SŁOWNIK REKLAMY
· AGENCJA REKLAMOWAJest firmą usługową, która doradza oraz realizuje dla swych klientów różnego rodzaju kampanie reklamowe. Agencja reklamowa składa się zazwyczaj z kilku działów, client handling - dział obsługi klienta, kreacji, produkcji. W zależności od wielkości firmy w strukturach agencii znajdują się jeszcze działy badań i strategii oraz studia dtp. Na początku lat 90-tych nowopowstałe agencje posiadały w swych strukturach jeszcze jedną komórkę, dział mediów odpowiedzialny za planowanie i zakup powierzchni reklamowych. W połowie lat 90-tych ze struktur agencji reklamowych zaczął się proces wyodrębniania nowych podmiotów - domów mediowych powiązanych kapitałowo lub strategicznie z agencjami reklamowymi. Proces ten praktycznie z końcem lat 90-tych się zakończył w Polsce.
· AKCYDENSSłowo oznacza druk okolicznościowy, np. afisz, zaproszenie, etykieta, formularz, itp.
· BACKLIT, BACKLIGHTReklama z zadrukiem cyfrowym na tkaninie PCV. Pełni funkcję nośnika reklamy, na którą pada światło od tyłu.
· BANDYBandy to rodzaje nośników reklamy zewnętrznej. Są to miejsca reklamowe najczęściej o wymiarach 1,00 x 5,00 metrów. Bandy umieszczane są na stadionach piłkarskich wokół boiska.
· BANNER, BANERBanner - jest to zazwyczaj prostokątny napis reklamowy, zawierający np: nazwą firmy, logo lub reklamę produktu. Banery nie mają stałych wymiarów, produkowane są na róznych podłożach od papierowych po specjalną siatkę pcv na której za pomocą druku atramentowego nanoszony jest obraz graficzny. Odmianą reklamy internetowej jest tzw. baner internetowy, który jest zamieszczany w różnych witrynach i serwisach internetowych jako odnośnik do strony danego produktu lub firmy.
· BIGOWANIERowkowanie, wyciskanie rowka lub rowków w miejscu zgięcia papieru, kartonu. Operacja ta ma służyć łatwiejszemu zginaniu lub oderwaniu zaznaczonej (przez bigowanie) części papieru lub kartonu.
· BILLBOARDWielkoformatowa tablica reklamowa umieszczana na ścianach domów i specjalnych konstrukcjach w miejscach dużego ruchu przechodniów i samochodów. Ze względu na ograniczone zdolności percepcji, reklama na billboardach nie może być przeładowana informacjami o szczególnych cechach i zaletach produktów. Musi przyciągać uwagę sugestywnym obrazem reklamowanego produktu oraz zaciekawiać i rozbawiać krótkim tekstem.
· BILONOWNICA, BILOWNICAPodstawka używana w punktach sprzedaży do wydawania reszty. Zazwyczaj jest ona równocześnie formą reklamy. Obecnie istnieją bilonownice możliwością wymiany grafiki reklamowej.
· BLOCKOUTDwustronna reklama z zadrukiem cyfrowym na tkaninie PCV wykonana na materiale z przekładką nie przepuszczającą światła która umożliwia zadruk obustronny.
· BLOW - UPJest to winylowa zazwyczaj wielko formatowa plansza reklamowa podświetlana od zewnątrz. Jest ona rozciągnięta na metalowej konstrukcji i przytwierdzona do fasady budynku.
· BRIEFDokument zawierający uporządkowany spis celów kampanii i wytycznych jakie ma spełniać reklama lub dana kampania. Przygotowuje go zazwyczaj klient lub pracownik agencji z działu Account Handling czyli z działu obsługi klienta. Na jego podstawie zespół kreatywny i dział mediów przystępują do pracy nad przygotowaniem projektu reklamy i media planu. Jest to dokument pełniący główną rolę w przygotowaniu kampanii reklamowej. Dla potrzeb wewnętrznych w agencjach reklamowych stosuje się bardziej rozbudowane briefy, ich powstanie uzależnione jest od wielkości i stopnia złożoności danej kampanii oraz od jego odbiorcy, są to np.: brief mediowy, kreatywny oraz produkcyjny.
· BROSZURAW terminologii bibliotekarskiej książka o objętości do 64 stronic, zeszytych wraz z okładką przez grzbiet; w drukarstwie, książka w okładce miękkiej lub kartonowej.
· CITYBOARDCityboard jest to rodzaj wielkoformatowego nośnika reklamy zewnętrznej. Cityboard jest oświetloną, wolnostojącą tablicą reklamową o wymiarach 6 x 3m, zlokalizowaną przy drogach o dużym natężeniu ruchu. Cityboard i Cityboard Media są znakami towarowymi prawnie chronionymi przez Cityboard Media Sp. z o.o.
· CITYLIGHTCitylight jest to jeden z rodzajów nośnika reklamy zewnętrznej. Citylight jest podświetlonym od wewnątrz panelem reklamowy o wymiarach 1,2 x 1.8 m, montowany w wiatach przystankowych lub na konstrukcjach innych obiektów użyteczności publicznej, także wolnostojący lub ścienny.
· CMYKSkrót od ang. CYAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK jest to popularne określenie substraktywnego systemu mieszania barw, także sposobu drukowania oraz metody separacji barwnej. Paleta CMYK pozwala na zapis 32 bitowych obrazków, dlatego wykorzystuje się ja w urzadzeniach drukujacych.
· przygotowywanym przez studio DTP dla np: naświetlarni. DIAPAZONDiapazon jest rodzajem nośnika reklamy zewnętrznej, zazwyczaj jest to nieoświetlona plansza o wymiarach 1,4 x 2 m, umocowana w betonowej donicy ustawionej przy ciągach komunikacyjnych.
· DISPLAY, EKSPOZYTORDisplay'e reklamowe, ekspozytory - służą do ekspozycji lub sprzedaży towarów promowanych. Wykonywane są z tworzyw sztucznych lub z kaszerowanych tektur.
· DPIDPI skrót od angielskiego określenia Dot Per Inch, czyli w tłumaczeniu liczba kropek lub punktów na cal polskim odpowiednikiem tego terminu jest rozdzielczość. Wartość DPI jest jedną z najczęściej stosowanych informacji, niezbędną do przygotowania róznego rodzajów materiałów do druku. Czym wyższa rozdzielczość tym dany materiał zawierać będzie więcej szczegółów czyli jego jakość i ostrość np: zdjęcia będzie wyższa.
· DRUCIAKRodzaj ekspozytora wykonany z giętego drutu. Zazwyczaj występuje w formie drucianej siatki z umieszczonymi na niej wieszakami.
· DRZEWORYTDrewniany klocek (bukszpan, grusza), na którego powierzchni wyryto rysunek. Części wypukłe pokryte farbą przenoszą rysunek na papier; odbitka wykonana z gotowego do druku klocka.
· ETYKIETANalepka na towarze lub jego opakowaniu, rodzaj znaku towarowego z oznaczeniem nazwy, wytwórni i ceny.
· EVENTSEVENTS w języku angielskim oznacza ono wydarzenie. W działaniach marketingowo - promocyjnych jest to pojęcie oznaczające różnego typu imprezy mające na celu komunikację firmy z jej otoczeniem wewnętrznym - pracownikami (święta, wyjazdy integracyjne) oraz z otoczeniem zewnętrznym (konferencje prasowe, kongresy, targi branżowe, imprezy konursowe).
· FALCOWANIEFalcowanie jest to termin związany z poligrafią, oznacza proces ręcznego lub maszynowego składania, załamywania wydrukowanych arkuszy w legi, w celu otrzymania przewidzianego formatu książki.
· FREEBOARDRodzaj reklamy w postaci tablicy wolnostojącej.
· FREZOWANIEProcesy obróbki powierzchni płaskich i kształtowych za pomocą wieloostrzowych narzędzi zw. frezami.
· FRONTLIGHT, FRONTLITReklama z zadrukiem cyfrowym na tkaninie PCV. Pełni funkcję nośnika reklamy, na którą pada światło z przodu. Znajduje najbardziej wszechstronne zastosowania.
· GRAWEROWANIE LASEROWEMetoda stosowana do trwałego znakowania przedmiotów metalowych, z tworzyw sztucznych, drewnianych, skórzanych i innych polegająca na wycinaniu laserem pożądanego znaku
· HUMANSTANDRodzaj nośnika reklamowego nakładanego na osobę lub typ stojaka reklamowego w kształcie człowieka.
· HYDRODRUKNadruk na przedmiotach nawet w wielu kolorach, który jest wykonywany na nośniku z folii rozpuszczalnej w wodzie. Folia jest umieszczana na powierzchni wody w zbiorniku. Po rozpuszczeniu nośnika na powierzchni wody pozostaje jedynie farba tworząca nadruk. Po zanurzeniu przedmiotu w wodzie, ciśnienie hydrostatyczne powoduje równomierne przyklejenie się warstwy farby do powierzchni przedmiotu.
· INK-JET, WYDRUKI INKJETOWEJedna z metod wewnętrznego druku wielkoformatowego. Grafika drukowana tą metodą charakteryzuje się fotograficzną jakością która pozwala na drukowanie zdjęć, grafik bitmapowych w postaci: plakatów, stendów, posterów, map, plakatów kalendarzy ściennych, reprodukcji obrazów, grafik wystawowych w ilości od 1 szt.Wydruki mogą być dodatkowo LAMINOWANE co wzmocni ich odporność.
· INSERTZ jęz. ang. insert oznacza wstawić lub włożyć jest to termin związany z jednym ze sposobób reklamowania produktu lub usługi. Insert to inna niż druk reklamy lub ogłoszenia prasowego forma dotarcia z przekazem reklamowym lub ogłoszeniowym do czytelnika tego pisma. Są to wszelkiego rodzaju ulotki, foldery, gadżety, wrzucane lub wklejane do wydania tytułu prasowego. Inserty dzieli się na trzy podstawowe typy: - wrzutki - luźno wrzucone między strony pisma ulotki, foldery - wszywki - ulotki zszyte z pozostałymi stronami pisma - wklejki - przyklejone do jakiejś strony próbki reklamowanego produktu.
· INTROLIGATORNIAIntroligatornia jest to termin używany w produkcji reklamowej dotyczy on jednego z etapów drukowania pism i innych materiałów reklamowych. Zazwyczaj jest to samodzielny zakład lub wydział produkcyjny drukarni, zajmujący się oprawą książek, broszur, zeszytów, bloków itp.
· KASETON, PANEL, PLAFONRodzaj płaskiej ściennej reklamy o różnym kształcie podświetlanej od wewnątrz. Zazwyczaj lico kasetonu jest wykonane z plexi, a brzeg z taśmy aluminiowej. Wystrój graficzny kasetonu może być wykonany z folii samoprzylepnej lub z grafiki przestrzennej wyciętej z PLEXI lub PCV.
· LAMINOWANIELaminowanie jest to termin stosowany w poligrafii i produkcji reklamowej. Polega na foliowaniu np: okładek i innych wydruków, poprzez wprasowanie pod ciśnieniem i w temperaturze ponad 1000 C folii. Dzięki temu procesowi wydruk jest bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych, a przez to bardziej wytrzymały. Dodatkowo laminowana powierzchnia nabiera połysku, podnosząc tym samym jakość danej publikacji.
· LAYOUTZ jęz. ang. layout to układ graficzny. Termin ten jest powszechnie stosowany w reklamie i produkcji reklamowej i internetowej, służy do opisania układu graficznego reklamy prasowej, ulotki reklamowej, rozplanowaniu i podziału projektu strony internetowej i innych materiałów reklamowych. Layout zazwyczaj przygotowywany jest przez Art Directora na potrzeby studia DTP, lub agencji zajmującej sie produkcją stron internetowych, zawiera projekt graficzny, w którym naszkicowane są i opisane wzajemne proporcje między nagłówkiem, sloganem, tekstem i ilustracjami, ich wielkością, kolorystyką, oraz sposobem wykonania.
· LOGOLogo - jest to graficzne przedstawienie marki produktu, znaku firmowego i innych symboli umieszczanych na opakowaniach produktów, w reklamie, drukach firmy itp. tworzone przez zastosowanie koloru, rozmiaru i kształtu liter, ich układu itp. Logo powinno wyróżniać korzystnie przedsiębiorstwo oraz w miarę możliwości kojarzyć się z rodzajem jego działalności, branżą, produktami i usługami.
· ŁAMANIEŁamanie to termin stosowany w procesie produkcji różnego typu gazet, publikacji i ulotek do druku. Łamanie jest to optyczne ukształtowanie strony dowolnej publikacji, zazwyczaj strona podzielona jest na szpalty. W tym schemacie kolumn umieszcza się teksty, nagłówki, zdjęcia i ogłoszenia. Cel jest taki, aby kształt wzbudzał jak najwięcej uwagi i zachęcał wielu czytelników do przeczytania danego tekstu.
· MAKIETAMakieta jest to termin stosowany w procesie przygotowania gazety do druku przez studio DTP. Zazwyczaj jest to rozrysowany na wydruku projekt graficzny jednej strony gazety. Na podstawie tego projektu, operator studia DTP z finalnych materiałów tj: tesktów, skanów zdjęć, składa na komputerze właściwą stronę gazety lub innej publikacji, która po sprawdzeniu zostanie wysłana do naświetlania. W projekcie tym zaznaczone jest rozmieszczenie na stronie zdjęć, nagłówków, tytułów, tabel, reklam, znaku firmowego itp. elementów.
· MAMMUTBOARDMammutboard jest to termin stosowany w reklamie zewnętrznej. Nazwą Mammutboard określa się wielkoformatowe, oświetlone od przodu tablice reklamowe wielkości 10 x 12m montowane na ścianach budynków.
· MEGACITYBOARDMegacityboard to wielkoformatowy nośnik reklamy zewnętrznej o wymiarach 18 x 9m, umieszczony na słupie składającym się z dwóch tablic reklamowych połączonych ze sobą krótszym bokiem. Megacityboard składa się z tablicy typu backlight ( oświetlonej wewnętrznie ) i typu frontlight ( oświetlonej zewnętrznie).Jeśli popatrzymy na megacityboard z góry, to oba jego skrzydła będą tworzyć literę V.Cityboard* i Cityboard Media* są znakami towarowymi prawnie chronionymiprzez Cityboard Media Sp. z o.o.
· MOBILEMobile, są to jeden z rodzajów nośników reklamy zewnętrznej. Zazwyczaj są to tablice reklamowe wielkości billboardu o powierzchni 12 m kw instalowane na przyczepach ciągniętych przez samochody poruszających się po ustalonych trasach w określonych porach dnia w wolnym tempie umożliwiającym odczytanie tekstu i obejrzenie rysunków lub fotografii. Informacja przekazywana za pomocą tekstu i grafiki może być łączona z muzyką lub piosenką. Mobile są przeznaczone na specjalne okazje związane z reklamą produktów o lokalnym znaczeniu, a także dla reklamowania rozmaitych imprez handlowych, sportowych lub politycznych. Ocenia się, że jeden mobil reklamowy może w ciągu jednego dnia zastąpić około 40 billboardów.
· MODUŁ OGŁOSZENIOWYModuł ogłoszeniowy to rozmiar najmniejszej, dopuszczalnej przez dane pismo przestrzeni reklamowej. W tytułach stosujących podział, strony ogłoszeniowej na moduły można zamieszczać reklamy o rozmiarach będących wielokrotnością najmniejszego modułu. Istnieją także pisma dopuszczające dowolny wymiar ogłoszenia.
· NAKLEJKI WYPUKŁE 3D, EPOKSYDOWESamoprzylepne kolorowe naklejki pokryte dwuskładnikową żywicą poliuretanową co tworzony efekt 3D.
· NAŚWIETLARKANaświetlarka jest to urządzenie ze źródłem światła laserowego, które przenosi obrazy z komputera na materiał światłoczuły. Naświetlarka służy do przygotowania otrzymanych ze studia DTP plików elektronicznych, w specjalne rozseparowane na cztery kolory CMYK wydruki o bardzo wysokiej rozdzielczości na specjalnej folii. Z folii tych wykonuje się matryce drukarskie oraz cromaliny. Mające te materiały można rozpocząć druk różnego rodzaju publikacji.
· NAŚWIETLANIENaświetalnie to termin stosowany w produkcji reklamowej oraz poligrafii. Naświetalnie jest jedną z faz przekształcania rozseparowanej w cztery kolory CMYK publikacji w matrycę czyli formę drukarską.
· NEONRodzaj podświetlanej reklamy przyciągający uwagę szczególnie w nocy. Neon powstaje poprzez wyginanie rur szklanych o właściwościach iluminacyjnych w dowolne kształty.
· OFFSETOffset to termin stosowany w produkcji reklamowej i poligrafii. Offset jest techniką drukarską, w której farba jest przenoszona z formy na papier za pośrednictwem obracającego się cylindra. Na cylindrze tym umieszczone są matryce, na nie nakładana jest farba drukarska, która za pomocą obracającego się cylindra kopiownana jest na arkusz papieru.
· OUTDOOROutdoor w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza otoczenie zewnętrzne. Outdoor jest terminem powszechnie używanym w mediach i reklamie, oznacza reklamę eksponowana na zenątrz...
kasia060287