡dy,zktórychkorzystamywwarunkachszkol-
nychczydomowych.
UWAGA:Tekstzostałzrekonstruowanyprzypomocy±rodkówautomatycznych;mo»-
liwes¡wi¦cpewnebł¦dy,którychsygnalizacjajestmilewidziana(obi@opoka.org).Tekst
elektronicznyposiadaodr¦bn¡numeracj¦stron.
1 Pełnytytułorazinformacjaoka»dymdzielecytowanym,znajdujesi¦wbibliografii
umieszczonejnako«cuartykułu.
2 Patrz:D.Lerner, Qualit`a...
172063413.001.png
2 RomanM.OLEJNIK,OMF
Zagadnieniempomiaru,waspekciemetodologicznym,zajmowałsi¦mi¦-
dzyinnymiK.Ajdukiewicz 3 .Bezpo±redni¡przyczyn¡podj¦ciaprzezniego
próbydokładniejszegoopracowaniateoriipomiarumogłaby¢powierzchow-
no±¢uj¦ciategozagadnieniaprzezTadeuszaKotarbi«skiego 4 wpracypt.
Elementyteoriipoznania,logikiformalnejimetodologiinauk (Lwów1929) 5 .
K.Ajdukiewiczpisałrecenzj¦tejpracy,wktórejwyra¹nieo±wiadcza:„Naj-
mniejpodobamisi¦paragrafopomiarze,zadawalaj¡cysi¦do±¢powierz-
chownymuj¦ciemkwestii”(K.Ajdukiewicz, Reizm ).
Naspecjaln¡uwag¦,wtwórczo±ciK.Ajdukiewicza,zasługujejegospo-
sóbtraktowaniaproblematykimetodologicznej.Wieloznaczno±¢terminuna-
uka(czynno±¢b¡d¹wytwór)skłoniłaAjdukiewiczadorozró»nieniametodo-
logiiimetanauki.Dyscyplin¦traktuj¡c¡onaucewsensieidealnympropo-
nujeonnazwa¢metanauk¡(systemdedukcyjny;posługiwaniesi¦poj¦ciami
syntaktycznymiisemantycznymi),metodologi¡za±nazywabadanianauki
zuwzgl¦dnieniemosobybadaczaijegorelacjidotwierdze«.Metodologia
musiwi¦cuwzgl¦dnia¢poj¦ciapragmatyczne,natomiastmetanaukabada
formalneaspektyj¦zykanauki.St¡dnazwymetodologia(pragmatyczna),
metanauka(apragmatyczna).
Podr¦cznik,awła±ciwiemonografiazatytułowana Logikapragmatyczna 6
stanowiostatnie,niedoko«czoneopracowanieAjdukiewiczawzakresielogiki
imetodologii.Autorwpodr¦cznikutymgłównynaciskpoło»yłnametodo-
3 KazimierzAjdukiewicz—urodziłsi¦12grudnia1890rokuwTarnopolu.Studio-
wałfilozofi¦naUniwersytecieweLwowie(1908–1912),jakoucze«K.Twardowskiego,
ucz¦szczałte»nawykładyJ.Łukasiewiczazlogiki.Pouzyskaniudoktoratuzfilozofii
(1912)przebywałwGetyndze(1913–1914),gdziewykładaliwtedyD.HilbertiE.Hus-
serl.Wczasiewojnysłu»yłwwojskuaustriackim,anast¦pniepolskim.Słu»b¦wojskow¡
zako«czyłw1920rokuwstopniukapitana.W1921habilitowałsi¦wWarszawie,na-
st¦pniewykładałjakodocentweLwowie(1922–1925).Powołanyzostałnastanowisko
profesoranadzwyczajnegonaUniwersytecieWarszawskim(1925).Wlatach1928–1939
pracowałweLwowie(od1934jakoprofesorzwyczajny).Wczasiedrugiejwojny±wiatowej
uczestniczyłwtajnymnauczaniuweLwowie.Powojnieobj¡łkatedr¦teoriiimetodologii
nauknaUniwersyteciewPoznaniu(1948–1952jakorektor),anast¦pniekatedr¦logiki
naUniwersytecieWarszawskim(1955);jednocze±niekierowałZakłademLogikiwInsty-
tucieFilozofiiiSocjologiiPAN,tak»epoprzej±ciunaemerytur¦w1961.Byłinicjatorem
iredaktoremnaczelnympisma„StudiaLogica”,członkiemPolskiejAkademiiUmiej¦t-
no±ciorazPolskiejAkademiiNaukodmomentujejpowstania.Zmarł12kwietnia1963r.
wWarszawie.Natematszkołyfilozoficznejlwowsko–warszawskiejijejosi¡gni¦¢napolu
logikipatrz:J.Wole«ski, Filozoficznaszkoła... ;E.Casari, LaScuola...
4 Patrz:T.Kotarbi«ski, Elementy...
5 Por.K.Szaniawski, Filozofiawoczachracjonalisty ,w:K.Ajdukiewicz, Zagadnie-
nia... ,14.
6 Patrz:K.Ajdukiewicz, Logikapragmatyczna.
 
KONCEPCAPOMIARUWEDŁUGKAZIMIERZAAJDUKIEWICZA3
logi¦naukempirycznych,awjejramachnajwi¦cejmiejscaiuwagipo±wi¦cił
teoriipomiaruimetodomwnioskowaniastatystycznego.CoskłoniłoAjdu-
kiewiczadotejbogatejanalizyzagadnieniapomiaru?
Odró»niaj¡cfilozofi¦rzeteln¡odpoezjimy±lowej,opowiadałsi¦Ajdu-
kiewiczzapostaw¡racjonalistyczn¡,którejistot¦upatrywałw„przyznawa-
niuwarto±citylkopoznaniuintersubiektywniekomunikowalnemuikontro-
lowanemu” 7 .Dzi¦kiprzyporz¡dkowaniu,któregodokonujemyprzezpomiar,
mo»emykorzysta¢zaparatumatematyki,coumo»liwianamprzewidywa-
nieprzyszłychobserwacji,acozatymidzie,pomiarsłu»ydosprawdzania
prawidłowo±ciihipotez(drugiwarunekracjonalno±cinauki).
Koncepcjepomiaru(jegoistoty)wczterechpracachK.Ajdukiewicza,
wrazzumieszczeniemichwkontek±cieuj¦¢pomiarudokonanychprzezin-
nychautorów,stanowi¡przedmiotrozwa»a«niniejszegoartykułu.
Głównymcelemtegoopracowaniajestprzedstawienieciekawejkoncep-
cjimetodologicznej,mog¡cejmie¢zastosowanieniemalwka»dejdziedzinie
wiedzywykorzystuj¡cejwswychdociekaniachcharakteryzacjeilo±ciowe.
Wrozwini¦ciuartykułuprzedstawi¦prace,wktórychK.Ajdukiewicz
zajmujesi¦zagadnieniempomiaru.Analizuj¡cposzczególneuj¦cia,zauwa-
»ymypewn¡ewolucj¦znaczeniow¡poj¦ciapomiaruwjegonaukowejtwór-
czo±ci.
KONCEPCJEPOMIARUWPRACACHK.AJDUKIEWICZA
KazimierzAjdukiewiczzajmujesi¦zagadnieniempomiaruwczterech
pracach.Pierwszaznichjestzatytułowana: Logicznepodstawynauczania
iznajdujesi¦w EncyklopediiWychowania 8 .Drugie¹ródłostanowi Pro-
pedeutykafilozofii 9 .Obietepracezawieraj¡tylkozasadniczewiadomo±ci
zteoriipomiaru.Trzeci¡prac¦stanowireferatpt. Pomiar 10 wygłoszony
przezK.Ajdukiewiczawroku1957nakonferencjiwykładowcówlogiki
wOsiecznej.Wporównaniuzdwiemapierwszymipracamijesttoju»do±¢
bogateopracowanie.Czwart¡prac¦stanowi Logikapragmatyczna 11 .Warto
tutak»edoda¢,»eautoryzowanyskryptzwykładówprof.Ajdukiewiczana
UniwersytecieWarszawskimwrokuakademickim1927/28,zatytułowany
7 Por.:K.Szaniawski, Filozofiawoczachracjonalisty ,w:K.Ajdukiewicz, Zagadnie-
nia... ,14.
8 Patrz:K.Ajdukiewicz, Logicznepodstawy...
9 Patrz:K.Ajdukiewicz, Propedeutyka...
10 Patrz:K.Ajdukiewicz, J¦zyk... ,356–364.
11 Patrz:K.Ajdukiewicz, Logikapragmatyczna .
 
4 RomanM.OLEJNIK,OMF
Głównezasadymetodologiinaukilogikiformalnej ,niezawieratre±cizwi¡-
zanejzzagadnieniempomiaru,pomimo»etytułmo»ebudzi¢nadziej¦wtym
kierunku.
W55odno±nikupracy: Logicznepodstawynauczania czytamy:
„Pomiar.Obserwacjamo»eby¢jako±ciowaiilo±ciowa.Ilo±ciow¡obser-
wacj¦stanowipomiar.Przedmiotys¡podwzgl¦dempewnejswejwłasno±ci
(np.podwzgl¦demdługo±ci)dost¦pnepomiarowi,je±liprzedmiotomtym
potrafimyprzyporz¡dkowa¢(wzajemniejednoznacznie)liczbyrzeczywiste,
wtakisamsposób,wjakipunktomwterenieprzyporz¡dkowujesi¦punkty
namapie.Przyporz¡dkowanieza±mi¦dzypunktaminamapiejesttakie,
»ezestosunkówzachodz¡cychmi¦dzypunktaminamapiemo»emywno-
si¢ozachodzeniuanalogicznychstosunkówmi¦dzyodpowiednimipunktami
terenuinaodwrót.Mierzy¢wi¦cpodpewnymwzgl¦demmo»nab¦dzie
przedmioty,je±lipomi¦dzynimialiczbamirzeczywistymidajesi¦ustali¢
tak¡odpowiednio±¢,abyzestosunkówmi¦dzyliczbamimo»nabyłowno-
si¢oanalogicznychstosunkach,zachodz¡cychpodtymwła±niewzgl¦dem
mi¦dzyodpowiednimiprzedmiotamiinaodwrót.Wyszukanieliczby,która
danemuprzedmiotowiprzezjak¡±odpowiednio±¢,spełniaj¡c¡powy»szewa-
runki,jestprzyporz¡dkowana,stanowiwła±niepomiartegoprzedmiotupod
danymwzgl¦dem”(K.Ajdukiewicz, Logicznepodstawy... ,61).
Wtejpierwszejkoncepcjipomiarjestto:
(I)obserwacjailo±ciowa 12 ,wktórej„mierzy¢podpewnymwzgl¦dem”
mo»nab¦dzieprzedmioty,je±lipotrafimyimprzyporz¡dkowa¢
(II):
1.wzajemniejednoznacznie,
2.liczbyrzeczywiste,
3.wtakisposób,abyzestosunkówmi¦dzyliczbamimo»nabyło
wnosi¢oanalogicznychstosunkachzachodz¡cych(podtymwła-
±niewzgl¦dem)mi¦dzyodpowiednimiprzedmiotami(inaod-
wrót) 13 .
12 Czyka»daobserwacjailo±ciowajestjednocze±niepomiarem?Zdanie:„Ilo±ciow¡ob-
serwacj¦stanowipomiar”tegoniepotwierdza,cho¢czytaj¡cjepobie»niemo»namie¢
wra»enieuto»samieniailo±ciowejobserwacjiipomiaru.
13 Jesttowa»nawłasno±¢(oczymsi¦pó¹niejprzekonamy):zachodzeniestosunków
mi¦dzyprzedmiotamiimplikujezachodzenieodpowiednichstosunkówmi¦dzyliczbami,
którezostałyimprzyporz¡dkowaneprzypomiarzeinaodwrót.
 
KONCEPCAPOMIARUWEDŁUGKAZIMIERZAAJDUKIEWICZA5
WostatnimcytowanymzdaniuK.Ajdukiewiczstwierdza,»ewyszuka-
nieliczby,którajestprzyporz¡dkowanaprzedmiotowiprzezodpowiednio±¢
spełniaj¡c¡powy»szewarunki,nazywasi¦„pomiaremtegoprzedmiotupod
danymwzgl¦dem” 14 .
Drugiopispomiaru(zawartyw Propedeutycefilozofii )jestprzedstawiony
jeszczemniejteoretycznieni»pierwszy(z Logicznychpodstawnauczania ) 15 .
Podajeondwanajwa»niejszezabiegiprowadz¡cedoopisówilo±ciowych:
liczenieipomiar.Mamytuodpowied¹naproblempostawionywanalizie
pierwszejkoncepcjipomiaruK.Ajdukiewicza 16 .Obserwacjiilo±ciowychnie
uto»samiaontuzpomiarem,leczzabiegliczenia(b¦d¡cytak»eobserwacj¡
ilo±ciow¡)odró»niaodpomiaru.Okre±leniepomiaruAjdukiewiczpodaje
wsposóbpraktyczno–opisowy:
„Przezwykonaniepomiaruprzyporz¡dkowujesi¦przedmiotommierzo-
nympewneliczby,zwaneichmiarami,itowtakisposób,»ezestosunkówza-
chodz¡cychpomi¦dzytymiliczbamimo»emywnosi¢oodpowiednichstosun-
kachpomi¦dzyprzyporz¡dkowanymitymliczbomprzedmiotami”(K.Ajdu-
kiewicz, Propedeutyka... ,142).
Zauwa»my,»ewtymopisieautorniewprowadzau±ci±lenia:„pomiarpod
pewnymwzgl¦dem”,orazniemówi,»etoliczboweprzyporz¡dkowaniejest
wzajemniejednoznaczne.Przykładempodanympocytowanymopisiesuge-
ruje,»eprzyporz¡dkowanie,wktórymprzedmiotomprzyporz¡dkowujemy
ichmiary,powinnomie¢własno±¢addytywno±ci.
Wdrugiejcz¦±ciomawianegoopisuK.Ajdukiewiczwymieniaiuzasadnia
zaletypomiaruiopisuilo±ciowego.S¡onenast¦puj¡ce:
1.Mo»liwo±¢wykryciawielustosunkówistniej¡cychmi¦dzyprzedmio-
tamibezzbytecznychzabiegówmanipulacyjnychnatychprzedmiotach 17 .
14 Wpó¹niejszychpracachK.Ajdukiewiczrozdzieliłpomiarogólnyodwła±ciwego,
przezktóryb¦dzierozumiał:wyszukanieliczbyprzyporz¡dkowanejprzezpomiar.
15 WpierwszymzdaniuK.Ajdukiewiczmówiodwojakimrodzajuwynikówobserwacji
(jako±cioweiilo±ciowe),anieodwóchrodzajachsamejobserwacji,któr¡wpracy Logiczne
podstawynauczania dzielinajako±ciow¡iilo±ciow¡.
16 Patrzprzypis12.
17 „Pomiarsamwymagawprawdziepewnegozabiegumanipulacyjnego,gdygojed-
nakraznaprzedmiotachwykonamyinatejdrodzeprzyporz¡dkujemyimpewneliczby,
wystarczynamdlawykryciawielustosunkówmi¦dzytymiprzedmiotamibada¢tylko
stosunkipomi¦dzyprzyporz¡dkowanymiimliczbami,osobnezabiegimanipulacyjnedla
stwierdzeniatychstosunkówmi¦dzyprzedmiotamistaj¡si¦zbyteczne”(K.Ajdukiewicz,
Propedeutyka... ,142).
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin