Porady - Jak sprawdzić samochód.txt

(11 KB) Pobierz
Pr�bna jazda
Ryzyko zakupu u�ywanego auta mo�na zmniejszy� dokonuj�c pr�by drogowej. Poni�sza lista powinna by� pomocna przy wykrywaniu ewentualnych usterek w samochodzie.

 SILNIK
Zimny silnik powinien od razu "zapali�" i r�wno pracowa�. Je�eli rozgrzany silnik ga�nie lub nieprawid�owo reaguje na ruchy peda�u gazu, nale�y mniema�, �e niesprawny jest ga�nik, wtrysk lub zap�on. Metaliczne skutki (uderzenia) przy du�ym przyspieszeniu wskazuj� na zbyt du�e luzy w uk�adzie korbowo-t�okowym. Oznacza to, �e silnik nadaje si� do remontu. Je�li przy zdejmowaniu nogi z peda�u gazu silnik wydaje g�o�ny "ryk", to przyczyn� jest prawie zawsze nieszczelno�� uk�adu wydechowego. Je�eli silnik jest sprawny, samoch�d powinien na prostej drodze rozwin�� bez problemu podan� przez producenta maksymaln� pr�dko��, z tym �e tego rodzaju pr�by nie mo�na prowadzi� na drogach publicznych.

 

Zu�ycie oleju
Je�eli podczas pracy silnika przy dodaniu "gazu" z rury wydechowej wydobywa si� g�sty niebieski dym, znaczy to, �e zu�yte s� prowadnice trzonk�w zawor�w lub pier�cienie t�okowe. Staje si� to przyczyn� du�ego zu�ycia oleju. Innymi s�owy, silnik nadaje si� wtedy tylko do remontu.

 

Skrzynia bieg�w
Skrzynia bieg�w musi dzia�a� lekko i dok�adnie. Biegi powinny wchodzi� precyzyjnie. Je�li podczas jazdy s�ycha� "wycie", znaczy to, �e uszkodzone s� ko�a z�bate. Zu�yte pier�cienie synchronizatora �atwo rozpozna� po odg�osach  "drapania" podczas szybkiej zmiany bieg�w. Nie mo�na zapomnie� o sprawdzeniu biegu wstecznego.

 

Podwozie
Stuki na nier�wnej drodze s� powodowane najcz�ciej przez luzy w zawieszeniu k� lub niesprawne amortyzatory. Je�eli amortyzatory s� sprawne, samoch�d nawet na ostrych zakr�tach nie powinien  wykazywa� tendencji do odrywania k� wewn�trznych od pod�o�a (przy skr�cie w lewo s� to ko�a z lewej strony pojazdu, a szczeg�lnie tylne). Przy ko�ach skierowanych na wprost, luzy kierownicy nie powinny przekracza� 15 stopni.

 

Hamulce
Nie mog� "bra�" nier�wno i wydawa� metalicznych odg�os�w. Je�eli po kilkakrotnym naci�ni�ciu na peda� hamulca peda� "ro�nie", to w uk�adzie hamulcowym znajduje si� powietrze. Pompa hamulcowa jest uszkodzona, je�eli peda� hamulca przy d�u�szym hamowaniu obni�a si� a� do pod�ogi.

 

Przeguby
W samochodach z nap�dem na przednie ko�a stuki wydobywaj�ce si� podczas zmiany przyspieszenia �wiadcz� o zu�ytych przegubach. Mo�na je te� sprawdzi� skr�caj�c mocno ko�a i mocno przyspieszaj�c. Je�eli s�ycha� terkotanie, znaczy to, �e przeguby s� zu�yte i trzeba je wymieni�. Najlepiej jednak tego rodzaju pr�b� powierzy� rzeczoznawcom.

SPRAWD� KAROSERJ�

Przed zakupem u�ywanego samochodu warto przyjrze� si� dok�adnie jego karoserii. Nawet pobie�ne ogl�dziny mog� zdemaskowa� auto po wypadku lub mocno skorodowane. Oto kilka wskaz�wek.

Widoczne rdzawe miejsca na karoserii wskazuj� na niedostateczn� konserwacj� i og�lnie z�y stan pojaz-
du. Szczeg�lnie niebezpieczna jest rdza na progach, pod�u�nicach, nadkolach, zagi�ciach zderzak�w i na spodzie drzwi. Korozja atakuje tak�e miejsca ukryte pod listwami ozdobnymi, pod wyk�adzin� pod�ogow� i w baga�niku. Bez wi�kszego znaczenia s� natomiast drobne odbicia lakieru w miejscach po uderzeniu kamienia.

Konserwacja podwozia
Warstwa konserwuj�ca powinna by� regularnie odnawiana i absolutnie nie mo�e przykrywa� rdzy lub uszkodze� podwozia. Podejrzana jest �wie�a warstwa �rodka konserwuj�cego we wzgl�dnie starych samochodach - cz�sto przykrywa ona miejsca zaatakowane przez korozj�. Konserwacja trudno dost�pnych miejsc karoserii powinna by� przeprowadzana w nowym samochodzie przez specjalistyczny zak�ad. Konserwacja tych miejsc przeprowadzona po kilku latach u�ytkowania pojazdu w zasadzie nie odnosi skutku.

Wypadek
Cechy charakterystyczne aut po wypadku - nowy lakier przy relatywnie ma�ym przebiegu (r�nice w odcieniu lakieru lub �lady na uszczelkach gumowych), �le dopasowane drzwi i pokrywy, dodatkowe spawy na cz�ciach no�nych karoserii i w dnie baga�nika, r�ny stopie� zu�ycia zderzak�w lub nier�wnomiernie zu�yte opony. W razie w�tpliwo�ci warto zasi�gn�� opinii rzeczoznawcy.

Nieszczelno��
Warto j� sprawdzi� korzystaj�c z myjni - mo�e si� zdarzy�, �e �lady wody pozostan� we  wn�trzu samochodu lub baga�nika, nale�y zajrze� pod wycieraczki pod�ogowe. Sprawdzi�, czy �lady wilgoci wyst�puj� wewn�trz obudowy �wiate�, czy uszczelki wok� szyb nie przepuszczaj� wody (mog� by� pop�kane), czy otwarte s� rowki odprowadzaj�ce wod� (drzwi, rozsuwany dach).

Silnik
Wymieniane elementy silnika lub skrzyni bieg�w pozwalaj� przypuszcza�, �e samoch�d ma du�y przebieg. �wiadczy� o tym mog� tak�e �lady zadrapa� wycieraczek na przedniej szybie, zu�yte pokrycia gumowe na peda�ach, wys�u�one pokrycie kierownicy i tapicerka fotela kierowcy.

Ogrzewanie
Sprawdzi� szczelno�� wymiennik�w ciep�a i przewod�w doprowadzaj�cych wod�. Nieszczelno�ci mo�na rozpozna� po wapiennych osadach. Skontrolowa� dzia�anie ogrzewania wn�trza. Nat�enie zapachu przy w��czonym ogrzewaniu powinno by� nieznaczne.

Akumulator
�ywotno�� akumulatora wynosi od 2 do 6 lat. Jego wierzch nie powinien mie� rys ani zniekszta�ce�. Bieguny powinny by� nat�uszczone.

JAK SPRAWDZI� SILNIK
Sprawdzenie stanu technicznego samochodu przed zakupem jest czynno�ci� konieczn�. Stopie� zu�ycia poszczeg�lnych element�w nie musi wynika� z przebiegu widniej�cego na liczniku kilometr�w. Niew�a�ciwa eksploatacja auta przyspiesza zu�ycie cz�ci, kt�re nabywca b�dzie musia� wymieni� w bliskiej przysz�o�ci. Dzi� rzeczoznawcy radz�, jak samemu sprawdzi� silnik.

Silnik powinien by� czysty. Brudna i pokryta olejem komora silnika wskazuje na nieszczelno�ci i brak nale�ytej konserwacji. Zawsze warto sprawdzi�, czy z silnika nie wycieka od spodu olej. Umycie silnika na kr�tko przed kontrol� zaciera jednak ewentualne �lady.

Diagram spr�ania
Diagram nale�y sporz�dzi� w obecno�ci kupuj�cego i przy gor�cym silniku - inaczej �atwo go sfa�szowa�. Spr�anie jest prawid�owe, gdy diagram wykazuje odpowiednie warto�ci i r�wne dla wszystkich cylindr�w. Warto�ci por�wnawcze mo�na uzyska� w zak�adzie specjalistycznym.

Zatarcie
Opi�ki metalu w oleju silnikowym (sprawdzi� na bagnecie) wskazuj� na zatarcie �o�yska. Je�li, przy w��czonym silniku, z wlewu oleju (zdj�� zakr�tk�) wydobywaj� si� gazy, znaczy to najcz�ciej, �e uszkodzone s� pier�cienie. G�o�ne stukanie to dow�d, �e silnik jest ca�kowicie zu�yty. Kropelki wody w oleju (sprawdzi� na bagnecie) �wiadcz� o uszkodzeniu g�owicy cylindr�w.

Uk�ad wydechowy
Jest szczelny, je�li po zatkaniu rury wydechowej pracuj�cy na ja�owym biegu silnik ga�nie. Nale�y zwr�ci� uwag�, czy zamocowanie uk�adu jest nie naruszone. Je�li zamontowany jest katalizator - sprawdzi�, czy nie ma uszkodze�.

Ch�odzenie
Ciecz ch�odz�ca nie mo�e by� ani zaolejona, ani rdzawa. Zwr�ci� uwag� na szczelno�� ch�odnicy i przewod�w doprowadzaj�cych wod� (bia�e �lady wapienne). Je�li przy w��czonym silniku woda w ch�odnicy bulgocze, uszkdzona jest uszczelka g�owicy cylindr�w.

Sprz�g�o
Sprz�g�o roz��cza nieprawid�owo, je�li podczas "wrzucania" biegu przy w��czonym silniku s�ycha� zgrzyty. Opr�cz tego sprz�g�o nie powinno "rwa�".

Wa�y nap�dowe
Sprawdzi� luzy poprzez kilkakrotne obracanie w prawo i lewo. Dopuszczalne s� tylko bardzo nieznaczne luzy. Skontrolowa� szczelno�� pier�cieni.

Zawiesznie k�
Elementy zawieszania nie mog� by� odkszta�cone. Nier�wnomiernie "zjechane" opony dowodz� z�ej geometrii k�.

Amortyzatory
Wilgo� na rurze amortyzatora �wiadczy o jego zu�yciu. Stan tego urz�dzenia najlepiej sprawdzi�, naciskaj�c w jednym miejscu mocno karoseri� i szybko j� puszczaj�c. Przy powrocie do poprzedniego po�o�enia nie powinna zako�ysa� si� wi�cej ni� trzy razy. Jeszcze lepiej jest sporz�dzi� odpowiedni diagram, przy pomocy specjalistycznego urz�dzenia.

Hamulce
Ok�adziny klock�w powinny mie� grubo�� co najmniej 4 mm. Sprawdzi�, czy nie ma rdzy na przewodach hamulcowych.


Niewielu klient�w komis�w samochodowych wie, �e auto, kt�re zepsuje si� na drugi dzie� po zakupie, mo�na reklamowa�. Odpowiedzialno�� sprzedawcy u�ywanych towar�w jest niemal taka sama, jak nowych.

 

- Mieli�my zg�oszenia od os�b, kt�re kupi�y auto po wypadku jako bezwypadkowe, z przekr�conym licznikiem kilometr�w, z zastawem bankowym - wylicza Ma�gorzata Rothert, miejski rzecznik konsument�w z Warszawy - Wszystkie te sytuacje daj� podstawy do roszcze� klienta w stosunku do sprzedawcy. Sprzedawca jest zobowi�zany do naprawy, wymiany, albo Fot. Wojciech Ko�atek odst�pienia od umowy, czyli zwrotu pieni�dzy. Klient mo�e dochodzi� swoich roszcze� tak�e na drodze s�dowej.

 

U�ywany niezgodny z umow�

 

Ustawa sprzeda�y konsumenckiej z 2002 r. (wesz�a w �ycie w styczniu 2003 r.) zak�ada odpowiedzialno�� sprzedawcy za sprzedany towar, tak�e u�ywany. Dotyczy to r�wnie� samochod�w, bo to tak�e jest towar konsumpcyjny. Sprzedawca musi by� przedsi�biorc�, czyli samoch�d powinien by� kupiony �na faktur�, a nie na podstawie umowy cywilno-prawnej z osob� prywatn�. Nabywca za� powinien by� osob� fizyczn� a kupiony samoch�d nie mo�e by� wykorzystywany do dzia�alno�ci zawodowej lub gospodarczej.

 

Sprzedawca powinien dok�adnie poinformowa� kupuj�cego o wszystkich cechach auta, a wi�c tak�e o istniej�cych usterkach. Musi tak�e umo�liwi� dok�adne obejrzenie i sprawdzenie samochodu

- Nie znaczy to jednak, �e klient powinien np. jecha� do specjalistycznego warsztatu na przegl�d samochodu - m�wi Ma�gorzata Rothert - Wystarczy jak obejrzy pojazd w miejscu sprzeda�y.

Ustawa pos�uguje si� terminem niezgodno�ci z umow� - towar jest zgodny z umow�, je�li nadaje si� do cel�w, do jakich jest zwykle u�ywany, a jego w�a�ciwo�ci odpowiadaj� w�a�ciwo�ciom cechuj�cym ten towar. Innymi s�owy, samoch�d jest zgodny z umow�, je�li jest sprawny i nie ma usterek. Je�li sprzedawca poinformowa� kupuj�cego o istniej�cych wadach, to za nie ju� nie odpowiada. Auto, kt�re zepsu�o si� po kupnie (ocz...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin