chowanna_2008_1_30 (ambiwalencja l.u. u.).pdf

(3703 KB) Pobierz
85786607 UNPDF
85786607.002.png
85786607.003.png 85786607.004.png 85786607.005.png
Redaktor naczelny
Prof. dr hab. Stanis³aw Juszczyk
Recenzenci
Prof. dr hab. Józefa Br¹giel, prof. dr hab. Bogus³aw liwerski
Rada Naukowa
Prof. dr hab. Jerzy Brzeziñski
Prof. dr hab. Maria Czerepniak-Walczak
Prof. dr hab. Kazimierz Denek
Prof. dr hab. Tadeusz Fr¹ckowiak
Prof. dr hab. Adam Fr¹czek
Prof. dr hab. Stanis³aw Kawula
Prof. dr hab. Wojciech Kojs
Prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski
Prof. dr hab. Zbigniew Kwieciñski
Prof. dr hab. Tadeusz Lewowicki
Prof. dr hab. Mieczys³aw £obocki
Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka
Prof. dr hab. Stefan Mieszalski
Prof. dr hab. Aleksander Nalaskowski
Prof. dr hab. Czes³aw Nosal
Prof. dr hab. Irena Obuchowska
Prof. dr hab. Wincenty Okoñ
Prof. dr hab. Stanis³aw Palka
Prof. dr hab. Karol Poznañski
Prof. dr hab. Bronis³aw Siemieniecki
Prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek
Prof. dr hab. Andrzej Radziewicz-Winnicki
Prof. dr hab. Bogus³aw liwerski
Prof. dr hab. Andrzej de Tchorzewski
Prof. dr hab. Janina Wyczesany
Kolegium Redakcyjne
Prof. dr hab. Teresa Borowska
Prof. dr hab. Jerzy Zieliñski
Prof. U dr hab. Katarzyna Popio³ek
Prof. dr hab. Barbara Ko¿usznik
Prof. U dr hab. Jan M. Stanik
Prof. dr hab. Adam Stankowski
Prof. U dr hab. Agnieszka Stopiñska-Paj¹k
Prof. U dr hab. Ewa Syrek
Sekretarz Redakcji
Dr Beata Pitu³a
www.chowanna.us.edu.pl
Adres Redakcji / Editorial Adress
Wydzia³ Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu l¹skiego
40-126 Katowice, ul. M. Gra¿yñskiego 53
tel./fax (032) 258-94-82
e-mail: juszczyk@us.edu.pl
85786607.001.png
Spis treci
Spis treci
Wstêp (Teresa Borowska) ...............
5
Artyku³y
KAZIMIERZ POPIELSKI
Noetyczne jakoci ¿ycia i ich znaczenie w procesie bycia i sta-
wania siê egzystencji . ................
9
TERESA BOROWSKA
Godnoæ jako wartoæ egzystencjalnie kreatywna; jej wymia-
ry, miejsce wród innych wartoci oraz wp³yw na poczucie sensu
¿ycia . . . . ...................
27
ALICJA ¯YWCZOK
Reaktywowanie idei odwagi i etycznej dzielnoci w wychowaniu
dzieci i m³odzie¿y . . . . . . . . . . . . . . . . . .
37
WOJCIECH ZAJ¥C
Piêkno jako wartoæ. Konteksty pedagogiczne . . . . . . . .
57
BEATA ECLER-NOCOÑ
Postfeministyczny obraz kobiety w literaturze kobiecej a rodzina
studium pedagogiczne . . . . . . ..........
71
ZENON GAJDZICA
Dwa wymiary bezradnoci spo³ecznej jako wskaniki (utraty) jakoci
¿ycia osób z lekkim upoledzeniem umys³owym . . . . . . . .
83
RYSZARD CIBOR
Wartoci ¿yciowe i ich bilans u osób starszych . . . . . . . . .
97
JADWIGA MIZIÑSKA
M³odoæ a wartoæ staroci . . . . . . . . . . . . . . .
111
JANUSZ MASTALSKI
Aksjologiczny wymiar skutecznego wychowania . . . . . . . .
131
Noty o autorach . ..................
143
 
Wstêp
Jakoci egzystencjalne przedmiot analizy filozofii i socjologii, ale te¿
i psychiatrii oraz psychologii staj¹ siê tak¿e coraz wiêkszym wyzwaniem
dla pedagogiki i edukacji.
Wszyscy Autorzy tego tomu, reprezentuj¹cy zreszt¹ ró¿ne dyscypliny
naukowe, koncentruj¹ siê g³ównie na jednej z tych jakoci, tj. na wartoci.
Skoro V. Frankl w swej s³ynnej ksi¹¿ce Homo patiens (1998) uwa¿a, ¿e
¿ycie cz³owieka realizuje siê w wiecie wartoci, a K. D¹browski w Poszu-
kiwaniu zdrowia psychicznego (1996) twierdzi, ¿e to dziêki tej jakoci
mo¿e dojæ do zapewniaj¹cej rozwój jednostki integracji wtórnej, to war-
toæ staje siê wa¿nym zadaniem dla pedagogiki.
Jeli komercja, jako wartoæ kulturowa w dzisiejszym wiecie, wi¹¿e
siê z instrumentalnym podejciem do cz³owieka, to analizowane w tym
tomie wartoci przeciwnie uwzglêdniaj¹ kreowanie i autokreacjê losu
cz³owieka. Przedstawione przez poszczególnych Autorów wartoci mo¿-
na uznaæ za wyznaczniki dobrego ¿ycia cz³owieka. Dziêki nim bowiem
jednostka, staj¹c siê podmiotem, staje siê tak¿e lepsza dla innych.
Ca³oæ tomu otwieraj¹ niezwykle wa¿ne rozwa¿ania ks. Kazimierza
Popielskiego, w których Autor nie tylko wskazuje na noetyczne jakoci
¿ycia, ale te¿ je analizuje, pokazuje ich znaczenie w wielowymiarowoci
bycia i wielokierunkowoci stawania siê cz³owieka. Wskazuje przy tym
na prace wiatowej Organizacji Zdrowia (WHO), rozszerzaj¹ce rozumie-
nie zdrowia o wymiar noetyczny.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin