procesy POZNAWCZE-OPRAC..pdf
(
116 KB
)
Pobierz
PROCESY POZNAWCZE TI
MODUŁ:
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII POZNAWCZEJ
Wykłady
Ilo
Ļę
godzin: 6
Prowadz
Ģ
cy: mgr Marta Kochan-Wójcik
PROCESY POZNAWCZE
Opracowanie: M. Kochan-Wójcik
SPOSTRZEGANIE
Trzy poziomy:
Odbiór wra
Ň
e
ı
Percepcja
Rozpoznawanie/identyfikacja
Czy co
Ļ
wida
ę
, słycha
ę
, czu
ę
? Jak wygl
Ģ
da przedmiot?
Czym jest ten przedmiot?
Jaka jest jego funkcja?
Przekazywanie bod
Ņ
ców ze
Ļ
wiata zewn
ħ
trznego i
wewn
ħ
trznego na siatkówk
ħ
itp.
Odnalezienie cało
Ļ
ci
Ocena wielko
Ļ
ci
Ocena kształtu
Ocena odległo
Ļ
ci
Intensywno
Ļ
ci d
Ņ
wi
ħ
ków
Ocena co jest znane, a co
nieznane w tym
przedmiocie?
Organizacja wra
Ň
e
ı
w
sensowne, spójne
spostrze
Ň
enia
Dopasowywanie do
istniej
Ģ
cych obrazów w
umy
Ļ
le, przypominanie sobie
jego funkcji.
Analizowanie spostrze
Ň
e
ı
za
pomoc
Ģ
posiadanej wiedzy.
Cel spostrzegania
(ewolucyjny) – uzyskiwanie trafnego, stabilnego obrazu
Ļ
wiata, np.
rozpoznawanie obiektów
niebezpiecznych i przyjemno
Ļ
ci
, co pozwala we wła
Ļ
ciwy sposób
kierowa
ę
zachowaniem.
Nie zawsze
Ļ
rodowisko jest łatwe do odczytania, poniewa
Ň
wiele danych, sytuacji do nas
dopływaj
Ģ
cych jest
niejednoznacznych
, co powoduje pojawianie si
ħ
złudze
ı
i iluzji w
odbiorze rzeczywisto
Ļ
ci.
Iluzje mog
Ģ
powsta
ę
na wszystkich poziomiach przetwarzania informacji (odbioru wra
Ň
e
ı
,
spostrzegania lub identyfikacji i rozpoznawania obiektu). Ich obecno
Ļę
wskazuje na:
·
Aktywn
Ģ
rol
ħ
umysłu
w spostrzeganiu
Ļ
wiata – interpretacji
Ļ
wiata
·
Wpływ kontekstu
sytuacji na sposób spostrzegania pojedynczych elementów – bod
Ņ
ców
·
Wpływ wiedzy, oczekiwa
ı
i własnych do
Ļ
wiadcze
ı
na sposób spostrzegania i
interpretacji rzeczywisto
Ļ
ci – tworzenia umysłowych reprezentacji
Ļ
wiata, który nie
zawsze jest zgodny z faktycznym, obiektywnym, stanem rzeczy.
UWAGA
Uwaga
– zdolno
Ļę
do wybiórczego skupiania si
ħ
na cz
ħĻ
ci wej
Ļ
ciowego materiału
sensorycznego, by oddzieli
ę
bod
Ņ
ce znacz
Ģ
ce dla jednostki od nieistotnych.
1
Funkcje uwagi:
-
selekcja informacji
-
czujno
Ļę
-
przeszukiwanie
-
kontrola czynno
Ļ
ci jednoczesnych
Formy przetwarzania informacji na wej
Ļ
ciu:
PROCESY MIMOWOLNE
PROCESY DOWOLNE
Nie
Ļ
wiadomie
(automatycznie) przetwarzane
s
Ģ
bod
Ņ
ce:
-
mało istotne dla jednostki
-
lub znane i wielokrotnie ju
Ň
przetwarzane.
Uwaga dowolna kierowana jest na dany
bodziec ze wzgl
ħ
du na
Ļ
wiadomy cel
(np.
ch
ħę
zapami
ħ
tania materiału).
Bod
Ņ
ce przyci
Ģ
gaj
Ģ
ce uwag
ħ
:
-
nowe,
-
wyró
Ň
niaj
Ģ
ce si
ħ
z tła,
-
intensywne i wyraziste,
-
zmienne,
-
nieoczekiwane, zaskakuj
Ģ
ce
-
wyczekiwane ,
-
wa
Ň
ne dla podmiotu.
Procesy sterowania uwag
Ģ
umo
Ň
liwiaj
Ģ
podział ograniczonych zasobów
przetwarzania informacji
– wysoki stopie
ı
wy
ę
wiczenia danej reakcji pozwala na jej
zautomatyzowanie i uwolnienie cz
ħĻ
ci zasobów uwagi
, umo
Ň
liwiaj
Ģ
c wykonywanie kilku
działa
ı
jednocze
Ļ
nie (np. jazda samochodem i prowadzenie rozmowy, czytanie i rozumienie
sensu czytanego tekstu).
MY
ĺ
LENIE
My
Ļ
lenie – zło
Ň
ony
proces umysłowy
, polegaj
Ģ
cy na tworzeniu nowych
umysłowych
reprezentacji
Ļ
wiata za pomoc
Ģ
przekształcania dost
ħ
pnych informacji
.
Do struktur wiedzy – umysłowych reprezentacji
Ļ
wiata - nale
ŇĢ
:
1.
Schematy poj
ħę
– zhierarchizowane reprezentacje rzeczywisto
Ļ
ci zawieraj
Ģ
ce opisy cech
istotnych i wspólnych dla danej klasy obiektów.
Najbardziej zło
Ň
on
Ģ
form
Ģ
reprezentacji
Ļ
wiata s
Ģ
poj
ħ
cia
.
Poj
ħ
cie
– umysłowa reprezentacja
Ļ
wiata zawieraj
Ģ
ca opis istotnych cech dla danej klasy
przedmiotów
Centralnym elementem poj
ħ
cia jest
rdze
ı
zawieraj
Ģ
cy:
-
najistotniejsze cechy
dla danej klasy obiektów – poj
ħ
cia klasyczne (kwadrat)
-
prototypy
– najbardziej typowe (idealne) egzemplarze danej klasy obiektów – poj
ħ
cia
rozmyte (miło
Ļę
, matka)
2
Obok rdzenia ka
Ň
de poj
ħ
cie posiada tzw.
cechy poboczne
(niedefinicyjne: du
Ň
y, mały,
kolorowy itp.)
Poj
ħ
cia i ich cechy poboczne tworz
Ģ
g
ħ
st
Ģ
sie
ę
tworz
Ģ
c
Ģ
struktur
ħ
hierarchiczn
Ģ
pocz
Ģ
wszy
od poziomu poj
ħę
ogólnych
(ssak), poprzez poziom
podstawowy
(pies) do
konkretnych
egzemplarzy
(mój pies Azor).
Najcz
ħĻ
ciej posługuj
Ģ
c si
ħ
wiedz
Ģ
potoczn
Ģ
odwołujemy si
ħ
do podstawowego poziomu
organizacji poj
ħę
.
Strategie przyswajania poj
ħę
:
-
strategia
abstrahowania
– pomijanie cech nieistotnych dla danej klasy obiektów
-
strategia
uogólniania
– ł
Ģ
czenie cech wspólnych dla danej klasy obiektów
-
uczenie si
ħ
poj
ħę
w
kontek
Ļ
cie
-
uczenie si
ħ
definicji
poj
ħę
-
tworzenie definicji poj
ħę
na bazie
obserwacji i do
Ļ
wiadczenia
Badania pokazuj
Ģ
Ň
e
strategia od do
Ļ
wiadczenia i obserwacji do definicji poj
ħę
daje
najlepsze rezultaty
(poj
ħ
cia s
Ģ
najdłu
Ň
ej pami
ħ
tane i rozumiane) i mo
Ň
na j
Ģ
stosowa
ę
w
odniesieniu do wszystkich dziedzin nauczania (nauka j
ħ
zyków, poj
ħę
matematycznych,
biologicznych itp.). Jest to jedna z metod aktywizuj
Ģ
cych prac
ħ
ucznia na lekcji, odwołuj
Ģ
ca
si
ħ
do konstruktywistycznych metod uczenia si
ħ
.
2.
Skrypty
(tzw
. schematy zdarze
ı
) – reprezentacje rzeczywisto
Ļ
ci zawieraj
Ģ
ce opis
schematów zachowa
ı
w ró
Ň
nych sytuacjach
3.
Schematy osób
– reprezentacje wizerunków ludzi, w tym równie
Ň
schemat ja
4.
Mapy umysłowe
– umysłowa reprezentacja subiektywnie spostrzeganej przestrzeni
fizycznej
5.
Wyobra
Ņ
nia wzrokowa –
reprezentacje zdarze
ı
i poj
ħę
w formie obrazowej, wizualnej
MY
ĺ
LENIE DEDUKCYJNE.
Wyci
Ģ
ganie wniosków z podanych informacji (
przesłanek
) przy u
Ň
yciu formalnych
reguł
logicznego my
Ļ
lenia
. Arystoteles przedstawił form
ħ
rozumowania dedukcyjnego zwan
Ģ
sylogizmem
, opieraj
Ģ
ca si
ħ
na trzech elementach:
-
przesłance wi
ħ
kszej, np.: Wszyscy ludzie to istoty my
Ļ
l
Ģ
ce.
-
przesłance mniejszej, np.: Ucze
ı
jest człowiekiem.
-
Konkluzji, np.: Ucze
ı
jest osob
Ģ
my
Ļ
l
Ģ
c
Ģ
.
Rozumowanie dedukcyjne
nie wzbogaca naszej wiedzy
bo daje tylko informacje płyn
Ģ
ce z
posiadanych ju
Ň
przesłanek.
MY
ĺ
LENIE INDUKCYJNE.
My
Ļ
lenie indukcyjne
- wyci
Ģ
ganie wniosków na podstawie obserwacji i analizy danego
zjawiska.
Model indukcyjny uczenia si
ħ
zakłada, ze uczniowie:
-
zbieraj
Ģ
samodzielnie dane
-
ucz
Ģ
si
ħ
je samodzielnie analizowa
ę
-
ucz
Ģ
si
ħ
stawia
ę
hipotezy
-
poznaj
Ģ
coraz wi
ħ
cej
Ņ
ródeł, z których mo
Ň
na czerpa
ę
dane
3
-
poprzez aktywizacj
ħ
ucznia znacznie wzrasta jego motywacja do pracy
PODEJMOWANIE DECYZJI I S
ġ
DZENIE
Podejmowanie decyzji
– proces wyboru działania spo
Ļ
ród dost
ħ
pnych alternatyw.
S
Ģ
dzenie
– ocena stanu rzeczy, polegaj
Ģ
ca na wnioskowaniu.
Procesy wykorzystywane w procesie s
Ģ
dzenia i podejmowania decyzji:
Nowa informacja nie pasuje
â
struktura wiedzy
Dopasowanie struktur wiedzy
Akomodacja
Nowa informacja pasuje
ã
struktura wiedzy
Dopasowanie informacji
Asymilacja
STRATEGIE PODEJMOWANIA DECYZJI:
Oparte na metodach
racjonalnego
rozwi
Ģ
zania problemu
i wyboru
najlepszego pomysłu.
Warunki:
·
Oparte na zasadach
ekonomii poznawczej
problem istotny
Warunki:
·
problem mało istotny
·
du
Ň
a ilo
Ļę
czasu na rozwa
Ň
enie
problemu
·
du
Ň
a ilo
Ļę
czasu na rozwa
Ň
enie
problemu
·
jednostka decyduje o ilo
Ļ
ci informacji
niezb
ħ
dnych do rozwi
Ģ
zania
problemu
·
przeci
ĢŇ
enie informacyjne lub brak
informacji niezb
ħ
dnych do
rozwi
Ģ
zania problemu
ROZWI
ġ
ZYWANIE PROBLEMÓW
Celem my
Ļ
lenia jest poszukiwanie rozwi
Ģ
za
ı
dla napotykanych problemów.
Problem
– rodzaj zadania, którego podmiot nie mo
Ň
e rozwi
Ģ
za
ę
za pomoc
Ģ
aktualnie
posiadanej wiedzy, umiej
ħ
tno
Ļ
ci, mo
Ň
liwo
Ļ
ci.
Problem mo
Ň
e by
ę
:
-
dobrze zdefiniowany
(posiada dobrze okre
Ļ
lony stan wiedzy wyj
Ļ
ciowej, cel i zbiór
operacji – problemy szkolne)
-
Ņ
le zdefiniowany
(nieokre
Ļ
lone informacje wej
Ļ
ciowe lub cel lub zbiór operacji –
problemy
Ň
yciowe)
-
otwarty
(posiada wiele mo
Ň
liwych rozwi
Ģ
za
ı
)
-
zamkni
ħ
ty
(posiada jedno mo
Ň
liwe rozwi
Ģ
zanie)
Operacje umysłowe wykorzystywane w rozwi
Ģ
zywaniu problemów:
1.
Algorytmy
4
-
metoda jak
Ģ
nale
Ň
y si
ħ
posłu
Ň
y
ę
by rozwi
Ģ
za
ę
wszystkie zadania z danej klasy
-
niezawodne
-
dobrze okre
Ļ
lone
-
do wykorzystania jedynie dla okre
Ļ
lonej klasy problemów
2.
Heurystyki:
-
zasady, którymi nale
Ň
y si
ħ
posłu
Ň
y
ę
by rozwi
Ģ
za
ę
problem, nie gwarantuj
Ģ
ce jednak jego
rozwi
Ģ
zania
-
zawodne
-
słabo okre
Ļ
lone
-
ogólne (dla wi
ħ
kszo
Ļ
ci niespecyficznych sytuacji problemowych) lub szczegółowe (dla
konkretnej klasy problemów np. gra w szachy)
Fazy rozwi
Ģ
zywania problemów:
1.
Dostrze
Ň
enie problemu
.
2.
Analiza sytuacji problemowej
-
okre
Ļ
lenie problemu
-
zbadanie ilo
Ļ
ci dost
ħ
pnych informacji wej
Ļ
ciowych, celu, zbioru operacji (tego co wiem,
co chc
ħ
zrobi
ę
i jak do tego doj
Ļę
)
We wła
Ļ
ciwym okre
Ļ
leniu problemu przeszkadza
ę
mog
Ģ
:
-
uprzednie do
Ļ
wiadczenia
-
fiksacja funkcjonalna
(utrwalone skojarzenie funkcji przedmiotu, utrudniaj
Ģ
ce
zastosowanie go z nowej perspektywy)
3.
Wytwarzanie pomysłów
.
-
zjawisko ol
Ļ
nienia – pomysł si
ħ
wykluwa lub wygasaj
Ģ
bł
ħ
dne nastawienia
Przeszkody:
-
konserwatyzm
-
l
ħ
k przed ocen
Ģ
4.
Weryfikacja pomysłów
.
Ocena pomysłu ze wzgl
ħ
du na:
-
mo
Ň
liwo
Ļ
ci realizacji
-
dopasowanie do celu, który si
ħ
chce osi
Ģ
gn
Ģę
Przeszkody:
-
afekt ojcowski
– poszukiwanie informacji potwierdzaj
Ģ
cych własne hipotezy
-
efekt pierwsze
ı
stwa /
Ļ
wie
Ň
o
Ļ
ci
STRATEGIE EKONOMII POZNAWCZEJ
Podejmuj
Ģ
c decyzje i formułuj
Ģ
c s
Ģ
dy ludzie d
ĢŇĢ
do minimalizowania wysiłku wkładanego
w analizowanie informacji, posługuj
Ģ
c si
ħ
cz
ħ
sto skrótami my
Ļ
lowymi i heurystykami:
-
zasada dost
ħ
pno
Ļ
ci
– zdarzenie jest tym bardziej prawdopodobne im łatwiej mo
Ň
na je
przywoła
ę
z pami
ħ
ci
-
zasada reprezentatywno
Ļ
ci
– przynale
Ň
no
Ļę
do pewnej kategorii poci
Ģ
ga za sob
Ģ
posiadanie cech typowych dla członków danej kategorii
-
uleganie obrazowym przykładom
– podejmujemy decyzj
ħ
ch
ħ
tniej i z wi
ħ
kszym
przekonaniem gdy mo
Ň
emy sobie konkretn
Ģ
sytuacj
ħ
wyobrazi
ę
-
zasada zakotwiczania –
kontekst, w którym dana informacja jest osadzona, dostarcza
ram odniesienia dla podejmowanych decyzji.
5
Plik z chomika:
irq65
Inne pliki z tego folderu:
skanuj0053.zip
(44765 KB)
program rozwoju percepcji wzrokowej.zip
(1839 KB)
Relatywizm językowy.doc
(32 KB)
prezentacje doktorantów.zip
(20617 KB)
Dobrołowicz_Psychologia_procesów_poznawczych..doc
(758 KB)
Inne foldery tego chomika:
-.-PSYCHOLOGIA KSIAZKI
◄Prace magisterskie i dyplomowe
●Sennik
♦♦♦ Mapy Ciała refleksologia
1181 ebooków mobi
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin