przyroda konkurs wojewódzki 10.doc

(6774 KB) Pobierz
1

 

           Kod ucznia                                                                               Liczba uzyskanych punktów:





 

 

 

 

 

WOJEWÓDZKI KONKURS PRZYRODNICZY

etap wojewódzki

17 marca 2010 r.

 

 

 

Czas pracy 90 minut

 

 

Instrukcja dla ucznia

1.      Otrzymujesz test składający się z 35 różnych zadań.

2.      Za rozwiązanie wszystkich zadań możesz otrzymać łącznie 60 punktów.

3.      Przy każdym zadaniu podana jest możliwa do uzyskania liczba punktów.

4.      Czytaj uważnie wszystkie polecenia.

5.      Rozwiązania zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.

6.      Pisz czytelnie. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.

7.      Wybierz poprawną odpowiedź w zadaniach zamkniętych. Zaznacz ją znakiem X. Jeżeli pomylisz się, błędną odpowiedź otocz kółkiem i ponownie zakreśl poprawną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powodzenia

 

 

1.     

1p

2.      Uczestnicy wycieczki potrzebują szczegółowej mapy.

       Najdokładniejsza będzie mapa w skali:

A. 1:5 000              B. 1:10 000               C. 1:25 000               D. 1:50 000

3.     

1p

4.      Kurz zbierający się na ekranie monitora to przykład oddziaływania:

A.    sprężystego

B.     grawitacyjnego

C.     elektrostatycznego

D.    magnetycznego

5.     

1p

6.      Dlaczego ryby nie toną? Wybierz prawidłową odpowiedź.

A.    Siła wyporu równoważy siłę przyciągania ziemskiego.

B.     Siła wyporu jest większa od siły przyciągania ziemskiego.

C.     Na ciało ryby działa tylko siła wyporu.

D.    Siła wyporu jest mniejsza od siły przyciągania ziemskiego.

 

7.     

1p

8.      Wraz ze wzrostem zasolenia wody

A.    zmniejsza się siła wyporu

B.     zwiększa się gęstość cieczy

C.     zmniejsza się gęstość cieczy.

D.    siła wyporu nie ulega zmianie

9.      Energia uzyskana podczas spalania to:

1p

A. energia chemiczna

C. energia słoneczna

B. energia elektryczna

D. energia sprężystości.

2

 


 


10.  Wskaż samochód, który jechał z największą szybkością przed zderzeniem z przeszkodą

1p

A.                                          B.                               C.                                   D.

11.

…..% …….

12. Powietrze atmosferyczne to mieszanina gazów. Uzupełnij diagram, wpisując w odpowiednie miejsca procentowy skład powietrza.

3p



…..% …….



…..% …….



13. 

1p

14.  Wyjaśnij, na podstawie rysunku, dlaczego świeca zgaśnie?

...……………………………………………………

……………………………………………………...

15. 

1p

16.  Glony morskie przystosowały się do życia na różnych głębokościach. Poniżej, na uproszczonym schemacie przedstawiono pionowe rozmieszczenie tych organizmów w morzu.

 

            poziom morza_____________________________

                                                 

                                                                                                    ZIELENICE

                                                           BRUNATNICE

                                                          KRASNOROSTY

Wyjaśnij, od czego zależy pionowe rozmieszczenie glonów w morzach.

…………………………………………………………………………………………………..

 

17. 

3p

18.  Euglena zielona to organizm jednokomórkowy łączący w sobie cechy roślinne  i zwierzęce. 

A.    Na podstawie rysunku ustal jedną cechę charakterystyczną dla roślin i uzupełnij poniższe zdanie.

 

Strukturą komórki charakterystyczną dla roślin jest ………………………., odpowiada za proces ……………………………..

B.     Podkreśl nazwę struktury, która w komórce eugleny odpowiada za prawidłowy przebieg  czynności życiowych

 

19. 

1p

20.  Oko jest narządem wzroku. Narysuj obraz, który powstanie na siatkówce oka  po przejściu promieni świetlnych  przez soczewkę.

2p

21.  Poniższe zdania dotyczą ucha. Ustal zdania prawdziwe P i fałszywe F

Ucho jest narządem słuchu i równowagi

 

Uszy służą do nadawania i odbierania sygnałów dźwiękowych

 

Fale dźwiękowe powodują drgania błony bębenkowej ucha.

 

W ślimaku drgania zamienione są na impulsy elektryczne i przesyłane do mózgu

 

22. 

3p

23.  Struktura Układu Słonecznego jest podobna do struktury atomu. Można powiedzieć, że atom jest miniaturą układu słonecznego. Uzupełnij tabelę i wykaż podobieństwo pomiędzy budową atomu, a budową Układu Słonecznego.

 

Cecha

Atom

Układ Słoneczny

Centralne miejsce zajmuje

jądro

 

Po orbitach krążą

elektrony

 

Pomiędzy elementami układu działają

siły elektrostatyczne

 

 

24. 

1p

25.  Który z wymienionych poniżej zestawów zawiera tylko nazwy planet Układu Słonecznego:

A.    Jowisz, Słońce, Mars

B.     Saturn, Mars, Neptun

C.     Merkury, Mars, Księżyc

D.    Księżyc, Ziemia, Jowisz

 

26.  Schemat przedstawia Układ Słoneczny. Przyjrzyj się rysunkowi i dokończ zdania.

 

3p

Model Układu Słonecznego

 

A.    Układ Słoneczny liczy ……. planet.

B.     Najbliżej Ziemi leżą ……………… i  ………………………

C.    

2p

D.    Największą planetą układu Słonecznego jest ………………….

27.  Zaznacz cztery stwierdzenia, które dotyczą ruchu obiegowego Ziemi.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin