pytania z SRD II.doc

(70 KB) Pobierz

1.       Na czym polega  zadanie liniowej koordynacji sygnalizacji świetlnej (wzdłuż ciągu komunikacyjnego) oraz funkcję celu uwzględnianą w rozwiązaniu.

Zadanie koordynacji- należy tak wzajemnie przesunąć określone punkty programów sygnalizacji (tymi punktami mogą być współrzędne początków  sygnałów zezwalających lub środki sygnałów zabraniających) aby dwa pojazdy, które wystartują w pewnym odstępie czasu z pierwszego skrzyżowania ciągu z założoną wcześniej prędkością podróży mogli dotrzeć do ostatniego skrzyżowania tego ciągu bez zatrzymania na sygnale zabraniającym i jednocześnie inna para pojazdów startująca z ostatniego skrzyżowania ciągu także z założoną prędkością podróży mogła dotrzeć do pierwszego skrzyżowania bez zatrzymania na sygnale zabraniającym.

Funkcja celu w zadaniu koordynacji:

·         Maksymalizacja sumy szerokości wiązek

FC= max{}

·         Maksymalizacja współczynnika efektywności

 

2.       Wyjaśnij pojęcie offsetu i prostej podziału drogi.

OFFSET- Wartość przesunięcia w czasie pewnego określonego punktu programu sygnalizacji tego skrzyżowania w stosunku do początku wspólnej podstawy czasu przyjętej dla grupy skrzyżowań objętych sygnalizacją, aby zoptymalizować funkcje celu koordynacji.

Wspólną podstawą czasu  może być np. środek sygnału zabraniającego lub początek sygnału zezwalającego.

Wartość offsetu jest zredukowana do długości cyklu.

PROSTA PODZIAŁU DROGI- taka odległość, którą pojazd przejedzie z zadaną z góry prędkością w czasie połowy cyklu.

3.       W ujęciu wiązek koordynacyjnych wyjaśnij pojęcie skrzyżowania krytycznego.

Skrzyżowanie krytyczne- jeżeli  istnieje skrzyżowanie na którym koniec sygnału zabraniającego ogranicza szerokość  wiązki na kierunku A lub B to początek tego sygnału musi ograniczać jedną z wiązek . Skrzyżowanie na którym występuje taka sytuacja to skrzyżowanie krytyczne a mianowicie ogranicza ono szerokość wiązki. Jest 5 przypadków skrzyżowania krytycznego.

 

 

 

 

4.       Wymień znane tobie metody wyznaczania koordynacji wzdłuż ciągów komunikacyjnych dla sterowania cyklicznego.

Metody dotyczące jednakowych prędkości w obu kierunkach:

·         Metoda Watjena

·         Metoda Brooks’a

·         Metoda Yardeniego

·         Metoda Siekluckiego

Metody dotyczące różnych prędkości w obu kierunkach:

·         Metoda Little’a

·         Metoda Komara

·         Metoda PLC

 

5.       Wymień najważniejsze podsystemy jakie należy uwzględnić w tunelach drogowych:

·         Oświetlenie (stałe, awaryjne, zasilanie)

·         Łączność i informacja (telefon alarmowy, łączność radiowa, megafony, CCTV, punkty alarmowe, znaki zmiennej treści)

·         Zarządzanie ruchem (pomiar prędkości pojazdów, urządzenie zamknięcia tunelu, urządzenie zatrzymania ruchu, centrum kontroli)

·         Detekcja zdarzeń ( systemy detekcji zdarzeń, wykrycie pożaru, alarm ręczny i automatyczny, wentylacja)

·         Inne (gaśnice, hydranty, instalacja wodociągowa, drogi i wyjścia awaryjne, przejścia ewakuacyjne dla ratowników, zatoki postojowe, pasy awaryjne, pasy dzielące z barierami ruchomymi, pomieszczenia ratunkowe, posterunek straży przy wlotach)

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin