„NA POMOC NEPTUNOWI"
SCENARIUSZ ZABAW I ZAJĘĆ W GABINECIE POLISENSORYCZNYM
Lp.
Nazwa i rodzaj zabawy (zadania)
Zadania dla nauczyciela
Oczekiwania w stosunku do dzieci
Uwagi
1.
Spływ Wisłą do Bałtyku
– improwizacja ruchowa, zabawa dźwiękonaśladowcza
§ zaproszenie dzieci na wycieczkę nad morze
§ uzyskanie od dz. nazw: Wisła, Bałtyk
§ zaprezentowanie dzieciom napisów - biletów na wybrane środki transportu wodnego
§ przeprowadzenie zabawy - czuwanie nad poprawnością artykułowania dźwięków i łączenie napisów z obrazkiem
§ zakończenie zabawy w miejscu dotarcia do latarni morskiej
§ zna nazwy: Wisła i Bałtyk
§ rozpoznaje środki transportu wodnego, odczytuje napisy: tratwa, barka, żaglówka, kuter
§ usprawnia aparat mowy poprzez artykułowanie zgłosek: plusk, buch, szu, ter - wie, jaką rolę pełni latarnia morska
§ Dz. zakładają „kamizelki" - element bezpieczeństwa na wodzie
2.
Ludzie znad morza -kojarzenie elementów, przyporządkowywanie rekwizytów rozpoznanym postaciom, analiza i synteza wzrokowa
§ zainicjowanie sytuacji zachęcającej dz. do rozpoznania postaci i dopasowania rekwizytów
§ wzbudzenie zainteresowania trójzębem -nawiązanie do spotkania z Neptunem
§ rozpoznaje i nazywa ludzi znad morza: nurek, marynarz, rybak, turysta - letnik
§ dopasowuje rekwizyty do postaci
§ N-l odkłada na bok trójząb do ponownego wykorzystania w punkcie 10
3.
List od Neptuna
§ stworzenie atmosfery oczekiwania na Neptuna ( zdziwienie, zniecierpliwienie jego nieobecnością)
§ zainteresowanie dz. wystającą z piasku butelką
§ odczytanie listu od Neptuna
§ zachęcenie dz. do pomocy, rozbudzenie świadomości dz. w kwestii zanieczyszczania przez ludzi środowiska morskiego i wynikających z tego konsekwencji
§ utrwala informację dotyczącą sposobu komunikowania się rozbitków ze światem - poczta butelkowa
§ wykazuje inicjatywę pomocy Neptunowi
4.
Zanurzamy się w morską otchłań - doświadczenie, zabawa oddechowa
§ przeprowadzenie ćwiczenia oddechowego
§ uzyskanie informacji od dz. nt. sposobu oddychania przez ludzi i niezbędnego do tego tlenu
§ wprowadzenie dz. w odpowiedni nastrój (zachwyt, uniesienie) w momencie „zanurzenia się” w otchłań (przechodzenia przez folię)
§ sprawnie oddycha przez słomkę stosując zasadę : nos - wdech, usta – wydech
§ obserwuje bąbelki powstające w wodzie
§ wie, że człowiekowi do życia potrzebny jest tlen
5.
Morskie dno – swobodna obserwacja i samodzielne doświadczanie
§ dyskretne kierowanie obserwacja dz. umożliwienie swobodnej obserwacji
§ wprowadzenie dz. w nastrój zainteresowania, zaciekawienia, „odczucia” morskiej atmosfery: cisza, płynność ruchów
§ rozpoznaje poznane elementy środowiska wodnego
§ dopasowuje swoje zachowanie do odczuwanych emocji – dba o ciszę spokój ruchów
§ rozumie, że jest tylko gościem w środowisku wodnym
§ Podkład muzyczny w tle
6.
Oczyszczamy morskie dno – analiza sytuacji, podjęcie decyzji
§ stworzenie sytuacji do samodzielnego analizowania sytuacji i wnioskowania oraz podjęcia decyzji przez dz.
§ zachęcenie do oczyszczania dna morskiego
§ dostarczenie worków na śmieci
§ chwalenie poczynań dz.
§ zauważa zbędne elementy w środowisku i usuwa je
§ rozumie zagrożenie, jakie niesie ich pozostawienie
§ bez lęku obcuje z wodą
7.
Co kryje morskie dno – rozpoznawanie przez dotyk, utrwalenie stosunków ilościowych
§ inspirowanie zabawy
§ określenie liczby przedmiotów do wyszukania
§ wzbudzenie u dzieci zainteresowania kluczami
§ rozpoznaje przez dotyk: kamień, patyk, muszlę
§ gromadzi określoną liczbę eksponatów
§ rozumie, że może zabrać z dna tylko niewielką ilość bogactw naturalnych
§ wskazuje na klucze jako zbędny element środowiska
§ wymyśla historie dotyczące pochodzenia kluczy
§ N-l gromadzi skarby zebrane przez dzieci – pamiątki z wycieczki
8.
Morska woda - doświadczenie
§ zainteresowanie dzieci czystością wody
§ zachęcenie do dostarczenia właściwej wody
§ zainicjowanie doświadczenia
...
diabel123