A.A. - Marcello Bacciarelli.pdf
(
2476 KB
)
Pobierz
Marcello Bacciarelli
Malarz
włoski,
urodzony
w
1731
w
Rzymie,
zmarł
w
1818
w
Warszawie.
Czynny w Polsce od 1767, portrecista i autor scen alegorycznych i historycznych, malarz
dworu króla Stanisława Augusta w Warszawie, Directeur General des Batiments de S.M,
członek honorowy akademii sztuk w Dre
Ņ
nie, Wiedniu i Berlinie, profesor i honorowy
dziekan Oddziału Sztuk Pi
ħ
knych Królewskiego Uniwersytetu Warszawskiego.
Marcello Bacciarelli uczył si
ħ
w Rzymie u pó
Ņ
nobarokowego Marca Benefiale. Około
1750 został zaproszony przez K. W. Heineckena, Dyrektora Galerii Królewskiej w Dre
Ņ
nie,
do sporz
Ģ
dzania rysunków z arcydzieł tej galerii. Doskonale wywi
Ģ
zał si
ħ
z zamówienia, sam
podj
Ģ
ł nauk
ħ
sztycharstwa, malował równie
Ň
portrety (Henryka Bruehla, Portret młodej
kobiety i K. W. Heineckena, niezachowane). W stolicy Saksonii Bacciarelli po
Ļ
lubił sw
Ģ
uczennic
ħ
, Fryderyk
ħ
z Richterów (1733-1811), miniaturzystk
ħ
i pastelistk
ħ
, od 1759
nadworn
Ģ
malark
ħ
Augusta III Wettina. W okresie drezde
ı
skim Bacciarelli zetkn
Ģ
ł
si
ħ
ze
Ļ
rodowiskiem skupionym wokół Chrystiana Ludwika Hagedorna (1713-1780), saskiego
dyrektora instytucji artystycznych, w którym obok hołduj
Ģ
cych
barokowi artystów
nadwornych, jak Pietro Rotari, Adam Manyoki czy Christian Wilhelm Dietrich, nowe pr
Ģ
dy
neoklasycyzmu pojawiły si
ħ
za spraw
Ģ
Winckelmanna i malarza Rafaela Mengsa. Z okresu
drezde
ı
skiego datuje si
ħ
te
Ň
jego znajomo
Ļę
z Bernardem Belotto, malarzem wedut (widoków
miejskich) i sztycharzem o. Bernardo Folino, którzy tak
Ň
e pó
Ņ
niej działali w Polsce.
Z powodu wojny siedmioletniej dwór saski przeniósł si
ħ
w 1756 do Warszawy
i Bacciarellowie przyjechali razem z nim. Zapewne wtedy w stolicy malarz poznał Stanisława
Poniatowskiego,
przyszłego
króla
Polski,
(pełni
Ģ
cego
funkcj
ħ
posła
polskiego
do Petersburga), gdy
Ň
w latach 1757-58 namalował portrety reprezentacyjne członków jego
rodziny, brata Kazimierza Poniatowskiego, jego
Ň
ony Apolonii z Ustrzyckich z synkiem
Stanisławem jako Flory z Amorkiem (oba w Muzeum Narodowym w Warszawie), siostry
Izabeli Branickiej (1757, Muzeum Narodowe we Wrocławiu) i jej mał
Ň
onka hetmana Jana
Klemensa Branickiego (zaginiony, znany z licznych kopii), ojca Stanisława Poniatowskiego
w wieku 83 lat (1758, Muzeum Narodowe w Warszawie). Ponadto w tym czasie Bacciarelli
wykonał "Portret Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej" (1757, Muzeum Narodowe
w Warszawie), "Portret Anny ze Scypionów Szaniawskiej" (ok. 1758, w Muzeum
Narodowym w Warszawie). Wizerunki te utrzymane w stylu barokowym, o ciepłych,
Ň
ywych
1
barwach, ukazuj
Ģ
osoby portretowe w niewymuszonych pozach, na tle b
ħ
d
Ģ
cym
dekoracyjnym dopełnieniem i komentarzem ich statusu i pozycji. Ich styl nawi
Ģ
zywał
do maniery Jean Marc Nattiera, dworskiego portrecisty króla Ludwika XV.
Renoma Bacciarellego jako portrecisty przyniosła mu ok. 1763 dwie zaszczytne
propozycje: obj
ħ
cia profesury na tworzonej Akademii Sztuk Pi
ħ
knych w Dre
Ņ
nie i wyjazdu
na dwór cesarski w Wiedniu. Bacciarellowie wybrali t
ħ
drug
Ģ
. Lata 1764-66 sp
ħ
dzili pracuj
Ģ
c
dla dworu cesarzowej Marii Teresy i arystokracji wiede
ı
skiej, cho
ę
obecnie nie mo
Ň
na
wskaza
ę
ich dzieł z tego okresu. Malarz wykonał wówczas alegoryczny portret czterech
arcyksi
ħŇ
niczek austriackich ukazanych jako "Apollo i trzy Muzy" (znany jedynie
ze wzmianek Bernouilliego i syna artysty, Fryderyka).
W Wiedniu w 1764 Bacciarelli otrzymał propozycj
ħ
wst
Ģ
pienia na słu
Ň
b
ħ
Ļ
wie
Ň
o
obranego króla Polski Stanisława Augusta. Po wypełnieniu zobowi
Ģ
za
ı
wobec cesarzowej,
malarz z
Ň
on
Ģ
powrócił w 1766 do Warszawy. W 1766 opracował dla króla projekt akademii
sztuk pi
ħ
knych, Projet pour l'Etablissement d'une Academie des Beaux-arts a Varsovie
presente au Roi Stanislas Auguste, niezrealizowany z powodów materialnych. Rol
ħ
akademii
pełniła w Warszawie opłacana przez króla pracownia zwana Atelier lub Malarni
Ģ
Królewsk
Ģ
w Zamku Królewskim. Jej dyrektorem został Bacciarelli, a uczyli w niej tak
Ň
e (czasowo)
Jean Pillement z Francji, Per Krafft ze Szwecji oraz mieszkaj
Ģ
cy w Polsce na stałe
J. P. Norblin, L. Marteau, A. Albertrandi, J. B. Plersch.
Bacciarelli
obdarzony
przez
króla
zaufaniem
i
wysok
Ģ
pensj
Ģ
wywi
Ģ
zywał
si
ħ
doskonale z nakładanych na
ı
, coraz liczniejszych obowi
Ģ
zków. Został zaanga
Ň
owany
do dekoracji Zamku Ujazdowskiego w Warszawie, który król przebudowywał w latach
1766-69 na sw
Ģ
siedzib
ħ
. Do wn
ħ
trz Ujazdowa Bacciarelli wykonał ok. 1669 trzy obrazy
mitologiczne, dzi
Ļ
nieznane, "Narcyz", "Diana czyli Ksi
ħŇ
yc", "Apollo czyli Sło
ı
ce".
Jednocze
Ļ
nie (1771) opracował dla króla projekt nowej dekoracji Gabinetu Marmurowego
na Zamku Królewskim. Gabinet ten zaprojektowany w 1. połowie XVII w. pełnił rol
ħ
swoistego panteonu rodu Wazów, gdzie umieszczone były wizerunki królów tej dynastii
oraz ich poprzedników na tronie polskim. Bacciarelli zast
Ģ
pił je namalowanymi przez siebie
22 portretami królów polskich, uło
Ň
onymi chronologicznie, dodał te
Ň
du
Ň
y "Portret króla
Stanisława Augusta w stroju koronacyjnym" (replika wizerunku wykonanego w 1768,
obecnie tam
Ň
e), wykonał te
Ň
owalny plafon przedstawi
Ģ
cy "Wieczno
Ļę
albo sława głosz
Ģ
ca
pami
ħ
tne czyny monarchów polskich" (niezachowany). Wizerunki władców polskich
2
Bacciarelli oparł na materiale ikonograficznym, tj. obrazach zebranych z dawnych zamków,
pałaców i ko
Ļ
ciołów, co było wydarzeniem bez precedensu w dotychczasowych dziejach
malarstwa polskiego. Jedynie postacie Piastów były całkowicie imaginacyjne.
Po udanym zako
ı
czeniu pracy nad Gabinetem Marmurowym Bacciarellemu wr
ħ
czono
dyplom indygenatu - nadania obywatelstwa i szlachectwa polskiego (uzyskany ju
Ň
w 1768),
a tak
Ň
e dostał od króla kawałek ziemi w Warszawie, wystarczaj
Ģ
cy na zbudowanie
szlacheckiej siedziby, przy ulicy Okopowej w pobli
Ň
u Łazienek (obecnie ulica Bagatela).
Nast
ħ
pn
Ģ
prac
Ģ
wykonan
Ģ
dla króla było namalowanie (przed 1776) dziesi
ħ
ciu
owalnych portretów członków rodziny Poniatowskich (do sypialni królewskiej pałacyku
w
Łazienkach,
Ļ
wie
Ň
o
przebudowanego)
oraz
plafony
i
supraporty
do
wn
ħ
trz
unowocze
Ļ
nianego w latach 1776-80 przez Domenica Merliniego warszawskiego Zamku
Królewskiego: do Sypialni Królewskiej, Sali Audiencjonalnej (tj. Tronowej) oraz Kaplicy.
Cztery supraporty (malowane olejno na płótnie) do Sypialni ukazywały sceny z
Ň
ycia niewiast
wyst
ħ
puj
Ģ
cych w Starym Testamencie, Rebeki, Hagar i Estery - do dzi
Ļ
zachowały si
ħ
dwie:
"Rebeka i Eleazar" oraz "Estera mdlej
Ģ
ca przed Ahaswerem" (obie w Zamku Królewskiego).
Wykazuj
Ģ
one
wpływ
klasycystycznego
malarstwa
Antona
Rafaela
Mengsa.
Do Sali Audiencjonalnej Bacciarelli wykonał plafon "Rozkwit sztuk, nauk, rolnictwa i handlu
pod panowaniem Stanisława Augusta" (spalony podczas II wojny
Ļ
wiatowej) oraz cztery
supraporty ukazuj
Ģ
ce cnoty królewskie: "Wiar
ħ
", "Sprawiedliwo
Ļę
", "Rozs
Ģ
dek hamuj
Ģ
cy
zapalczywo
Ļę
młodo
Ļ
ci" oraz "Sił
ħ
" (na Zamku Królewskim w Warszawie). Charakteryzuj
Ģ
si
ħ
Ň
ywym kolorytem, podkre
Ļ
laj
Ģ
cym plastyk
ħ
modelunkiem. Kolejnym dziełem artysty
był plafon do sali balowej (Asamblowej) "Rozdział czterech
Ň
ywiołów",
"Jowisz wyprowadzaj
Ģ
cy
Ļ
wiat z chaosu" (1778-80), zniszczony w 1944. Centralna
jego partia wzorowana była na znajduj
Ģ
cej si
ħ
w zbiorach królewskich rycinie P. E. Moitte
wg obrazu Natoire'a "Le triomphe d'amfitrite".
W układaniu programu ikonograficznego kompozycji dekoracyjnych przeznaczonych
do siedzib królewskich wydatny udział miał sam Stanisław August Poniatowski, który
w niektórych przypadkach wr
ħ
cz wyznaczał sposób ich rozwi
Ģ
zania. Król był autorem
koncepcji plastycznej Sali Rycerskiej na Zamku warszawskim, z roku 1781. Ostateczny
projekt przewidywał umieszczenie w niej dziesi
ħ
ciu malarskich portretów sławnych Polaków
oraz obrazów z historii Polski. Portrety Bacciarelli uko
ı
czył w 1783, ukazywały one słynnych
wodzów (dowódców wojskowych): Jana Tarnowskiego, Romana Sanguszk
ħ
, Jana Karola
3
Chodkiewicza, Stanisława Rewer
ħ
Potockiego, Krzysztofa II Radziwiłła, Marcina K
Ģ
ckiego
oraz humanistów Mikołaja Kopernika, Stanisława Hozjusza, Marcina Kromera i Andrzeja
Olszowskiego. Namalował je Bacciarelli, opieraj
Ģ
c si
ħ
na wcze
Ļ
niejszych wizerunkach
malarskich i graficznych, które o
Ň
ywił barokowym zwrotem postaci ukazanych
w popiersiach, trzymaj
Ģ
cych w dłoniach swe atrybuty (buław
ħ
, lask
ħ
dowódcy, ksi
ħ
g
ħ
,
cyrkiel) oraz nadaj
Ģ
c ich obliczom indywidualny wyraz. Dziesi
ħę
portretów, owalnych
malowanych olejno na blasze miedzianej, znajduje si
ħ
obecnie w Zamku Królewskim
w Warszawie, wiadomo jednak,
Ň
e Bacciarelli namalował jeszcze kilka innych nawi
Ģ
zuj
Ģ
cych
do tej serii (m.in. "Portret Jerzego Sebastiana Lubomirskiego", zapewne odrzucony
w ostatecznej realizacji). W stosunku do wcze
Ļ
niejszego zespołu wizerunków królów
polskich - portrety słynnych Polaków charakteryzuj
Ģ
si
ħ
harmonijnym kolorytem, zazwyczaj
podporz
Ģ
dkowanym jednemu dominuj
Ģ
cemu kolorowi.
Do sali Rycerskiej tego
Ň
Zamku namalował te
Ň
Bacciarelli w latach 1784-86 cykl
obrazów przedstawiaj
Ģ
cych sceny z historii Polski, których tematy zostały wskazane przez
króla. Było to sze
Ļę
ogromnych płócien, obecnie znajduj
Ģ
cych si
ħ
w Zamku Królewskim
w Warszawie (tytuły podane w nawiasach pochodz
Ģ
od króla): "Oswobodzenie Wiednia"
(La bataille de Vienne), "Pokój chocimski" (La Paix de Chotzim), "Nadanie przywilejów
Akademii Krakowskiej" (Wladislaus Jagellon fondant l'Academie de Cracovie), "Kazimierz
Wielki słucha pró
Ļ
b chłopów" (Casimir le Grand), "Hołd pruski" (L'investiture de Prusse),
"Unia lubelska" ( L'Union de la Lithuanie a la Pologne par Sigismond Auguste).
O ile w kompozycjach "Oswobodzenie Wiednia" i "Pokój chocimski" widoczne
jest wzorowanie si
ħ
Bacciarellego na materiałach ikonograficznych z epoki, to pozostałe
s
Ģ
raczej rozbudowanymi portretami zbiorowymi, w których rol
ħ
postaci historycznych
odgrywaj
Ģ
osobisto
Ļ
ci z otoczenia króla Stanisława Augusta. Koncepcja tego cyklu, w którym
historia Polski poprzez chwalebne czyny poprzedników Stanisława Augusta Poniatowskiego,
miała
za
cel
ukazanie
cech
władcy
idealnego,
zgodnie
z
ideami
O
Ļ
wiecenia
charakteryzuj
Ģ
cego si
ħ
m
ħ
stwem, popieraj
Ģ
cym nauki, sprawiedliwego wobec swoich
poddanych, wspaniałomy
Ļ
lnego dla przeciwników. Obrazy te maj
Ģ
zmniejszone repliki
namalowane przez Bacciarellego w 1796 (w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie)
i były wielokrotnie kopiowane przez innych autorów.
W 1787/88 artysta został wysłany przez króla do Włoch dla odnowienia kontaktów
z wysokiej klasy sztuk
Ģ
oraz zakupu dzieł przeznaczonych do dekoracji rezydencji.
4
Bacciarelli został wówczas członkiem Akademii Sztuk Pi
ħ
knych w Wiedniu, Berlinie,
Dre
Ņ
nie i
ĺ
w. Łukasza w Rzymie.
W okresie 1780-93, uznawanym za najlepszy w twórczo
Ļ
ci Bacciarellego przez Alin
ħ
Chyczewsk
Ģ
, (badaczk
ħ
jego dzieł i autork
ħ
wystawy monograficznej w 1970) malarz
stworzył tak
Ň
e szereg wizerunków, w
Ļ
ród których wyró
Ň
niaj
Ģ
si
ħ
: "Portret króla w kapeluszu
z piórami" (ok. 1780, Muzeum Narodowe w Warszawie), "Autoportret w konfederatce"
(z ok. 1788, Muzeum Narodowe w Warszawie), "Portret dzieci
ħ
cy Julii Duhamel"
(ok.1781, Muzeum Narodowe w Poznaniu), dwa wizerunki ksi
ħŇ
ny kurlandzkiej
Anny Doroty Biron (1790-92, Muzeum Narodowe w Warszawie i Muzeum Narodowe
w Poznaniu). Technika malarska stała si
ħ
w nich coraz l
Ň
ejsza, skala barwna uległa
ograniczeniu i wysubtelnieniu, w pozach, strojach i fryzurach widoczny jest wpływ mody
angielskiej i angielskiego malarstwa portretowego. Wówczas (1791-93) powstały
te
Ň
niezachowane kompozycje z Sali Salomona w Łazienkach królewskich, plafon
"Sen Salomona", oraz obrazy "Po
Ļ
wi
ħ
cenie
ĺ
wi
Ģ
tyni Jerozolimskiej" i "Ofiara Salomona".
Oparte na Starym Testamencie dzieje Salomona, ulubionego władcy króla Stanisława
Augusta, tworzyły program dekoracyjny odzwierciedlaj
Ģ
cy rz
Ģ
dy władcy, którego pot
ħ
ga
opierała si
ħ
na m
Ģ
dro
Ļ
ci, a nie czynach zbrojnych. W obrazie "Ofiara Salomona" modelkami
były najpi
ħ
kniejsze damy ówczesnej epoki.
Sytuacja
artysty
królewskiego,
jakim
był
Bacciarelli,
uległa
gwałtownemu
pogorszeniu w chwili zachwiania stanowiska króla i destabilizacji politycznej kraju.
Stanisław August po pierwszym rozbiorze Polski zmuszony był w 1794 do wyjazdu
z Warszawy do Grodna, sk
Ģ
d zawiadywał prac
Ģ
Bacciarellego. Malarz realizował do ko
ı
ca
zalecenia swego protektora, doko
ı
czył dekoracj
ħ
Łazienek (1793-95, cztery obrazy cnót,
Łaskawo
Ļ
ci, M
ħ
stwa, M
Ģ
dro
Ļ
ci, Sprawiedliwo
Ļ
ci do rotundy, wszystkie zachowane),
zajmował si
ħ
porz
Ģ
dkowaniem oraz inwentaryzacj
Ģ
Galerii Królewskiej, wysyłał wybrane
obrazy do Grodna, przygotowywał te
Ň
inne do ewentualnego ekspediowania ich królowi
do Rzymu (dok
Ģ
d łudził si
ħ
wyjecha
ę
Stanisław August), zabiegał o zaległe wynagrodzenie
malarzy pracuj
Ģ
cych w Malarni królewskiej. Po raz ostatni Bacciarelli widział króla
w Grodnie w 1797, sk
Ģ
d Stanisław August z woli Katarzyny II carycy Rosji został
przewieziony do Petersburga, gdzie zmarł w 1798. W nowych warunkach politycznych,
(Warszawa znalazła si
ħ
w zaborze pruskim) leciwy ju
Ň
Bacciarelli zaj
ħ
ty zabieganiem
o utrzymanie swej pozycji, m.in. opracował niezrealizowany projekt Akademii Sztuk
Pi
ħ
knych, namalował oficjalne portrety członków ówczesnego rz
Ģ
du: St. Małachowskiego,
5
Plik z chomika:
nerwowy
Inne pliki z tego folderu:
A.A - Nagrady Rossiji [epoka carska].pdf
(88639 KB)
A.A - 1. England & Wales delineated, historical, entertaining & commercial, alphabetically arranged (January 1, 1854).djvu
(7795 KB)
A.A - 2. England & Wales delineated, historical, entertaining & commercial, alphabetically arranged (1854-1860.djvu
(8899 KB)
A.A Maurycy Gottlieb.pdf
(1241 KB)
A.A - 4. England & Wales delineated, historical, entertaining & commercial, alphabetically arranged (1854-1860 4.djvu
(8960 KB)
Inne foldery tego chomika:
atlasy biologia
atlasy Księżyca i nieba
atlasy Polski
mapy anytk
mapy Europy 1519-2006
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin