Moduł 4.pdf
(
586 KB
)
Pobierz
Pediatria
Pediatria
Pediatria
Wstęp
1. Opieka nad dzieckiem
2. Szczepieniaochronne
2.1. Przeciwwskazania do szczepień
3. Wybrane aspekty pediatrycznej opieki środowiskowej
3.1. Patronaże
4. Opieka nad dzieckiem chorym
5. Pomocspołeczna
5.1.Struktura organizacyjna pomocy społecznej
Wstęp
W ostatnich latach zakres terminu „pediatria” wyraźnie się rozszerzył. Obecnie,
oprócz perinatologii czy medycyny okresu dojrzewania, obejmuje on również
rozmaite zagadnienia dotyczące ochrony zdrowia, wczesnego rozpoznawania
różnych schorzeń, wykrywanych dzięki systematycznie prowadzonym badaniom
przeglądowym, przesiewowym, pogłębionym badaniom masowym, zwanym bilansem
zdrowia oraz zapobieganie tym schorzeniom. Za ważne uznaje się w pediatrii także
wzajemne powiązania między różnymi aspektami opieki zdrowotnej nad dziećmi:
ekonomicznymi, socjologicznymi, politycznymi i innymi. Pediatria zatem zajmuje się
nie tylko opisem chorób, ich patogenezą, symptomatologią, leczeniem. Ocenia także
normy wzrastania i rozwoju, standardy żywienia, prowadzi politykę szczepień,
prewencję chorób dziedzicznych, wad wrodzonych, zajmuje się wypadkami, a także
zabezpieczeniem higieny środowiska i zdrowiem psychicznym. Pediatria zajmuje się
również instytucjami wychowania zbiorowego dzieci, takimi jak żłobki, przedszkola
oraz szkoły. Do realizacji tak skonstruowanego programu działań nie wystarcza
oczywiście sam udział pediatrów — nieodzowna jest integracja z innymi
specjalnościami, a także instytucjami komunalnymi, zdrowia publicznego i innymi.
1
Pediatria
1. Opieka nad dzieckiem
Rozwój dziecka przebiega płynnie, jednak do celów dydaktycznych i organizacyjnych
niezbędne jest zdefiniowanie poszczególnych grup wiekowych:
1) noworodek — do 1 miesiąca życia,
2) niemowlę — od 1 m.ż do ukończenia 1 r.ż.,
3) wczesne dzieciństwo (wiek przedszkolny) — 2–5 r.ż.,
4) późne dzieciństwo (wiek szkolny) — 6–12 r.ż.,
5) wiek dojrzewania — 13–18 r.ż.
W działalności profilaktycznej wobec dzieci i młodzieży wyróżnia się następujące
postępowania:
1) profilaktykę pierwotną — optymalne oddziaływanie biologiczne na zdrowe
dziecko, realizowane między innymi przez nadzorowanie właściwego żywienia,
kontrolowanie fizycznego i psychicznego rozwoju dziecka, zapobieganie
chorobom zakaźnym przez szczepienia ochronne, zapobieganie wadom zgryzu
i próchnicy,
2) profilaktykę wtórną — zapobieganie klinicznemu ujawnianiu się choroby (np.
badanie przesiewowe noworodków w celu wykrywania fenyloketonurii
i wczesnego zastosowania diety eliminacyjnej),
3) profilaktykę trzeciorzędową — zapewniającą wczesne leczenie i rehabilitację
dziecka z wadą wrodzoną lub chorobą przewlekłą, co może niekiedy zapewnić
powrót do zdrowia lub zahamować rozwój choroby czy inwalidztwa.
Zasadnicze znaczenie dla prowadzenia działań profilaktycznych ma wczesne
wykrywanie zagrożeń zdrowotnych populacji. Celowi temu służą badania
przeglądowe, przesiewowe i okresowe pogłębione badania masowe, zwane
bilansami zdrowia.
Pozytywne mierniki oceny stanu zdrowia dzieci i młodzieży powinny znaleźć należne
im miejsce w działalności lekarskiej, aby w pełni obiektywnie móc ocenić rozwój
dziecka i jego wydolność fizyczną, będącą wyrazem adaptacji do zmieniającego się
2
Pediatria
środowiska. Pośród metod oceniających rozwój fizyczny najczęściej stosuje się:
tabele norm (biologiczne układy odniesienia), siatki centylowe, wskaźniki proporcji,
morfogramy, ocenę wieku biologicznego.
Przesiewowe i masowe badania przeglądowe (
screening
) polegają na stosowaniu
prostych, operatywnych testów, mających na celu wstępne wykrywanie w populacji
dziecięcej osób dotkniętych określoną chorobą lub wadą lub też w większym stopniu
narażonych na zachorowanie.
W praktyce stosuje się kilka form badań przesiewowych:
1) przesiew masowy, powszechny, populacyjny — działanie diagnostyczne
zmierzające do ujawnienia określonej choroby; badanie obejmuje całą populację
na danym terenie lub w określonym przedziale wiekowym (np. badanie ostrości
wzroku),
2) przesiew wybiórczy — obejmuje wybrane grupy dzieci o szczególnym stopniu
narażenia (np. badanie stężenia glukozy we krwi osób zagrożonych
zachorowaniem na cukrzycę),
3) przesiew wielokierunkowy, wielofazowy — równoczesne stosowanie kilku testów
wykonanych przez ten sam zespół w dużych populacjach; przesiew obejmuje
kilka bezpośrednio po sobie następujących etapów selekcji, doprowadzających
do rozpoznania schorzenia.
Niezależnie od badań przesiewowych prowadzi się powszechne, pogłębione badania
lekarskie, tzw. bilanse zdrowia, pozwalające na ocenę potrzeb zdrowotnych dziecka.
Dotyczą one sześciu roczników populacji dziecięco-młodzieżowej:
1) 0 bilans — w pierwszym tygodniu życia dziecka,
2) I bilans — w 2 roku życia,
3) II bilans — w 4 roku życia,
4) III bilans — w 6 roku życia,
5) IV bilans — w 10 roku życia,
6) V bilans — w 14 roku życia,
7) VI bilans — w 18 roku życia.
3
Pediatria
Badania te zostały wprowadzone w drugiej połowie lat siedemdziesiątych przez
MZiOS, a zainicjowane przez Instytut Matki i Dziecka. Mają one na celu zarówno
indywidualną ocenę somatycznego stanu zdrowia dziecka, jak i ocenę zdrowotności
określonej populacji dziecięcej. Instrukcje bilansowe są odpowiednio ukierunkowane.
Bilans 0 podsumowuje przebieg ciąży i porodu, ocenia stan noworodka po urodzeniu,
analizuje wyniki testów przesiewowych, badań laboratoryjnych, ustala wskazania do
dalszej opieki medycznej.
Bilans 2 i 4 roku życia ocenia stan zdrowia oraz poziom rozwoju fizycznego
i psychoruchowego dziecka, wykrywa potencjalne odchylenia czy wady rozwojowe,
które ujawniły się dopiero w okresie poniemowlęcym. Planuje leczenie czy
rehabilitację zaburzeń.
Bilans sześciolatka ocenia stan zdrowia i rozwój dziecka z punktu widzenia jego
gotowości szkolnej.
Bilans dziesięciolatka, poza oceną rozwoju fizycznego, bada czy nastąpiły jakieś
negatywne zmiany w czasie pierwszych lat nauki.
Bilans czternasto- i osiemastolatka ocenia przebieg dojrzałości płciowej i wydaje
orzeczenie pod kątem dalszego kształcenia czy wyboru zawodu.
4
Pediatria
2. Szczepienia ochronne
Uodpornienie czynne, tj. szczepienie, polega na podaniu człowiekowi drogą
pozajelitową, doustnie lub donosowo szczepionki. Szczepionką nazywa się preparat
zawierający antygen (antygeny) drobnoustroju, który po podaniu powoduje powstanie
swoistej odpowiedzi immunologicznej, chroniącej przed zakażeniem danym
mikroorganizmem. Zazwyczaj odpowiedź ta utrzymuje się przez długi czas, który
można przedłużyć podając dawki przypominające szczepionki.
Powyższe postępowanie prowadzi u osoby szczepionej do zwiększenia swoistej
odporności przeciwko chorobie zakaźnej. Zwykle musi minąć pewien czas, zanim
organizm wytworzy odpowiedni poziom przeciwciał, który zabezpiecza przed
zakażeniem lub powoduje, że przebiega ono łagodniej. Skuteczność szczepienia
zależy od przestrzegania dawki, drogi i techniki podania szczepionki oraz schematu
szczepienia.
Przez szczepienie ochronne osoby wrażliwe na zakażenie uzyskują uodpornienie
i w ten sposób zmniejsza się możliwość szerzenia choroby zakaźnej. Dodatkowo
w przypadku zaszczepienia powyżej 90% osób mieszkających na danym terenie
przeciw chorobom, których rezerwuarem zarazka jest człowiek, dochodzi do
powstawania odporności „zbiorowiskowej”, polegającej na zmniejszeniu liczby źródeł
zakażenia. W wyniku tego dochodzi do zahamowania krążenia drobnoustroju, a co
za tym idzie —ochrony osób, które szczepieniem nie były objęte.
Kalendarz szczepień uwzględnia szczepienia obowiązkowe lub zalecane.
Szczepieniami tymi mogą być obejmowane wszystkie osoby lub tylko określone
w kalendarzu grupy wysokiego ryzyka. Kalendarz szczepień obowiązujący w Polsce
uwzględnia następujące szczepienia: przeciw gruźlicy, błonicy, tężcowi, krztuścowi,
poliomyelitis
, odrze, śwince, różyczce, wirusowemu zapaleniu wątroby, a dla grup
ryzyka: przeciw wirusowemu zapaleniu wątroby, gruźlicy, durowi brzusznemu,
błonicy, tężcowi, wściekliźnie (patrz tabela 1).
5
Plik z chomika:
Ltso
Inne pliki z tego folderu:
niewydolność oddychania.ppt
(5363 KB)
Monitorowanie pacjentów w OIT.ppt
(178 KB)
Geriatria-i-pielęgniarstwo-geriatryczne-Bielawska.docx
(58 KB)
Pojcie zdrowia i choroby w psychiatrii.pptx
(86 KB)
Ontogeneza układu mięśniowego(1).pptx
(91 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 19.01.2025
Bajki dla dzieci
Chrome engine 5
Download
Fryzjerstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin