Typy wizerunków marek w percepcji konsumentów.pdf

(618 KB) Pobierz
Typy_wizerunkow_marek_w_percepcji_konsumentow
KATOLICKI UNIWERSYTET LUBELSKI JANA PAWŁA II
WYDZIAŁ NAUK SPOŁECZNYCH
INSTYTUT PSYCHOLOGII
Marta Katarzyna Gajda
Nr albumu: 084033
TYPY WIZERUNKÓW MAREK W PERCEPCJI KONSUMENTÓW
Praca magisterska
napisana na seminarium
z psychologii zachowa ń konsumenckich
pod kierunkiem dr Olega Gorbaniuka
Lublin 2007
Spis tre ś ci
Abstrakt ........................................................................................................................... 4
Wst ę p................................................................................................................................ 5
I. Rozumienie i istota marki w psychologii i działaniach marketingowych .............. 8
1.1. Definicja marki i jej budowa .............................................................................. 8
1.2. Rola marki ............................................................................................................ 9
1.3. Wizerunek marki i terminy pokrewne............................................................. 10
1.3.1. Definicja wizerunku marki ........................................................................... 10
1.3.2. Funkcje symbolicznego wizerunku marki .................................................... 11
1.3.3. Marka jako wizja i toŜsamość....................................................................... 12
II. Podstawy teoretyczne bada ń symbolicznego wizerunku marki .......................... 14
2.1. Metafora jako ź ródło nowych znacze ń i poj ęć ................................................ 14
2.1.1. Pojęcie metafory ........................................................................................... 14
2.1.2. Rola metafory w psychologii ........................................................................ 15
2.1.3. Metafora w eksploracji pojęcia marki .......................................................... 17
2.2. Wizerunek marki w kategoriach spostrzegania społecznego ..................... 21
2.2.1. Teoria psychologii naiwnej (potocznej) Heidera.......................................... 21
2.2.2. Teoria narracji............................................................................................... 23
2.2.3. Ukryte teorie osobowości ............................................................................. 24
2.3. Znaczenie typu w psychologii osobowo ś ci człowieka...................................... 25
2.3.1. Definicja typu psychologicznego.................................................................. 25
2.3.2. Wybrane typologie psychologiczne.............................................................. 25
2.3.3. Badania typów osobowości człowieka metodą ilościowego pomiaru.......... 28
III. Przegl ą d bada ń symbolicznego wizerunku marki ........................................... 29
3.1. Badania podejmuj ą ce zagadnienie symbolicznej funkcji marki ................... 29
3.2. Badania jako ś ciowe typów symbolicznego wizerunku marki........................ 30
3.3. Koncepcja osobowo ś ci marki Jennifer Aaker................................................. 31
3.4. Zastosowanie kwestionariusza Aaker w ró Ŝ nych kulturach.......................... 32
3.5. Krytyka kwestionariusza Aaker....................................................................... 35
3.6. Wymiary postrzegania osobowo ś ci marki w oparciu o ś rednie wyniki
dla marek ................................................................................................................... 36
3.7. Badania porównuj ą ce osobowo ść marki i osobowo ść człowieka................... 36
2
IV. Metodologia bada ń własnych ................................................................................ 38
4.1. Główne zało Ŝ enia teoretyczne i problemy badawcze...................................... 38
4.2. Narz ę dzie badawcze........................................................................................... 39
4.2.1. Dobór marek ................................................................................................. 40
4.2.2. Dobór przymiotników................................................................................... 40
4.3. Strategia bada ń .................................................................................................. 41
4.4. Przebieg bada ń ................................................................................................... 42
4.5. Osoby badane ..................................................................................................... 42
V. Typy wizerunków marek w ś wietle bada ń własnych............................................ 43
5.1. Analiza wyników bada ń .................................................................................... 43
5.1.1. Wyznaczenie typów wizerunku marek ......................................................... 43
5.1.2. Charakterystyka typów wizerunku ze względu na rodzaj marek (symboliczne
vs. uŜytkowe) .......................................................................................................... 46
5.1.3. Typy wizerunków marek a poziom racjonalności i ryzyka zakupu.............. 48
5.1.4. Typy wizerunków marek a kategorie produktów ......................................... 49
5.1.5. Typy wizerunków a polski vs. zagraniczny rodowód marek........................ 49
5.1.6. Podsumowanie charakterystyki typów wizerunku marki ............................. 49
5.1.7. Wymiary postrzegania wizerunków marki ................................................... 51
5.2. Teoretyczne implikacje bada ń .......................................................................... 52
5.3. Praktyczne implikacje bada ń ........................................................................... 54
Zako ń czenie ................................................................................................................... 56
Bibliografia .................................................................................................................... 58
Spis tabel ....................................................................................................................... 62
Spis wykresów................................................................................................................63
Spis zał ą czników ........................................................................................................... 64
Zał ą czniki.......................................................................................................................65
3
Abstrakt
Kluczowym celem niniejszej pracy było ustalenie typologii wizerunków marki,
określonej na podstawie kombinacji cech, jakie markom moŜna przypisać. Badania
zostały przeprowadzone na grupie 325 osób w wieku 17 – 26 lat. Analiza wyników
6284 opisów 200 marek pozwoliła na wygenerowanie 8 typów, róŜniących się 14
cechami symbolicznego wizerunku marek, są to typ Sprawdzony, Szlachetny, Naiwny,
Artystyczny, Kompetentny, Egocentryczny, Ekstrawertyczny, Ekstrawagancki. Dla
wymiarów symbolicznego wizerunku marki po raz pierwszy opracowano normy
stenowe i tenowe umoŜliwiające umiejscowienie danej marki na tle marek
funkcjonujących na rynku i rozpoznawanych przez konsumentów.
4
Wst ę p
Niniejsza praca poświęcona jest zagadnieniu wizerunku marki, a jej głównym
celem jest ustalenie, w jakie typy układają się marki ze względu na cechy im
przypisywane.
Opisując markę naleŜy brać pod uwagę jej trzy główne składowe. Po pierwsze
jej fizyczny wygląd, po drugie wymiar funkcjonalny, i po trzecie wymiar
charakterologiczny (Plummer, 1984). Praca ta poświęcona jest właśnie temu trzeciemu
wymiarowi, czyli symbolicznemu wizerunku marki.
Markę moŜna więc, opisać ze względu na jej funkcję uŜytkową, ale takŜe
symboliczną. Istnienie symbolicznego wymiaru marki staje się niezwykle istotne dla
marketingu, gdyŜ wprowadza nową drogę do rozróŜniania marek. Obecny rynek,
zalany jest mnóstwem produktów o podobnych technicznych właściwościach i jakości
w związku z czym wyzwaniem jest rozróŜnianie podobnych produktów. Istotny staje
się takŜe fakt, Ŝe konsumenci traktują produkt jako symbol za pomocą, którego
wyraŜają siebie. Marka, aby stać się powszechnie znaną na rynku, musi być przez ludzi
zauwaŜana - na półkach sklepowych wystawach, w reklamach. Gdy ludzie
zaznajamiają się z marką, z jej produktami to oceniają ją poprzez przypisywanie jej
róŜnego rodzaju cech. Wśród przymiotników opisujących marki moŜna znaleźć i takie
wymiary, które wcześniej były uŜywane do opisu osobowości człowieka. Dzieje się
tak, gdyŜ ludzie w pewien sposób personifikują markę, nadając jej cechy
zarezerwowane dla ludzi np.: marka inteligentna, marka głupia, marka aktywna.
Istnienie symbolicznego wizerunku marki jest w związku z powyŜszym
zagadnieniem wartym uwagi. Wiele badań skupia się na zgłębianiu tego zjawiska,
szczególną uwagę poświecono ocenie osobowości marki postrzeganej przez
konsumenta. Pierwsze badania w tym kierunku prowadzono metodami jakościowymi.
Poprzez wykorzystywanie projekcji w zogniskowanych wywiadach grupowych lub
pogłębionych wywiadach indywidualnych, osoby badane miały za zadanie opisywać
markę tak jakby była osobą. Zaletą metody jakościowej jest dostarczenie duŜego
wglądu w postrzeganą przez konsumenta osobowość marki. Są one jednak niezwykle
czasochłonne i obejmują jedynie konkretne marki, o które pyta badacz. Natomiast
spostrzeŜenia konsumentów nie są stałe, zmienna jest takŜe liczba marek. Na rynku
wciąŜ pojawiają się nowe marki, a część starych marek odchodzi w zapomnienie (De
Chernatony, 2003).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin