procesy POZNAWCZE-OPRAC..pdf

(116 KB) Pobierz
PROCESY POZNAWCZE TI
MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII POZNAWCZEJ
Wykłady
Ilo Ļę godzin: 6
Prowadz Ģ cy: mgr Marta Kochan-Wójcik
PROCESY POZNAWCZE
Opracowanie: M. Kochan-Wójcik
SPOSTRZEGANIE
Trzy poziomy:
Odbiór wra Ň e ı
Percepcja
Rozpoznawanie/identyfikacja
Czy co Ļ wida ę , słycha ę , czu ę ? Jak wygl Ģ da przedmiot?
Czym jest ten przedmiot?
Jaka jest jego funkcja?
Przekazywanie bod Ņ ców ze
Ļ wiata zewn ħ trznego i
wewn ħ trznego na siatkówk ħ
itp.
Odnalezienie cało Ļ ci
Ocena wielko Ļ ci
Ocena kształtu
Ocena odległo Ļ ci
Intensywno Ļ ci d Ņ wi ħ ków
Ocena co jest znane, a co
nieznane w tym
przedmiocie?
Organizacja wra Ň e ı w
sensowne, spójne
spostrze Ň enia
Dopasowywanie do
istniej Ģ cych obrazów w
umy Ļ le, przypominanie sobie
jego funkcji.
Analizowanie spostrze Ň e ı za
pomoc Ģ posiadanej wiedzy.
Cel spostrzegania (ewolucyjny) – uzyskiwanie trafnego, stabilnego obrazu Ļ wiata, np.
rozpoznawanie obiektów niebezpiecznych i przyjemno Ļ ci , co pozwala we wła Ļ ciwy sposób
kierowa ę zachowaniem.
Nie zawsze Ļ rodowisko jest łatwe do odczytania, poniewa Ň wiele danych, sytuacji do nas
dopływaj Ģ cych jest niejednoznacznych , co powoduje pojawianie si ħ złudze ı i iluzji w
odbiorze rzeczywisto Ļ ci.
Iluzje mog Ģ powsta ę na wszystkich poziomiach przetwarzania informacji (odbioru wra Ň e ı ,
spostrzegania lub identyfikacji i rozpoznawania obiektu). Ich obecno Ļę wskazuje na:
·
Aktywn Ģ rol ħ umysłu w spostrzeganiu Ļ wiata – interpretacji Ļ wiata
·
Wpływ kontekstu sytuacji na sposób spostrzegania pojedynczych elementów – bod Ņ ców
·
Wpływ wiedzy, oczekiwa ı i własnych do Ļ wiadcze ı na sposób spostrzegania i
interpretacji rzeczywisto Ļ ci – tworzenia umysłowych reprezentacji Ļ wiata, który nie
zawsze jest zgodny z faktycznym, obiektywnym, stanem rzeczy.
UWAGA
Uwaga – zdolno Ļę do wybiórczego skupiania si ħ na cz ħĻ ci wej Ļ ciowego materiału
sensorycznego, by oddzieli ę bod Ņ ce znacz Ģ ce dla jednostki od nieistotnych.
1
320660153.001.png
Funkcje uwagi:
- selekcja informacji
- czujno Ļę
- przeszukiwanie
- kontrola czynno Ļ ci jednoczesnych
Formy przetwarzania informacji na wej Ļ ciu:
PROCESY MIMOWOLNE
PROCESY DOWOLNE
Nie Ļ wiadomie (automatycznie) przetwarzane
s Ģ bod Ņ ce:
- mało istotne dla jednostki
- lub znane i wielokrotnie ju Ň
przetwarzane.
Uwaga dowolna kierowana jest na dany
bodziec ze wzgl ħ du na Ļ wiadomy cel (np.
ch ħę zapami ħ tania materiału).
Bod Ņ ce przyci Ģ gaj Ģ ce uwag ħ :
- nowe,
- wyró Ň niaj Ģ ce si ħ z tła,
- intensywne i wyraziste,
- zmienne,
- nieoczekiwane, zaskakuj Ģ ce
- wyczekiwane ,
- wa Ň ne dla podmiotu.
Procesy sterowania uwag Ģ umo Ň liwiaj Ģ podział ograniczonych zasobów
przetwarzania informacji – wysoki stopie ı wy ę wiczenia danej reakcji pozwala na jej
zautomatyzowanie i uwolnienie cz ħĻ ci zasobów uwagi , umo Ň liwiaj Ģ c wykonywanie kilku
działa ı jednocze Ļ nie (np. jazda samochodem i prowadzenie rozmowy, czytanie i rozumienie
sensu czytanego tekstu).
MY ĺ LENIE
My Ļ lenie – zło Ň ony proces umysłowy , polegaj Ģ cy na tworzeniu nowych umysłowych
reprezentacji Ļ wiata za pomoc Ģ przekształcania dost ħ pnych informacji .
Do struktur wiedzy – umysłowych reprezentacji Ļ wiata - nale ŇĢ :
1. Schematy poj ħę – zhierarchizowane reprezentacje rzeczywisto Ļ ci zawieraj Ģ ce opisy cech
istotnych i wspólnych dla danej klasy obiektów.
Najbardziej zło Ň on Ģ form Ģ reprezentacji Ļ wiata s Ģ poj ħ cia .
Poj ħ cie – umysłowa reprezentacja Ļ wiata zawieraj Ģ ca opis istotnych cech dla danej klasy
przedmiotów
Centralnym elementem poj ħ cia jest rdze ı zawieraj Ģ cy:
- najistotniejsze cechy dla danej klasy obiektów – poj ħ cia klasyczne (kwadrat)
- prototypy – najbardziej typowe (idealne) egzemplarze danej klasy obiektów – poj ħ cia
rozmyte (miło Ļę , matka)
2
320660153.002.png
Obok rdzenia ka Ň de poj ħ cie posiada tzw. cechy poboczne (niedefinicyjne: du Ň y, mały,
kolorowy itp.)
Poj ħ cia i ich cechy poboczne tworz Ģ g ħ st Ģ sie ę tworz Ģ c Ģ struktur ħ hierarchiczn Ģ pocz Ģ wszy
od poziomu poj ħę ogólnych (ssak), poprzez poziom podstawowy (pies) do konkretnych
egzemplarzy (mój pies Azor).
Najcz ħĻ ciej posługuj Ģ c si ħ wiedz Ģ potoczn Ģ odwołujemy si ħ do podstawowego poziomu
organizacji poj ħę .
Strategie przyswajania poj ħę :
- strategia abstrahowania – pomijanie cech nieistotnych dla danej klasy obiektów
- strategia uogólniania – ł Ģ czenie cech wspólnych dla danej klasy obiektów
- uczenie si ħ poj ħę w kontek Ļ cie
- uczenie si ħ definicji poj ħę
- tworzenie definicji poj ħę na bazie obserwacji i do Ļ wiadczenia
Badania pokazuj Ģ Ň e strategia od do Ļ wiadczenia i obserwacji do definicji poj ħę daje
najlepsze rezultaty (poj ħ cia s Ģ najdłu Ň ej pami ħ tane i rozumiane) i mo Ň na j Ģ stosowa ę w
odniesieniu do wszystkich dziedzin nauczania (nauka j ħ zyków, poj ħę matematycznych,
biologicznych itp.). Jest to jedna z metod aktywizuj Ģ cych prac ħ ucznia na lekcji, odwołuj Ģ ca
si ħ do konstruktywistycznych metod uczenia si ħ .
2. Skrypty (tzw . schematy zdarze ı ) – reprezentacje rzeczywisto Ļ ci zawieraj Ģ ce opis
schematów zachowa ı w ró Ň nych sytuacjach
3. Schematy osób – reprezentacje wizerunków ludzi, w tym równie Ň schemat ja
4. Mapy umysłowe – umysłowa reprezentacja subiektywnie spostrzeganej przestrzeni
fizycznej
5. Wyobra Ņ nia wzrokowa – reprezentacje zdarze ı i poj ħę w formie obrazowej, wizualnej
MY ĺ LENIE DEDUKCYJNE.
Wyci Ģ ganie wniosków z podanych informacji ( przesłanek ) przy u Ň yciu formalnych reguł
logicznego my Ļ lenia . Arystoteles przedstawił form ħ rozumowania dedukcyjnego zwan Ģ
sylogizmem , opieraj Ģ ca si ħ na trzech elementach:
- przesłance wi ħ kszej, np.: Wszyscy ludzie to istoty my Ļ l Ģ ce.
- przesłance mniejszej, np.: Ucze ı jest człowiekiem.
- Konkluzji, np.: Ucze ı jest osob Ģ my Ļ l Ģ c Ģ .
Rozumowanie dedukcyjne nie wzbogaca naszej wiedzy bo daje tylko informacje płyn Ģ ce z
posiadanych ju Ň przesłanek.
MY ĺ LENIE INDUKCYJNE.
My Ļ lenie indukcyjne - wyci Ģ ganie wniosków na podstawie obserwacji i analizy danego
zjawiska.
Model indukcyjny uczenia si ħ zakłada, ze uczniowie:
- zbieraj Ģ samodzielnie dane
- ucz Ģ si ħ je samodzielnie analizowa ę
- ucz Ģ si ħ stawia ę hipotezy
- poznaj Ģ coraz wi ħ cej Ņ ródeł, z których mo Ň na czerpa ę dane
3
- poprzez aktywizacj ħ ucznia znacznie wzrasta jego motywacja do pracy
PODEJMOWANIE DECYZJI I S ġ DZENIE
Podejmowanie decyzji – proces wyboru działania spo Ļ ród dost ħ pnych alternatyw.
S Ģ dzenie – ocena stanu rzeczy, polegaj Ģ ca na wnioskowaniu.
Procesy wykorzystywane w procesie s Ģ dzenia i podejmowania decyzji:
Nowa informacja nie pasuje â struktura wiedzy
Dopasowanie struktur wiedzy
Akomodacja
Nowa informacja pasuje
ã struktura wiedzy
Dopasowanie informacji
Asymilacja
STRATEGIE PODEJMOWANIA DECYZJI:
Oparte na metodach racjonalnego
rozwi Ģ zania problemu i wyboru
najlepszego pomysłu.
Warunki:
·
Oparte na zasadach ekonomii poznawczej
problem istotny
Warunki:
·
problem mało istotny
·
du Ň a ilo Ļę czasu na rozwa Ň enie
problemu
·
du Ň a ilo Ļę czasu na rozwa Ň enie
problemu
·
jednostka decyduje o ilo Ļ ci informacji
niezb ħ dnych do rozwi Ģ zania
problemu
·
przeci ĢŇ enie informacyjne lub brak
informacji niezb ħ dnych do
rozwi Ģ zania problemu
ROZWI ġ ZYWANIE PROBLEMÓW
Celem my Ļ lenia jest poszukiwanie rozwi Ģ za ı dla napotykanych problemów.
Problem – rodzaj zadania, którego podmiot nie mo Ň e rozwi Ģ za ę za pomoc Ģ aktualnie
posiadanej wiedzy, umiej ħ tno Ļ ci, mo Ň liwo Ļ ci.
Problem mo Ň e by ę :
- dobrze zdefiniowany (posiada dobrze okre Ļ lony stan wiedzy wyj Ļ ciowej, cel i zbiór
operacji – problemy szkolne)
- Ņ le zdefiniowany (nieokre Ļ lone informacje wej Ļ ciowe lub cel lub zbiór operacji –
problemy Ň yciowe)
- otwarty (posiada wiele mo Ň liwych rozwi Ģ za ı )
- zamkni ħ ty (posiada jedno mo Ň liwe rozwi Ģ zanie)
Operacje umysłowe wykorzystywane w rozwi Ģ zywaniu problemów:
1. Algorytmy
4
320660153.003.png
- metoda jak Ģ nale Ň y si ħ posłu Ň y ę by rozwi Ģ za ę wszystkie zadania z danej klasy
- niezawodne
- dobrze okre Ļ lone
- do wykorzystania jedynie dla okre Ļ lonej klasy problemów
2. Heurystyki:
- zasady, którymi nale Ň y si ħ posłu Ň y ę by rozwi Ģ za ę problem, nie gwarantuj Ģ ce jednak jego
rozwi Ģ zania
- zawodne
- słabo okre Ļ lone
- ogólne (dla wi ħ kszo Ļ ci niespecyficznych sytuacji problemowych) lub szczegółowe (dla
konkretnej klasy problemów np. gra w szachy)
Fazy rozwi Ģ zywania problemów:
1. Dostrze Ň enie problemu .
2. Analiza sytuacji problemowej
- okre Ļ lenie problemu
- zbadanie ilo Ļ ci dost ħ pnych informacji wej Ļ ciowych, celu, zbioru operacji (tego co wiem,
co chc ħ zrobi ę i jak do tego doj Ļę )
We wła Ļ ciwym okre Ļ leniu problemu przeszkadza ę mog Ģ :
- uprzednie do Ļ wiadczenia
- fiksacja funkcjonalna (utrwalone skojarzenie funkcji przedmiotu, utrudniaj Ģ ce
zastosowanie go z nowej perspektywy)
3. Wytwarzanie pomysłów .
- zjawisko ol Ļ nienia – pomysł si ħ wykluwa lub wygasaj Ģ ħ dne nastawienia
Przeszkody:
- konserwatyzm
- l ħ k przed ocen Ģ
4. Weryfikacja pomysłów .
Ocena pomysłu ze wzgl ħ du na:
- mo Ň liwo Ļ ci realizacji
- dopasowanie do celu, który si ħ chce osi Ģ gn Ģę
Przeszkody:
- afekt ojcowski – poszukiwanie informacji potwierdzaj Ģ cych własne hipotezy
- efekt pierwsze ı stwa / Ļ wie Ň o Ļ ci
STRATEGIE EKONOMII POZNAWCZEJ
Podejmuj Ģ c decyzje i formułuj Ģ c s Ģ dy ludzie d ĢŇĢ do minimalizowania wysiłku wkładanego
w analizowanie informacji, posługuj Ģ c si ħ cz ħ sto skrótami my Ļ lowymi i heurystykami:
- zasada dost ħ pno Ļ ci – zdarzenie jest tym bardziej prawdopodobne im łatwiej mo Ň na je
przywoła ę z pami ħ ci
- zasada reprezentatywno Ļ ci – przynale Ň no Ļę do pewnej kategorii poci Ģ ga za sob Ģ
posiadanie cech typowych dla członków danej kategorii
- uleganie obrazowym przykładom – podejmujemy decyzj ħ ch ħ tniej i z wi ħ kszym
przekonaniem gdy mo Ň emy sobie konkretn Ģ sytuacj ħ wyobrazi ę
- zasada zakotwiczania – kontekst, w którym dana informacja jest osadzona, dostarcza
ram odniesienia dla podejmowanych decyzji.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin