Źródła finansowania w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki
Maria Wiro – Kiro
Pracownik Instytucji Pośredniczącej II stopnia. Członek Komitetu Monitorującego Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2004-2006 przy Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Redaktor prowadzący publikację „Prawo w przedszkolu” wydawnictwa RAABE.
Były wieloletni pracownik Ministerstwa Edukacji Narodowej, Naczelnik Wydz
Źródła finansowania innych form wychowania przedszkolnego w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Całość środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego w okresie programowania 2007-2013 ulokowana została w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki składa się z dziesięciu Priorytetów:
Komponent centralny
Komponent regionalny
Priorytet I: Zatrudnienie i integracja społeczna
Priorytet VI: Rynek pracy otwarty dla wszystkich
Priorytet II: Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących
Priorytet VII: Promocja integracji społecznej
Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty
Priorytet VIII: Regionalne kadry gospodarki
Priorytet IV: Szkolnictwo wyższe i nauka
Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Priorytet V: Dobre rządzenie
Priorytet X: Pomoc techniczna
Uwaga:
Pieniądze na wsparcie innych form wychowania przedszkolnego są dostępne w ramach komponentu regionalnego Priorytet VI, VII i najbardziej odpowiedni, jeśli chodzi o ten rodzaj wsparcia, Priorytet IX.
I.
Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich
Działanie 6.3. - Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich.
Cel działania:
· Podniesienie zdolności do zatrudnienia oraz mobilności przestrzennej i zawodowej osób zamieszkujących na obszarach wiejskich poprzez przygotowanie ich do podjęcia pracy w zawodach pozarolniczych oraz wykorzystania szans związanych z powstawaniem nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich.
Typ realizowanych projektów:
· projekty przyczyniające się do aktywizacji zawodowej mieszkańców obszarów wiejskich, poprawy zdolności do zatrudnienia oraz rozwoju usług aktywizacyjnych (z wyłączeniem instrumentów objętych zasadami pomocy publicznej);
· wsparcie lokalnych inicjatyw informacyjnych, szkoleniowych i doradczych, promujących aktywizację zawodową na poziomie lokalnym;
· rozwój dialogu, partnerstwa publiczno-społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym.
Grupy docelowe:
· mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców;
· społeczności lokalne aktywnie działające na obszarach wiejskich na rzecz aktywizacji zawodowej mieszkańców obszarów wiejskich;
· podmioty działające na obszarach wiejskich na rzecz aktywizacji zawodowej mieszkańców tych obszarów.
Maksymalna kwota dofinansowania: 50 tys. zł
Tryb wyboru projektów: konkurs
W przypadku innych form wychowania przedszkolnego w ramach Działania 6.3. PO KL możliwe jest wsparcie istniejących już form.
II.
Priorytet VII- Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji
Działanie 7.3. - Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji
· Wsparcie dla rozwoju inicjatyw na rzecz aktywizacji i integracji społeczności lokalnych, przyczyniające się do realizacji strategii rozwoju kapitału ludzkiego na terenach wiejskich.
· projekty przyczyniające się do integracji społecznej mieszkańców obszarów wiejskich (z wyłączeniem instrumentów objętych zasadami pomocy publicznej);
· wsparcie inicjatyw lokalnych o charakterze informacyjnym, szkoleniowym i promocyjnym (np. w formie szkoleń, spotkań, seminariów), mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu mieszkańców obszarów wiejskich;
W przypadku innych form wychowania przedszkolnego w ramach Działania 7.3. PO KL możliwe jest wsparcie istniejących już form.
III.
Priorytet IX – Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Działanie 9.1. – Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty.
· Tworzenie warunków równych szans edukacyjnych poprzez udzielenie wsparcia na rzecz instytucji systemu oświaty oraz osób napotykających na bariery o charakterze środowiskowym,
· ekonomicznym, geograficznym i zdrowotnym utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do usług edukacyjnych;
· Wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej instytucji systemu oświaty realizujących kształcenie w formach szkolnych (z wyłączeniem kształcenia osób dorosłych) ukierunkowane na rozwój kluczowych kompetencji oraz wzmocnienie zdolności uczniów do przyszłego zatrudnienia.
Poddziałanie 9.1.1. – Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej.
· tworzenie przedszkoli (w tym również uruchamianie innych form wychowania przedszkolnego) na obszarach i w środowiskach o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej (w szczególności na obszarach wiejskich);
· wsparcie istniejących przedszkoli (w tym również funkcjonujących innych form wychowania przedszkolnego) przyczyniające się do zwiększenia uczestnictwa dzieci w wychowaniu przedszkolnym, np. wsparcie dla przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego zagrożonych likwidacją, wydłużenie godzin pracy, uruchomienie dodatkowego naboru dzieci, zatrudnienie dodatkowego personelu itp.;
· opracowanie i realizacja kampanii informacyjnych promujących edukację przedszkolną;
· dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat);
· rodzice dzieci w wieku przedszkolnym (3-5 lat);
· istniejące przedszkola;
· funkcjonujące inne formy wychowania przedszkolnego;
Maksymalna kwota dofinansowania: granicą może być tylko kwota alokacji przeznaczonej na dany konkurs
Poddziałanie 9.1.1. PO KL jest najbardziej odpowiednie dla projektów, których celem jest utworzenie lub wsparcie innych form wychowania przedszkolnego.
IV.
Priorytet IX – Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Działanie 9.5. – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich.
· Pobudzenie aktywności mieszkańców obszarów wiejskich na rzecz samoorganizacji i tworzenia lokalnych inicjatyw ukierunkowanych na rozwój edukacji i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich.
· tworzenie i wsparcie działalności inicjatyw ukierunkowanych na pobudzenie świadomości środowisk lokalnych i ich zaangażowanie w działania na rzecz rozwoju edukacji na terenach wiejskich i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich;
· projekty przyczyniające się do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji mieszkańców obszarów wiejskich oraz rozwoju usług edukacyjnych na tych obszarach;
· działania informacyjno-promocyjne, szkoleniowe, doradcze podnoszące świadomość mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie korzyści płynących z kształcenia i szkolenia.
· mieszkańcy terenów gmin wiejskich, miejsko-wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców;
· społeczności lokalne aktywnie działające na obszarach wiejskich na rzecz rozwoju edukacji na terenach wiejskich i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich;
· podmioty działające na obszarach wiejskich na rzecz przeciwdziałania ich marginalizacji i zapewnienia ich odpowiedniego rozwoju.
W przypadku Działania 9.5. PO KL możliwe jest zarówno utworzenie innych form wychowania przedszkolnego, jak i wsparcie już istniejących.
Ważne:
W ramach Działań 6.3., 7.3 i 9.5. mamy do czynienia z inicjatywą lokalną (wynika to już z samej nazwy działań), stąd warto przypomnieć jaki projekt będzie uznany za inicjatywę lokalną.
Za oddolną inicjatywę lokalną należy uznać projekt:
· o zasięgu lokalnym,
· skierowany do określonej grupy docelowej (w tym przypadku mieszkańców gmin wiejskich, wiejsko-miejskich i miast do 25 tys. mieszkańców),
· zakładający udział grupy docelowej w formułowaniu założeń i/lub realizacji projektu.
diabel123