Iwona_Maria_Musialik_-_Współczesne_przyczyny_dehumanizacji_procesu_kształcenia_głosu.pdf

(114 KB) Pobierz
Microsoft Word - 03 Musialik
Iwona Maria Musialik
Współczesneprzyczynydehumanizacjiprocesukształceniagłosu
PodejmującdzisiajpróbęrozwaŜaniaproblematykikształceniagłosu,przyjęłamdwapunkty
odniesienia.Pierwszyznichstanowiąwybranezagadnieniazobszarunaukiogłosie.UmoŜliwia
onafoniatrycznebadaniebudowyiczynnościnarządugłosu,mowyisłuchuorazzachodzącejw
nim patologii z wykorzystaniem coraz doskonalszej bazy technicznej. Drugim punktem
odniesieniajestprzyjętapowszechniedefinicjakształceniaijejbezpośrednizwiązekzistotnądla
tematurozwaŜańproblematykąpedagogikiwokalnej,impostacjiiemisjigłosu.
RóŜnorodnośćformpracy,bogatedoświadczeniepedagogiczne,czywreszcieprowadzone
bezustannieeksperymentynadgłosemsygnalizują,iŜkoniecznejestprecyzyjnedefiniowanie
zjawiskzachodzącychwtejdziedzinie,abykształceniemogłosłuŜyćszerokorozumianemu
rozwojowiosobowościartystyśpiewaka,aktoraikaŜdego,ktoposługujesięgłosemzawodowe,
Obserwujemy,iŜobecniebardzoszybkozmieniająsięoczekiwaniaiwymaganiawodniesieniu
do elektów kształcenia głosu. Precyzują się poglądy na temat technik śpiewu solowego,
podporządkowanychwymaganiomestetycznymstawianymwprzypadkukonkretnegostylu,
kierunkumuzycznegojakrównieŜindywidualnościtwórczejkompozytora(np.wewspółczesnym
wykonawstwiemuzykidawnejczytezwtechnikachwykonawczychmuzykiXXwiekuod„Pierrot
Lunaire"op.21A.Schönbergapocząwszy).JednocześnieciągleŜywaidynamicznawewnętrznie
pozostajekonwencjateatruoperowego. 1 Wkonsekwencjitychuwarunkowańśpiewaksolista
musisprostaćwysokimiwszechstronnymwymaganiom.Dajesięrównocześniezaobserwować
odmiennepodejściedoformy,treściiestetykiprzekazuartystycznego,wktórymemocja
determinujepraceśpiewakalubaktoraistajesiędominującymśrodkiemjegokomunikacjiz
widzemisłuchaczem.
Istnieje w tym wypadku niebezpieczeństwo podporządkowywania głosu wymaganiom
sprzecznymzjegofizjologicznymipredyspozycjami. 2
Praktyka wykonawcza i pedagogiczna od dawna wchodziła we wszystkie obszary
wykorzystywaniaikształceniagłosu.Samaparatgłosowynaprzestrzeniwiekówpoddawanybył
wszelkimmoŜliwym,najbardziejwyrafinowanymwymogom,którympotrafiłsprostaćdzięki
indywidualnym, wybitnym zdolnościom śpiewaków i aktorów lub dzięki długotrwałemu
procesowikształceniazawodowegoiartystycznego. 3
Współczesnanaukakierujeswojebadaniawstronęfizjologiiipatologii,słuŜącspecjalistyczną
diagnostykąibudującpodstawypoprawnegoiefektywnegokształcenia. 4 Dzisiejszewynikibadań
naukowychpotwierdzająwwiększościprawidłowośćprzyjmowanychwpraktycezałoŜeń
metodycznychorazwzorcówpracynadgłosem. 5 PozwalająznaleźćpunktyintegracjiróŜnych
technikgłosowychidająpodstawędorozwiązywaniakonkretnychproblemówwystępującychw
kształceniugłosu(np.opanowanieumiejętnościłączeniamowyiśpiewuwpracyśpiewakai
aktora). 6 BadaniazzakresufoniatriiibiofizykistwarzająmoŜliwośćprojekcjidoświadczeń
wybitniespecjalistycznych(np.śpiewusolowego)naszerokorozumianyobszarkształceniagłosu.
WynikitychbadańmoŜemywykorzystaćwpracynadgłosamiprzeciętniepredysponowanymi,
naraŜonyminachorobyzawodoweprzezcodzienneprzeciąŜeniaaparatugłosowego.Problemyte
1 Por.B.Horowicz,Teatroperowy,PaństwowyInstytutWydawniczy,Warszawa1963,s.159196.
2 Por.F.Husler,Y.RoddMarling,SingingthePhysicalNatureoftheVocalOrgan,HutchinsonofLondon1989,s.
89—93.
3 S.A.Sanford,Seventeen;eighteenthCenturyStyleandTechnique,tłum.polskie:C.Zych,Stylitechnikawokalnaw
XVIIXVIIIw.,„Canor"1994,nr37.
4 Por.F.Husler,Y.RoddMarling,j.w.,s.1565.
5
Por.B.White,SingingTechniquesandVocalPedagogy,GarlandPublishing,Inc.NewYorkLondon1989,s.107.
6 Por.F.Husler,Y.RoddMarling,j.w.,s.106122.
5004126.001.png
dotycząnauczycieli,lektorów,spikerówradiowychitelewizyjnych. 7 Znajdujemyuzasadnienie
naukowedlastosowanychpowszechniewkształceniugłosuelementówTechnikiAlexandra,
Yogi,TaiChi.PracępedagogicznąmoŜemyzatemświadomieukierunkowaćnaeliminowanie
czynników destrukcyjnie działających na procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie
człowiekainaintegracjęosobowościkształcącegogłos. 8 Szczególnieinteresującewydajesię
odczytywanie w świetlebadańnaukowychrzeczywistegoipełnegoznaczeniaprzekazów
pedagogicznych,ujmowanychdotejporywformęporównańobrazowych,np.„appoggiarealla
testa". 9 Niewymagaspecjalnegopodkreśleniafakt,Ŝewynikibadańnaukowychstanowiły
zawszepodstawęhigienygłosu,naktórejbazujeszerokorozumianyprocesjegokształcenia. 10
Spotykamysięjednakzopiniami,Ŝewpraktycepedagogicznejwnikliwaanalizanaukowanie
znajdujebezpośredniegoodniesieniaiwtymznaczeniuprowadzidodehumanizacjiprocesu
kształceniagłosu. 11
Wartościhumanistycznestanowiąbezpośredniootreściwspółcześnieprzyjętejdefinicji
kształcenia.Mamyzatempodstawę,abystwierdzić,iŜkształceniemgłosunazywaćbędziemy
ogółczynnikówiprocesówumoŜliwiającychpoznaniefizjologiigłosuimoŜliwościjego
kształtowania,atakŜeosiąganiewszechstronnegorozwojuwzakresiesprawnościtechniczneji
świadomościartystycznejorazbudzeniezdolnościizainteresowańwodniesieniudopracy
głosem. 12
Czynnikiwarunkująceprawidłowyrozwójgłosuosobykształcącejsięto:
•naturalnepredyspozycjegłosowe,
•szczególnezainteresowanieimotywacjadokształceniagłosu,
•ogólnagotowośćdozdobywaniaipogłębianiawiedzywjaknajszerszymzakresie.
Pedagogwinienodznaczaćsię:
•rzetelnąipotwierdzonądoświadczeniemartystycznymwiedząogłosie,
•doskonałymsłuchemfunkcjonalnym,umoŜliwiającymrozpoznawaniesposobu
funkcjonowaniaaparatugłosowegonapodstawiebrzmieniagłosu,
•twórcząosobowościąizamiłowaniemdopracypedagogicznej.
Doprocesówwarunkującychprawidłowyprzebiegkształceniagłosuzaliczymy:
•fizjologięrozwojugłosu,zeszczególnymuwzględnieniemrozwojugłosudziecka,okresu
mutacjiorazstarzeniasięgłosu,
•rozwijaniezainteresowańimotywacjidopracynadgłosemzestronykształcącegosię,
•konfrontowanienabywanychumiejętnościzpowszechnieuznanąwiedzązzakresunauki
ogłosieorazróŜnymitendencjamiwykonawczymiiestetycznymi.
WprocesiekształcenianaleŜyuwzględnićrównieŜwysokistopieńintegracjifizjologicznychi
psychologicznychuwarunkowańprocesupowstawaniagłosu.
Uczeńpowinienbyćzawszepodmiotemkształcenia,ajegogłosstawaćsięinstrumentem
komunikacjiintelektualnoemocjonalnej,artystycznejitwórczej.
Szczególnewymaganiapostawionesąprzedpedagogiemodpowiedzialnymzasytuację,w
którejuczeńpoznajeswójgłosjakoinstrument,odczuwawyzwolenienaturalnegoprocesu
oddychania,podparcieoddechowe,pracęnarządówartykulacyjnychiprzestrzenierezonacyjne,
doświadczawewnętrznychzaleŜnościzachodzącychpomiędzytymiczynnościami,odkrywa
moŜliwośćbudowaniaiposzukiwaniagłosu.Podkontroląpedagogaanalizujepopełnianeprzez
siebiebłędy,nabierapewnościiwiarywswojąsamodzielność.Uwalniasięodobawprzed
7 Por.F.Husler,Y.RoddMarling,j.w.,s.9597.
8
Por.B.White,j.w.,s.309313.
9
Por.B.White,j.w.,s.107.
10 Por.Higienagłosuśpiewaczego,red.naczelnyJ.Krassowski,WydawnictwoAkademiiMuzycznej,Gdańsk1990;M.
Łączkowska, Wprowadzenie do anatomii, fizjologii i patologii narządu głosu, mowy i słuchu, Wydawnictwo
UniwersytetuM.CurieSkłodowskiej,Lublin1983.
11 Por.B.White,j.w.,PrefacetotheGarlandEdition.
12 Por.EncyklopediaPopularna,PaństwoweWydawnictwoNaukowe,Warszawa1994.
5004126.002.png
wszelkiego rodzaju presją zewnętrzną, bezwzględnie podporządkowującą jego naturalne
predyspozycje określonym wymogom estetycznym lub wykonawczym. Proces kształcenia
podporządkowujesięzatemmoŜliwościomfizjologicznymgłosu.Odstępstwoodtejzasady
prowadzidozadaniagwałtunaturzeorazgłosowikształcącejsięosoby. 13
PodsumowującpowyŜszerozwaŜanianaleŜystwierdzić,iŜniebezpieczeństwodehumanizacji
procesukształceniagłosumoŜewynikaćjedyniezbrakuświadomościpodstawowychzasad
kształceniainieprzestrzeganiaichwpracynadgłosem.Zdarzasię,iŜnastawienienaściśle
określonelubszybkieefektykształcenia,bezznajomościprzebiegucałegoprocesurozwoju
głosu,rujnujegłosbezpowrotnie.
BadanianaukowezcałąpewnościąsłuŜądydaktyce.Wzbogacającbezustannienasząwiedzęo
głosieimoŜliwościachjegorozwojuukierunkowująnaswpracypedagogicznej.UmoŜliwiają
weryfikacjępostępowaniametodycznegowzakresieprzyjętychsystemówimetodkształcenia.
Dając pełniejszy i szerszy obraz fizjologii głosu stanowią płaszczyznę obiektywnego
rozpoznawaniaróŜnorodnychzjawiskzachodzącychwprocesierozwojugłosu.Sygnalizują
ponadto konieczność otwartego dyskutowania nad problemami kształcenia głosu, których
poznanieprzerastadziśmoŜliwościjednejosoby,anawetzespołuludzi,specjalizującychsięw
określonejproblematycenaukowej.Szczególniecennepodczastakichdyskusjimogąbyćsugestie
doświadczonychpedagogów,wskazującekonkretnepotrzebydydaktykiwzakresiekontaktówz
nauką. Musimy pamiętać, Ŝe podstawy naukowe czynią wiedzę o głosie przystępniejszą
szerszemugronuodbiorcówidająszansępopularyzacjitejwiedzy. 14 15 16 17
NiezmienniewaŜnąpozostajenatomiastwsamymkształceniurolapedagoga,którybędąc
odpowiedzialnymzadoskonałyznaturyinstrument,jakimjestgłos,moŜepomócuczniowiw
znalezieniumotywacjidopracyiwzbudzićwniminstynktposzukiwaniamoŜliwościswojego
głosu.Mistrzwskazujeuczniowi,jakmakochaćsiebie,swójwarsztat,rozwijaćwraŜliwośći
pracowaćnadkształtowaniemtwórczejosobowości.Jesttoichwzajemneobdarowywaniesię,
którympoprzezsłowoimuzykęmogądzielićsięzewszystkimi.
NiewielkaliczbapublikacjizzakresukształceniagłosudostępnawPolscezachęcado
popularyzacjiwiedzyztejdziedziny,szczególniewśrodowiskachakademiimuzycznych,szkół
teatralnychipedagogicznych,kształcącychprzyszłychdyrygentówzespołówśpiewaczych,
aktorów i nauczycieli. Realizowanie programu przedmiotu: emisja głosu, na wydziałach
wychowania muzycznego, czy na wydziale aktorskim wprowadza studenta zaledwie w
elementarnezagadnieniawiedzyogłosie,niedającstudentowigwarancjidalszegorozwoju.
(Jedyniestudianakierunkuśpiewusolowegowakademiimuzycznejstwarzająszansęlepszego
przyswojeniawiedzypraktycznejiteoretycznejztegozakresu.)PrzypowaŜnychobciąŜeniach
głosuwystępującychwpracyzawodowejkoniecznejestjaknajszerszewprowadzeniestudentaw
13 TorzeczywistezagroŜeniepotwierdzająfaktyhistoryczne.Drastycznymprzykładempozostanienazawszekastracja9
10letnich chłopców przeprowadzana dla zaspokojenia określonych oczekiwań muzycznoestetycznych
zachodnioeuropejskiegospołeczeństwawXVIIXVIIIw.
14 Por.A.Łączkowski,Znaczeniebadanianasadynarządugłosowegoczłowieka,KatedraFoniatriiAkademiiMuzycznej
im.Fr.ChopinawWarszawie,1994.Pracadoktorska.
15 A.SzeptyckaAdamus,AnalizakorelacjiaerodynamikioddychaniainatęŜenia głosu,KatedraFoniatriiAkademii
Muzycznejim.Fr.ChopinawWarszawie1981.Pracadoktorska.
16
Z.Pawłowski,Z.Kraska,Holograficznebadaniadrgańnasadywokalistów.Sprawozdaniezpracypt.Holograficzne
badaniadrgańnasadywokalistów.Sprawozdaniezpracypt.Holograficznebadaniamechanizmówpowstawania
głosuwwarunkachfizjologicznychipatologicznych.EtapV,1990.ProblemCPBR.11.9,I.B.I.PAN.
17 Z.Pawłowski,M.śółtowski,Opracowanieiwykonaniewziernikakrtaniowegodookreślaniadługościiszerokościstrun
głosowych. Sprawozdanie z pracy pt. Holograficzne badania mechanizmów powstawania głosu w warunkach
fizjologicznychipatologicznych.EtapIV,1990.ProblemCPBR.11.9,1.I.B.I.B.PAN.
5004126.003.png
problematykęwiedzyogłosie.Otwieramuonoperspektywysamodzielnejpracywtymkierunku.
Budowaniepełnejświadomościgłosu,jakoindywidualnegoiniepowtarzalnegoinstrumentu,daje
kształcącemusięmoŜliwośćkrytycznegoprzyjmowaniastawianychwobecniegowymagań
wykonawczychiestetycznych.
5004126.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin