[070513]_Aleksandra_Szafirska_-_Pierwotna_profilaktyka_wr.doc

(791 KB) Pobierz
1

Aleksandra Szafirska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Scenariusz

zajęć edukacyjnych na temat:

Pierwotna profilaktyka wrodzonych wad cewy nerwowej

/2 godziny lekcyjne/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007

 

 

 

 

1. Temat: Pierwotna profilaktyka wrodzonych wad cewy nerwowej.

 

2. Cele edukacyjne i wychowawcze wymagania

 

Po zajęciach uczeń potrafi

WIADOMOŚCI

Wymienić zachowania człowieka gwarantujące prozdrowotny styl życia

Omówić czynniki ryzyka dla przyszłej matki

Zdefiniować terminy: zapłodnienie, embrion, zarodek, płód

Wyliczyć etapy rozwoju prenatalnego człowieka

Wyjaśnić, na czym polega bruzdkowanie, gastrulacja i organogeneza

Wyjaśnić rozwój cewy nerwowej

Wymienić skutki nieprawidłowego rozwoju cewy nerwowej

Omówić czynniki wpływające na rozwój dziecka w okresie prenatalnym

Wymienić źródła i podać rolę biologiczną kwasu foliowego

Wyjaśnić zasady profilaktyki pierwotnej wrodzonych wad cewy nerwowej

UMIEJĘTNOŚCI

Uzasadnić konieczność zachowania prozdrowotnego stylu życia

Charakteryzować kolejne etapy wewnątrzmacicznego rozwoju człowieka

Analizować skutki nieprawidłowego rozwoju cewy nerwowej

Ocenić czynniki ryzyka wpływające na rozwój dziecka w okresie wewnątrzmacicznym

Ocenić konsekwencje zdrowotne niedoboru kwasu foliowego

Określić ogólne zasady pierwotnej profilaktyki

POSTAWY I PRZEKONANIA - po zajęciach uczeń powinien

Prezentować postawę odpowiedzialności za zdrowie swoich przyszłych dzieci poprzez dbałość o własne zdrowie jeszcze przed ich poczęciem

Zdawać sobie sprawę z czynników ryzyka dla przyszłej matki i jej dziecka

Mieć świadomość przyczyn i skutków oddziaływania szkodliwych czynników na rozwój dziecka

 

 

3. Metody/formy pracy - miniwykład, pogadanka, ranking diamentowy, analiza tekstu - praca z podręcznikiem, praca indywidualna,

 

 

4. Środki dydaktyczne - karty pracy ucznia, karteczki samoprzylepne, podręcznik „Biologia” Waldemar Lewiński, Jan Prokop, tom 1, zakres podstawowy (lub tom 2, zakres rozszerzony)

 

 

5. Bibliografia- „Jak zapobiegać wrodzonym wadom cewy nerwowej?”- na podstawie pracy zbiorowej pod redakcją Zbigniewa J. Brzezińskiego, Program profilaktyki wad cewy nerwowej - Instytut Matki i Dziecka, „Przewodnik dla nauczyciela-biologia”- Jan Prokop, Grażyna Skirmuntt, podręcznik „Biologia”-Waldemar Lewiński, Jan Prokop, podręcznik „Biologia”- Janina Grzegorek, Andrzej Jerzmanowski

 

 

6. Przebieg zajęć

 

faza

czas

materiał nauczania

czynności nauczyciela

czynności ucznia

wprowadzająca

5 min

 

·  zadaje pytanie:

Kiedy możemy powiedzieć, że człowiek jest na tyle dojrzały, aby mógł założyć rodzinę?

·  odpowiadają na zadane pytanie, uzupełniają odpo-wiedzi kolegów (dojrzałość biologiczna, psychiczna i społeczna, poczucie odpowie-dzialności za siebie i drugiego człowieka)

realizacyjna

15 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 min

 

 

 

 

 

 

15 min

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15 min

I. Przygotowanie się przyszłych rodziców do poczęcia dziecka.

a) prozdrowotny styl życia

b) czynniki ryzyka dla przyszłej ciężarnej i jej dziecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·  podaje temat oraz przedstawia i wyjaśnia zagadnienia lekcji

·  dzieli uczniów na dwie grupy zadaniowe i poleca wykonanie ćwiczenia dotyczącego prozdro-wotnego stylu życia oraz czynników ryzyka dla przyszłej ciężarnej i jej dziecka*1

·  pomaga uczniom dobierać argumenty i oceniać ich ważność

 

 

 

 

 

 

 

·  podsumowuje wyniki, uzupełnia informacje o tym, że rozwojowi płodu zagraża szereg czynników niezależnych od rodziców, jak promieniowanie radioaktywne, substancje toksyczne występujące w środowisku itp.

·  zapisują temat i zagadnienia do zeszytu

 

·  organizują zespoły, pobie-rają materiały, zapoznają się z treścią instrukcji ćwiczenio-wej

 

 

· wykonują zadania według instrukcji, analizują wyniki, przygotowują prezentację oraz wnioski

 

· wybrani uczniowie prezen-tują wyniki i zapisują do zeszytu wnioski*2

 

 

II. Rozwój wewnątrz-maciczny człowieka.

a) główne etapy roz-woju

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin